DOKUMENT
Študijný program zVDP22m - vzdelávanie dospelých a poradenstvo
Štúdium Stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Typ dokumentu Opis študijného programu
Názov vysokej školy Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Sídlo vysokej školy Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Dražovská 4, 949 01 Nitra
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada kvality UKF v Nitre
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
21.10.2021
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Vzdelávanie dospelých a poradenstvo, 184479
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
magisterský, ISCED 5
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
PF UKF v Nitre
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, 767, 768 (rigorózna skúška), 0111 Education science
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
f) - Udeľovaný akademický titul pred menom.
Mgr.
g) - Forma štúdia.
denná
h) - Pri spoločných študijných programoch spolupracujúce vysoké školy a vymedzenie, ktoré študijné povinnosti plní študent na ktorej vysokej škole (§ 54a zákona o vysokých školách).

netýka sa

i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
2 roky
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
plánovaný počet študentov: 20, počet uchádzačov v AR 2022/23: 6, počet študentov spolu (1. a 2. roč.): 7
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo

Absolvent magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo ovláda východiská a trendy andragogiky (Trendy vo vzdelávaní dospelých, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Disponuje obsiahlym psychologickým a sociálnovedným poznaním cieľovej skupiny a spôsobov jej učenia sa. Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o vývinových procesoch jednotlivcov, ich pozitívnej celoživotnej stimulácii a o edukačných intervenciách v inštitucionálnych podmienkach (Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi zo zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, a z toho vyplývajúcich charakteristík špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (Vzdelávanie zamestnancov so zdravotným znevýhodnením, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo). Orientuje sa v rôznorodých prístupoch výkonu profesijných činností, pozná široký repertoár adekvátnych postupov a metód. Absolvent disponuje poznaním o vzdelávacích a ďalších relevantných potrebách príslušných sociálnych skupín (Vybrané problémy z geragogiky, Medzigeneračná edukácia a vekový manažment v pracovnom prostredí, Trendy vo vzdelávaní dospelých). Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo samostatne plánuje, projektuje, riadi a organizuje formovanie cieľovej skupiny, účinne realizuje a riadi výchovno-vzdelávacie, diagnostické, intervenčné, korekčné a preventívne aktivity. Identifikuje individuálne potreby cieľovej skupiny, vyplývajúce z jej intaktného vývinu v komplexnom ponímaní (Výcvik sociálnych a personálnych spôsobilostí, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Personálny a projektový manažment). Je spôsobilý pri realizácii výchovno-vzdelávacieho, edukačno-terapeutického, intervenčného a diagnosticko-poradenského procesu tento proces samostatne edukačne aj odborne plánovať, riadiť, metodicky realizovať, vyhodnocovať, a to nielen v podmienkach špeciálnej výchovy a vzdelávania alebo inkluzívnej výchovy a vzdelávania (Celoživotné poradenstvo v edukačnej sfére, Kariérne poradenstvo, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Poradenstvo v bezpečnosti práce, Riešenie konfliktov, Vzdelávanie zamestnancov so zdravotným znevýhodnením, Personálny a projektový manažment). Je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, andragogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia, efektívne kooperovať s rôznymi subjektmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi. Zohľadňuje individuálnu situáciu jednotlivcov z cieľových skupín a samostatne navrhuje a realizuje optimálne rozvojové opatrenia s cieľom pozitívne modifikovať učenie, osobnostný vývin a správanie jednotlivca či cieľovej skupiny. Samostatne uplatňuje adekvátne metódy práce (Hodnotenie kvality práce a vzdelávanie, Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo, Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo, Vybrané problémy z geragogiky, Trendy vo vzdelávaní dospelých, Personálny a projektový manažment). Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie edukačných javov, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania (Andragogický výskum, Štatistika v edukačnom výskume). Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav (Marketingová komunikácia a PR). Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu (Výcvik sociálnych a personálnych spôsobilostí).


Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo:

·       pozná základné aspekty procesu poradenskej práce s klientom,

·       vie opísať formy poradenstva a metódy práce s klientom,

·       vie posúdiť vhodnosť poradenských prístupov a metodických nástrojov vzhľadom k osobitostiam cieľových skupín klientov,

·       dokáže definovať a edukačne pracovať s cieľovými skupinami sociálno-andragogického pôsobenia a vymedziť tie okruhy profesijných činností pomáhajúcich pracovníkov na ÚPSVaR, v zariadeniach sociálnych služieb, v ÚVTOS a ÚVV, v humanitárnych a mimovládnych organizáciách a pod., ktoré spadajú do funkčného pola pôsobnosti sociálnej andragogiky,

·       je schopný identifikovať koncepty kultúrno-osvetovej edukácie dospelých a edukačne pracovať s jej cieľovými skupinami,

·       ovláda poradenské prístupy, metódy a techniky, pozná limity a benefity poradenstva v sociálno-andragogickej, geragogickej a kultúrno-osvetovej oblasti,

·       vie uzavrieť poradenský kontrakt a viesť poradenský proces s rôznymi cieľovými skupinami sociálnej andragogiky a kultúrno-osvetovej andragogiky,

·       je schopný realizovať kariérne poradenstvo,    

·       pozná typické aj špecifické cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní,

·       je oboznámený so základnými psychologickými aspektmi učenia sa a vzdelávania týchto cieľových skupín,

·       dokáže porozumieť ich motivácii k učeniu sa a vzdelávaniu a facilitovať tento proces,

·       pozná procesy andragogického poradenstva a jeho typy,

·       vie realizovať kariérne poradenstvo pre cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní, pozná formy, fázy, metódy a techniky kariérneho poradenstva a koučingu, ktoré vie aj v procese kariérneho poradenstva využívať,

·       pozná základné kategórie metodiky edukačnej činnosti vzhľadom k osobitostiam dospelého jednotlivca,

·       pozná nové trendy plánovania, organizovania a realizácie edukácie v kontexte kultúrno-osvetovej práce, sociálno-edukačnej starostlivosti a ďalšieho profesijného, občianskeho, záujmového a iného vzdelávania dospelých,

·       dokáže aplikovať vedomosti o nových edukačných konceptoch a špecifikách edukačného procesu dospelých do tvorby individuálnej edukačnej koncepcie,

·       je spôsobilý poznať a implementovať kritériá hodnotenia kvality ako kritérium výkonu, kritérium ovplyvnenia, utvárania mimopoznávacích charakteristík osobnosti a kombináciu podielov uvedených dvoch kritérií s prihliadnutím na špecifikum vzdelávania dospelých,

·       vie ekonomicky kalkulovať náklady na vzdelávanie a kurzy,

·       pozná zásady riadenia a zabezpečovania kvality práce a vzdelávania od tvorby politiky a stanovenia jej cieľov, metódy autoevaluácie, spôsoby vodcovstva, hodnotenie efektivity zamestnancov, zapracovanie kontrolných mechanizmov, zisťovanie postojov zamestnancov a motivácia k zmenám,

dokáže aplikovať vedomosti na konkrétnych prípadoch práce a vzdelávania z praxe.

b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolvent magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo nachádza uplatnenie na nasledovných pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní a platnou legislatívou:

·       lektor ďalšieho vzdelávania,

·       kultúrno-osvetový pracovník,

·       manažér ďalšieho vzdelávania,

·       kariérový poradca, resp. poradca v profesionálnom vývine a kariérový kouč,

·       kariérový špecialista,

·       odborný poradca služieb zamestnanosti (konkrétne: § 43, ods. 3 Zákona č. 5/2004 Z. z.),

·       sociálny kurátor pre plnoletých (§ 93, ods. 3 Zákona č. 305/2005 Z. z.),

·       odborný pracovník vykonávajúci pomoc pri výkone opatrovníckych práv a povinností (§ 84, ods. 13 Zákona č. 448/2008 Z. z.).

