Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) získa základné poznatky z vied o teórii výchovy a vzdelávania, ako aj z odboru slovenský jazyk a literatúra. Absolvent 1. stupňa štúdia sa profiluje ako tvorivá a kreatívna osobnosť, schopná na zodpovedajúcom stupni teoreticky nadobudnúť, tvorivo integrovať a prakticky uplatniť hlavné poznatky predovšetkým z lingvistických a literárnovedných, dejinných a kultúrno-umeleckých odborov, a to v symbióze slovenských osobitostí, slovanských príbuzností a medzinárodných súvislostí. V jazykovednej zložke programu absolvent získa systémovo usporiadané poznatky o dejinách slovenského jazyka, vzťahu slovenčiny k iným (nielen slovanským) jazykom a o synchrónnych podmienkach fungovania a významu slovenčiny v medziľudskej komunikácii. Je schopný tvorivo využívať nadobudnutú sústavu poznatkov v interdisciplinárnych súvislostiach a vo vymedzených komunikačných sférach a situáciách. V literárnovednej zložke absolvent nadobudne odborné poznatky a vedomosti z literárnoteoretických, literárnohistorických a literárnokritických oblastí, doplnené o systematické poznatky z oblasti súvislostí slovenskej literatúry so svetovou a českou literatúrou. Absolvent študijného programu ovláda dejiny slovenskej literatúry od jej počiatkov po začiatok 20. storočia, na základnej relevantnej úrovni disponuje znalosťami z teórie žánrov, komparatistiky a poetiky, získa poznatky zo sféry interpretácie literárnych textov, odborného a umeleckého prekladu, pričom špecializáciu na učiteľstvo obohacuje navyše predmet literatúra pre deti a mládež. Teoretické poznatky vie absolvent tvorivo aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese a je schopný rozvinúť svoj záujem o celoživotné vzdelávanie a sebavzdelávanie.
Absolvent študijného programu na príslušnom stupni štúdia v oblasti lingvistiky ovláda teóriu slovenského jazyka s oporou o precíznu štrukturáciu a terminológiu opisnej a explanačnej lingvistiky. Kognitívna dimenzia je ukotvená v prieniku diachrónnej línie (dejiny slovenčiny) a synchrónie (vertikálne a horizontálne štruktúrovaný národný jazyk). Neodmysliteľnou zložkou teoretickej bázy absolventa sú aj hlavné teoreticko-komunikačné a metodologicko-metodické osobitosti slovenčiny a jazykovedného výskumu. V literárnej zložke absolvent príslušného stupňa štúdia nadobudne teoreticko-historické, literárnokritické a metodologické poznatky z oblasti literárnej vedy a interpretácie umeleckého textu s využitím priestoru slovenskej a svetovej umeleckej literatúry. Absolventi vedia zapájať odborné vedomosti do interdisciplinárnych znalostných súvislostí, poznajú základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania. Sú schopní sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch. Absolventi sú pripravení tak, aby mohli úspešne pokračovať v štúdiu odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania.
Teoretické poznatky absolventov:
Absolvent študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii), 1. stupeň, pozná štruktúrne osobitosti slovenského jazyka z aspektu všetkých jazykových rovín, teda fonetickej, morfosyntaktickej, lexikálnej a štylistickej, a na ich základe dokáže k textu pristupovať analyticky. Absolvent chápe význam jazyka a reči v procese vývinu dieťaťa. Absolvent disponuje vedomosťami o primárnych princípoch výstavby literárneho umeleckého textu, osvojuje si metodologické postupy interpretácie literárneho diela (prozaického, lyrického, dramatického), pričom dokáže uplatniť nadobudnuté literárnoteoretické podnety verzologické, genologické či poetické. Absolvent má zmysel pre kritické čítanie literárneho diela a zohľadňovanie literárnohistorického kontextu v procese recepcie. Absolvent je spôsobilý efektívne pracovať ako jednotlivec i ako člen tímu, zapájať sa do práce v umelecko-kreatívnej sfére, dokáže relevantne pracovať s odbornou literatúrou a zhodnocovať rôzne možnosti a postupy na úrovni individuálnej jazykovej, literárnej, čitateľskej a textotvornej kompetencie.
Praktické zručnosti:
V oblasti praktických zručností na základe nadobudnutých poznatkov o štruktúre jazyka, poetike a interpretácii literárneho textu vie absolvent samostatne analyzovať a tvoriť text zohľadňujúc atribúty žánrov jednotlivých funkčných jazykových štýlov, dokáže korigovať jazykovo (foneticky, gramaticky, lexikálne, štylisticky) chybný text a chápe význam jazykových a komunikačných kompetencií. Absolvent je schopný samostatne reflektovať črty literárneho diela. Dokáže analyzovať slovenský text z poetologického hľadiska, identifikovať jeho špecifiká. V oblasti praktických schopností a zručností získa absolvent schopnosť kriticky vyhodnotiť umelecký text, urobiť jeho lektúru, vie o ňom diskutovať, efektívne využívať odbornú literatúru, časopisy, internetové zdroje, je zorientovaný vo využívaní informačných a komunikačných technológií vo vzdelávaní so zameraním na slovenský jazyk a literatúru.
Doplňujúce poznatky a zručnosti:
Absolvent študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii), 1. stupeň, si dokáže rozširovať poznatky samoštúdiom, udržiavať kontakt s najnovšími teoretickými poznatkami vo svojej vednej disciplíne, chápať a vysvetľovať problémy, ktoré vznikajú v jazykovej a literárnej komunikácii, so zreteľom na osobitosti domácej jazykovej a literárnej praxe. Absolvent je schopný interpretácie vedeckých textov z oblasti lingvistiky a literárnej vedy. Absolvent dokáže efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi osobitne v intenciách jazykovej a komunikačnej výchovy, ako aj v intenciách literárnej výchovy a rozvíjania čítania s porozumením.
Absolventi bakalárskeho stupňa v študijnom programe Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) sa uplatňujú v profesiách, ktoré vyžadujú výbornú jazykovú úroveň prejavu i komunikácie vo verbálnej i písomnej podobe, sú schopní analytického myslenia a kreatívneho uvažovania o umeleckých i odborných textoch, tímovej práce, ale i individuálne tvorivej, kreatívnej a umeleckej aktivity. Sú spôsobilí vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách, napr. v pozícii pedagogického asistenta na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania v rámci slovenského jazyka a literatúry alebo v pozícii vychovávateľa. Uplatňujú sa v:
- kultúrnych a edukačných inštitúciách (školy, vzdelávacie zariadenia, múzeá, galérie, knižnice, nadácie, občianske združenia, redakcie, kultúrny pracovník, asistent učiteľa, vychovávateľ),
- vládnych i mimovládnych humanitne orientovaných inštitúciách a organizáciách,
- organizáciách tretieho sektora.
Súhlasné stanovisko k predkladanému študijnému programu poskytli:
Základná škola, Lehota 144
Mgr. Peter Naščák, PhD. – riaditeľ, Základná škola, Lehota 144, 951 36 Lehota, zs.lehota@gmail.com, +421 37 6553144, +421 918 832 472
Základná škola, Sokolníky 8, Podhorany
Mgr. Daniel Bihány – riaditeľ, Základná škola, Sokolníky 8, 951 46 Podhorany, skolapodhorany@gmail.com, +421 37 7785 033
Gymnázium, Golianova 68, Nitra
RNDr. Zuzana Hurtová – riaditeľka, Gymnázium, Golianova 68, 949 01 Nitra, gymgol@gymgolnr.sk, +421 37 6409612
Absolventi bakalárskeho stupňa ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) sú na základe nadobudnutých poznatkov, zručností a schopností uchádzať sa o pokračujúce štúdium na 2. stupni vysokoškolského štúdia, a to v ŠP odboru učiteľstvo a pedagogické vedy, resp. v príbuzných odboroch. Uplatňujú sa najmä v školstve (školské kluby, centrá voľného času, osvetové strediská, v mediálnej oblasti), v kultúrnej oblasti a pod. Absolventi sú s katedrou v kontakte prostredníctvom e-mailovej komunikácie a sociálnych sietí.
Uplatňujú sa v profesiách:
(iný) pedagogický a odborný pracovník vo výchove a vzdelávaní, 23 (235)
pedagogický asistent, 2359001
lektor v práci s mládežou, 2359010
koordinátor práce s mládežou, 2359012
hovorca, 2432002
bibliograf špecialista, 2622004
textový korektor, 2641007
publicista, 2642005
reportér a komentátor, 2642008 a 2642009
tvorivý a interpretačný umelec, 2659
pracovník s mládežou, 5312001
PhDr. Marián Kamenčík, PhD.
Pôsobí ako vysokoškolský učiteľ – odborný asistent – na Katedre slovenského jazyka a literatúry UCM v Trnave (2012 – 2015 – zástupca vedúceho katedry a vedúci literárnej sekcie) a zároveň aj ako knihovník a bibliograf Vlastivedného múzea v Hlohovci (v rokoch 2015 – 2017 komplexné prebudovanie špeciálnej vedeckej knižnice Vlastivedného múzea podľa princípov medzinárodného desatinného triedenia).
