DOKUMENT
Študijný program zVDB22b - vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce
Štúdium Stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Typ dokumentu Opis študijného programu
Názov vysokej školy Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Sídlo vysokej školy Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Dražovská 4, 949 01 Nitra
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada kvality UKF v Nitre
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
21.10.2021
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce, 184476
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
bakalársky, ISCED 5
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
PF UKF v Nitre
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, 645, 0111 Education science
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
f) - Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) - Forma štúdia.
denná
h) - Pri spoločných študijných programoch spolupracujúce vysoké školy a vymedzenie, ktoré študijné povinnosti plní študent na ktorej vysokej škole (§ 54a zákona o vysokých školách).

netýka sa

i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3 roky
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
plánovaný počet študentov 20, počet uchádzačov v AR 2022/23: 27, počet študentov spolu (1., 2. a 3. roč.): 56
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií absolventa bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce

Absolvent bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce ovláda historické a teoretické východiská andragogiky a jej medzidisciplinárne presahy a súvislosti (Úvod do andragogiky, Úvod do bezpečnosti práce). Disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu dospelého jednotlivca (Základy psychológie, Psychológia učenia (sa) a vzdelávania dospelých, Základy sociológie, Zdravotná edukácia), disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach jednotlivcov vyplývajúcimi z úrovne ich vývinových charakteristík, zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení (Edukácia dospelých so zdravotným znevýhodnením, Sociálno-edukačná starostlivosť a kultúrno-osvetová edukácia dospelých – teória a prax). Disponuje základnými psychologickými a sociálnovednými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť formovaniu jednotlivca a dynamike sociálnej skupiny. Absolvent pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach (Teória a metodika výchovy dospelých, Teória a metodika vzdelávania dospelých, Psychológia učenia (sa) a vzdelávania dospelých). Pozná právne predpisy a inštitucionálny kontext výkonu svojej profesie (Legislatíva pre andragógov, Profesia a etika vzdelávateľa dospelých, Právne a technické predpisy BOZP, Vzdelávacia politika a trh práce). Pozná sociálnu štruktúru spoločnosti a potreby a špecifiká rôznorodých sociálnych skupín (Základy sociológie). Pozná základné nástroje diagnostiky, intervencie, korekcie a prevencie. Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce dokáže identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne výchovné a vzdelávacie potreby jednotlivca (Diagnostika vo vzdelávaní dospelých, Sociálno-edukačná starostlivosť a kultúrno-osvetová edukácia dospelých – teória a prax, Ďalšie profesijné vzdelávanie dospelých - teória a prax). Efektívne plánuje, projektuje, riadi, organizuje a hodnotí formovanie cieľovej skupiny, dokáže zabezpečovať efektívnu výchovnú činnosť a disponuje diagnostickými, intervenčnými a korekčnými zručnosťami a zručnosťami pre uskutočnenie efektívnej prevencie (Diagnostika vo vzdelávaní dospelých, Sociálno-edukačná starostlivosť a kultúrno-osvetová edukácia dospelých – teória a prax, Ďalšie profesijné vzdelávanie dospelých - teória a prax, Manažérstvo pracovných rizík a vzdelávanie v bezpečnosti práce, Ergonómia, Kurikulum a kvalita vo vzdelávaní dospelých, Psychológia práce). Je schopný zostaviť problémovú anamnézu a získať orientáciu v situácii jednotlivcov z cieľových skupín. Dokáže pozitívne modifikovať správanie a osobnostný vývin jednotlivca alebo cieľovej skupiny (Teória a metodika výchovy dospelých, Psychológia učenia (sa) a vzdelávania dospelých). Je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov (Manažérstvo pracovných rizík a vzdelávanie v bezpečnosti práce, Psychológia práce). Je pripravený na autonómny výkon svojej profesie a ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k svojej profesii a cieľovej skupine. Absolvent je kultúrne a jazykovo gramotný (Komunikačné a prezentačné zručnosti vzdelávateľa dospelých, Rozvoj ľudských zdrojov, Profesia a etika vzdelávateľa dospelých).

 

Absolvent študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce:

·       pozná základnú terminológiu andragogickej diagnostiky,

·       pozná a aplikuje metódy andragogického diagnostikovania,

·       zhodnotí vhodnosť použitých diagnostických metód,

·       rozumie procesu plánovania, organizovania i vyhodnocovania andragogického diagnostikovania,

·       dokáže charakterizovať základné kategórie metodiky edukačnej činnosti vzhľadom k osobitostiam dospelého,

·       pozná teoretické východiská výchovy a vie posúdiť význam edukačných aktivít pre osobnostný rast a rozvoj osobnosti dospelého,

·       rozumie procesu plánovania, organizovania, zabezpečovania i vyhodnocovania edukácie dospelých a vie vhodne implementovať vybrané edukačné postupy v procese rozvíjania osobnosti dospelého človeka,

·       aplikuje vedomosti o edukačných konceptoch a špecifikách výchovného procesu dospelých do tvorby individuálnej edukačnej koncepcie,

·       pozná a aplikuje metódy výchovnej práce s dospelými,

·       ovláda teoreticko-metodologické základy všeobecnej didaktiky a androdidaktiky,

·       pozná podstatu vzdelávania a učenia (sa) dospelých,

·       dokáže analyzovať a konkretizovať ciele, funkcie a obsah vzdelávania dospelých a vie identifikovať vzdelávacie potreby dospelých,

·       dokáže realizovať metodické usmernenia vo vzdelávacom procese s akcentom na jeho plánovanie a organizovanie (princípy, metódy, formy, prostriedky a evaluáciu vzdelávania dospelých),

·       dokáže vhodne implementovať vybrané vzdelávacie postupy v procese rozvíjania osobnosti dospelého človeka,

·       vie posúdiť význam vzdelávania a učenia (sa) dospelých v kontexte celoživotného vzdelávania, ako aj celkový prínos edukácie dospelých pre daného jednotlivca i celú spoločnosť,

·       pozná históriu, vývoj a súčasné chápanie sociálnej andragogiky, dokáže podrobnejšie analyzovať teoreticko-metodologické základy a systémovo-koncepčné otázky sociálnej andragogiky, vymedziť a pochopiť vzťah sociálnej andragogiky k iným vedám a vedným disciplínam, ako aj analyzovať vybrané problémy (inštitucionálna sociálno-výchovná starostlivosť o dospelých, sociálna kuratela, prevencia a riešenie sociálno-výchovných problémov dospelých),

·       dokáže využívať rôzne metódy na poznávanie sociálnych vzťahov v skupine,

·       vie posúdiť vplyv sociálneho a výchovného prostredia na osobnosť dospelého človeka,

·       vie identifikovať symptómy a sčasti aj príčiny problémového správania dospelých a následne vybrať adekvátny postup na jeho riešenie a terciárnu prevenciu,

·       pozná pracovnú náplň mediačného a probačného úradníka a sociálneho kurátora pre dospelých vo vzťahu k problémovej a ohrozenej populácii dospelých a dokáže s týmito profesionálmi zo svojej pracovnej pozície adekvátne kooperovať,

·       pozná zámernú inštitucionálnu a dobrovoľnú kultúrno-osvetovú činnosť dospelých,