Národná sústava povolaní garantuje nasledovné zamestnania, v ktorých by mali nájsť uplatnenie aj absolventi magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo:

·       koordinátor vzdelávacích aktivít,

·       lektor vzdelávania seniorov,

·       poradca pre vekový manažment,

·       kariérový konzultant,

·       manažér ďalšieho vzdelávania,

·       kariérový poradca, 

·       kariérový špecialista,

·       lektor ďalšieho vzdelávania,

·       metodik v oblasti výchovy a vzdelávania,

·       kouč a ďalšie.

Kompetencie v rámci jednotlivých zamestnaní sú podrobnejšie špecifikované v príslušnej karte zamestnania v Národnej sústave povolaní. 

c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Hoci nejde o regulované povolanie, podporu predkladanému študijnému programu vyjadrili Slovenská asociácia age managementu, o. z. (Bratislava), Aptet, n. o. (Levice), Národné osvetové centrum (Bratislava), Asociácia lektorov a kariérnych poradcov (Banská Bystrica), Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry (Bratislava), Koučovacie stredisko Co/Man (Tajov) a Kariérny kompas (Slovenská Ľupča). 


3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

K uplatniteľnosti absolventov predkladaného študijného programu sa podporne vyjadrili Slovenská asociácia age managementu, o. z. (Bratislava), Aptet, n. o. (Levice), Národné osvetové centrum (Bratislava), Asociácia lektorov a kariérnych poradcov (Banská Bystrica), Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry (Bratislava), Koučovacie stredisko Co/Man (Tajov) a Kariérny kompas (Slovenská Ľupča). 


b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Uvádzame úspešného absolventa študijného programu Andragogika, na ktorého základe je terajší študijný program Vzdelávanie dospelých a poradenstvo vystavaný, a to Mgr. Justina Turzíka (držiteľ čestného uznania Senior Friendly 2020 za mimoriadne aktivity pre seniorov a aktivista v prospech sénia, t. č. interný doktorand v ŠP Pedagogika).


c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

K uplatniteľnosti absolventov predkladaného študijného programu sa podporne vyjadrili nasledovné subjekty:

SLOVENSKÁ ASOCIÁCIA AGE MANAGEMENTU, o. z. (Bratislava): Navrhované programy súvisia s problematikou age managementu, pretože sa budú prepájať s praktickým využitím pri vzdelávaní a riadení ľudí vo všetkých pracovných oblastiach, sociálnej sfére a vekových kategóriách. Vzhľadom na demografický a technologický vývoj je potrebné zameriavať vzdelávanie odborníkov na prácu s ľuďmi (zamestnancami, nezamestnanými, seniormi...), ich lepšiu komunikáciu a podporu pri riešení rôznych praktických úloh. Významnou súčasťou práce s ľuďmi je poradenstvo, ktoré potrebuje v budúcnosti silnú a systematickú podporu, aby pomáhalo ľudom od skončenia formálneho vzdelávania až k seniorite. S tým tiež súvisí bezpečnosť práce, pretože vekom sa mení pracovná schopnosť ľudí (work ability), ktorú treba riadiť a predchádzať úrazom a zdravotným problémom (výňatok z vyjadrenia SAAM).

APTET, n. o. (Levice): Konštatujeme, že uvedené študijné programy sú plne v súlade s našimi poznatkami, skúsenosťami a korešpondujú s potrebami celoživotného vzdelávania dospelých na Slovensku. Sme presvedčení, že absolventi uvedených študijných programov nájdu uplatnenie v mnohých oblastiach vzdelávania, sociálnej a komunitnej práce (výňatok z vyjadrenia Aptet).

NÁRODNÉ OSVETOVÉ CENTRUM (Bratislava): Národné osvetové centrum aj regionálne osvetové strediská a kultúrne zariadenia v regiónoch Slovenska zamestnávajú celý rad pracovníkov, ktorých profil práce a vykonávaných činností zodpovedá zameraniu študijného programu andragogika, poradenstvo a ďalších. V Národnom osvetovom centre aj dnes pracujú odborníci – absolventi andragogiky – a máme záujem naďalej zamestnávať ľudí vzdelaných v študijných odboroch, ktoré plánujete dať akreditovať a ktoré budú korešpondovať s potrebami budúcej praxe. Sme presvedčení, že štúdium zamerané na vzdelávanie dospelých, bezpečnosť práce a poradenstvo zodpovedajú tomu, čo by mal kultúrno-osvetový pracovník vedieť, vykonávať a metodicky usmerňovať. Preto Národné osvetové centrum v plnej miere podporuje požiadavku Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre o akreditáciu bakalárskeho študijného programu vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce (v dennej a externej forme štúdia) a magisterského študijného programu vzdelávanie dospelých a poradenstvo (v dennej a externej forme štúdia) (výňatok z vyjadrenia NOC).

ASOCIÁCIA LEKTOROV A KARIÉRNYCH PORADCOV (Banská Bystrica): Z praxe Asociácie lektorov a kariérnych poradcov, ktorá dlhoročne pôsobí vo vzdelávaní dospelých a v službách kariérneho poradenstva môžem konštatovať, že v prípade bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce môžu nájsť absolventi uplatnenie v povolaniach: lektor ďalšieho vzdelávania, kultúrno-osvetový pracovník, manažér ďalšieho vzdelávania, koordinátor vzdelávacích aktivít, kouč a pod. V prípade magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo ide o povolania: lektor ďalšieho vzdelávania dospelých (vrátane seniorov), koordinátor vzdelávacích aktivít, kultúrno-osvetový pracovník, manažér ďalšieho vzdelávania, kariérový poradca, špecialista a kouč, metodik v oblasti výchovy a vzdelávania (výňatok z vyjadrenia ALKP).

ÚSTREDIE PRÁCE, SOCIÁLNYCH VECÍ A RODINY (Bratislava): Rozšírenie ponuky vysokoškolských študijných programov o akreditované magisterské štúdium v odbore Vzdelávanie dospelých a poradenstvo vnímame pozitívne. Budúci absolventi tohto odboru by sa v prípade záujmu o prácu vo verejných službách zamestnanosti mohli uplatniť ako zamestnanci referátov, resp. oddelení poradenstva a vzdelávania na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny (výňatok z vyjadrenia ÚPSVaR).