V akademickom prostredí UCM sa vedecky orientuje na dejiny slovenskej literatúry 18. a 19. storočia a na teoretické a metodologické disciplíny literárnej vedy a literárny regionalizmus, je školiteľom záverečných prác prvého a druhého stupňa, oponentom všetkých stupňov vysokoškolského štúdia; členom štátnicových komisií pre prvý a druhý stupeň vysokoškolského štúdia i rigorózneho pokračovania; člen riešiteľských kolektívov grantov VEGA, KEGA, ESF, INTERREG a hodnotiteľ projektov KEGA; je autor troch vedeckých monografií, dvoch vysokoškolských učebníc a zostavovateľ ôsmich vedeckých a odborných knižných publikácií, taktiež i recenzent monografií, zborníkov (niekoľko ročníkov filologického zborníka Rara Avis), štúdií vo vedeckých a odborných časopisoch (Slovenská literatúra, Litikon, Stredoeurópske pohľady atď.); člen redakčnej rady umeleckej ročenky Muuza a odborného časopisu Hlohoveckom. Magazín o histórii, prírode, umení, tradičnej kultúre a vzdelávaní; zároveň je aj člen odbornej poroty literárnych súťaží Píšem, píšeš, píšeme, Felcánové príbehy a Katapult univerzitného študentského časopisu Parazol a rôznych recitačných súťaží; podieľal sa tvorbe programu pre Detskú univerzitu UCM v Trnave. V rokoch 2015 – 2018 bol kronikárom mesta Hlohovec; podieľal sa príprave popularizačno-vzdelávacích podujatí Literárne potulky Hlohovcom, Literárne potulky Trnavou; je členom Komisie kultúry a vzdelávania pri Mestskom zastupiteľstve mesta Hlohovec (2018 – trvá), členom Rady vysokých škôl (2019 – trvá), v rokoch 2018 – 2021 bol členom Akademického senátu FF UCM v Trnave; je aktívnym členom o. z. EX LIBRIS AD PERSONAM Hlohovec a podpredseda o. z. Zámok Hlohovec. Za svoje mimoriadne aktivity získal niekoľko ocenení: udelenie Pamätného listu obce Horné Zelenice (2014), udelenie Pamätného listu predsedom Trnavského samosprávneho kraja za prínos v oblasti kultúry (2015), spoludržiteľ ocenenia Zlatý mravec za najlepší projekt v oblasti environmentálneho vzdelávania (2017), udelenie ocenenia Top pedagóg FF UCM v Trnave za akademický rok 2017/18 (2019).
Telefón: +421 902 113 459
E-mail: marian.kamencik@cm.sk
doc. PhDr. Ján Gallik, PhD.
Literárny vedec a univerzitný pedagóg, ktorý v súčasnosti pôsobí vo funkcii docenta a zároveň riaditeľa Ústavu stredoeurópskych jazykov a kultúr Fakulty stredoeurópskych štúdií UKF v Nitre.
Venuje sa najmä výskumu a interpretácii literárnej tvorby autorov slovenskej, českej a maďarskej katolíckej literatúry i slovenskej literatúre pre deti a mládež. Je autorom vedeckých monografií Ján Haranta v literárnokritickom kontexte (2011), Spiritualita v slovenskej literatúre pre deti a mládež (2014), vysokoškolských učebných materiálov Slovenská katolícka moderna v stredoeurópskom priestore (2015), Kapitoly zo súčasnej stredoeurópskej literatúry (2015, e-kniha), editorom viacerých konferenčných zborníkov i spoluautorom publikácie Pavol Strauss, prorok novej evanjelizácie (2018) a Religious Literature Through the Lense of Comparative Imagology (2020). Recenzie, články, literárne štúdie publikuje v domácich i zahraničných zborníkoch a v literárnych periodikách World Literature Studies, Konštantínove listy, Litikon, Fraktál, Stredoeurópske pohľady, Slavica Litteraria, Opera Slavica, Romboid, Slovenské pohľady, Kultúra, Slovenské národné noviny, Knižná revue, Literárny (dvoj)týždenník, Dimenzie, Bibiana a i. V roku 2012 získal Prémiu Jozefa Miloslava Hurbana v kategórii pôvodných slovesných biografických diel vydaných v roku 2011, ktorú mu udelila Slovenská národná knižnica (Národný biografický ústav) v Martine za publikáciu Ján Haranta v literárnokritickom kontexte (2011). Získal tiež Cenu rektora za medzinárodne akceptovanú publikačnú činnosť v. ak. roku 2016/2017, 2019/2020 a 2020/2021.
Je členom Rady vysokých škôl (poradný orgán MŠVVaŠ), Rady Konferencie biskupov Slovenska pre vedu, vzdelanie a kultúru (Rada KBS), univerzitného i fakultného senátu a hodnotí projekty ako člen komisií Fondu na podporu umenia (verejnoprávna inštitúcia zabezpečujúca podporu umeleckých aktivít, kultúry a kreatívneho priemyslu). Je tiež členom Špičkového tímu Stredoeurópske medziliterárne vzťahy i literárnej poroty v rámci súťaže Jurinova jeseň, ktorú organizuje Kysucká knižnica v Čadci. Pôsobí tiež v občianskom združení zameranom na organizáciu a podporu kultúrnych aktivít i podujatí a v redakcii vedeckého časopisu Stredoeurópske pohľady. Prednášal na viacerých vedeckých medzinárodných konferenciách doma i v zahraničí (Česko, Poľsko, Rakúsko) a je riešiteľom vedeckých a edukačných projektov APVV, VEGA a KEGA.
Telefón: +421 905 557 994
E-mail: jgallik@kf.sk
Mgr. Martin Navrátil, PhD.
Pôsobí ako vedecký pracovník v Ústave slovenskej literatúry Slovenskej akadémie vied v Bratislave v Oddelení textológie a digitálnych projektov. Vo svojej vedecko-výskumnej činnosti sa zameriava predovšetkým na slovenskú poéziu 20. storočia, problematiku slovenskej textológie a možnosti využitia digitálnych technológií v edičnej praxi. Popularizuje a vedecky rozvíja problematiku textológie – podieľa sa na pravidelnom organizovaní Textologických seminárov v Ústave slovenskej literatúry SAV. Intenzívne a tvorivo spolupracuje s Oddělením edičním a textologickým v Ústave pro českou literaturu AV ČR v Prahe (v minulosti absolvoval stáž v Oddělení edičním a textologickém v Ústave pro českou literaturu AV ČR v Prahe).
Je autorom monografie Pramene ranej poézie Vojtecha Mihálika: Varianty – Revízie – Interpretácie (2019), edične pripravil zo strojopisu neznámu skladbu Vojtecha Mihálika Brána (2018).
V súčasnosti je spoluriešiteľom grantu VEGA Textologický a edičný výskum vybraných reedícií diel slovenskej poézie 20. storočia (2019 – 2021), spoluriešiteľom projektov VEGA Textologický a edičný výskum vybraných reedícií básnických zbierok vydaných od druhej polovice 20. storočia po súčasnosť (2019 – 2021) a Modernizmus v slovenskej literatúre II. (2020 – 2023) a APVV Digitálna zbierka slovenskej prózy (DISPRO) (2021 – 2025). Publikoval v časopisoch Litikon, Romboid, Slovenská literatúra, Tvorba, na internetových platformách plav.sk a i-kanon.cz a ďalších.
Ešte počas vysokoškolského štúdia zorganizoval poetické večery venované poézii Vojtecha Mihálika, Janka Silana a Milana Rúfusa, krátky čas viedol študentský literárny klub v univerzitnom prostredí UKF. Už ako študent nadmieru zužitkovával informácie z disciplín ŠP a výsledkom toho bolo aj jeho viacnásobné umiestnenie vo vedeckej i umeleckej sekcii ŠVOUČ. Propagoval svoj študijný program aj tým, že sa ako úspešný študent podieľal na spoluorganizovaní popularizácie pracoviska (Dni otvorených dverí UKF). Nadobudnuté poznatky zo vzdelávania v danom stupni štúdia zúročil v ďalšom štúdiu, a to na doktorandskom stupni na KSJaL FF UKF v Nitre v programe teória literatúry a dejiny konkrétnych národných literatúr (Slovenská literatúra).
Telefón: +421 905141038
E-mail: martin.navratil@savba.sk
Mgr. Matej Masaryk, PhD.
Pôsobí ako odborný asistent na Katedre slovenskej literatúry a literárnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Výskumne sa venuje predovšetkým slovenskej próze prvej polovice dvadsiateho storočia a teórii prózy. Na katedre vedie kurzy zo slovenskej literatúry prvej polovice 20. storočia, teórie literatúry, ako aj literárnej kritiky a historiografie. Spolupracuje s Ústavom slovenskej literatúry na SAV (kolektívna monografia Spisovateľ ako sociálna rola, pripravovaná publikácia o Bratislave v literatúre 20. storočia); je uznávaný literárny kritik, publikujúci v renomovaných periodikách (Fraktál, Knižná revue, Glosolália, RAK) a na internetových platformách (PLAV). Jeho kritiky sa stali súčasťou všetkých doterajších ročníkov výberových antológií Kritická ročenka (2018-2020). Bol tiež hosťom v prestížnej diskusnej relácii Literárny kvocient.
Je autorom monografie Zabudnutý svet: Próza Janka Alexyho v rokoch 1914-1930 (2017), zostavovateľ publikácie Janko Alexy: Prózy (VSSS, 2015), prekladateľ výberu básní ukrajinskej spisovateľky Marianny Nejmeti (Vydavateľstvo „РІК-У“, 2019).
Je školiteľom záverečných prác prvého a druhého stupňa, oponentom všetkých stupňov vysokoškolského štúdia; členom štátnicových komisií pre prvý a druhý stupeň vysokoškolského štúdia i rigorózneho pokračovania; pôsobí ako člen komisie ŠVOUČ na KSlaLV; zastáva aj funkciu katedrového študijného poradcu.
V rokoch 2017 – 2019 pôsobil ako lektor slovenského jazyka na Katedre slovenskej filológie Užhorodskej národnej univerzity (Ukrajina).
Telefón: +421 948 002 194
E-mail: matej.masaryk@uniba.sk
Mgr. Peter Naščák, PhD.
V súčasnosti je vo funkcii riaditeľa vzdelávacej inštitúcie Základná škola Lehota, no zároveň pôsobí ako učiteľ, triedny učiteľ, vedúci predmetovej komisie, člen redakčnej rady časopisu Lehota. V minulosti pracoval aj ako odborný asistent a tajomník Katedry slovenského jazyka a literatúry UCM v Trnave, redaktor literárneho periodika Romboid či koordinátor marketingovej činnosti na SOŠ polytechnickej v Nitre.