·       ovláda históriu a teoreticko-metodologické základy kultúrno-osvetovej andragogiky,

·       pozná obsah, ciele, zásady, metódy, formy a prostriedky výchovno-vzdelávacej práce s dospelými vo voľnom čase s dôrazom na záujmové vzdelávanie,

·       má informácie o základných metodologických atribútoch profesijnej andragogiky ako samostatnej andragogickej vednej disciplíny,

·       pozná metodiku procesu systémového prístupu v ďalšom profesijnom vzdelávaní,

·       dokáže reflektovať požiadavky spoločenskej praxe v procese plánovania a riadenia ľudských zdrojov s akcentom na ďalšie vzdelávanie zamestnancov,

·       dokáže funkčne využívať rôzne nástroje personálneho manažmentu,

·       ovláda teoreticko-metodologické základy, ako aj historické kontexty konštituovania a rozvíjania geragogiky na Slovensku a v zahraničí,

·       vie analyzovať psychosociálne, duchovné i fyziologické procesy starnutia a činitele, ktoré participujú na rozvoji osobnosti staršieho človeka,

·       dokáže vhodne implementovať vybrané edukačné postupy v procese rozvíjania osobnosti seniora, vie posúdiť význam výchovy a vzdelávania seniorov v kontexte celoživotného vzdelávania, ako aj celkový prínos edukácie pre seniora i celú spoločnosť,

·       dokáže posúdiť význam a navrhnúť model prípravy dospelých na odchod do starobného dôchodku,

·       rozumie základnej terminológii v oblasti manažérstva rizika pracovných činností,

·       vie identifikovať nebezpečenstvá vstupujúce do analýzy rizika,

·       je zorientovaný v metódach analýzy rizika pre rôzne pracovné činnosti,

·       dokáže identifikovať vhodnú metódu pre konkrétnu činnosť, zhodnotiť jej výhody prípadne obmedzenia,

·       pracuje v tíme podobným spôsobom ako v konkrétnom pracovnom procese,

·       vie implementovať výsledky posúdenia rizika do navrhovaných opatrení,

·       je spôsobilý zavádzať analýzu rizika do systému manažérstva bezpečnosti,

·       vie rozpoznať nové riziká v technológiách.

b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolvent bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce nachádza uplatnenie na nasledovných pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní a platnou legislatívou:

·       lektor ďalšieho vzdelávania,

·       kultúrno-osvetový pracovník,

·       manažér ďalšieho vzdelávania,

·       odborný pracovník vykonávajúci pomoc pri výkone opatrovníckych práv a povinností (§ 84, ods. 13 Zákona č. 448/2008 Z. z.).

Národná sústava povolaní garantuje nasledovné zamestnania, v ktorých by mali nájsť uplatnenie aj absolventi bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce:

·       koordinátor vzdelávacích aktivít,

·       lektor vzdelávania seniorov,

·       manažér ďalšieho vzdelávania,

·       lektor ďalšieho vzdelávania,

·       metodik v oblasti výchovy a vzdelávania,

·       kouč a ďalšie.

Kompetencie v rámci jednotlivých zamestnaní sú podrobnejšie špecifikované v príslušnej karte zamestnania v Národnej sústave povolaní. Absolventi štúdiom navyše získavajú aj nevyhnutné informácie o zásadách správneho a bezpečného správania sa zamestnanca v pracovnom prostredí, a zároveň sú pripravení koordinovať vzdelávacie aktivity v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

 

Absolvovaním kurzu ďalšieho vzdelávania s názvom Výchova a vzdelávanie bezpečnostných technikov (č. VVZ-0141/14-01.2), na poskytovanie ktorého získala fakulta oprávnenie od Národného inšpektorátu práce v Košiciach, môžu absolventi navyše získať oprávnenie pôsobiť ako samostatní lektori v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (a zároveň ako bezpečnostní technici).     


c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Hoci nejde o regulované povolanie, podporu predkladanému študijnému programu vyjadrili Slovenská asociácia age managementu, o. z. (Bratislava), Inštitút pre výskum práce a rodiny (Bratislava), Aptet, n. o. (Levice), Inšpektorát práce (Nitra), Národné osvetové centrum (Bratislava), Asociácia lektorov a kariérnych poradcov (Banská Bystrica) a Koučovacie stredisko Co/Man (Tajov). 

3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

K uplatniteľnosti absolventov predkladaného študijného programu sa podporne vyjadrili Slovenská asociácia age managementu, o. z. (Bratislava), Inštitút pre výskum práce a rodiny (Bratislava), Aptet, n. o. (Levice), Inšpektorát práce (Nitra), Národné osvetové centrum (Bratislava), Asociácia lektorov a kariérnych poradcov (Banská Bystrica) a Koučovacie stredisko Co/Man (Tajov).

b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Uvádzame úspešného absolventa študijného programu Andragogika, na ktorého základe je terajší študijný program Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce vystavaný, a to Mgr. Justina Turzíka (držiteľ čestného uznania Senior Friendly 2020 za mimoriadne aktivity pre seniorov a aktivista v prospech sénia, t. č. interný doktorand v ŠP Pedagogika).


c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

K uplatniteľnosti absolventov predkladaného študijného programu sa podporne vyjadrili nasledovné subjekty:

SLOVENSKÁ ASOCIÁCIA AGE MANAGEMENTU, o. z. (Bratislava): Navrhované programy súvisia s problematikou age managementu, pretože sa budú prepájať s praktickým využitím pri vzdelávaní a riadení ľudí vo všetkých pracovných oblastiach, sociálnej sfére a vekových kategóriách. Vzhľadom na demografický a technologický vývoj je potrebné zameriavať vzdelávanie odborníkov na prácu s ľuďmi (zamestnancami, nezamestnanými, seniormi...), ich lepšiu komunikáciu a podporu pri riešení rôznych praktických úloh. Významnou súčasťou práce s ľuďmi je poradenstvo, ktoré potrebuje v budúcnosti silnú a systematickú podporu, aby pomáhalo ľudom od skončenia formálneho vzdelávania až k seniorite. S tým tiež súvisí bezpečnosť práce, pretože vekom sa mení pracovná schopnosť ľudí (work ability), ktorú treba riadiť a predchádzať úrazom a zdravotným problémom (výňatok z vyjadrenia SAAM).

INŠTITÚT PRE VÝSKUM PRÁCE A RODINY (Bratislava): Vami predkladaný študijný program zabezpečí práve tieto dôležité atribúty dobrého lektora BOZP. Vaša fakulta disponuje špičkovým pedagogickým personálom, ktorý zabezpečí, aby absolventi bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce dostali kvalitné vysokoškolské bakalárske vzdelanie, ktoré môžu využiť aj v práci bezpečnostných technikov a akreditovaných bezpečnostných technikov. Absolventi budú uplatniteľní najmä v podnikovom vzdelávaní BOZP, komerčnom vzdelávaní v oblasti BOZP, či ako pedagogickí pracovníci na stredných odborných školách (výňatok z vyjadrenia IVPR).

APTET, n. o. (Levice): Konštatujeme, že uvedené študijné programy sú plne v súlade s našimi poznatkami, skúsenosťami a korešpondujú s potrebami celoživotného vzdelávania dospelých na Slovensku. Sme presvedčení, že absolventi uvedených študijných programov nájdu uplatnenie v mnohých oblastiach vzdelávania, sociálnej a komunitnej práce (výňatok z vyjadrenia Aptet).