ZDRUŽENIE PRE KARIÉROVÉ PORADENSTVO A ROZVOJ KARIÉRY (Bratislava): Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry jednoznačne víta zámer Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre predložiť Slovenskej akreditačnej komisii pre vysoké školstvo žiadosť o akreditáciu magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo. ... Po Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, na ktorej pred niekoľkými rokmi otvorili bakalársky študijný program Psychologické a kariérové poradenstvo pre jednotlivcov s postihnutím, by magisterský študijný program Vzdelávanie dospelých a poradenstvo, o ktorého akreditáciu sa Vaša fakulta uchádza, bol len druhým na Slovensku, v ktorého názve sa nachádza slovo „poradenstvo“. Ak sa navyše tento pojem spája so „vzdelávaním dospelých" je to ďalší dôvod podporiť takýto zámer, keďže o jednoznačných súvislostiach medzi celoživotným vzdelávaním či vzdelávaním dospelých a celoživotným poradenstvom hovoriť netreba prinajmenšom od čias Lisabonskej stratégie (2000), Memoranda o celoživotnom vzdelávaní sa (2000; viď kľúčové posolstvo 5), či Stratégie celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva (2007; 2011). Za zlepšenie prístupu k službám kariérového poradenstva pre dospelých sa naše Združenie prihováralo v strategických dokumentoch Ministersva školstva, vedy výskumu a športu Slovenskej republiky „Učiace sa Slovensko“ (2017), či v „Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania“ (2019). Slovenská republika má jednoznačne nedostatok kvalifikovaných poradcov pre túto cieľovú skupinu, je to pritom jeden z predpokladov zlepšenia dostupnosti týchto služieb. Sme dokonca toho názoru, že veľmi nízka zapojenosť dospelej populácie na Slovensku do celoživotného (ďalšieho) vzdelávania, jedna z najnižších v Európskej únii, je aj dôsledkom nedostatočných odborných, personálnych kapacít, ktoré by dokázali túto oblasť v dostatočnej miere pokryť (výňatok z vyjadrenia ZKPRK).

KARIÉRNY KOMPAS (Slovenská Ľupča): Ako certifikovaná kariérová poradkyňa pre rôznorodú cieľovú skupinu dospelých a zároveň absolventka odboru Andragogika na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici veľmi vítam váš zámer predložiť Slovenskej akreditačnej komisii pre vysoké školstvo žiadosť o akreditáciu magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo. ...  V súčasnej dobe sa dejú významné medzníky, ktoré postupne prispievajú k profesionalizácii kariérového poradenstva na Slovensku - vznik a fungovanie Združenia pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry, schválené štandardy povolaní/zamestnaní v oblasti KP v rámci Národnej sústavy povolaní, existencia slovenského nadsektorového štandardu kvality pre kariérové poradenstvo, akreditácia výcvikov KP v rámci ďalšieho vzdelávania. Celkovo však v našej komunite chýbajú kvalifikovaní poradcovia pre dospelých. Domnievam sa, že práve podpora odbornej prípravy by bola ďalším významným krokom k profesionalizácii tohto povolania. Nový študijný program Vzdelávanie dospelých a poradenstvo by mohol prispel ku kvalitnejším poradenským službám v rôznych sektoroch a najmä zlepšil pripravenosť začínajúcich poradcov (výňatok z vyjadrenia KK).

KOUČOVACIE STREDISKO Co/Man (Tajov): Študijné programy Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce a Vzdelávanie dospelých a poradenstvo považujem za veľmi dobrý a užitočný základ, poskytujúci absolventom široký rozhľad v oblasti práce s dospelými ľuďmi, na ktorom môžu ďalej stavať svoju špecializáciu vo vybranej oblasti praktického pôsobenia. Toto stanovisko opieram jednak o svoju 36-ročnú osobnú skúsenosť (ako absolventky odboru Výchova a vzdelávanie dospelých na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského), a tiež o skúsenosť ďalších absolventov odboru Andragogika, s ktorými som mala možnosť spolupracovať a podporovať ich v ich ďalšom osobnom, profesijnom a kariérovom rozvoji ako koučka a lektorka. Skúsenosti z kurzov koučovania, ktoré vediem viac ako 20 rokov, potvrdzujú, že absolventi odboru Andragogika si pomerne ľahko osvojujú koučovský postoj a koučovacie zručnosti. Dá sa predpokladať, že už v rámci vysokoškolského štúdia pochopili špecifiká práce s dospelými a staršími ľuďmi, čo im pomáha vytvárať s nimi partnerstvo založené na vzájomnom rešpekte, vzájomnej akceptácii a spolupráci. Aj s dôrazom na demografické ukazovatele považujem študijné programy zamerané na prácu s dospelou populáciou za potrebné a priestor pre uplatnenie ich absolventov v praxi za široký a stále sa rozširujúci. Nemyslím pritom len na rastúci podiel dospelých a starších ľudí v populácii, ale aj o ich špecifické potreby. Počas roka 2020, kedy sme museli čeliť ťažkým výzvam spojeným s opatreniami vlády proti šíreniu pandémie, sme u klientov zaznamenali ešte vyššiu potrebu koučovania, poradenstva a podpory ako v predchádzajúcich rokoch. Preto som presvedčená o tom, že študijné programy Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce a Vzdelávanie dospelých a poradenstvo sú vo vysokoškolskom vzdelávaní opodstatnené a ich absolventi sú v praxi potrební (výňatok z vyjadrenia KS).


4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

PF UKF v Nitre vychádzala pri tvorbe študijného plánu v študijnom programe Vzdelávanie dospelých a poradenstvo z opisu nosných tém jadra znalostí študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, resp. z opisu oblastí a rozsahu vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré profilujú absolventa študijného programu druhého stupňa v súlade s príslušnou úrovňou národného kvalifikačného rámca (Vyhláška č. 244/2019 Z. z. o sústave študijných odborov Slovenskej republiky), zo Zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov, z Vyhlášky č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia, zo Zákona č. 269/2018 Z. z. o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania v znení neskorších predpisov, zo Štandardov pre študijný program (2020) a z interných dokumentov univerzity.  


b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

- študijný plán v AIS úložisku


c) - V študijnom pláne spravidla uvedie:

-študijný plán v AIS úložisku

d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
viď študijný poriadok a študijný plán v AIS úložisku
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

študijný plán v AIS úložisku

f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

– viď študijný poriadok 

g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

–viď študijný poriadok 

h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Predkladáme témy diplomových prác v AR 2022/2023 v dennej forme štúdia:

Edukácia a poradenstvo pre seniorov v zariadeniach sociálnych služieb

IKT a záujmové vzdelávanie dospelých

Edukačné špecifiká postpenitenciárnej starostlivosti

Komunikácia v lektorskom prejave a jej špecifiká

i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:
5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

– v AIS úložisku

6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/harmonogram-akademickeho-roka


Rozvrh hodín: 1zVDP22m - vzdelávanie dospelých a poradenstvo, 2022/2023, Letný semester https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH045App&kodAplikacie=VSRH045&paramName=VSRH045App1681470064639&antiCache=-58276753136000   Rozvrh hodín: 2zVDP22m - vzdelávanie dospelých a poradenstvo, 2022/2023, Letný semester https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH045App&kodAplikacie=VSRH045&paramName=VSRH045App1681470092627&antiCache=-58276753108000 