Publikuje v periodikách Bibiana, Romboid, Slovenské pohľady, časopis Lehota, Knižná revue; rediguje odborné texty a monografie, ale jeho meno sa spája aj s profesiou grafika (tvorca obálok kníh, vizitiek, log, plagátov, diplomov, pozvánok).
Telefón: +421 903 406 660
E-mail: nascakpeter@mail.com
Učitelia študijného programu prispôsobujú obsah a formu ponúkaných predmetov aktuálnym trendom a strategickému smerovaniu relevantných disciplín doma aj v zahraničí. Udržiavajú kontakty prostredníctvom realizácie odbornej praxe, exkurzií, vedeckých projektov a podujatí v spolupráci s podobne orientovanými pracoviskami v akademickom prostredí a so zamestnávateľmi. Spätná väzba od zamestnávateľov je získavaná priamym kontaktom, resp. prostredníctvom sociálnych sietí.
Študijný program učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) (1. stupeň) bol spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF v Nitre, ktoré sú podrobne konkretizované v dokumentoch Systém zabezpečovania kvality na Filozofickej fakulte UKV v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf, Štatút Rady pre vnútorné overovanie kvality vysokoškolského vzdelávania Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/%C5%A0tat%C3%BAt_RKFF.pdf, Smernica č. 27/2021: Posudzovanie študijných programov a posudzovanie spôsobilosti habilitačných konaní a inauguračných konaní na UKF https://www.ukf.sk/73-moja-ukf/4838-27-2021-smernica-posudzovanie-studijnych-programov-a-posudzovanie-sposobilosti-habilitacnych-konani-a-inauguracnych-konani-na-ukf, Štatút Rady pre vnútorné hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Statut_RK_UKF_V11_schvaleny_vrukf_18032021.pdf a v Smernici č. 31/2021: Metodika tvorby študijných programov na UKF https://www.ukf.sk/intranet/vnutorne-predpisy/95-vnutorne-predpisy-2021/4945-smernica-c-31-2021-metodika-tvorby-studijnych-programov-na-ukf.
Filozofická fakulta UKF v Nitre má vytvorené postupy a nástroje na schvaľovanie, monitorovanie a hodnotenie realizácie študijných programov, ktoré sa týkajú definovania formálnych postupov na schvaľovanie študijných programov iným subjektom ako tými, ktoré ich realizujú; tvorby študijných programov realizovaných na fakulte; sledovania dostupnosti vhodných učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov; formulovania očakávaných a kontroly dosiahnutých výsledkov vzdelávania vo vzťahu k profilu absolventa; monitorovania študijnej úspešnosti a dosiahnutých výsledkov vzdelávania študentov; pravidelného hodnotenia a revidovania študijných programov; zapojenia študentov do aktivít zameraných na hodnotenie študijných programov; a zabezpečenia spätnej väzby od zamestnávateľov, zástupcov trhu práce a ďalších príslušných organizácií ohľadne uplatnenia absolventov.
Tvorba študijných programov, ich obsah a forma štúdia vychádza z opisu študijných odborov a z akreditačných kritérií/štandardov, z odborného a kvalifikačného potenciálu tvorivých pracovníkov, reflektuje záujem zo strany uchádzačov a potreby pracovného trhu. Študijné programy sú pripravované v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF, ktoré určujú zodpovednosť za jednotlivé procesy riadenia kvality
Systém zabezpečovania kvality na FF UKF
https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf
Rada pre overovanie kvality vysokoškolského vzdelávania na FF UKF
Štatút RK UKF https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/vnutorne-predpisy-univerzity/14-univerzita/4558-statut-rady-pre-vnutorne-hodnotenie-kvality-vysokoskolskeho-vzdelavania-ukf
Dostupnosť učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov zabezpečuje fakulta v spolupráci s jej pracoviskami prostredníctvom nákupu odbornej literatúry, edičnej činnosti fakulty, ako aj e-learningových vzdelávacích kurzov. Naplnenie očakávaných výsledkov vzdelávania, ktoré sú formulované v informačných listoch predmetov, sa vyhodnocuje prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi, ďalej v periodických hodnotiacich správach o vzdelávacej činnosti a v štatistikách úspešnosti na štátnych skúškach, ako aj analýzou hodnotení zaznamenaných v AIS. Pravidelné hodnotenie a revidovanie študijných programov je realizované osobou zodpovednou za študijný program (ďalej len „OZŠP“), pracovníkmi katedier, a to prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi a orgánmi zabezpečovania kvality na úrovni fakulty a univerzity.
Učitelia podieľajúci sa na realizácii študijného programu pravidelne aktualizujú obsah svojich predmetov o poznatky získané v priebehu riešenia vedecko-výskumných projektov. Výsledky svojej vedecko-výskumnej činnosti publikujú v indexovaných periodikách, monografických dielach a učebných textoch, ktoré slúžia ako študijná literatúra pre študentov študijného programu. Výsledky svojej vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti tvoriví pracovníci tiež prezentujú a propagujú v rámci vedeckých a odborných podujatí pre odbornú verejnosť a študentov. Spätnú väzbu o úspešnosti uplatnenia absolventov získava fakulta od zamestnávateľov, kontaktom s absolventmi a prieskumami realizovanými a iniciovanými z úrovne vedenia fakulty a jej pracovísk.
Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný v AIS v časti Študijné programy vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze
https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia.
Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný na odkaze: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&viewer=web&uiLang=SK
Blok povinných predmetov ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii):
Úvod so štúdia jazykov 2K 1P+1S S
Lexikológia slovenského jazyka 3K 1P+1S S
Fonetika a fonológia slovenského jazyka 3K 1P+1S S
Ortoepia slovenského jazyka 2K 2S A
Morfológia slovenského jazyka 2K 1P+1S S
Dejiny spisovnej slovenčiny 2K 1P+1S S
Syntax slovenského jazyka 2K 1P+1S S
Jazyková kultúra 2S 2S A
Štylistika slovenského jazyka 3K 1P+1S S
Teória vyučovania slovenského jazyka 2K 1P+2S S
Teória literatúry 2K 1P+1S A
Staršia slovenská literatúra 2K 2S S
Slovenská literatúra 1. polovice 19. storočia 3K 1P+1S S
Interpretácia umeleckého textu 2K 1P+1S A
Textový seminár zo slovenskej poézie 2K 2S A
Slovenská literatúra 2. polovice 19. storočia 3K 1P+1S S
Textový seminár zo slovenskej prózy 2K 2S A
Slovenská literatúra 1. polovice 20. storočia 3K 1P+1S S
Slovenská literatúra 2. polovice 20. storočia 3K 1P+1S S
Literatúra pre deti a mládež 2K 2S A
Didaktika literatúry 2K 1P+2S S
Seminár k bakalárskej práci 1 2K 2S A
Seminár k bakalárskej práci 2 2K 2S A
Pegagogická prax:
Pedagogická prax I. hospitačno-asistentská 1K 20C A
Blok povinne voliteľných predmetov ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii):
Úvod do štúdia literatúry 2K 2S A
Literatúra a umenie 2K 2S A
Literárny zemepis 2K 2S A
Kreatívne písanie 2K 2S A
Teória veršov, trópov a figúr 2K 2S A
Teória žánrov 2K 2S A
Základy literárnej kritiky 2K 2S A
Literárne a umelecké smery 2K 2S A
Súčasná slovenská literatúra 2K 2S A
Ortografia 2K 2S A
Frazeológia slovenského jazyka 2K 2S A
Komparatívna lingvistika 2K 2S A
Kapitoly z paleografie slovenského písomníctva 2K 2S A
Onomastika 2K 2S A
Bilingvizmus a jeho obraz v jazykovede 21. storočia 2K 2S A
Tvorba a analýza textu 2K 2S A
Absolvent 1. stupňa štúdia odboru sa profiluje ako tvorivá a kreatívna osobnosť, schopná na zodpovedajúcom stupni teoreticky nadobudnúť, tvorivo integrovať a prakticky uplatniť hlavné poznatky predovšetkým z lingvistických a literárnovedných, dejinných a kultúrno-umeleckých odborov, a to v symbióze slovenských osobitostí, slovanských príbuzností a medzinárodných súvislostí. V jazykovednej zložke odboru absolvent získa systémovo usporiadané poznatky o dejinách slovenského jazyka (Dejiny spisovnej slovenčiny a i.), vzťahu slovenčiny k iným (nielen slovanským) jazykom (Úvod do štúdia jazykov a i.) a o synchrónnych podmienkach fungovania a významu slovenčiny v medziľudskej komunikácii (Fonetika a fonológia, Lexikológia slovenského jazyka, Morfológia slovenského jazyka, Syntax slovenského jazyka a i.). Je schopný tvorivo využívať nadobudnutú sústavu v interdisciplinárnych súvislostiach a vo vymedzených komunikačných sférach a situáciách (Štylistika slovenského jazyka, Ortoepia, Jazyková kultúra a i.). V literárnovednej zložke absolvent nadobudne odborné poznatky a vedomosti z literárnoteoretických (Teória literatúry a i.), literárnohistorických (Staršia slovenská literatúra, Slovenská literatúra 1. polovice 19. storočia, Slovenská literatúra 2. polovice 19. storočia, Slovenská literatúra 1. polovice 20. storočia, Slovenská literatúra 2. polovice 20. storočia a i.) a literárnokritických oblastí, doplnené o systematické poznatky z oblasti súvislostí slovenskej literatúry so svetovou a českou literatúrou, získa poznatky zo sféry interpretácie literárnych textov, odborného a umeleckého prekladu (Interpretácia umeleckého textu, Textový seminár zo slovenskej poézie, Textový seminár zo slovenskej prózy a i.). Má komplexné poznatky z detskej literatúry, ktorá tvorí jadro vyučovania literatúry ako predmetu (Literatúra pre deti a mládež a i.). Tieto teoretické poznatky bude absolvent vedieť tvorivo aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese (Teória vyučovania slovenského jazyka, Didaktika literatúry a i.).