INŠPEKTORÁT PRÁCE (Nitra): Absolventi študijného programu „Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce“ môžu nájsť okrem iného aj uplatnenie ako inšpektori práce v oblasti BOZP, kde budú vykonávať dozornú činnosť danú zákonom č. 125/2006 Z.z. o inšpekcii práce a podieľať sa tak napríklad na znižovaní úrazovosti na pracoviskách zamestnávateľov, ktorá je jednou z hlavných priorít inšpekčných orgánov na Slovensku (výňatok z vyjadrenia IP).

NÁRODNÉ OSVETOVÉ CENTRUM (Bratislava): Národné osvetové centrum aj regionálne osvetové strediská a kultúrne zariadenia v regiónoch Slovenska zamestnávajú celý rad pracovníkov, ktorých profil práce a vykonávaných činností zodpovedá zameraniu študijného programu andragogika, poradenstvo a ďalších. V Národnom osvetovom centre aj dnes pracujú odborníci – absolventi andragogiky – a máme záujem naďalej zamestnávať ľudí vzdelaných v študijných odboroch, ktoré plánujete dať akreditovať a ktoré budú korešpondovať s potrebami budúcej praxe. Sme presvedčení, že štúdium zamerané na vzdelávanie dospelých, bezpečnosť práce a poradenstvo zodpovedajú tomu, čo by mal kultúrno-osvetový pracovník vedieť, vykonávať a metodicky usmerňovať. Preto Národné osvetové centrum v plnej miere podporuje požiadavku Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre o akreditáciu bakalárskeho študijného programu vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce (v dennej a externej forme štúdia) a magisterského študijného programu vzdelávanie dospelých a poradenstvo (v dennej a externej forme štúdia) (výňatok z vyjadrenia NOC).

ASOCIÁCIA LEKTOROV A KARIÉRNYCH PORADCOV (Banská Bystrica): Z praxe Asociácie lektorov a kariérnych poradcov, ktorá dlhoročne pôsobí vo vzdelávaní dospelých a v službách kariérneho poradenstva môžem konštatovať, že v prípade bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce môžu nájsť absolventi uplatnenie v povolaniach: lektor ďalšieho vzdelávania, kultúrno-osvetový pracovník, manažér ďalšieho vzdelávania, koordinátor vzdelávacích aktivít, kouč a pod. V prípade magisterského študijného programu Vzdelávanie dospelých a poradenstvo ide o povolania: lektor ďalšieho vzdelávania dospelých (vrátane seniorov), koordinátor vzdelávacích aktivít, kultúrno-osvetový pracovník, manažér ďalšieho vzdelávania, kariérový poradca, špecialista a kouč, metodik v oblasti výchovy a vzdelávania (výňatok z vyjadrenia ALKP). 

KOUČOVACIE STREDISKO Co/Man (Tajov): Študijné programy Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce a Vzdelávanie dospelých a poradenstvo považujem za veľmi dobrý a užitočný základ, poskytujúci absolventom široký rozhľad v oblasti práce s dospelými ľuďmi, na ktorom môžu ďalej stavať svoju špecializáciu vo vybranej oblasti praktického pôsobenia. Toto stanovisko opieram jednak o svoju 36-ročnú osobnú skúsenosť (ako absolventky odboru Výchova a vzdelávanie dospelých na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského), a tiež o skúsenosť ďalších absolventov odboru Andragogika, s ktorými som mala možnosť spolupracovať a podporovať ich v ich ďalšom osobnom, profesijnom a kariérovom rozvoji ako koučka a lektorka. Skúsenosti z kurzov koučovania, ktoré vediem viac ako 20 rokov, potvrdzujú, že absolventi odboru Andragogika si pomerne ľahko osvojujú koučovský postoj a koučovacie zručnosti. Dá sa predpokladať, že už v rámci vysokoškolského štúdia pochopili špecifiká práce s dospelými a staršími ľuďmi, čo im pomáha vytvárať s nimi partnerstvo založené na vzájomnom rešpekte, vzájomnej akceptácii a spolupráci. Aj s dôrazom na demografické ukazovatele považujem študijné programy zamerané na prácu s dospelou populáciou za potrebné a priestor pre uplatnenie ich absolventov v praxi za široký a stále sa rozširujúci. Nemyslím pritom len na rastúci podiel dospelých a starších ľudí v populácii, ale aj o ich špecifické potreby. Počas roka 2020, kedy sme museli čeliť ťažkým výzvam spojeným s opatreniami vlády proti šíreniu pandémie, sme u klientov zaznamenali ešte vyššiu potrebu koučovania, poradenstva a podpory ako v predchádzajúcich rokoch. Preto som presvedčená o tom, že študijné programy Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce a Vzdelávanie dospelých a poradenstvo sú vo vysokoškolskom vzdelávaní opodstatnené a ich absolventi sú v praxi potrební (výňatok z vyjadrenia KS). 

4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

PF UKF v Nitre vychádzala pri tvorbe študijného plánu v študijnom programe Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce z opisu nosných tém jadra znalostí študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, resp. z opisu oblastí a rozsahu vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré profilujú absolventa študijného programu prvého stupňa v súlade s príslušnou úrovňou národného kvalifikačného rámca (Vyhláška č. 244/2019 Z. z. o sústave študijných odborov Slovenskej republiky), zo Zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov, z Vyhlášky č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia, zo Zákona č. 269/2018 Z. z. o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania v znení neskorších predpisov, zo Štandardov pre študijný program (2020) a z interných dokumentov univerzity.


b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

- študijný plán v AIS úložisku 

c) - V študijnom pláne spravidla uvedie:

- študijný plán v AIS úložisku 

d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
– viď študijný poriadok a študijný plán v AIS úložisku
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

– študijný plán v AIS úložisku 

f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

– viď študijný poriadok 

g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

– viď študijný poriadok 

h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Témy záverečných bakalárskych prác v AR 2022/2023:

Firemná kultúra

Prevencia ageizmu na pracovisku

Trendy v druhošancovom vzdelávaní dospelých v zahraničí

Novodobé fenomény v pracovnom živote dospelých

i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Študijný poriadok: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf

Smernica č. 13/2020 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/zaverecne-prace (v prílohe)

Informácie o štúdiu na UKF: https://www.ukf.sk/studium/sluzby-studentom

Informácie o zahraničných mobilitách: https://www.ukf.sk/granty/erasmus, https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy

Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami: http://www.centrumpodpory.pf.ukf.sk/

Disciplinárny poriadok a rokovací poriadok PF pre študentov: https://www.pf.ukf.sk/sk/uradna-tabula/legislativa-smernice-predpisy

Disciplinárny poriadok UKF pre študentov: https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/vnutorne-predpisy-univerzity/14- univerzita/2203-disciplinarny-poriadok-ukf-pre-studentov

Rokovací poriadok disciplinárnej komisie UKF pre študentov: https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/vnutorne-predpisyuniverzity/14-univerzita/2204-rokovaci-poriadok-disciplinarnej-komisie-ukf-pre-studentov 

5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

– v AIS úložisku

6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/harmonogram-akademickeho-roka


