x
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Profil absolventa magisterského študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy zahŕňa vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sú definované v opise študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, a vedomosti a zručnosti jadra odboru 37. teológia (katolícka). Zároveň reflektuje požiadavky Štátneho vzdelávacieho programu pre predmet náboženská výchova (ISCED 2 a ISCED 3).
Absolvent magisterského študijného programu komplexne a v adekvátnom rozsahu ovláda teoretické poznatky z vybraných teologických disciplín, ktoré tvoria obsah kurikula náboženskej výchovy. Ovláda teóriu didaktiky náboženskej výchovy, ktorú dokáže aplikovať do školského vyučovania. Má skúsenosti z pedagogickej praxe a disponuje nevyhnutnými zručnosťami, ktoré sú potrebné pri vyučovaní náboženskej výchovy. Absolvent magisterského študijného programu učiteľstva náboženskej výchovy má vzdelanie požadované na vyučovanie predmetu náboženská výchova a náboženstvo v základných školách a stredných školách. Má tiež osobnostné predpoklady pre udelenie cirkevného schválenia, ktoré je nevyhnutné pre pôsobenie na pozícii učiteľa náboženskej výchovy.
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň):
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň):
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň):
Študijný program reflektuje požiadavky potenciálnych zamestnávateľov, predovšetkým riaditeľov základných a stredných škôl. Študenti už počas štúdia absolvujú pedagogickú prax na vybraných školách a získavajú praktické skúsenosti nevyhnutné pre výkon povolania.
Relevantné externé zainteresované strany poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k predkladanému študijnému programu:
Zamestnávatelia
Spojená katolícka škola v Nitre
Riaditeľ: Mgr. Radoslav Rusňák
Adresa: Farská 19, 949 01 Nitra
www.gcm.sk (Gymnázium sv. Cyrila a Metoda), www.zsfarskanr.sk (Základná škola sv. Svorada a Benedikta), www.msfarskanrsk (Materská škola svätých anjelov strážcov)
Tel.: +421 (037) 6526621
Základná škola v Močenku
Riaditeľ: Mgr. Eduard Lacko
Adresa: Školská 1699/23, 951 31 Močenok
Tel.: +421 (037) 6552894
Ďalšie zainteresované strany - osoby poverené kontinuálnym vzdelávaním učiteľov náboženskej výchovy
Diecézny katechetický úrad v Nitre
Riaditeľ: Mgr. Ondrej Kellner
Adresa: Pribinovo námestie 7, 949 01 Nitra
Tel.: +421 911 812 077
Ďalšie zainteresované strany - osoby zo strany cirkví a náboženských spoločností vydávajúce v súlade s platnou legislatívou poverenie vyučovať náboženskú výchovu v školách
Biskupský úrad v Nitre
Sídelný biskup: Mons. Viliam Judák
Adresa: Námestie Jána Pavla II. č. 7, 950 50 Nitra
http://www.biskupstvo-nitra.sk/biskupsky-urad/
Tel.: +421 (037) 7721747
Uplatniteľnosť absolventov je vysoká. Na základe komunikácie s Diecéznym katechetickým úradom v Nitre je absolventom ponúknutá možnosť zamestnať sa okamžite po ukončení štúdia na niektorej zo základných a stredných škôl v Nitrianskom regióne. Študenti okrem toho spolupracujú aj s katechetickými úradmi v iných diecézach, kde im dokážu sprostredkovať informácie o všetkých ponukách pre učiteľov náboženskej výchovy. Spolupráca s Biskupstvom Nitra nám umožňuje aktívne mapovať situáciu s pracovnými miestami učiteľov náboženskej výchovy, čo nám umožňuje aktívne zapájať študentov do hľadania budúceho zamestnávateľa už počas štúdia.
Absolventi v rámci pedagogickej praxe môžu pôsobiť na školách podľa vlastného výberu, čím môžu vytvárať aj kontakty s potenciálnymi zamestnávateľmi, prípadne si budúci zamestnávateľ môže overiť kvalitu a spôsobilosť absolventov ešte pred ich prijatím do pracovného pomeru.
Za sledované obdobie 6 rokov konštatujeme, že dopyt Diecézneho katechetického úradu je vyšší ako počet absolventov učiteľstva náboženskej výchovy. Pre každého absolventa tak aktuálne existuje voľné pracovné miesto, pokiaľ ide o región Nitrianskej diecézy.