Blok povinných predmetov Pedagogická prax:
Pedagogická prax I. hospitačno-asistentská 1K 20C A
Súčasťou prípravy na povolanie učiteľa je pedagogická prax, ktorá je koncepčne aj kreditovo zahrnutá do spoločného základu učiteľstva. Tie výkony študenta, ktoré sa viažu na tréning učiteľských zručností vo väzbe na predmet štúdia, sa formálne vykazujú v študijnom pláne relevantného aprobačného predmetu v kombinácii a realizujú sa pod odborným dozorom metodika pracoviska zabezpečujúceho daný predmet v kombinácii.
- počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 49 (SJL)
- počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 11 (SJL)
- počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 0 (SJL)
- počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program alebo prekladateľský kombinačný študijný program: 60 (SJL) + 60 (SZ)
- počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 10
- počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 6 (z toho 1 vo väzbe na prax v aprobácii)
Študijný program má jasné a transparentne zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v informačných listoch jednotlivých predmetov. Informačné listy predmetov sú prístupné cez AIS pre všetkých študentov. Spätnú väzbu získavajú študenti aj priebežným hodnotením. Výsledky priebežného a záverečného hodnotenia predmetov sú zaznamenávané v AIS a archivované v súlade s platnou legislatívou.
Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania UKF v Nitre v čl. 5 Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta definuje všetky politiky štruktúry a procesy uplatňované pri overovaní výstupov vzdelávania, hodnotenia študentov a upravuje aj možnosti opravných postupov. Rámcové pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči hodnoteniu upravuje Študijný poriadok UKF
(https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf
Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia v prípade zmeny študijného programu, zápisu študenta inej vysokej školy a absolvovania mobility upravuje Študijný poriadok UKF (https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf) a Postup pri podávaní žiadosti o uznaní skúšok
https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/denne_studium/formulare/postup_uznavanie_skusok.pdf.
Témy záverečných prác študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) v ak. rokoch 2020/2021 a 2021/2022 sú dostupné v AIS na ceste: Evidencia štúdia – Záverečné práce – VSES057 Evidencia záverečných prác (link https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.es.VSES057App&kodAplikacie=VSES057&uiLang=SK&viewer=web) a následne po zadaní špecifikácií (akademický rok zadania práce, pracovisko, typ práce).
- Čítanie s porozumením a stratégie na rozvíjanie porozumenia čítanému textu (BP),
- Prezývka – motivácia vzniku a jej sociálno-komunikačná funkcia (BP)
- Slovenskje povesti Jána Francisciho a spisovná slovenčina (BP),
- Jazyková norma vo vybraných dielach J. I. Bajzu (BP)
- Právo a justícia v umeleckej tvorbe P. O. Hviezdoslava (BP),
- Umelecká tvorba Pavla Kotosa (BP),
- Večer poézie Janka Silana, Jána Harantu a Jána Motulka (8. máj 1947) (BP)
- Legenda o sv. Alžbete – žena ako vzor života v stredoveku (BP),
- Tragickosť vojenských balád ako odraz reality v staršej slovenskej literatúre (BP),
- Legenda o sv. Imrichovi – imaginácia a realita v obraze stredovekého človeka (BP),
- Obraz cesty v diele Opis cesty do Konštantinopolu od Pavla Rubigala (BP)
- Básnická tvorba Márie Ferenčuhovej (BP)
- Pravopis vo vyučovaní slovenského jazyka na základnej škole (BP),
- Jazyk literatúry 19. storočia z pohľadu dnešného prijímateľa (BP),
- Prezývky politikov (strán, hnutí, sympatizantov) v internetových komentároch (BP),
- Pravopis vo vyučovaní slovenského jazyka na základnej škole (BP)
- Uplatnenie audiorozprávok v kontexte rozvoja čitateľskej a literárnej kompetencie (BP),
- Príroda ako literárna postava v textoch pre deti a mládež (BP),
- Súčasná slovenská poviedka pre deti a mládež,
- Personifikácia zvieraťa v literatúre pre deti a mládež (BP)
- Protikladnosť a extrémnosť v próze Jonáša Záborského (BP),
- Jazyková komika v krátkych prózach Gustáva Kazimíra Zechentera-Laskomerského (BP),
- Motívy Sládkovičovej ľúbostnej poézie (BP),
- Funkcia maďarských výrazov v Laskomerského humoristickej tvorbe (BP),
- Prejavy pomedzia rokoka a klasicizmu v Muze ze slovenských hor Juraja Palkoviča (BP),
- Básnické dielo Jána Francisciho Rimavského (BP)
- Rétorika, dejiny rétoriky a jej význam (BP),
- Funkčné a nefunkčné využívanie intonačných variácií (BP),
- Hlasné čítanie v školskej praxi (BP),
- Problematika frazeológie v edukačnom procese (BP),
- Nárečová lexika vo vybranom regióne (BP)
- Intonačná realizácia prejavov žiakov základnej školy (BP)
- Postoje literárnej kritiky k dielu Jána Hollého (BP)
- Praha v slovenskej poézii 20. storočia (BP),
- Interpretácia nadrealistickej zbierky básní Júliusa Lenka V nás a mimo nás (BP)
- Postava učiteľa u Stanislava Rakúsa (BP)
- pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe:
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení prác upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf,
Smernica 13/2020 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach (https://www.ukf.sk/73-moja-ukf/3794-13-2020-smernica-o-zaverecnych-rigoroznych-a-habilitacnych-pracach?highlight=WyJzbWVybmljYSIsIm8iLCJvJ2JyaWVuIiwielx1MDBlMXZlcmVcdTAxMGRuXHUwMGZkY2giLCJwclx1MDBlMWNhY2giLCJzbWVybmljYSBvIiwic21lcm5pY2EgbyB6XHUwMGUxdmVyZVx1MDEwZG5cdTAwZmRjaCIsIm8gelx1MDBlMXZlcmVcdTAxMGRuXHUwMGZkY2giLCJ6XHUwMGUxdmVyZVx1MDEwZG5cdTAwZmRjaCBwclx1MDBlMWNhY2giXQ==)
http://www.ksjl.ff.ukf.sk/index.php/pre-studentov/zaverecne-prace
- možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov:
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf,
Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd: https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy/73-moja-ukf/4514-12-2021-smernica-o-realizacii-mobilit-v-ramci-programu-erasmus-inych-stipendijnych-programov-a-bilateralnych-dohod
- pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov:
Požiadavka zachovávania vedeckej integrity a dodržiavania akademickej etiky ako aj vyvodzovania dôsledkov je podľa článku 3, bod 2.6 e Vnútorného systému kvality vysokoškolského vzdelávania UKF v Nitre zabezpečená Štatútom UKF v Nitre (https://www.ukf.sk/ochrana-osobnych-udajov/14-univerzita/2194-statut-ukf), Študijným poriadkom https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf, Etickým kódexom UKF (https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/eticky-kodex) a Disciplinárnym poriadkom pre študentov FF UKF v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-disciplinarny-poriadok-ff.pdf.
- postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami:
V oblasti poskytovania služieb študentom so špecifickými potrebami sa fakulta riadi Vnútorným predpisom k zabezpečeniu všeobecne prístupného akademického prostredia pre študentov so špecifickými potrebami (VP 28/2015) a spolupracuje s univerzitným Centrom podpory štúdia študentov so špecifickými potrebami (https://www.ukf.sk/sc/poradenstvo-a-podpora-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami?highlight=WyJzbyIsInNwZWNpZmlja3ltaSIsInBvdHJlYmFtaSIsInNvIFx1MDE2MXBlY2lmaWNrXHUwMGZkbWkiLCJzbyBcdTAxNjFwZWNpZmlja1x1MDBmZG1pIHBvdHJlYmFtaSIsInNwZWNpZmlja3ltaSBwb3RyZWJhbWkiXQ==).
- postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta.
Univerzita sa uisťuje o napĺňaní zásad v pedagogickej činnosti (vymedzuje ich Etický kódex v čl. 2 https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/eticky-kodex), ktoré zabezpečujú spravodlivé aplikovanie kritérií hodnotenia pre všetkých študentov (konkretizuje ich vždy informačný list predmetu) – podľa Smernice 8/2018 Zásady hodnotenia vzdelávania a učiteľov študentmi univerzity sa formou dotazníkového prieskumu študenti vyjadrujú aj k procesom hodnotenia. Súčasťou formulára je aj možnosť vyjadrenia adresnej nespokojnosti s predmetom či vyučujúcim.
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta sa riadia Zákonom o sťažnostiach č. 9/2010 Z.z a jeho novelou č. 94/2017 Z.z.: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2010/9/ a odporúčaným postupom uvedeným na webovej stránke fakulty v časti Štúdium (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/interne-formy-studia.
Postupy podávania a prešetrovania sťažností a podnetov upravuje vnútorný predpis 12/2007 Smernica o sťažnostiach a petíciách na UKF (https://www.ukf.sk/intranet/vnutorne-predpisy/100-vnutorne-predpisy-2017/3072-vnutorne-predpisy-2017) a preskúmavanie podnetov a odvolaní študenta a uchádzačov prešetruje na úrovni rektorátu referát kontroly.
Odvolania voči školnému upravuje vnútorný predpis univerzity (32/2019): https://www.ukf.sk/studium/vysokoskolske-studium/skolne-a-poplatky?highlight=WyJcdTAxNjFrb2xuXHUwMGU5Il0=.
Informačné listy predmetov sú v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. dostupné v AIS časti Študijné programy, vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze
https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia.
Harmonogram akademického roka: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/harmonogram-akademickeho-roka.
Aktuálny rozvrh študijného programu je zverejnený v AIS prostredníctvom cesty Rozvrh – Výstupné zostavy z rozvrhu – VSRH009 Rozvrh hodín pre... (link
https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH009App&kodAplikacie=VSRH009&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na ak. rok, semester, študijný program (príp. iné).