Rozvrh hodín: 1zVDB22b - vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce, 2022/2023, Letný semester 

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH045App&kodAplikacie=VSRH045&paramName=VSRH045App1681469913912&antiCache=-58276753287000

  Rozvrh hodín: 2zVDB22b - vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce, 2022/2023, Letný semester 

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH045App&kodAplikacie=VSRH045&paramName=VSRH045App1681469933291&antiCache=-58276753267000

  Rozvrh hodín: 3zVDB22b - vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce, 2022/2023, Letný semester 

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH045App&kodAplikacie=VSRH045&paramName=VSRH045App1681469960601&antiCache=-58276753240000

7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PaedDr. Ctibor HATÁR, PhD., profesor, chatar@ukf.sk, +421 37 6408 239, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10669

b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PaedDr. Ctibor HATÁR, PhD., profesor, chatar@ukf.sk, +421 37 6408 239, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10669

Sociálno-edukačná starostlivosť a kultúrno-osvetová edukácia dospelých – teória a prax

Teória a prax edukácie seniorov

 

prof. PhDr. Gabriela PETROVÁ, CSc., profesor, gpetrova@ukf.sk, +421 37 6408 256, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10529

Ďalšie profesijné vzdelávanie dospelých - teória a prax

 

doc. PaedDr. Marianna MÜLLER DE MORAIS, PhD., docent, mmdmorais@ukf.sk, +421 37 6408 236, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10652

Diagnostika vo vzdelávaní dospelých

Teória a metodika výchovy dospelých 

 

doc. PhDr. Rastislav ROSINSKÝ, PhD., docent, rrosinsky@ukf.sk, +421 37 6408 751, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10587

Sociálno-edukačná starostlivosť a kultúrno-osvetová edukácia dospelých – teória a prax

 

doc. PaedDr. Nina BODORÍKOVÁ, PhD., docent, nbodorikova@ukf.sk, 421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/29823

Teória a metodika vzdelávania dospelých

 

doc. PhDr. Dominika TEMIAKOVÁ, PhD., docent, dtemiakova@ukf.sk, +421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/24595

Ďalšie profesijné vzdelávanie dospelých - teória a prax

 

doc. Ing. Ivana TUREKOVÁ, PhD., MBA, docent, iturekova@ukf.sk, +421 37 6408 275, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13978

Manažérstvo pracovných rizík a vzdelávanie v bezpečnosti práce 

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

– v AIS úložisku

d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Priradenie učiteľov k predmetom je súčasťou študijného plánu, pričom bola rešpektovaná požiadavka odbornosti učiteľov pre výučbu uvádzaných predmetov:

prof. PaedDr. Ctibor HATÁR, PhD., chatar@ukf.sk, +421 37 6408 239, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10669

prof. PhDr. Gabriela PETROVÁ, CSc., gpetrova@ukf.sk, +421 37 6408 256, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10529

doc. PaedDr. Marianna MÜLLER DE MORAIS, PhD., mmdmorais@ukf.sk, +421 37 6408 236, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10652

doc. PhDr. Rastislav ROSINSKÝ, PhD., rrosinsky@ukf.sk, +421 37 6408 751, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10587

doc. PhDr. Dominika TEMIAKOVÁ, PhD., dtemiakova@ukf.sk, +421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/24595

doc. Ing. Ivana TUREKOVÁ, PhD., MBA, iturekova@ukf.sk, +421 37 6408 275, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13978

doc. PaedDr. Nina BODORÍKOVÁ, PhD., nbodorikova@ukf.sk, 421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/29823

prof. PaedDr. Marcela VEREŠOVÁ, PhD., mveresova@ukf.sk, +421 37 6408 221, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10586

Ing. Jozef HARANGOZÓ, PhD., jharangozo@ukf.sk, +421 37 6408 334, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13886

Mgr. Lucia RAPSOVÁ, PhD., lrapsova@ukf.sk, +421 37 6408 278, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/31237 PaedDr. Tomáš TURZÁK, PhD., tturzak@ukf.sk, +421 37 6408 258, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10804 

doc. PhDr. Viktor GATIAL, PhD., vgatial@ukf.sk, +421 37 6408 289, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10617

doc. PhDr. Petra JEDLIČKOVÁ, PhD., pjedlickova@ukf.sk, +421 37 6408 236, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26750

doc. PhDr. Jana HARŤANSKÁ, PhD., jhartanska@ukf.sk, +421 37 6408 233, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10302

PaedDr. Katarína SZÍJJÁRTÓOVÁ, PhD., kszijjartoova@ukf.sk, +421 37 6408 267, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10540

PhDr. Denisa GUNIŠOVÁ, PhD., dgunisova@ukf.sk, +421 37 6408 257, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/23547

Ing. Slavka SILBERG, MBA, slavka.silberg@ukf.sk, +421 37 6408 254, interná doktorandka

Mgr. Justin TURZÍK, justin.turzik@ukf.sk, +421 37 6408 254, interný doktorand

e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Počet učiteľov, ktorí budú viesť záverečné práce v študijnom programe Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce, je primeraný vzhľadom na plánovaný počet prijatých študentov. Pri výbere vedúcich záverečných prác sa rešpektujú požiadavky vysokoškolského zákona i kvalifikačné požiadavky.

Návrh školiteľov záverečných prác:

prof. PaedDr. Ctibor HATÁR, PhD., chatar@ukf.sk, +421 37 6408 239, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10669

·       témy bakalárskych prác budú viazané na sociálno-edukačnú starostlivosť o dospelých, kultúrno-osvetovú edukáciu dospelých a edukáciu seniorov,  komparatívnu andragogiku

doc. PaedDr. Marianna MÜLLER DE MORAIS, PhD., mmdmorais@ukf.sk, +421 37 6408 236, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10652

·       témy bakalárskych prác budú viazané na diagnostiku a psychológiu vo vzdelávaní dospelých,  teóriu a metodiku vzdelávania dospelých

doc. PhDr. Rastislav ROSINSKÝ, PhD., rrosinsky@ukf.sk, +421 37 6408 751, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10587

·       témy bakalárskych prác budú viazané na sociálno-edukačnú starostlivosť o dospelých a kultúrno-osvetovú edukáciu dospelých

doc. PhDr. Dominika TEMIAKOVÁ, PhD., dtemiakova@ukf.sk, +421 37 6408 238, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/24595

·       témy bakalárskych prác budú viazané na ďalšie profesijné vzdelávanie dospelých a profesijnú etiku vo vzdelávaní dospelých, komparatívnu andragogiku

doc. Ing. Ivana TUREKOVÁ, PhD., MBA, iturekova@ukf.sk, +421 37 6408 275, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13978

·       témy bakalárskych prác budú viazané na manažérstvo pracovných rizík a vzdelávanie v bezpečnosti práce

PaedDr. Katarína SZÍJJÁRTÓOVÁ, PhD., kszijjartoova@ukf.sk, +421 37 6408 267, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10540

·       témy bakalárskych prác budú viazané na andragogickú diagnostiku, komunikáciu, prevenciu a riešenie sociálno-patologických javov vo vzťahu k dospelým

Ing. Jozef HARANGOZÓ, PhD., jharangozo@ukf.sk, +421 37 6408 334, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/13886