7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PaedDr. Ctibor HATÁR, PhD., profesor, chatar@ukf.sk, +421 37 6408 239, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10669

b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PaedDr. Ctibor HATÁR, PhD., profesor, chatar@ukf.sk, +421 37 6408 239, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10669

Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo

 

prof. PhDr. Gabriela PETROVÁ, CSc., profesor, gpetrova@ukf.sk, +421 37 6408 256, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10529

Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo

 

doc. PaedDr. Marianna MÜLLER DE MORAIS, PhD., docent, mmdmorais@ukf.sk, +421 37 6408 236, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10652

Celoživotné poradenstvo v edukačnej sfére


doc. PhDr. Rastislav ROSINSKÝ, PhD., docent, rrosinsky@ukf.sk, +421 37 6408 751, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10587

Cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo

 

doc. PaedDr. Nina BODORÍKOVÁ, PhD., docent, nbodorikova@ukf.sk, +421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/29823

Trendy vo vzdelávaní dospelých


doc. PhDr. Dominika TEMIAKOVÁ, PhD., docent, dtemiakova@ukf.sk, +421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/24595

Cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo

 

doc. Ing. Ivana TUREKOVÁ, PhD., MBA, docent, iturekova@ukf.sk, +421 37 6408 275, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13978

Hodnotenie kvality práce a vzdelávanie

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

 – v AIS úložisku

d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Priradenie učiteľov k predmetom je súčasťou študijného plánu, pričom bola rešpektovaná požiadavka odbornosti učiteľov pre výučbu uvádzaných predmetov:

prof. PaedDr. Ctibor HATÁR, PhD., chatar@ukf.sk, +421 37 6408 239, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10669

prof. PhDr. Gabriela PETROVÁ, CSc., gpetrova@ukf.sk, +421 37 6408 256, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10529

doc. PaedDr. Marianna MÜLLER DE MORAIS, PhD., mmdmorais@ukf.sk, +421 37 6408 236, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10652

doc. PhDr. Dominika TEMIAKOVÁ, PhD., dtemiakova@ukf.sk, +421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/24595

doc. PhDr. Rastislav ROSINSKÝ, PhD., rrosinsky@ukf.sk, +421 37 6408 751, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10587

doc. PaedDr. Nina BODORÍKOVÁ, PhD., nbodorikova@ukf.sk, +421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/29823

doc. Ing. Ivana TUREKOVÁ, PhD., MBA, iturekova@ukf.sk, +421 37 6408 275, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13978

doc. PaedDr. Lívia FENYVESIOVÁ, PhD., lfenyvesiova@ukf.sk, +421 37 6408 260, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10648

doc. PhDr. Viktor GATIAL, PhD., vgatial@ukf.sk, +421 37 6408 289, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10617

doc. PhDr. Petra JEDLIČKOVÁ, PhD., pjedlickova@ukf.sk, +421 37 6408 236, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26750

PaedDr. Katarína SZÍJJÁRTÓOVÁ, PhD., kszijjartoova@ukf.sk, +421 37 6408 267, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10540

PhDr. Eva BALLOVÁ MIKUŠKOVÁ, PhD., ebmikuskova@ukf.sk, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/20475

e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Počet učiteľov, ktorí budú viesť záverečné práce v študijnom programe Vzdelávanie dospelých a poradenstvo, je primeraný vzhľadom na plánovaný počet prijatých študentov. Pri výbere vedúcich záverečných prác sa rešpektujú požiadavky vysokoškolského zákona i kvalifikačné požiadavky.

Návrh školiteľov záverečných prác:

prof. PaedDr. Ctibor HATÁR, PhD., chatar@ukf.sk, +421 37 6408 239, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10669

·       témy diplomových prác budú viazané na edukáciu seniorov, cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo,  trendy vo vzdelávaní dospelých

doc. PaedDr. Marianna MÜLLER DE MORAIS, PhD., mmdmorais@ukf.sk, +421 37 6408 236, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10652

·       témy diplomových prác budú viazané na edukáciu dospelých, celoživotné poradenstvo v edukačnej sfére  a psychologické aspekty edukácie dospelých, hodnotenie androedukačného procesu

doc. PhDr. Dominika TEMIAKOVÁ, PhD., dtemiakova@ukf.sk, +421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/24595

·       témy diplomových prác budú viazané na cieľové skupiny v ďalšom profesijnom vzdelávaní a poradenstvo

doc. PhDr. Rastislav ROSINSKÝ, PhD., rrosinsky@ukf.sk, +421 37 6408 751, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10587

·       témy diplomových prác budú viazané na cieľové skupiny v sociálno-edukačnej starostlivosti a v kultúrno-osvetovej edukácii dospelých a poradenstvo

doc. Ing. Ivana TUREKOVÁ, PhD., MBA, iturekova@ukf.sk, +421 37 6408 275, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13978

·       témy diplomových prác budú viazané na hodnotenie kvality práce, vzdelávanie dospelých a poradenstvo v bezpečnosti práce

doc. PhDr. Viktor GATIAL, PhD., vgatial@ukf.sk, +421 37 6408 289, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10617

·       témy diplomových prác budú viazané na poradenstvo v oblasti kariéry

PaedDr. Katarína SZÍJJÁRTÓOVÁ, PhD., kszijjartoova@ukf.sk, +421 37 6408 267, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10540

·       témy diplomových prác budú viazané na sociálnu a andragogickú komunikáciu, sociálno-andragogické poradenstvo, prevenciu a riešenie sociálno-patologických javov na pracovisku

Ing. Jozef HARANGOZÓ, PhD., jharangozo@ukf.sk, +421 37 6408 334, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13886

témy diplomových prác budú viazané na bezpečnostné pracovné poradenstvo

 
f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

– v AIS úložisku

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Bc. Justin Turzík (1. ročník, Mgr. program, Andragogika, justin.turzik@student.ukf.sk), t. č. interný doktorand v ŠP Pedagogika;

Bc. Angelika Fórroová (1. ročník, Mgr. program, Andragogika, angelika.forroova@student.ukf.sk), t. č. absolventka ŠP;

Petra Špácayová (3. ročník, Bc. program, Andragogika, petra.spacayova@student.ukf.sk), t. č. študentka mgr. štúdia ŠP Vzdelávanie dospelých a poradenstvo.

h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

doc. PhDr. Dominika Temiaková, PhD., dtemiakova@ukf.sk, +421 37 6408 238, konzultácie prebiehajú priebežne, podľa potrieb študentov, emailom alebo osobne

i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študentov (ich študijné záležitosti) študijného programu má v kompetencii Mgr. Mária Šerfözöová (+421 37 6408 214, mserfozoova@ukf.sk).

 

Kompletnú poradenskú činnosť, ako aj informácie o ponukách práce a brigád, dobrovoľníckych a sociálnych činnostiach a kultúrnych, spoločenských a športových podujatiach poskytuje záujemcom Študentské centrum UKF (manažér centra: Mgr. Miroslav Tvrdík, PhD., +421 37 6408 140, mtvrdik@ukf.sk, https://www.ukf.sk/sc).