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).
prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD., funkcia: profesor, kontakt: zkovacova@ukf.sk
prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD., kontakt: zkovacova@ukf.sk
- profilové predmety ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (1. stupeň): Lexikológia slovenského jazyka, Didaktika literatúry, Teória vyučovania slovenského jazyka
- CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10290
prof. PaedDr. Ľubomír Kralčák, PhD., kontakt: lkralcak@ukf.sk
- profilové predmety ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (1. stupeň): Syntax slovenského jazyka
- CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10291
doc. Mgr. Martin Diweg-Pukanec, PhD., kontakt: mdpukanec@ukf.sk
- profilové predmety ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (1. stupeň): Fonetika a fonológia slovenského jazyka, Morfológia slovenského jazyka, Štylistika slovenského jazyka
- CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10789
doc. PhDr. Jozef Brunclík, PhD., kontakt: jbrunclik@ukf.sk
- profilové predmety ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (1. stupeň): Slovenská literatúra 1. polovice 19. storočia, Slovenská literatúra 2. polovice 19. storočia
- CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10408
doc. Mgr. Veronika Rácová, PhD., kontakt: vracova@ukf.sk
- profilové predmety ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (1. stupeň): Teória literatúry, Slovenská literatúra 1. polovice 20. storočia, Slovenská literatúra 2. polovice 20. storočia
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21302
VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.
prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD,
prof. PaedDr. Ľubomír Kralčák, PhD.
doc. Mgr. Martin Diweg-Pukanec, PhD.
doc. PhDr. Jozef Brunclík, PhD.
doc. Mgr. Veronika Rácová, PhD.
prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD. (zkovacova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10290
Lexikológia slovenského jazyka, Teória vyučovania slovenského jazyka, Didaktika literatúry, Bilingvizmus a jeho obraz v jazykovede 20. storočia, Tvorba a analýza textu, Pedagogická prax I. hospitačno-asistentská
prof. PaedDr. Ľubomír Kralčák, PhD. (lkralcak@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10291
Syntax slovenského jazyka, Dejiny spisovnej slovenčiny
doc. PhDr. Jozef Brunclík, PhD. (jbrunclik@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10408
Slovenská literatúra 1. polovice 19. storočia, Interpretácia umeleckého textu, Textový seminár zo slovenskej poézie, Slovenská literatúra 2. polovice 19. storočia, Textový seminár zo slovenskej prózy, Literárny zemepis
doc. Mgr. Martin Diweg-Pukanec, PhD. (mdpukanec@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10789
Fonetika a fonológia slovenského jazyka, Morfológia slovenského jazyka, Štylistika slovenského jazyka, Úvod do štúdia jazykov, Komparatívna lingvistika
doc. PhDr. Silvia Lauková, PhD. (slaukova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10297
Staršia slovenská literatúra
doc. Mgr. Veronika Rácová, PhD. (vracova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21302
Teória literatúry, Slovenská literatúra 1. polovice 20. storočia, Slovenská literatúra 2. polovice 20. storočia, Textový seminár zo slovenskej poézie, Textový seminár zo slovenskej prózy, Súčasná slovenská literatúra
Mgr. Tomáš Bánik, PhD. (tbanik@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10287
Dejiny spisovnej slovenčiny, Ortografia, Kapitoly z paleografie slovenského písomníctva, Onomastika
PhDr. Katarína Dudová, PhD. (kdudova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10698
Komparatívna lingvistika, Syntax slovenského jazyka, Ortografia
PaedDr. Renáta Hlavatá, PhD. (rhlavata@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10289
Jazyková kultúra, Ortoepia slovenského jazyka, Štylistika slovenského jazyka, Ortografia, Frazeológia slovenského jazyka
Mgr. Mariana Hrašková, PhD. (mhraskova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10294
Literatúra pre deti a mládež, Textový seminár zo slovenskej prózy, Didaktika literatúry
PhDr. Petra Kaizerová, PhD. (pkaizerova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10419
Literárne a umelecké smery, Slovenská literatúra 1. polovice 19. storočia, Textový seminár zo slovenskej poézie, Literatúra pre deti a mládež, Literatúra a umenie, Teória žánrov
PhDr. Jana Nemčeková, PhD. (jnemcekova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/33988
Ortografia
Mgr. Patrik Petráš, PhD. (ppetras@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/24588
Ortoepia, Morfológia slovenského jazyka, Onomastika
PhDr. Mária Rendárová, PhD. (mrendarova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26201
Úvod do štúdia jazykov, Ortoepia slovenského jazyka, Komparatívna lingvistika
PhDr. Martina Taneski, PhD. (mtaneski@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/22812
Teória verša, trópov a figúr, Textový seminár zo slovenskej poézie, Literatúra a umenie, Literárne a umelecké smery
PhDr. Dušan Teplan, PhD. (dteplan@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10704
Textový seminár zo slovenskej poézie, Teória literatúry, Slovenská literatúra 2. polovice 20. storočia, Úvod do štúdia literatúry, Literárny zemepis, Teória verša, trópov a figúr, Literárne a umelecké smery
Mgr. Monika Zumríková Kekeliaková, PhD. (mzkekeliakova@ukf.sk): https://www.portalvs.sk/regzam/detail/30641
Kreatívne písanie, Slovenská literatúra 1. polovice 20. storočia, Slovenská literatúra 2. polovice 20. storočia, Základy literárnej kritiky
prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD. (zkovacova@ukf.sk):
- Čítanie s porozumením a stratégie na rozvíjanie porozumenia čítanému textu (BP), Prezývka – motivácia vzniku a jej sociálno-komunikačná funkcia (BP)
prof. PaedDr. Ľubomír Kralčák, PhD. (lkralcak@ukf.sk):
- Slovenskje povesti Jána Francisciho a spisovná slovenčina (BP), Jazyková norma vo vybraných dielach J. I. Bajzu (BP)
doc. PhDr. Jozef Brunclík, PhD. (jbrunclik@ukf.sk):
- Právo a justícia v umeleckej tvorbe P. O. Hviezdoslava (BP), Umelecká tvorba Pavla Kotosa (BP), Večer poézie Janka Silana, Jána Harantu a Jána Motulka (8. máj 1947) (BP)
doc. PhDr. Silvia Lauková, PhD. (slaukova@ukf.sk):
- Legenda o sv. Alžbete – žena ako vzor života v stredoveku (BP), Tragickosť vojenských balád ako odraz reality v staršej slovenskej literatúre (BP), Legenda o sv. Imrichovi – imaginácia a realita v obraze stredovekého človeka (BP), Obraz cesty v diele Opis cesty do Konštantinopolu od Pavla Rubigala (BP)
doc. Mgr. Veronika Rácová, PhD. (vracova@ukf.sk):
- Básnická tvorba Márie Ferenčuhovej (BP)
Mgr. Tomáš Bánik, PhD. (tbanik@ukf.sk):
- Pravopis vo vyučovaní slovenského jazyka na základnej škole (BP), Jazyk literatúry 19. storočia z pohľadu dnešného prijímateľa (BP), Prezývky politikov (strán, hnutí, sympatizantov) v internetových komentároch (BP), Pravopis vo vyučovaní slovenského jazyka na základnej škole (BP)
Mgr. Mariana Hrašková, PhD. (mhraskova@ukf.sk):
- Uplatnenie audiorozprávok v kontexte rozvoja čitateľskej a literárnej kompetencie (BP), Príroda ako literárna postava v textoch pre deti a mládež (BP), Súčasná slovenská poviedka pre deti a mládež, Personifikácia zvieraťa v literatúre pre deti a mládež (BP)
PhDr. Petra Kaizerová, PhD. (pkaizerova@ukf.sk):
- Protikladnosť a extrémnosť v próze Jonáša Záborského (BP), Jazyková komika v krátkych prózach Gustáva Kazimíra Zechentera-Laskomerského (BP), Motívy Sládkovičovej ľúbostnej poézie (BP), Funkcia maďarských výrazov v Laskomerského humoristickej tvorbe (BP), Prejavy pomedzia rokoka a klasicizmu v Muze ze slovenských hor Juraja Palkoviča (BP), Básnické dielo Jána Francisciho Rimavského (BP)
PhDr. Jana Nemčeková, PhD. (jnemcekova@ukf.sk):
- Rétorika, dejiny rétoriky a jej význam (BP), Funkčné a nefunkčné využívanie intonačných variácií (BP), Hlasné čítanie v školskej praxi (BP), Problematika frazeológie v edukačnom procese (BP), Nárečová lexika vo vybranom regióne (BP)
Mgr. Patrik Petráš, PhD. (ppetras@ukf.sk):
- Intonačná realizácia prejavov žiakov základnej školy (BP)
PhDr. Martina Taneski, PhD. (mtaneski@ukf.sk):
- Postoje literárnej kritiky k dielu Jána Hollého (BP)
PhDr. Dušan Teplan, PhD. (dteplan@ukf.sk):
- Praha v slovenskej poézii 20. storočia (BP), Interpretácia nadrealistickej zbierky básní Júliusa Lenka V nás a mimo nás (BP)
Mgr. Milan Kolesík (milan.kolesik@ukf.sk):
- Postava učiteľa u Stanislava Rakúsa (BP)
VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.
prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD.
prof. PaedDr. Ľubomír Kralčák, PhD.
doc. PhDr. Jozef Brunclík, PhD.
doc. PhDr. Silvia Lauková, PhD.
doc. Mgr. Veronika Rácová, PhD.
Mgr. Tomáš Bánik, PhD.
Mgr. Mariana Hrašková, PhD.
PhDr. Petra Kaizerová, PhD.
PhDr. Jana Nemčeková, PhD.
Mgr. Patrik Petráš, PhD.
PhDr. Martina Taneski, PhD.
PhDr. Dušan Teplan, PhD.