·        témy bakalárskych prác budú viazané na vzdelávanie v bezpečnosti práce a na kultúru pracovného prostredia zamestnancov Mgr. Lucia RAPSOVÁ, PhD., lrapsova@ukf.sk, +421 37 6408 278, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/31237 ·        témy bakalárskych prác budú viazané na edukáciu dospelých so zdravotným znevýhodnením a psychologické aspekty edukácie dospelých 
f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

 – v AIS úložisku

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Bc. Justin Turzík (1. ročník, Mgr. program, Andragogika, justin.turzik@student.ukf.sk);

Bc. Angelika Fórroová (1. ročník, Mgr. program, Andragogika, angelika.forroova@student.ukf.sk);

Petra Špácayová (3. ročník, Bc. program, Andragogika, petra.spacayova@student.ukf.sk)  

h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

doc. PhDr. Dominika Temiaková, PhD., dtemiakova@ukf.sk, +421 37 6408 238, konzultácie prebiehajú priebežne, podľa potrieb študentov, emailom alebo osobne  

i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študentov (ich študijné záležitosti) študijného programu má v kompetencii Mgr. Mária Šerfözöová (+421 37 6408 214, mserfozoova@ukf.sk).

 

Kompletnú poradenskú činnosť, ako aj informácie o ponukách práce a brigád, dobrovoľníckych a sociálnych činnostiach a kultúrnych, spoločenských a športových podujatiach poskytuje záujemcom Študentské centrum UKF (manažér centra: Mgr. Miroslav Tvrdík, PhD., +421 37 6408 140, mtvrdik@ukf.sk, https://www.ukf.sk/sc).

 

Otázky ubytovania študentov v ubytovacích zariadeniach UKF (Študentský domov Nitra, Študentský domov Zobor a ďalšie ubytovacie zariadenia) má v kompetencii Ubytovacie centrum (Mgr. Simona Gutová, +421 37 6408 167, sgutova@ukf.sk).

IT podporu aj pre študentov univerzity zabezpečuje Centrum informačných a komunikačných technológií UKF (https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/centrum-informacnych-a-komunikacnych-technologii/28-univerzita/pracoviska/318-informacne-systemy-v-sprave-cikt).

Študenti majú možnosť plne využívať aj služby Univerzitnej jedálne (https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/univerzitna-jedalen), Univerzitnej knižnice (https://www.uk.ukf.sk/sk/) a rovnako Univerzitného pastoračného centra (http://www.upcnitra.sk/). 


8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Vzdelávanie študentov je zabezpečené v priestoroch budovy fakulty, kde sú k dispozícii 2 prednáškové miestnosti:

-       prednášková miestnosť D1: 473 m2, 246 miest na sedenie, sústava šatníkov (zvukové vybavenie – 2 nezávislé zvukové sústavy, 2 dataprojektory, 2x elektrické plátno, počítač pre vyučujúceho, wifirouter, spätný projektor, elektrické zatemnenie miestnosti, 2x sústava tabúľ - zelená, 1x sústava tabúľ - keramická),

-       prednášková miestnosť D3: 201,3 m2, 126 miest na sedenie, sústava šatníkov (zvukové vybavenie – 1 nezávislá zvuková sústava, 1 dataprojektor, 1x elektrické plátno, počítač pre vyučujúceho, audiovizuálne záznamové zariadenie, wifirouter, spätný projektor, elektrické zatemnenie miestnosti, 2x sústava tabúľ - zelená, 1x sústava tabúľ - keramická, notová keramická tabuľa).

Študijný program Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce je ďalej zabezpečovaný v priestoroch dvoch katedier, a to:

a) Katedry pedagogiky PF UKF – tu je zabezpečovaný v 6 seminárnych učebniach s nasledovnou rozlohou a kapacitou:

-       seminárna učebňa 306: 46,52 m2, 24 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 307: 48,60 m2, 42 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 308: 46,50 m2, 24 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 319: 45,30 m2, 24 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 321: 47,40 m2, 24 miest na sedenie;

-       seminárna učebňa 322: 46,30 m2, 12 miest na sedenie.

K dispozícii je zároveň špeciálne upravená učebňa 409: 46,73 m2, v ktorej prebiehajú výcviky personálnych a sociálnych spôsobilostí a i. Súčasťou Katedry pedagogiky je Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami (419), ktoré zabezpečuje vysokoškolským študentom so špecifickými potrebami prístup k vzdelávaniu.

b) Katedry techniky a informačných technológií PF UKF – tu sú študentom uvádzaného študijného programu k dispozícii nasledovné učebne:

-       prednášková miestnosť DRD 112, 50 miest na sedenie,

-       učebňa na metodickú prípravu DRD 107, 20 miest na sedenie,

-       seminárna miestnosť DRD 104, 20 miest na sedenie,

-       učebňa aplikácie výpočtovej techniky DRD 106, 18 miest na sedenie,

-       odborná učebňa pre BOZP DRD 08, 28 miest na sedenie,

-       počítačová učebňa DRB 418, 20 miest na sedenie,

-       počítačová učebňa DRB 420, 20 miest na sedenie.

Nakoľko ide o akademicky orientovaný študijný program, ktorý svojím obsahom a skladbou predmetov nevyžaduje osobité technologické vybavenie, uvádzané učebne a prednáškové miestnosti plne vyhovujú štandardom pre priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce. Výučba je zabezpečovaná v moderných priestoroch, technicky i technologicky plne funkčne vybavených a zodpovedajúcich tiež hygienickým normám, gestorujúce pracoviská disponujú vlastnou knižnicou s najnovšími publikáciami a aktuálne vydávanými periodikami z oblasti edukačnej vedy a bezpečnosti práce, a celý komplex informačných systémov, ktoré sú zväčša v správe univerzity, taktiež plní považované štandardy. Nemoderné a nefunkčné informačné technológie sa priebežne vymieňajú, rovnako sa aktualizuje a dopĺňa knižničný fond, a zároveň sa modernizujú aj ostatné materiálne podmienky vysokoškolského vzdelávania v študijnom programe. Odborná prax študentov je zabezpečovaná v terénnej praxi (vo vybranej inštitúcii zameranej na vzdelávanie dospelých, resp. celoživotné vzdelávanie - v kontexte kultúrno-osvetovej práce, sociálno-edukačnej starostlivosti, ďalšieho profesijného, občianskeho, záujmového vzdelávania a vzdelávania v BOZP). Vcelku možno konštatovať, že aktuálne i v perspektívnom kontexte pracoviská, gestorujúce študijný program Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce, predmetné kritérium spĺňajú. 


b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Informačná podpora štúdia je zabezpečovaná rôznymi kanálmi:

• V rámci zabezpečenia základnej informačnej podpory štúdia bol pre študentov v roku 2010 zriadený e-mailový systém vo vlastnej réžii univerzity, prostredníctvom ktorého každý študent pri nástupe na štúdium získava vlastné e-mailové konto určené na oficiálnu komunikáciu s inštitúciou. Informovanosť študentov je zabezpečená okrem e-mailovej komunikácie prostredníctvom webov pracovísk a distribúciou správ v systéme AIS, aj cez veľkoplošné obrazovky integrované do informačného systému univerzity.