 

Otázky ubytovania študentov v ubytovacích zariadeniach UKF (Študentský domov Nitra, Študentský domov Zobor a ďalšie ubytovacie zariadenia) má v kompetencii Ubytovacie centrum (Mgr. Simona Gutová, +421 37 6408 167, sgutova@ukf.sk).

 

IT podporu aj pre študentov univerzity zabezpečuje Centrum informačných a komunikačných technológií UKF (https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/centrum-informacnych-a-komunikacnych-technologii/28-univerzita/pracoviska/318-informacne-systemy-v-sprave-cikt).


Študenti majú možnosť plne využívať aj služby Univerzitnej jedálne (https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/univerzitna-jedalen), Univerzitnej knižnice (https://www.uk.ukf.sk/sk/) a rovnako Univerzitného pastoračného centra (http://www.upcnitra.sk/). 



8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Vzdelávanie študentov je zabezpečené v priestoroch budovy fakulty, kde sú k dispozícii 2 prednáškové miestnosti:

-       prednášková miestnosť D1: 473 m2, 246 miest na sedenie, sústava šatníkov (zvukové vybavenie – 2 nezávislé zvukové sústavy, 2 dataprojektory, 2x elektrické plátno, počítač pre vyučujúceho, wifirouter, spätný projektor, elektrické zatemnenie miestnosti, 2x sústava tabúľ - zelená, 1x sústava tabúľ - keramická),

-       prednášková miestnosť D3: 201,3 m2, 126 miest na sedenie, sústava šatníkov (zvukové vybavenie – 1 nezávislá zvuková sústava, 1 dataprojektor, 1x elektrické plátno, počítač pre vyučujúceho, audiovizuálne záznamové zariadenie, wifirouter, spätný projektor, elektrické zatemnenie miestnosti, 2x sústava tabúľ - zelená, 1x sústava tabúľ - keramická, notová keramická tabuľa).

Študijný program Vzdelávanie dospelých a poradenstvo je ďalej zabezpečovaný v priestoroch dvoch katedier, a to:

a) Katedry pedagogiky PF UKF – tu je zabezpečovaný v 6 seminárnych učebniach s nasledovnou rozlohou a kapacitou:

-       seminárna učebňa 306: 46,52 m2, 24 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 307: 48,60 m2, 42 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 308: 46,50 m2, 24 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 319: 45,30 m2, 24 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 321: 47,40 m2, 24 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 322: 46,30 m2, 12 miest na sedenie.

K dispozícii je zároveň špeciálne upravená učebňa 409: 46,73 m2, v ktorej prebiehajú výcviky personálnych a sociálnych spôsobilostí a i. Súčasťou Katedry pedagogiky je Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami (419), ktoré zabezpečuje vysokoškolským študentom so špecifickými potrebami prístup k vzdelávaniu.

b) Katedry techniky a informačných technológií PF UKF – tu sú študentom uvádzaného študijného programu k dispozícii nasledovné učebne:

-       prednášková miestnosť DRD 112, 50 miest na sedenie,

-       učebňa na metodickú prípravu DRD 107, 20 miest na sedenie,

-       seminárna miestnosť DRD 104, 20 miest na sedenie,

-       učebňa aplikácie výpočtovej techniky DRD 106, 18 miest na sedenie,

-       odborná učebňa pre BOZP DRD 08, 28 miest na sedenie,

-       počítačová učebňa DRB 418, 20 miest na sedenie,

-       počítačová učebňa DRB 420, 20 miest na sedenie.

Nakoľko ide o akademicky orientovaný študijný program, ktorý svojím obsahom a skladbou predmetov nevyžaduje osobité technologické vybavenie, uvádzané učebne a prednáškové miestnosti plne vyhovujú štandardom pre priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo. Výučba je zabezpečovaná v moderných priestoroch, technicky i technologicky plne funkčne vybavených a zodpovedajúcich tiež hygienickým normám, gestorujúce pracoviská disponujú vlastnou knižnicou s najnovšími publikáciami a aktuálne vydávanými periodikami z oblasti edukačnej vedy a bezpečnosti práce, a celý komplex informačných systémov, ktoré sú zväčša v správe univerzity, taktiež plní považované štandardy. Nemoderné a nefunkčné informačné technológie sa priebežne vymieňajú, rovnako sa aktualizuje a dopĺňa knižničný fond, a zároveň sa modernizujú aj ostatné materiálne podmienky vysokoškolského vzdelávania v študijnom programe. Odborná prax študentov je zabezpečovaná v terénnej praxi (vo vybranom kultúrno-osvetovom zariadení, v inštitúcii zameranej na vzdelávanie dospelých, resp. celoživotné vzdelávanie, v sociálnom zariadení - ÚPSVaR, v zariadení sociálnych služieb, v ÚVTOS a ÚVV a pod., alebo v humanitárnych a mimovládnych organizáciách, v poradenskom zariadení v oblasti celoživotného poradenstva v edukačnej sfére včítane kariérneho poradenstva). Vcelku možno konštatovať, že aktuálne i v perspektívnom kontexte pracoviská, gestorujúce študijný program Vzdelávanie dospelých a poradenstvo, predmetné kritérium spĺňajú. 


b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Informačná podpora štúdia je zabezpečovaná rôznymi kanálmi:

•       V rámci zabezpečenia základnej informačnej podpory štúdia bol pre študentov v roku 2010 zriadený e-mailový systém vo vlastnej réžii univerzity, prostredníctvom ktorého každý študent pri nástupe na štúdium získava vlastné e-mailové konto určené na oficiálnu komunikáciu s inštitúciou. Informovanosť študentov je zabezpečená okrem e-mailovej komunikácie prostredníctvom webov pracovísk a distribúciou správ v systéme AIS, aj cez veľkoplošné obrazovky integrované do informačného systému univerzity. 

•       Akademický informačný systém (AIS) sa v súčasnosti používa ako na evidenciu študentov, tak i na evidenciu výsledkov ich štúdia. Okrem študijných výsledkov obsahuje i evidenciu záverečných prác, rozvrhu hodín a prihlasovanie sa študentov naň. Zároveň sú prostredníctvom AIS poskytované údaje do Centrálneho registra študentov a Centrálneho registra záverečných a kvalifikačných prác. Na úrovni riadenia slúži AIS ako zdroj pre vykazovanie výučby a na meranie vzdelávacieho výkonu pracovísk a ich zamestnancov. Informácie zhromaždené v AIS zároveň slúžia ako základný zdroj pre akreditáciu a tvorbu ponuky štúdia.

•       Ubytovanie je riešené prostredníctvom samostatného modulu UIS (Univerzitný informačný systém) a zabezpečené prepojením s AIS a LDAP univerzity.

•       Knižničný informačný systém zabezpečuje činnosti univerzitnej knižnice. Evidencia publikačnej činnosti je prevádzkovaná v rámci knižničného informačného systému, pričom umožňuje prístup k personálnej publikačnej činnosti každému zamestnancovi ako na úrovni vkladania, tak i na úrovni získavania publikačných a citačných výstupov. Získané údaje slúžia ako zdroj pre hodnotenie zamestnancov a pracovísk v oblasti publikačného výkonu a súčasne predstavujú zdroj pre Centrálny register publikačnej činnosti.