Mgr. Milan Kolesík
Ladislav Angyal, učiteľstvo telesnej výchovy a slovenského jazyka a literatúry, 2. ročník, stupeň: 1., e-mail: ladislav.angyal@student.ukf.sk
Ingrid Bothová, učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry, 2. ročník, stupeň: 1., e-mail: ingrid.bothova@student.ukf.sk
Natália Galliková, učiteľstvo biológie a slovenského jazyka a literatúry, 2. ročník, stupeň: 1, e-mail: natalia.gallikova@student.ukf.sk
Tamara Jankechová, učiteľstvo psychológie a slovenského jazyka a literatúry, 3. ročník, stupeň: 1.,
e-mail: tamara.jankechova@student.ukf.sk
Žofia Priečinská, učiteľstvo matematiky a slovenského jazyka a literatúry, 1. ročník, stupeň štúdia: 1., e-mail: zofia.priecinska@student.ukf.sk
Martin Šulík, učiteľstvo pedagogiky a slovenského jazyka a literatúry, 1. ročník, stupeň štúdia: 1., e-mail: martin.sulik@student.ukf.sk
- tútor ŠP: Mgr. Patrik Petráš, PhD., ppetras@ukf.sk, http://www.ksjl.ff.ukf.sk/index.php/katedra/pracovnici/12-sekcia-slovenskeho-jazyka/11-mgr-patrik-petras-phd
- prodekanka pre vzdelávanie FF UKF: doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD., mmalickova@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty
- prodekan pre vedu, výskum a postgraduálne formy štúdia FF UKF: doc. PhDr. Martin Hetényi, PhD., mhetenyi@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty
- Prodekanka pre vzdelávanie doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD.
https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty
- vedúci Katedry slovenského jazyka a literatúry FF UKF: Doc. Mgr. Martin Diweg-Pukanec, PhD., mdpukanec@ukf.sk
- priradená študijná referentka pre bakalársky stupeň: Jozefína Cintulová, jcintulova@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/studium-na-fakulte/studijne-oddelenie
- administratívna pracovníčka katedry: Mgr. Stanislava Vykoukalová, svykoukalova@ukf.sk, http://www.ksjl.ff.ukf.sk/index.php/katedra/pracovnici/
- ubytovací referát – ubytovacie centrum ŠD: RNDr. Katarína Baťová, PhD., kbatova@ukf.sk; Mgr. Simona Gutová, sgutova@ukf.sk, https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy
Predmetný študijný program sa realizuje v prednáškových a seminárnych miestnostiach, ktoré sú vybavené výpočtovou technikou s príslušným softvérovým vybavením a ďalšími didaktickými pomôckami. V prednáškových miestnostiach sa štandardne nachádza stolový počítač s pripojením na internet a s webkamerou, dataprojektor, premietacie plátno, biela a interaktívna tabuľa a rečnícky pult. Veľkokapacitné prednáškové miestnosti sú okrem toho vybavené aj ozvučením s pevným, resp. bezdrôtovým mikrofónom a tiež systémom na záznam a vysielanie prednášok. Táto technológia okrem podpory e-learningovej formy výučby zvyšuje prístupnosť obsahu a vytvára priestor aj na propagáciu konkrétnych edukačných aktivít medzi študentami a zamestnancami fakulty. Z tohto dôvodu sú v spoločných priestoroch inštalované televízne panely, na ktorých je okrem prezentácie jednotlivých odborných či voľnočasových podujatí možné v reálnom čase sledovať záznamy z prednáškových miestností. Seminárne miestnosti sú ozvučené a disponujú okrem iného stolovým počítačom s pripojením na internet a webkamerou, dataprojektorom a bielou tabuľou. Aktualizácia a dopĺňanie materiálneho a technického vybavenia sa realizuje priebežne, predovšetkým z prostriedkov štrukturálnych fondov a výskumných projektov.
Katedra slovenského jazyka a literatúry sídli v budove FF UKF v Nitre na Štefánikovej triede 67 na treťom podlaží. Sekretariát katedry a jej pracovníci majú k dispozícii 10 kancelárskych miestností, 31 stolových PC, 33 notebookov, 11 externých harddiskov, 3 dataprojektory, 39 multifunkčných zariadení (tlačiareň, kopírka, skener), 3 viazačky, 2 rezačky, 2 multifunkčné interaktívne tabule, 2 diktafóny, 2 kamery, 1 fotoaparát a 1 tablet.
Všetky miestnosti majú telefónnu prípojku a všetky počítače na katedre sú napojené na internetovú sieť, čo umožňuje vzájomnú komunikáciu i komunikáciu so študentmi a verejnosťou na úrovni zodpovedajúcej bežnému štandardu. Komunikácia so študentami a verejnosťou prebieha aj prostredníctvom katedrovej internetovej stránky: (http://www.ksjl.ff.ukf.sk/index.php) a fanpage pracoviska, vytvorenej na sociálnej sieti (https://www.facebook.com/Katedra-slovensk%C3%A9ho-jazyka-a-literat%C3%BAry-FF-UKF-v-Nitre-445406942276094).
Študijný program učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry je realizovaný v prednáškových a/alebo seminárnych miestnostiach, ktoré sa nachádzajú v budove na Štefánikovej triede 67 v Nitre a na Triede Andreja Hlinku 1 v Nitre. Prednášky sa uskutočňujú zväčša v prednáškových miestnostiach v budove na Triede Andreja Hlinku 1 (miestnosť P6, kapacita 200 miest, sklápacie lavice a sklápacie sedáky, výmera 174 m2; miestnosť P9, kapacita 88 miest, pevné lavice a sklápacie sedáky, výmera 102,2 m2) a v budove na Štefánikovej triede 67 (miestnosť Š 129, kapacita 54 miest, lopáriky, výmera 41,03 m2). Všetky prednáškové miestnosti sú vybavené dataprojektormi, ktoré sú prepojené s počítačmi a ozvučením. Súčasťou vybavenia miestností sú aj multifunkčné interaktívne tabule. Semináre sa uskutočňujú zväčša v seminárnych miestnostiach v budove na Štefánikovej triede 67 (miestnosť Š 121, kapacita 24 miest, lavice a stoličky, výmera 35,65 m2; miestnosť Š 122, kapacita 28 miest, lavice a stoličky, výmera 35,78 m2; miestnosť Š 123, kapacita 24 miest, lavice a stoličky, výmera 35,65 m2; miestnosť Š 315, kapacita 24 miest, lavice a stoličky, výmera 31,46 m2) – miestnosti sú vybavené počítačom, dataprojektorom, ozvučením, bielou tabuľou a miestnosť Š 315 aj interaktívnou tabuľou. Vzdialenosť sídla katedry na Štefánikovej triede 67 k Triede Andreja Hlinku 1 je 0,8 km.
Univerzitná knižnica
Celkový fond Univerzitnej knižnice UKF v Nitre k 28. 10. 2020 je 323 751 knižničných jednotiek. V roku 2020 UK UKF v Nitre objednala 195 titulov periodík, z toho 72 zahraničných. Univerzitná knižnica má vo svojom fonde 285 199 knižničných jednotiek k dispozícii svojim čitateľom, z toho je 61 812 záverečných a kvalifikačných prác.
Tabuľka fondu Univerzitnej knižnice UK
Vzdialený prístup k elektronickým informačným zdrojom vyplýva z dlhodobého zámeru Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. V rámci prioritnej oblasti IV-2.1 je úlohou knižnice zabezpečiť vzdialený prístup pre používateľov služieb knižnice (prístup do domácich a zahraničných databáz a elektronických periodík) pre možnosť využívať služby knižnice z externého prostredia.
https://www.uk.ukf.sk/sk/e-zdroje
Zoznam zdrojov:
Discovery služba, Summon, Databázy projektu NISPEZ, Gale Virtual Reference Library: Art Knovel Library, ProQuest Central + kolekcia ebrary vzdelávanie, ScienceDirect, SCOPUS, SpringerLink,Web of Knowledge – Current Contents Connect, Web of Knowledge – Essential Science Indicators, Web of Knowledge – Journal Citation Reports, Web of Knowledge – MEDLINE, Web of Knowledge – Web of Science, Wiley Online Library, EBSCO
Národná licencia EIZ
Národná licencia elektronických informačných zdrojov (NL EIZ) je určená pre všetky akademické, verejné, vedecké a špeciálne knižnice na Slovensku. Sú do nej zahrnuté databázy vydavateľstva Gale: Academic One File, General One File, InfoTrac Custom Journal.
Databáza Infotrac poskytuje viac ako 31 800 titulov z rôznych vedných odborov. Pre jednoduchšiu prácu je celá databáza rozčlenená do poddatabáz: AcademicOneFile databázu s obsahom viac ako 18 000 titulov – určených pre akademické a vedecké knižnice, GeneralOneFile databázu s obsahom viac ako 14 000 titulov – určených pre verejné a iné knižnice.
Prehľad o knižničných službách:
https://www.uk.ukf.sk/sk/sluzby
https://www.uk.ukf.sk/sk/studovne
Okrem knižničného fondu Univerzitnej knižnice UKF v Nitre má Katedra slovenského jazyka a literatúry FF UKF v Nitre k dispozícii študovňu na Hodžovej ul. 1, ktorá je súčasťou Univerzitnej knižnice UKF v Nitre, a čiastkovú katedrovú knižnicu. V nej sa nachádza takmer 1 500 titulov, ktoré sú pravidelne dopĺňané na návrh pracovníkov katedry tak, aby študentom umožnili sledovať najnovšie poznatky a trendy v odbore. Kategorizácia publikácií na jazykovú a literárnu sekciu zlepšuje orientáciu študentov aj pracovníkov v knižnom fonde, ktorý je na katedre k dispozícii. V čiastkovej knižnici Katedry slovenského jazyka a literatúry je pre pracovníkov katedry, ako pre študentov a interných doktorandov k dispozícii 584 kníh z oblasti lingvistiky a 883 knižných jednotiek s literárnovednou problematikou. V knižnici sa tiež uchovávajú výkladové slovníky slovenského jazyka, a to od najstarších vydaní po najnovšie – viaceré edície. Knižničný fond je pravidelne dopĺňaný novými aktuálnymi slovníkmi slovenského jazyka, ale rozrastá sa aj o zborníky z vedeckých konferencií a zahraničné tituly vydávané slovakistickými pracoviskami v zahraničí, ktoré sú spravidla darom, resp. pochádzajú zo spoločných vedeckých podujatí, spoluautorstva a spolupráce v grantových projektoch. Finančné prostriedky na nákup kníh sú získavané predovšetkým z grantov. Študenti majú ďalej k dispozícii periodiká Jazykovedný časopis, Slavica slovaca, Slovenská reč, Slavia, Kultúra slova, Slovo a slovesnost a Litikon. Nachádzajú sa tu tiež vedecké práce a publikačné jednotky pracovníkov a doktorandov katedry.