• Akademický informačný systém (AIS) sa v súčasnosti používa ako na evidenciu študentov, tak i na evidenciu výsledkov ich štúdia. Okrem študijných výsledkov obsahuje i evidenciu záverečných prác, rozvrhu hodín a prihlasovanie sa študentov naň. Zároveň sú prostredníctvom AIS poskytované údaje do Centrálneho registra študentov a Centrálneho registra záverečných a kvalifikačných prác. Na úrovni riadenia slúži AIS ako zdroj pre vykazovanie výučby a na meranie vzdelávacieho výkonu pracovísk a ich zamestnancov. Informácie zhromaždené v AIS zároveň slúžia ako základný zdroj pre akreditáciu a tvorbu ponuky štúdia.

• Ubytovanie je riešené prostredníctvom samostatného modulu UIS (Univerzitný informačný systém) a zabezpečené prepojením s AIS a LDAP univerzity.

• Knižničný informačný systém zabezpečuje činnosti univerzitnej knižnice. Evidencia publikačnej činnosti je prevádzkovaná v rámci knižničného informačného systému, pričom umožňuje prístup k personálnej publikačnej činnosti každému zamestnancovi ako na úrovni vkladania, tak i na úrovni získavania publikačných a citačných výstupov. Získané údaje slúžia ako zdroj pre hodnotenie zamestnancov a pracovísk v oblasti publikačného výkonu a súčasne predstavujú zdroj pre Centrálny register publikačnej činnosti.

• DOC (systém pre správu dokumentov) slúži ako autorizovaná zóna pre zamestnancov a študentov univerzity a spolu s intranetovou časťou webového sídla poskytuje prístup k aktuálnym dokumentom (vnútorné predpisy univerzity a fakúlt, tlačivá, rozhodnutia rektora, dekanov (napr. v oblasti štipendií), softvéru (licencovanému i voľne dostupnému), pracovným materiálom riadiacich zložiek a pod.

• E-learningové systémy na podporu výučby – E-learningový portál UKF a videokonferenčný systém Jitsi Meet – slúžia ako plnohodnotná náhrada prezenčnej formy výučby. Slúžia študentom, vyučujúcim, vedeckým pracovníkom ale manažmentu jednotlivých pracovísk fakulty.

• Portál UKF – ktorý je tvorený niekoľkými modulmi, ktoré obsahujú údaje o základných charakteristikách zamestnanca zobrazujúce sa vo verejnom adresári zamestnancov, výkonové ukazovatele publikačnej, umeleckej, projektovej a ďalšej činnosti zamestnanca.

Všetky informačné systémy komunikujú s používateľom prostredníctvom zabezpečeného kanála. Za účelom zjednodušenia prístupu a minimalizácii možností odcudzenia prístupových údajov bola nasadená centrálna autentifikácia, ktorá prostredníctvom LDAP uchováva prístupové údaje zamestnancov i študentov a umožňuje ich overovanie na základe požiadavky zo všetkých informačných systémov.

Systém je prepojený na finančný a personálny systém (SOFIA) tak, aby bol zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru automaticky zablokovaný prístup do systémov i objektov univerzity a naopak, pri jeho prijatí prístup vytvorený. Významným krokom prezentujúcim úroveň univerzity bolo zapojenie sa do projektu Eduroam, ktorého základnou myšlienkou je umožniť študentom a akademickým zamestnancom pripojiť sa do počítačovej siete v inej akademickej inštitúcii bez toho, aby sa museli registrovať alebo získavať prístupové údaje. Pripojenie k sieti vyžaduje od používateľa iba používateľské meno a heslo, ktoré používa v domovskej inštitúcií. Predpokladáme využívanie ako návštevníkmi univerzity, tak i našimi študentmi a zamestnancami. Prezentáciu univerzity navonok zabezpečuje jej webová stránka. Univerzitná knižnica sa svojím poslaním zameriava najmä na poskytovanie knižničných služieb pedagogickým pracovníkom, vedeckým pracovníkom a študentom univerzity, ako aj širokej odbornej verejnosti. V roku 2020 knižnicu navštívilo 6 166 návštevníkov, ktorí si z knižničného fondu 324 851 knižných jednotiek požičali 42 351 výpožičiek. Knižnica na svojej webovej stránke informuje návštevníkov o nových knižných prírastkoch a o ponuke služieb a odborných činnostiach knižnice. Univerzitná knižnica má 5 biblioboxov rozmiestnených po budovách UKF v Nitre, prostredníctvom ktorých umožňuje svojim používateľom službu vrátenia kníh. V roku 2020 bolo týmto spôsobom vrátených 7 057 knižničných jednotiek. Pre návštevníkov knižnice je zabezpečený prístup na internet a Wifi pokrytie v celom priestore knižnice. V knižnom fonde pre študijný program Andragogika má knižnica zastúpených 504 titulov v počte 2 218 knižných jednotiek, z tohto počtu 21 titulov tvorí skriptová literatúra a 438 titulov je knižnej produkcie. Pre študijný program BOZP má knižnica zastúpených v knižničnom fonde 96 titulov v počte 208 knižných jednotiek, z tohto počtu 7 titulov tvorí skriptová literatúra a 74 titulov je knižnej produkcie. Vo fonde sa nachádza 5 titulov viazaných časopisov pre študijný program Andragogika a 1 titul viazaných časopisov pre študijný program BOZP. Čiastková knižnica na Katedre pedagogiky má 651 titulov kníh v počte 804 knižničných jednotiek a na Katedre techniky a informačných technológií 419 titulov publikácií v počte 545 knižničných jednotiek. Obidve čiastkové knižnice slúžia pre potreby pedagogických pracovníkov katedier a ich študentov. Pre pedagógov a študentov sú prístupné aj licencované databázy ISI Web of Knowledge a Scopus. Univerzitná knižnica má aj SelfCheck – samoobslužné zariadenie na požičiavanie a vrátenie kníh.  

c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V študijnom programe sa nepočíta výlučne s dištančnou formou vzdelávania, pokiaľ nevzniknú nepredvídateľné okolnosti, ktoré budú vyžadovať prechod z prezenčnej na dištančnú formu. V ostatnej dobe univerzita bez väčších problémov plynule prestúpila z prezenčnej formy na dištančnú, na čo sa využívajú rôzne komunikačné cesty, ako napr. videokonferenčný systém meet, e-learningový portál UKF či iné platformy.

E-learningový portál UKF je automaticky prístupný všetkým študentom a pedagógom UKF, zabezpečuje podporu všetkých predmetov a zdieľanie študijných materiálov pre študentov, jednoduché odovzdávanie úloh a zadaní, prehľadnú komunikáciu vo fórach a prepracované možnosti on-line testovania vedomostí. E-learningový portál UKF je pripravený ako plnohodnotná náhrada prezenčnej formy štúdia. Poskytuje najnovšiu verziu LMS Moodle. Každý pedagóg môže vytvárať vlastné kurzy, dopĺňať študijné materiály, zbierať zadania študentov, online testovať študentov a komunikovať s nimi. Študenti sa do systému dostanú s rovnakými prihlasovacími údajmi, ako do AIS. Pedagóg prostredníctvom fakultného administrátora si zakladá kurz k predmetu, ktorý vyučuje. E-learningový portál UKF poskytuje:

Študentom: prístup k študijným materiálom, sledovanie videí z prednášok, zapojenie sa do on-line spätnej väzby, upozornenie na blížiace sa termíny, sledovanie pokroku v štúdiu, komunikáciu prostredníctvom správ, posielanie e-mailov, odovzdávanie úloh cez PC, mobil aj tablet, diskusiu k projektom, prednáškam, testovanie získaných vedomostí.