•       DOC (systém pre správu dokumentov) slúži ako autorizovaná zóna pre zamestnancov a študentov univerzity a spolu s intranetovou časťou webového sídla poskytuje prístup k aktuálnym dokumentom (vnútorné predpisy univerzity a fakúlt, tlačivá, rozhodnutia rektora, dekanov (napr. v oblasti štipendií), softvéru (licencovanému i voľne dostupnému), pracovným materiálom riadiacich zložiek a pod.

•       E-learningové systémy na podporu výučby – E-learningový portál UKF a videokonferenčný systém Jitsi Meet – slúžia ako plnohodnotná náhrada prezenčnej formy výučby. Slúžia študentom, vyučujúcim, vedeckým pracovníkom ale manažmentu jednotlivých pracovísk fakulty.

•       Portál UKF – ktorý je tvorený niekoľkými modulmi, ktoré obsahujú údaje o základných charakteristikách zamestnanca zobrazujúce sa vo verejnom adresári zamestnancov, výkonové ukazovatele publikačnej, umeleckej, projektovej a ďalšej činnosti zamestnanca.

Všetky informačné systémy komunikujú s používateľom prostredníctvom zabezpečeného kanála. Za účelom zjednodušenia prístupu a minimalizácii možností odcudzenia prístupových údajov bola nasadená centrálna autentifikácia, ktorá prostredníctvom LDAP uchováva prístupové údaje zamestnancov i študentov a umožňuje ich overovanie na základe požiadavky zo všetkých informačných systémov.

Systém je prepojený na finančný a personálny systém (SOFIA) tak, aby bol zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru automaticky zablokovaný prístup do systémov i objektov univerzity a naopak, pri jeho prijatí prístup vytvorený.

Významným krokom prezentujúcim úroveň univerzity bolo zapojenie sa do projektu Eduroam, ktorého základnou myšlienkou je umožniť študentom a akademickým zamestnancom pripojiť sa do počítačovej siete v inej akademickej inštitúcii bez toho, aby sa museli registrovať alebo získavať prístupové údaje. Pripojenie k sieti vyžaduje od používateľa iba používateľské meno a heslo, ktoré používa v domovskej inštitúcií. Predpokladáme využívanie ako návštevníkmi univerzity, tak i našimi študentmi a zamestnancami. Prezentáciu univerzity navonok zabezpečuje jej webová stránka.

 

Univerzitná knižnica sa svojím poslaním zameriava najmä na poskytovanie knižničných služieb pedagogickým pracovníkom, vedeckým pracovníkom a študentom univerzity, ako aj širokej odbornej verejnosti. V roku 2020 knižnicu navštívilo 6 166 návštevníkov, ktorí si z knižničného fondu 324 851 knižných jednotiek požičali 42 351 výpožičiek. Knižnica na svojej webovej stránke informuje návštevníkov o nových knižných prírastkoch a o ponuke služieb a odborných činnostiach knižnice. Univerzitná knižnica má 5 biblioboxov rozmiestnených po budovách UKF v Nitre, prostredníctvom ktorých umožňuje svojim používateľom službu vrátenia kníh. V roku 2020 bolo týmto spôsobom vrátených 7 057 knižničných jednotiek. Pre návštevníkov knižnice je zabezpečený prístup na internet a Wifi pokrytie v celom priestore knižnice. V knižnom fonde pre študijný program Andragogika má knižnica zastúpených 504 titulov v počte 2 218 knižných jednotiek, z tohto počtu 21 titulov tvorí skriptová literatúra a 438 titulov je knižnej produkcie. Pre študijný program BOZP má knižnica zastúpených v knižničnom fonde 96 titulov v počte 208 knižných jednotiek, z tohto počtu 7 titulov tvorí skriptová literatúra a 74 titulov je knižnej produkcie. Vo fonde sa nachádza 5 titulov viazaných časopisov pre študijný program Andragogika a 1 titul viazaných časopisov pre študijný program BOZP. Čiastková knižnica na Katedre pedagogiky má 651 titulov kníh v počte 804 knižničných jednotiek a na Katedre techniky a informačných technológií 419 titulov publikácií v počte 545 knižničných jednotiek. Obidve čiastkové knižnice slúžia pre potreby pedagogických pracovníkov katedier a ich študentov. Pre pedagógov a študentov sú prístupné aj licencované databázy ISI Web of Knowledge a Scopus. Univerzitná knižnica má aj SelfCheck – samoobslužné zariadenie na požičiavanie a vrátenie kníh.


c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V študijnom programe sa nepočíta výlučne s dištančnou formou vzdelávania, pokiaľ nevzniknú nepredvídateľné okolnosti, ktoré budú vyžadovať prechod z prezenčnej na dištančnú formu. V ostatnej dobe univerzita bez väčších problémov plynule prestúpila z prezenčnej formy na dištančnú, na čo sa využívajú rôzne komunikačné cesty, ako napr. videokonferenčný systém meet, e-learningový portál UKF či iné platformy.

E-learningový portál UKF je automaticky prístupný všetkým študentom a pedagógom UKF, zabezpečuje podporu všetkých predmetov a zdieľanie študijných materiálov pre študentov, jednoduché odovzdávanie úloh a zadaní, prehľadnú komunikáciu vo fórach a prepracované možnosti on-line testovania vedomostí. E-learningový portál UKF je pripravený ako plnohodnotná náhrada prezenčnej formy štúdia. Poskytuje najnovšiu verziu LMS Moodle. Každý pedagóg môže vytvárať vlastné kurzy, dopĺňať študijné materiály, zbierať zadania študentov, online testovať študentov a komunikovať s nimi. Študenti sa do systému dostanú s rovnakými prihlasovacími údajmi, ako do AIS. Pedagóg prostredníctvom fakultného administrátora si zakladá kurz k predmetu, ktorý vyučuje. E-learningový portál UKF poskytuje:

Študentom: prístup k študijným materiálom, sledovanie videí z prednášok, zapojenie sa do on-line spätnej väzby, upozornenie na blížiace sa termíny, sledovanie pokroku v štúdiu, komunikáciu prostredníctvom správ, posielanie e-mailov, odovzdávanie úloh cez PC, mobil aj tablet, diskusiu k projektom, prednáškam, testovanie získaných vedomostí.