Informačné technológie a systémy
Vo všetkých priestoroch univerzity je študentom dostupná wifi v sieti eduroam. Všetky informácie a inštalačné postupy sú dostupné tu:
https://www.ukf.sk/helpdesk/wifi
Zásady používania počítačovej siete
https://www.ukf.sk/helpdesk/zasady-pouzivania-pocitacovej-siete
Navyše na základe dohody Ministerstva školstva SR a spoločnosti Microsoft má každý náš študent a zamestnanec k dispozícii Microsoft Office 365 Education
https://www.ukf.sk/helpdesk/office-365-education
Informačné systémy na podporu komunikácie
Na komunikáciu používajú študenti a učitelia univerzitnú elektronickú poštu https://www.ukf.sk/helpdesk/elektronicka-posta
UKF má nasledovné systémy pre manažérstvo, uchovávanie a vyhodnocovanie informácií vrátane ich pridanej hodnoty, ktoré využíva v súlade so strategickými a operatívnymi cieľmi:
1. Akademický informačný systém (AIS2) – v súčasnosti sa používa na evidenciu komplexných informácií o študijnom programe (študijné plány, informačné listy, VUPCH pedagógov, evidenciu študentov a komplexných informácií o ich prijímacom konaní a štúdiu, záverečných prácach, štátnych skúškach. UKF vytvára prostredníctvom AIS rozvrh hodín a uskutočňuje hodnotenie programov, pedagógov a štúdia študentmi. Prostredníctvom AIS sú poskytované údaje do Centrálneho registra študentov a Centrálneho registra záverečných prác, Portálu VŠ. Na úrovni riadenia slúži AIS ako zdroj pre vykazovanie výučby a na meranie vzdelávacieho výkonu pracovísk a ich ponuky štúdia. Informácie zhromaždené v AIS zároveň slúžia ako základný zdroj pre akreditáciu a tvorbu ponuky štúdia.
2. Správa dokumentov (DOC) – (systém pre správu dokumentov) slúži ako autorizovaná zóna pre zamestnancov a študentov univerzity a spolu s intranetovou časťou webového sídla poskytuje prístup k aktuálnym dokumentom (vnútorné predpisy univerzity a fakulty, tlačivá, rozhodnutia rektora, dekanov (napr. v oblasti štipendií), softvéru (licencovanému i voľne dostupnému), pracovným materiálom riadiacich zložiek a pod.
3. Vzdelávací portál (EDU) – https://edu.ukf.sk/
4. Knižničný informačný systém (KIS) – https://kis.ukf.sk/opacXE
5. Registratúra (REG) – https://uis.ukf.sk/
6. Stravovací systém – https://www.stravovanie.ukf.sk/
7. Objednávkový systém (OSYS) – https://osys.ukf.sk:4443/osys/users/login/?u=%2Fosys%2F
8. Ubytovací systém (UIS) – https://uis.ukf.sk/
9. Dochádzkový systém (Watt) – https://watt.ukf.sk/
10. Zamestnanecký portál (ESS) – https://portal.ukf.sk/kvalita/index.php?r=site/login
11. Web mail pre zamestnancov a študentov – https://posta.ukf.sk/webmail/
12. Univerzitný web – https://www.ukf.sk/
Všetky informačné systémy komunikujú s používateľom prostredníctvom zabezpečeného kanála. Za účelom zjednodušenia prístupu a minimalizácii možností odcudzenia prístupových údajov bola nasadená centrálna autentifikácia, ktorá prostredníctvom LDAP uchováva prístupové údaje zamestnancov i študentov a umožňuje ich overovanie na základe požiadavky zo všetkých informačných systémov.
Systém je prepojený na finančný a personálny systém (SOFIA) tak, aby bol zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru automaticky zablokovaný prístup do systémov i objektov univerzity a naopak, pri jeho prijatí prístup vytvorený.
Významným krokom prezentujúcim úroveň univerzity je zapojenie sa do projektu Eduroam, ktorého základnou myšlienkou je umožniť študentom a akademickým zamestnancom pripojiť sa do počítačovej siete v inej akademickej inštitúcii bez toho, aby sa museli registrovať alebo získavať prístupové údaje. Pripojenie k sieti vyžaduje od používateľa iba používateľské meno a heslo, ktoré používa v domovskej inštitúcií. Predpokladáme využívanie ako návštevníkmi univerzity, tak i našimi študentmi a zamestnancami. Prezentáciu univerzity navonok zabezpečuje jej webová stránka.
UKF kreuje a naďalej inovuje vlastnú IKT infraštruktúru a informačné systémy (IS), ktoré sú súčasťou informačných podporných procesov so zameraním na výskum, vzdelávanie, manažérstvo. Implementáciu a chod IKT a IS zabezpečuje celouniverzitné pracovisko CIKT, čím je zabezpečený súlad s dlhodobým zámerom a strategickými cieľmi univerzity. Na úrovni jednotlivých oblastí aplikácie technológií sú technológie využívané nasledovne: manažérstvo projektov a úloh (IS Projekty, systém SAP, MIS Výkonové ukazovatele); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít je zabezpečená na úrovni manažérstva vedomostí (KIS, databázy UK UKF, vzdelávacie materiály poskytuje časť pracovísk prostredníctvom e-learningových kurzov); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít (existencia počítačových učební – každá fakulta disponuje niekoľkými takýmito učebňami); zabezpečenie prístupu k internetu (všetky objekty sú takmer kompletne pokryté bezdrôtovým pripojením a všetky pevne inštalované počítače poskytujú pripojenie k internetu).
Interakcia so študentmi je zabezpečená prostredníctvom AIS, e-mailovej komunikácie, webových prezentácií univerzity, fakúlt a fakultných pracovísk. Vo vytypovaných obdobiach sa využíva propagácia prostredníctvom printových médií, workshopov a dní otvorených dverí. Zdieľanie a poskytovanie informácií na úrovni vzdelávacieho obsahu (e-learning, služby knižnice, manažment vzdelávania) je poskytované prostredníctvom elektronických služieb 24 hodín denne. Všetky informačné systémy univerzity sú napojené na systém jednotnej správy používateľov (LDAP), vďaka čomu umožňujú prístup do všetkých systémov prostredníctvom rovnakých prihlasovacích údajov.
Príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je elektronické sledovanie a vyhodnocovanie dochádzky, práceneschopnosti, služobných ciest a nadčasov formou bezkontaktných čipových kariet alebo softvéru zamestnancov (Dochádzkový systém Watt). Ďalším príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je objednávanie tovarov (informačný systém oSys), určený na interné objednávanie tovarov a služieb v rámci UKF prostredníctvom hromadného zberu informácií z jednotlivých pracovísk s možnosťou schvaľovania jednotlivých požiadaviek s dodržaním hierarchickej štruktúry UKF, ako aj informovanie o odmene za vykonanú prácu.
E-learningové systémy
Vzdelávací systém EDU – https://edu.ukf.sk/
Je to e-learningový portál UKF, ktorý poskytuje automatický prístup zverejnených e-learningových kurzov všetkým študentom UKF. Podporuje plnenie jednotlivých úloh a zadaní a zabezpečuje prehľadnú komunikáciu vo fórach. Má prepracované možnosti on-line testovania vedomostí.
Katedra slovenského jazyka a literatúry má vytvorených 139 e-learningových kurzov, do ktorých možno vstúpiť prostredníctvom linku: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=65
K využívaniu e-learningovému systému slúžia videomanuály, ktoré Filozofická fakulta UKF v Nitre zverejnila pre svojich zamestnancov a ktoré možno nájsť na: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=162
Videokonferenčný systém (MEET) – https://meet.ukf.sk/
Systém slúži na zabezpečenie dištančnej výučby a hodnotenia študentov, ako aj na realizáciu online štátnych skúšok v čase riadenej dištančnej výučby. Využíva sa tiež na zabezpečenie online spojenia so študentmi pre potreby konzultácií a riešenie iných študijných povinností a skupinových činností. Celá komunikácia cez aplikáciu UKF Meet je plne šifrovaná.
Dištančné vzdelávanie je možné aj formou nástroja MS Teams, ktorý je súčasťou balíka Office 365 s licenčnou podporou UKF.
Katedra slovenského jazyka a literatúry rozvíja spoluprácu s domácimi i zahraničnými akademickými pracoviskami a inštitúciami. Medzi najvýznamnejšie zahraničné vedeckopedagogické spolupráce patrí spolupráca s University of Michigan v USA, Max Planck Institute – Nijmegen v Holandsku, Medzinárodným výborom slavistov, Sliezskou univerzitou v Katoviciach, Univerzitou Marie Curie Sklodowskej v Lubline, Univerzitou vo Varšave, Univerzitou v Novom Sade, Štátnou univerzitou v Bukurešti, Univerzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Ostravskou univerzitou a s Univerzitou Palackého v Olomouci. Okrem toho Katedre slovenského jazyka a literatúry FF UKF v Nitre poskytujú prednášky, školenia či oponentúry Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV v Bratislave, Slavistický ústav Jána Stanislava SAV v Bratislave, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Univerzita Komenského v Bratislave, Trnavská univerzita v Trnave, ako aj Slovenská jazykovedná spoločnosť pri Jazykovednom ústave Ľudovíta Štúra SAV. V rámci programu Erasmus+ má Katedra slovenského jazyka a literatúry FF UKF v Nitre podpísanú zmluvu o bilaterálnej spolupráci s Univerzitou sv. Cyrila a Metoda vo Velikom Tarnove, Kolínskou univerzitou (Universität zu Köln), Záhrebskou univerzitou, Univerzitou Jana Długosza v Częstochowej a s Univerzitou Palackého v Olomouci.