Učiteľom: priestor pre zverejnenie študijných materiálov študentom, jednoduchý spôsob zdieľania zaujímavých odkazov vo forme liniek, videí, textov, sledovanie aktivity študentov, interaktívne použitie aktivít priamo na prednáške pomocou Moodle mobilných aplikácií, definovanie termínov odovzdania, známkovanie priamo v kurze (podľa: https://edu.ukf.sk/).  

 

d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.
Zásadným partnerom študijného programu sú predovšetkým subjekty, v ktorých budú môcť študenti potenciálne vykonávať svoju odbornú prax, ktorá je súčasťou študijného programu. Fakulta doteraz uzatvorila niekoľko zmlúv o spolupráci (napr. s Občianskym združením Monika, Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny Prievidza, Aptet, n. o., BOZPO s.r.o., Projekty PO, s.r.o.), má však aj (dlhodobú) spoluprácu s ďalšími subjektmi, ktorá nie je založená na zmluvnom základe (napr. ProSchool s. r. o., AIVD v SR, SE Mochovce 3&4, ZSS BENEFIT, Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Nitre, Vzdelávací inštitút COOP v Mojmírovciach) a do budúcna, podľa potrieb študijného programu, bude iniciovať rozšírenie spolupráce s praxou. 


e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Ako sme už zmieňovali, nielen kompletnú poradenskú činnosť, ale aj informácie o ponukách dobrovoľníckych a sociálnych činností, či o kultúrnych, spoločenských a športových podujatiach poskytuje záujemcom z radov študentov Študentské centrum UKF (https://www.ukf.sk/sc). Ku kultúrnym, športovým a spoločenským podujatiam možno zaradiť Akademický ples nitrianskych univerzít, Nitrianske univerzitné dni, Akademická Nitra, Októberfest a Študentské dni nitrianskych univerzít (https://www.ukf.sk/sc/kulturne-sportove-a-spolocenske-podujatia-2/36-verejnost-a-media/celouniverzitne-podujatia/658-kulturne-sportove-a-spolocenske-podujatia). Na univerzite pôsobí tiež BKM JUNIOR UKF NITRA - basketbalový klub mládeže (https://www.bkmnitra.sk/). Na PF UKF sa pravidelne pri rôznych príležitostiach organizujú rôzne hudobné vystúpenia. Na napĺňanie spirituálnych potrieb študentov slúži Univerzitné pastoračné centrum (http://www.upcnitra.sk/). 


f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Mobility sa realizujú na základe Erasmus+ bilaterálnych dohôd podpísaných s partnerskými vysokoškolskými inštitúciami v zahraničí. Za vypracovanie návrhu Erasmus dohody, výber študentov a zamestnancov na mobilitu a uznanie výsledkov ich mobility zodpovedá katedrový a fakultný koordinátor príslušnej fakulty UKF. Pre účasť na mobilite si stačí vybrať prijímajúcu zahraničnú inštitúciu, založiť prihlášku cez aplikáciu StudyAbroad (týka sa len mobilít KA103), všetky požadované dokumenty odoslať online cez aplikáciu StudyAbroad, vytlačiť ich, odovzdať katedrovému koordinátorovi a zúčastniť sa výberového konania na katedre. Termín na prihlasovanie na Erasmus+ mobility je zvyčajne na jar (hlavný termín) pre mobility plánované na nasledujúci akademický rok, no počas roka sa zvyčajne vyhlasujú výzvy na dodatočné prihlasovanie. V prípade záujmu sa môžu študenti UKF zapojiť do mimoškolskej činnosti v rámci dobrovoľníckej študentskej organizácie ESN UKF v Nitre a pomáhať prichádzajúcim zahraničným študentom pri vybavovaní náležitostí k ich pobytu na UKF (dostupné na: https://www.ukf.sk/granty/erasmus). Študenti sa môžu zúčastniť mobility v zahraničí aj cez SAIA (https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy/saia-n-o), DAAD (https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy/daad), IVF (https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy/ivf) a Erasmus Mundus (https://www.ukf.sk/granty/ine-mobilitne-programy/stipendia-erasmus-mundus). 


9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium bakalárskeho študijného programu Vzdelávanie dospelých a bezpečnosť práce sa budú preverovať v rámci prijímacej skúšky, ktorá bude pozostávať z dvoch častí, a to:

1.    Písomný test z nasledovných tém (Náuka o spoločnosti):

·              Človek a veda, vedy o človeku.

·         Rozdiely medzi ľuďmi. Osobnosť a činitele jej formovania a utvárania. Dedičnosť a prostredie. Výchova a vzdelávanie človeka.

·         Socializácia človeka, sociálne skupiny a sociálne normy.

·         Vzdelávací systém v SR.

·         Záujmová činnosť dospelých. Organizácie a inštitúcie rozvíjajúce voľnočasové aktivity dospelých a seniorov na Slovensku.

·         Civilizácia, kultúra, hodnoty a náboženstvo. Ľudské práva a slobody.

·         Významné medzníky a predstavitelia dejín slovenského národa. Vznik SR a Ústava SR. EÚ.

·         Významné osobnosti kultúrneho a spoločenského života na Slovensku (vedci, umelci, športovci a pod.).

·         Najvýznamnejšie vedecké a kultúrne inštitúcie na Slovensku.

·         Etika a morálka.

·         Estetika. Človek a umenie.

·         Moderné médiá a vzdelávanie dospelých.

 

Odporúčaná literatúra:

HOTÁR, V., PAŠKA, P., PERHÁCS, J. a kol. 2000. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN.

Kolektív autorov. 2008. Dejiny filozofie. Bratislava : SPN.

Kolektív autorov. 2009. Náuka o spoločnosti. Príprava na maturity a prijímacie skúšky na vysoké školy. Bratislava : SPN.

KOŠČ, M. 2009. Základy psychológie. Bratislava : SPN.

KRSKOVÁ, A., KRÁTKA, D. 2006. Základy práva. Bratislava : SPN.

MISTRÍK, E. 2006. Základy estetiky a etikety. Bratislava : SPN.

SOPÓCI, J., BÚZIK, B. 2009. Základy sociológie. Bratislava : SPN.

TÓTH, R. 2007. Základy politológie (Človek v politike). Bratislava : SPN.

 

2. Požiadavky na ústny pohovor

Pohovor bude zameraný na zisťovanie všeobecného prehľadu uchádzača o dianí na Slovensku i vo svete, a to v súčasnosti i v minulosti. Okrem toho bude orientovaný na zistenie úrovne komunikačných spôsobilostí, predchádzajúcich skúseností so vzdelávaním, resp. s organizovaním kultúrnych aktivít pre dospelých a motivácie uchádzača pre štúdium zvoleného študijného programu.

 

Informácie o obsahu prijímacej skúšky budú uchádzačom sprostredkované rôznymi komunikačnými kanálmi. Dekan fakulty môže v odôvodnených prípadoch rozhodnúť o zrušení písomnej a ústnej podoby prijímacej skúšky a prijať uchádzačov na základe prospechu zo strednej školy, príp. iných relevantných aktivít, ktorými uchádzač preukáže osobnú angažovanosť na napĺňaní obsahu študijného programu v praktickej rovine.  


b) - Postupy prijímania na štúdium.