Učiteľom: priestor pre zverejnenie študijných materiálov študentom, jednoduchý spôsob zdieľania zaujímavých odkazov vo forme liniek, videí, textov, sledovanie aktivity študentov, interaktívne použitie aktivít priamo na prednáške pomocou Moodle mobilných aplikácií, definovanie termínov odovzdania, známkovanie priamo v kurze (podľa: https://edu.ukf.sk/).  


d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Zásadným partnerom študijného programu sú predovšetkým subjekty, v ktorých budú môcť študenti potenciálne vykonávať svoju odbornú prax, ktorá je súčasťou študijného programu. Fakulta doteraz uzatvorila niekoľko zmlúv o spolupráci (napr. s Občianskym združením Monika, Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny Prievidza, Aptet, n. o.), má však aj (dlhodobú) spoluprácu s ďalšími subjektmi, ktorá nie je založená na zmluvnom základe (napr. ProSchool s. r. o., AIVD v SR, ZSS BENEFIT, Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Nitre, Vzdelávací inštitút COOP v Mojmírovciach) a do budúcna, podľa potrieb študijného programu, bude iniciovať rozšírenie spolupráce s praxou. 


e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Ako sme už zmieňovali, nielen kompletnú poradenskú činnosť, ale aj informácie o ponukách dobrovoľníckych a sociálnych činností, či o kultúrnych, spoločenských a športových podujatiach poskytuje záujemcom z radov študentov Študentské centrum UKF (https://www.ukf.sk/sc). Ku kultúrnym, športovým a spoločenským podujatiam možno zaradiť Akademický ples nitrianskych univerzít, Nitrianske univerzitné dni, Akademická Nitra, Októberfest a Študentské dni nitrianskych univerzít (https://www.ukf.sk/sc/kulturne-sportove-a-spolocenske-podujatia-2/36-verejnost-a-media/celouniverzitne-podujatia/658-kulturne-sportove-a-spolocenske-podujatia). Na univerzite pôsobí tiež BKM JUNIOR UKF NITRA - basketbalový klub mládeže (https://www.bkmnitra.sk/). Na PF UKF sa pravidelne pri rôznych príležitostiach organizujú vystúpenia hudobných telies. Na napĺňanie spirituálnych potrieb študentov slúži Univerzitné pastoračné centrum (http://www.upcnitra.sk/). 


f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Mobility sa realizujú na základe Erasmus+ bilaterálnych dohôd podpísaných s partnerskými vysokoškolskými inštitúciami v zahraničí. Za vypracovanie návrhu Erasmus dohody, výber študentov a zamestnancov na mobilitu a uznanie výsledkov ich mobility zodpovedá katedrový a fakultný koordinátor príslušnej fakulty UKF. Pre účasť na mobilite si stačí vybrať prijímajúcu zahraničnú inštitúciu, založiť prihlášku cez aplikáciu StudyAbroad (týka sa len mobilít KA103), všetky požadované dokumenty odoslať online cez aplikáciu StudyAbroad, vytlačiť ich, odovzdať katedrovému koordinátorovi a zúčastniť sa výberového konania na katedre. Termín na prihlasovanie na Erasmus+ mobility je zvyčajne na jar (hlavný termín) pre mobility plánované na nasledujúci akademický rok, no počas roka sa zvyčajne vyhlasujú výzvy na dodatočné prihlasovanie. V prípade záujmu sa môžu študenti UKF zapojiť do mimoškolskej činnosti v rámci dobrovoľníckej študentskej organizácie ESN UKF v Nitre a pomáhať prichádzajúcim zahraničným študentom pri vybavovaní náležitostí k ich pobytu na UKF (dostupné na: https://www.ukf.sk/granty/erasmus). Študenti sa môžu zúčastniť mobility v zahraničí aj cez SAIA (https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy/saia-n-o), DAAD (https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy/daad), IVF (https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy/ivf) a Erasmus Mundus (https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy/stipendia-erasmus-mundus). 


9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo sa budú preverovať v rámci prijímacej skúšky, ktorá bude pozostávať z ústneho pohovoru na nasledovné témy:

1.       Vznik a vývoj andragogiky, jej teoreticko-metodologické základy, vedný systém a jej postavenie v sústave vied a študijných odborov;

2.       Charakteristika základných andragogických pojmov a analýza kľúčových dokumentov pojednávajúcich o celoživotnom vzdelávaní, ďalšom vzdelávaní a vzdelávaní dospelých;

3.       Osobnosť dospelého človeka a činitele formovania osobnosti dospelých;

4.       Dospelý človek v procese socializácie, (seba)výchovy a (seba)vzdelávania;

5.       Ciele, funkcie, obsah, zásady, metódy, organizačné formy a prostriedky výchovy a vzdelávania dospelých;

6.       Analýza vzdelávacích potrieb, determinanty efektívnosti vzdelávania dospelých, plánovanie a organizácia vzdelávania dospelých, evaluácia vo vzdelávaní dospelých a kontrola kvality vzdelávania dospelých;

7.       Osobnosť andragóga.

8.       Psychologické špecifiká vzdelávania dospelých.

 

Odporúčaná literatúra:

BENEŠ, M. 1997. Úvod do andragogiky. Praha : Karolinum. 129 s. ISBN 80-7184-381-4.

HOTÁR, V., PAŠKA, P., PERHÁCS, J. a kol. 2000. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN. 547 s. ISBN 80-08-02814-9.

machalová, M. 2004. Psychológia vo vzdelávaní dospelých. Od teórie k praxi. Bratislava: RadioPrint. ISBN 80-969339-6-5.

Mužík, J. 2004. Androdidaktika. Praha : ASPI Publishing. 148 s. ISBN 80-7357-045-9.

PALÁN, Z., LANGER, T. 2008. Základy andragogiky. Praha : UJAK. 184 s. ISBN 978-80-86723-58-7.

PERHÁCS, J. 2010. Personalizačné a socializačné aspekty rozvoja osobnosti dospelých. Vybrané problémy z teórie výchovy dospelých a sociálnej andragogiky. Nitra : UKF. 206 s. ISBN 978-80-8094-793-4.

PERHÁCS, J., PAŠKA, P. 1995. Dospelý človek v procese výchovy. Bratislava : Stimul. 157 s. ISBN 80-85697-21-1.

PORUBSKÁ, G., ĎURDIAK, Ľ. 2005. Manažment vzdelávania dospelých. Nitra : SLOVDIDAC. 215 s. ISBN 80-969303-0-3.

PORUBSKÁ, G., HATÁR, C. 2009. Kapitoly z andragogiky pre pomáhajúce profesie. Nitra : UKF. 212 s. ISBN 978-80-8094-597-8.

PRUSÁKOVÁ, V. 2005. Základy andragogiky I. Bratislava : UK. 120 s. ISBN 80-89142-05-2.

PRŮCHA, J., VETEŠKA, J. 2012. Andragogický slovník. Praha : Grada. 296 s. ISBN 978-80-247-3960-1.

VETEŠKA, J. 2016. Přehled andragogiky. Úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha : Portál. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. 2008. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada Publishing. 159 s. ISBN 978-80-247-1770-8.

Strategické dokumenty, legislatíva a odborné periodiká

 

Informácie o obsahu prijímacej skúšky budú uchádzačom sprostredkované rôznymi komunikačnými kanálmi. Dekan fakulty môže v odôvodnených prípadoch rozhodnúť o zrušení ústnej podoby prijímacej skúšky a prijať uchádzačov na základe prospechu z bakalárskeho štúdia.  


b) - Postupy prijímania na štúdium.

Postupy prijímania na štúdium sú každoročne prerokúvané v zainteresovaných orgánoch fakulty a v náležitom časovom horizonte zverejnené na určených miestach. 


c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

AR 2022/2023: počet prihlásených: 6, počet prijatých: 6, počet zapísaných: 6.

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

PF UKF každoročne monitoruje hodnotenie vzdelávania a učiteľov študentmi (https://www.pf.ukf.sk/index.php/sk/organizacia-studia/pedagogicka-odborna-prax/44-oznamy/98-hodnotenie-vzdelavania-a-ucitelov-studentmi).