Katedra slovenského jazyka a literatúry tiež spolupracuje so školskými zariadeniami, ktoré s ňou participujú na realizácii aprobačnej praxe predmetu. Ide o tieto školy:
Základná škola Benkova 34, 949 11 Nitra
Základná škola kniežaťa Pribinu, Andreja Šulgana 1, 949 01 Nitra
Základná škola, Fatranská 14, 949 01 Nitra
Stredná odborná škola veterinárna, Drážovská 14, 950 12 Nitra
Stredná odborná škola techniky a služieb, Cintorínska 4, 949 01 Nitra
Piaristická spojená škola sv. Jozefa Kalazanského, Piaristická 6, 949 01 Nitra
Gymnázium, Golianova 68, 949 11 Nitra
Gymnázium Janka Kráľa, SNP 3, 953 42 Zlaté Moravce
Gymnázium Nové Zámky, M. R. Štefánika 16, 940 61 Nové Zámky
Sociálne zabezpečenie, športové, kultúrne, duchovné a spoločenské vyžitie študentov UKF je súčasťou Dlhodobého zámeru UKF na roky 2019 – 2025 a Dlhodobého zámeru FF UKF na roky 2019 – 2022. Popri vysokoškolskom vzdelávaní a výskume je angažovanie sa a poskytovanie špecifického know-how vysokých škôl na podporu rozvoja spoločnosti a osobitne regiónu, v ktorom vysoká škola pôsobí, jej tretím hlavným pilierom poslania. Na tento účel univerzita využíva aj spätnú väzbu od svojich absolventov a ďalších účastníkov spoločenského a kultúrneho života regiónu.
V priestoroch Študentského domova Nitra pôsobí Univerzitný tvorivý ateliér. Je integrujúcim kultúrnym bodom študentov univerzity a ich umeleckých telies na nácvik a realizáciu inscenácií, rôznorodých scénických projektov a kultúrnych podujatí. Ateliér sa využíva aj pre pedagogický proces (tvorivé dielne, semináre, tréningy, workshopy) umelecky a umelecko-výchovne orientovaných študijných programov v rámci univerzity. Folklórny súbor Ponitran je umelecký súbor s najdlhšou históriu na univerzite a zameriava sa na tradičný slovenský folklór s orientáciou na oblasť Ponitria. Poslaním súboru je rozvíjať záujmovú činnosť študentov, nadväzovať na tradičnú kultúru Slovenska, umelecky ju interpretovať a zhromažďovať folklórny materiál z rôznych oblastí Slovenska, najmä však z oblasti Nitry a Tekova. Študentské divadlo VYDI bolo založené v roku 1992. Počas jedného akademického roka zvyčajne naštuduje jednu inscenáciu, s ktorou sa študenti prezentujú pred domácim publikom v Univerzitnom tvorivom ateliéri FF UKF. Podobne sa zúčastňujú i rôznych regionálnych prehliadok či tematických festivalov. Pôsobenie študentov v tomto súbore nesúvisí len s tvorbou divadelných inscenácií, ale aj s rozmanitým spektrom variabilných činností v rámci akademického roka: improligy, stand up vystúpenia, pouličné sprievody, mikulášske večierky, majálesy, kabarety, imatrikulácie, beánie, workshopy a pod. Občianske združenie JA a MY sa venuje organizácii kultúrnych podujatí, výstav, koncertov, vedeckých konferencií, seminárov, diskusných fór, okrúhlych stolov, besied, ako aj príprave a organizácii alternatívnych umeleckých projektov v celoslovenskom i v medzinárodnom kontexte s dôrazom na podporu všestranného umeleckého rozvoja regiónu. Združenie podporuje začínajúcich umelcov, publicistov i umenovedcov s cieľom umožniť im verejnú prezentáciu ich tvorivej a vedeckej činnosti. Z pôsobenia združenia je najznámejšia organizácia Festivalu Petra Scherhaufera. Maďarský spevácky zbor UKF úspešne reprezentuje univerzitu na domácich i zahraničných koncertných pódiách, zborových festivaloch a súťažiach. Na jednotlivých ročníkoch celoslovenskej kvalifikačnej súťaže speváckych zborov Kodályove dni v Galante pravidelne získava ocenenie Zlaté pásmo. Zbor pravidelne koncertuje a jeho cieľom je pestovanie a ďalšie oživovanie kodályovských tradícií, ako aj šírenie maďarskej zborovej kultúry, v prvom rade v kruhu univerzitnej mládeže. Gestorom speváckeho zboru je v súčasnosti Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF.
Športová činnosť študentov UKF sa zameriava okrem individuálnych výkonov študentov aj na kolektívne športy. Dôležité miesto zastáva Združenie športových klubov UKF v Nitre, do ktorého patria štyri športové oddiely Volley project UKF Nitra, BKM Junior UKF Nitra, Taekwon-Do UKF NITRA a hokejový tím Philosophers Nitra.
Zoznam podujatí pre študentov je dostupný na: https://www.ukf.sk/sc/kulturne-sportove-a-spolocenske-podujatia-2
Na pôde UKF pôsobí aj Univerzitné pastoračné centrum (UPC), ktoré pravidelne organizuje formačné, bohoslužobné, kultúrne a voľnočasové aktivity: https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/univerzitne-pastoracne-centrum
UKF má vlastnú grantovú schému podpory kultúrnych a športových podujatí študentov.
Možnosti a podmienky účasti študentov na mobilitách a stážach upravuje Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd: https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy/73-moja-ukf/4514-12-2021-smernica-o-realizacii-mobilit-v-ramci-programu-erasmus-inych-stipendijnych-programov-a-bilateralnych-dohod.
Pokyny na prihlasovanie sú zverejňované na webovom sídle univerzity: www.ukf.sk. Pravidlá uznávania tohto vzdelávania upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf,
kontaktnou osobou pre študentov študijných programov realizovaných na FF je prodekan pre zahraničné vzťahy a rozvoj prof. PaedDr. Bernard Garaj, CSc.: bgaraj@ukf.sk.
Katedra slovenského jazyka a literatúry všestranne podporuje domáce a medzinárodné mobility a rôzne aktivity študentov v súlade so Stratégiou internacionalizácie UKF v Nitre na roky 2019 – 2025. V rámci programu Erasmus+ má Katedra slovenského jazyka a literatúry FF UKF v Nitre podpísanú zmluvu o bilaterálnej spolupráci s Univerzitou sv. Cyrila a Metoda vo Velikom Tarnove, Kolínskou univerzitou (Universität zu Köln), Záhrebskou univerzitou, Univerzitou Jana Długosza v Częstochowej a s Univerzitou Palackého v Olomouci.
Kritériá a požiadavky na uchádzačov (v zmysle § 57 ods. 5 zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov) sú vždy transparentne zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie.
Základnou podmienkou prijatia na bakalárske štúdium je ukončené stredoškolské vzdelanie.
Postupy prijímania na štúdium sa riadia zásadami prijímacieho konania na FF a sú zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/zasady-prijimacieho-konania. Uchádzač reaguje na zverejnenú ponuku štúdia https://www.ff.ukf.sk/ponuka-studia/, ktorú fakulta každoročne aktualizuje na webovom sídle fakulty a univerzity a na Portáli VŠ po prerokovaní na kolégiu dekanky FF. Doplňujúce organizačné inštrukcie k podávaniu elektronických alebo papierových prihlášok nájde uchádzač na stránke fakulty https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/prihlaska-na-studium. Akékoľvek otázky v súvislosti s prijímacím konaním zodpovedia študentovi poverené osoby (prodekanka pre vzdelávanie, prodekan pre medzinárodné vzťahy) na mailovom kontakte prijimacky@ffukf.sk.
Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie sú dostupné v AIS: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/vysledky-prijimacieho-konania a pravidelne sú zverejňované v podobe štatistík vo výročnej správe fakulty: https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy.
Monitorovanie a hodnotenie študijných programov študentmi je s ročnou periodicitou realizované prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu a pedagógov študentmi. Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu upravuje Systém zabezpečovania kvality na FF UKF:
https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf.
Periodické hodnotenie výučby a pedagógov študentmi je prístupné cez AIS.
Výsledky spätnej väzby študentov sú analyzované na viacerých úrovniach fakulty (kolégium dekana, Vedecká rada FF, Akademický senát FF a i.), sú komunikované so zainteresovanými stranami a zverejnené na webovom sídle fakulty, vo výročnej správe fakulty
(https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy) a v správe z hodnotenia výučby a pedagógov fakulty (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/hodnotenie-vyucby-a-pedagogov-studentmi). Výsledky spätnej väzby sú dôležitým podkladom pre skvalitňovanie študijného programu.
Katedra slovenského jazyka a literatúry získava spätnú väzbu od svojich absolventov. Informácie o úspešnom uplatnení svojich absolventov zverejňuje na webovej stránke katedry (http://www.ksjl.ff.ukf.sk/index.php/pre-uchadzacov/nasi-absolventi) a na webovej stránke Chcem byť slovenčinár (http://www.chcembytslovencinar.ukf.sk/index.php/nasi-absolventi). Katedra v rámci prípravy budúcich učiteľov spolupracuje so základnými a strednými školami, v prípade potreby poskytuje odporúčania na absolventov, na webovej stránke katedry zverejňuje na požiadanie pracovné ponuky zo škôl.