Postupy prijímania na štúdium sú každoročne prerokúvané v zainteresovaných orgánoch fakulty a v náležitom časovom horizonte zverejnené na určených miestach.  

c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

AR 2022/2023: počet prihlásených: 27, počet prijatých: 27, počet zapísaných: 26.

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

PF UKF každoročne monitoruje hodnotenie vzdelávania a učiteľov študentmi (https://www.pf.ukf.sk/index.php/sk/organizacia-studia/pedagogicka-odborna-prax/44-oznamy/98-hodnotenie-vzdelavania-a-ucitelov-studentmi).

Súčasťou hodnotenia kvality poskytovaného vzdelávania sú študenti, ktorí sú zapájaní do procesu tvorby, schvaľovania a monitorovania študijných programov. Osoba zodpovedná za študijný program, vyučujúci, študijní poradcovia aktívne komunikujú so študentmi jednotlivých študijných programov, prehodnocujú ich postoje k študijným programom, študijným predmetom. Následne sa reflexia študentov stáva východiskom inovácií obsahu i štruktúry študijných programov prostredníctvom inovácií odporúčaných zdrojov, a i.

Do procesu tvorby a schvaľovania študijného programu sú študenti zapájaní aj prostredníctvom identifikácie záujmov študentov v oblasti, na ktorú sa má študijný program orientovať. 

Študenti UKF majú možnosť dvakrát ročne prostredníctvom anonymných dotazníkov hodnotiť študijný program a proces vzdelávania. Toto upravuje Smernica č. 8/2018 Zásady hodnotenia vzdelávania a učiteľov študentmi univerzity. Spätnú väzbu poskytujú študenti prostredníctvom anonymného elektronického dotazníka sprístupneného cez Akademický informačný systému. Hodnotenie sa uskutočňuje nepretržite od roku 2014. Študenti majú možnosť v zimnom i letnom semestri vyjadriť svoje postoje k nasledovným ukazovateľom kvality vzdelávacieho procesu: študijný program, študijný predmet, uskutočňovanie vzdelávania, hodnotenie študentov vyučujúcimi, odborná a didaktická kompetencia vyučujúcich, študijné zdroje na podporu vzdelávania študentov, materiálno-technické zabezpečenie výučby. Každá oblasť je v dotazníku sýtená viacerými položkami, ktoré poskytujú o hodnotenej oblasti komplexnejší obraz. Organizáciu procesu hodnotenia zabezpečujú jednotlivé fakulty v spolupráci so študentmi, ktorí sa podieľajú na vyhodnocovaní výsledkov. Na Pedagogickej fakulte UKF je aktivizácia pre uskutočnenie hodnotenia študentmi v AIS zabezpečená prostredníctvom študentských mailov z pozície člena študentskej časti akademického senátu. 

b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

S výsledkami hodnotenia kvality vzdelávania sú oboznamované jednotlivé štruktúry manažmentu pracovísk fakulty. Na základe hodnotenia jednotlivých oblastí a identifikovaných nedostatkov sú navrhované a prijímané opatrenia na úrovni jednotlivých katedier, následne na úrovni fakulty. Prijaté opatrenia ako i celkové výsledky hodnotenia vzdelávania prekováva Akademický senát Pedagogickej fakulty UKF, sú súčasťou Výročnej správy fakulty prezentovanej na zasadnutí akademickej obce, vedeckej rady a zverejnené na jej webovom sídle.

Zásadné pripomienky a identifikované nedostatky predstavujú zdroj prijímania opatrení na zvyšovanie kvality vzdelávania na PF. Okrem inovácií obsahu študijných programov, odporúčanej literatúry, zlepšovania materiálneho a informačného zabezpečenia bolo jedným z prijatých opatrení napríklad (v roku 2018) vymenovanie fakultného rozvrhára, ktorý koordinuje tvorbu rozvrhov jednotlivých študijných skupín a iné. 


c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Univerzita získava informácie o úspešnosti uplatnenia jej absolventov využívaním viacerých foriem. Prostredníctvom alumni klubu, organizáciou ďalšieho vzdelávania a rigorózneho konania pre absolventov, organizáciou kurzov, školení, napr. aj v rámci projektov s podporou ESF. Mnohí bývalí absolventi študijných programov spolupracujú s fakultou napr. v pozícii cvičných učiteľov. Absolventi sú prizývaní na rôzne odborné podujatia a konferencie organizované fakultou či univerzitou. V roku 2020 zrealizovala Pedagogická fakulta UKF online dotazníkový prieskum absolventov fakulty zameraný na zisťovanie spokojnosti s realizovaním štátnych skúšok, ktoré vzhľadom k pandémii prebiehali dištančne. 

Monitoring zamestnanosti absolventov realizuje fakulta prostredníctvom adresnej komunikácie so zástupcami praxe, komunikáciou prostredníctvom sociálnych sietí a pod. Názory absolventov o ich profesionálnej dráhe sú zverejňované na web sídle fakulty i univerzity, v médiách a prezentačných materiáloch fakulty a univerzity.


11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Sprievodca štúdiom: https://www.pf.ukf.sk/sk/organizacia-studia/sprievodca-studiom

Študijný poriadok: https://www.ukf.sk/14-univerzita/2195-studijny-poriadok-ukf

Organizácia štúdia: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia Ubytovací poriadok (21/2020 Smernica o zásadách ubytovania v študentských domovoch UKF a v zmluvných zariadeniach UKF): https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/vnutorne-predpisy-univerzity/14-univerzita/3129-21-2020-smernica-o-zasadachubytovania-v-studentskych-domovoch-ukf-a-v-zmluvnych-zariadeniach-ukf

Smernica o poplatkoch (22/2020 Smernica o poplatkoch za ubytovacie služby a služby spojené s ubytovaním v Študentských domovoch UKF, 54/2020 Vnútorný predpis o školnom a poplatkoch na akademický rok 2021/2022): https://www.ukf.sk/univerzita/vnutornepredpisy/vnutorne-predpisy-univerzity/14-univerzita/2665-22-2020-smernica-o-poplatkoch-za-ubytovacie-sluzby-a-sluzby-spojene-subytovanim-v-studentskych-domovoch-ukf , https://www.ukf.sk/studium/vysokoskolske-studium/skolne-a-poplatky

Štipendijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/stipendia/socialne-stipendia/14-univerzita/2202-stipendijny-poriadok-ukf

Vládne štipendiá: https://www.ukf.sk/stipendia/vladne-stipendia

Pôžičky z Fondu na podporu vzdelávania: https://www.ukf.sk/stipendia/pozicky-z-fondu-na-podporu-vzdelavania 2/2013

ERASMUS+ bilaterálne dohody: https://www.ukf.sk/granty/erasmus/erasmus-bilaterarne-dohody

Poradenstvo a služby na podporu aktivít študentov: https://www.ukf.sk/sc Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami: http://www.centrumpodpory.pf.ukf.sk/

https://www.pf.ukf.sk/sk/qa-kvalita/48-qa-kvalita/727-qa-predpisy-a-dokumenty