Súčasťou hodnotenia kvality poskytovaného vzdelávania sú študenti, ktorí sú zapájaní do procesu tvorby, schvaľovania a monitorovania študijných programov. Osoba zodpovedná za študijný program, vyučujúci, študijní poradcovia aktívne komunikujú so študentmi jednotlivých študijných programov, prehodnocujú ich postoje k študijným programom, študijným predmetom. Následne sa reflexia študentov stáva východiskom inovácií obsahu i štruktúry študijných programov prostredníctvom inovácií odporúčaných zdrojov, podmienok absolvovania kurzu.

Do procesu tvorby a schvaľovania študijného programu sú študenti zapájaní prostredníctvom identifikácie záujmov študentov v oblasti, na ktorú sa má novovytváraný študijný program orientovať. Novovytvorené študijné programy, resp. revízia existujúcich v podobe dopĺňania povinne voliteľných a výberových predmetov sú prerokovávané a schvaľované v Akademickom senáte PF a Vedeckej rady PF za účasti študentov.

Študenti UKF majú možnosť raz ročne prostredníctvom anonymných dotazníkov hodnotiť študijný program a proces vzdelávania. Toto právo študenta je zakomponované i v Študijnom poriadku UKF a usmerňované Smernicou č. 8/2018 Zásady hodnotenia vzdelávania a učiteľov študentmi univerzity. Spätnú väzbu poskytujú študenti prostredníctvom anonymného elektronického dotazníka sprístupneného cez Akademický informačný systému. Hodnotenie sa uskutočňuje nepretržite od roku 2014. Študenti majú možnosť v zimnom i letnom semestri vyjadriť svoje postoje k nasledovným ukazovateľom kvality vzdelávacieho procesu: študijný program, študijný predmet, uskutočňovanie vzdelávania, hodnotenie študentov vyučujúcimi, odborná a didaktická kompetencia vyučujúcich, študijné zdroje na podporu vzdelávania študentov, materiálno-technické zabezpečenie výučby. Každá oblasť je v dotazníku sýtená viacerými položkami, ktoré poskytujú o hodnotenej oblasti komplexnejší obraz. Organizáciu procesu hodnotenia zabezpečujú jednotlivé fakulty v spolupráci so študentmi, ktorí sa podieľajú na vyhodnocovaní výsledkov. Na Pedagogickej fakulte UKF je aktivizácia pre uskutočnenie hodnotenia študentmi v AIS zabezpečená prostredníctvom študentských mailov z pozície člena študentskej časti akademického senátu. 


b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

S výsledkami hodnotenia kvality vzdelávania sú oboznamované jednotlivé štruktúry manažmentu pracovísk fakulty. Na základe hodnotenia jednotlivých oblastí a identifikovaných nedostatkov sú navrhované a prijímané opatrenia na úrovni jednotlivých katedier, následne na úrovni fakulty. Prijaté opatrenia ako i celkové výsledky hodnotenia vzdelávania prekováva Akademický senát Pedagogickej fakulty UKF, sú súčasťou Výročnej správy fakulty prezentovanej na zasadnutí akademickej obce, vedeckej rady a zverejnené na jej webovom sídle.

Zásadné pripomienky a identifikované nedostatky predstavujú zdroj prijímania opatrení na zvyšovanie kvality vzdelávania na PF. Okrem inovácií obsahu študijných programov, odporúčanej literatúry, zlepšovania materiálneho a informačného zabezpečenia bolo jedným z prijatých opatrení napríklad v roku 2018 vymenovanie fakultného rozvrhára, ktorý koordinuje tvorbu rozvrhov jednotlivých študijných skupín, v roku 2020 zapojenie sa do projektu z ESF Skvalitňovanie praktickej prípravy budúcich pedagogických zamestnancov na UKF v Nitre zameraného na podporu zvýšenia počtu hodín pedagogickej praxe študentov a iné ďalšie. 


c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Univerzita získava informácie o úspešnosti uplatnenia jej absolventov využívaním viacerých foriem. Prostredníctvom alumni klubu, organizáciou ďalšieho vzdelávania a rigorózneho konania pre absolventov, organizáciou kurzov, školení, napr. aj v rámci projektov s podporou ESF. Mnohí bývalí absolventi študijných programov spolupracujú s fakultou napr. v pozícii cvičných učiteľov. Absolventi sú prizývaní na rôzne odborné podujatia a konferencie organizované fakultou či univerzitou. V roku 2020 zrealizovala Pedagogická fakulta UKF online dotazníkový prieskum absolventov fakulty zameraný na zisťovanie spokojnosti s realizovaním štátnych skúšok, ktoré vzhľadom k pandémii prebiehali dištančne. 

Monitoring zamestnanosti absolventov realizuje fakulta prostredníctvom adresnej komunikácie so zástupcami praxe, komunikáciou prostredníctvom sociálnych sietí a pod. Názory absolventov o ich profesionálnej dráhe sú zverejňované na web sídle fakulty i univerzity, v médiách a prezentačných materiáloch fakulty a univerzity.

Nakoľko ide o nový študijný program, tento údaj nie je k dispozícii.

11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Sprievodca štúdiom: https://www.pf.ukf.sk/sk/organizacia-studia/sprievodca-studiom

Študijný poriadok: https://www.ukf.sk/14-univerzita/2195-studijny-poriadok-ukf

Organizácia štúdia: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia

Ubytovací poriadok (21/2020 Smernica o zásadách ubytovania v študentských domovoch UKF a v zmluvných zariadeniach UKF): https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/vnutorne-predpisy-univerzity/14-univerzita/3129-21-2020-smernica-o-zasadach-ubytovania-v-studentskych-domovoch-ukf-a-v-zmluvnych-zariadeniach-ukf

Smernica o poplatkoch (22/2020 Smernica o poplatkoch za ubytovacie služby a služby spojené s ubytovaním v Študentských domovoch UKF, 54/2020 Vnútorný predpis o školnom a poplatkoch na akademický rok 2021/2022): https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/vnutorne-predpisy-univerzity/14-univerzita/2665-22-2020-smernica-o-poplatkoch-za-ubytovacie-sluzby-a-sluzby-spojene-s-ubytovanim-v-studentskych-domovoch-ukf , https://www.ukf.sk/studium/vysokoskolske-studium/skolne-a-poplatky

Štipendijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/stipendia/socialne-stipendia/14-univerzita/2202-stipendijny-poriadok-ukf

Vládne štipendiá: https://www.ukf.sk/stipendia/vladne-stipendia

Pôžičky z Fondu na podporu vzdelávania: https://www.ukf.sk/stipendia/pozicky-z-fondu-na-podporu-vzdelavania

ERASMUS+ bilaterálne dohody: https://www.ukf.sk/granty/erasmus/erasmus-bilaterarne-dohody

Poradenstvo a služby na podporu aktivít študentov: https://www.ukf.sk/sc

Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami: http://www.centrumpodpory.pf.ukf.sk/

https://www.pf.ukf.sk/sk/qa-kvalita/48-qa-kvalita/727-qa-predpisy-a-dokumenty