Absolventi úspešne pôsobiaci v základnom a strednom školstve (výber):
Mgr. Daniela Hodásová (UAP Biológia – Katechetika), učiteľka Základnej školy Cabaj - Čápor, metodička Diecézneho katechetického úradu v Nitre
PaedDr. Richard Gurbicz (UAP Anglický jazyk – Katechetika), učiteľ a zástupca riaditeľky Piaristickej spojenej školy sv. Jozefa Kalazanského v Nitre
Mgr. Veronika Bartóková (UAP História – Katechetika), učiteľka na Súkromnej základnej škole pre žiakov s autizmom v Banskej Bystrici
Mgr. Ivan Gábor, PhD. (UAP História – Náboženská výchova), absolvent interného doktorandského štúdia Etika na FF UKF v Nitre, učiteľ Základnej školy s materskou školou Červeník
Mgr. Eva Ďurková, PhD. (UAP História – Náboženská výchova), absolventka interného doktorandského štúdia Etika na FF UKF v Nitre, učiteľka Základnej školy spojenej s materskou školou v Hlohovci
Mgr. Adriana Vanyová (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy Fatranská v Nitre
Mgr. Dana Brezniaková (UAP Nemecký jazyk – Katechetika), učiteľka Spojenej katolíckej školy v Nitre
Mgr. Ivan Haľak (UAP Slovenský jazyka – Katechetika), učiteľ Katolíckeho gymnázia Štefana Moysesa v Banskej Bystrici
Mgr. Peter Vagaský (UPA Technická výchova – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy s materskou školou v Žbinciach
Mgr. Peter Ondriáš (UAP Telesná výchova – Náboženská výchova), učiteľ Spojenej školy Rákocziho v Kráľovskom Chlmci
Mgr. Dana Kolková (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy Benkova v Nitre
Mgr. Ivana Pavlatovská (UAP Biológia – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy s materskou školou vo Vrábľoch
Mgr. Peter Mydliar (UAP História – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy Na bielisku v Pezinku
Mgr. Hana Puváková (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Gymnázia J. B. Magina vo Vrbovom
Mgr. Marián Sabala (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľ Strednej odbornej školy technickej v Tlmačoch
Mgr. Šimon Chrvala (UAP História – Náboženská výchova), učiteľ Gymnázia Pierra de Coubertina v Piešťanoch
Mgr. Lucia Boháčová (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Spojenej školy v Belej
Mgr. Monika Leššová (UAP Hudobná výchova – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy v Močenku
Mgr. Benjamín Szabó (UAP Psychológia – Náboženská výchova), učiteľ Katolíckej spojenej školy sv. Vincenta de Paul v Leviciach
Mgr. Roman Fabík (UAP Občianska náuka – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy Hollého v Topoľčanoch
Absolventi úspešne pôsobiaci na vysokých školách:
Mgr. Ján Hrkút, PhD. (UAP Estetika – Katechetika), odborný asistent Katedry filozofie FF KU v Ružomberku
doc. PhDr. Ján Gallik, PhD. (UAP Slovenský jazyk – Katechetika),vysokoškolský učiteľ, riaditeľ Ústavu stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ UKF v Nitre
ThLic. Juraj Skřivánek, PhD. (UAP Anglický jazyk – Náboženská výchova), absolvent externého doktorandského štúdia Teológia na TF Trnavskej univerzity, súkromný učiteľ - živnostník
Mgr. Michal Krauter (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), doktorand na Ústave stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ UKF v Nitre
doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (UAP Francúzsky jazyk – Katechetika), vysokoškolská učiteľka pôsobiaca na Katedre náboženských štúdií FF UKF v Nitre
Absolventi ocenení externými inštitúciami:
Mgr. Daniel Karpinský (UAP Anglický jazyk – Katechetika), nositeľ ocenenia Zlatý Amos 2007 - Učiteľ roka
Mgr. Ján Marosz (UAP Nemecký jazyk – Katechetika), nositeľ ocenenia Biela vrana
Študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (druhý stupeň) bol spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF v Nitre, ktoré sú podrobne konkretizované v dokumentoch:
Filozofická fakulta UKF v Nitre má vytvorené postupy a nástroje na schvaľovanie, monitorovanie a hodnotenie realizácie študijných programov, ktoré sa týkajú definovania formálnych postupov na schvaľovanie študijných programov iným subjektom ako tými, ktoré ich realizujú; tvorby študijných programov realizovaných na fakulte; sledovania dostupnosti vhodných učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov; formulovania očakávaných a kontroly dosiahnutých výsledkov vzdelávania vo vzťahu k profilu absolventa; monitorovania študijnej úspešnosti a dosiahnutých výsledkov vzdelávania študentov; pravidelného hodnotenia a revidovania študijných programov; zapojenia študentov do aktivít zameraných na hodnotenie študijných programov; a zabezpečenia spätnej väzby od zamestnávateľov, zástupcov trhu práce a ďalších príslušných organizácií ohľadne uplatnenia absolventov.
Tvorba študijných programov, ich obsah a forma štúdia vychádza z opisu študijných odborov a z akreditačných kritérií/štandardov, z odborného a kvalifikačného potenciálu tvorivých pracovníkov, reflektuje záujem zo strany uchádzačov a potreby pracovného trhu. Študijné programy sú pripravované v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF, ktoré určujú zodpovednosť za jednotlivé procesy riadenia kvality. Dostupnosť učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov zabezpečuje fakulta v spolupráci s jej pracoviskami prostredníctvom nákupu odbornej literatúry, edičnej činnosti fakulty, ako aj e-learningových vzdelávacích kurzov. Naplnenie očakávaných výsledkov vzdelávania, ktoré sú formulované v informačných listoch predmetov, sa vyhodnocuje prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi, ďalej v periodických hodnotiacich správach o vzdelávacej činnosti a v štatistikách úspešnosti na štátnych skúškach, ako aj analýzou hodnotení zaznamenaných v AIS. Pravidelné hodnotenie a revidovanie študijných programov je realizované osobou zodpovednou za študijný program (ďalej len „OZŠP“), pracovníkmi katedier, prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi a orgánmi zabezpečovania kvality na úrovni fakulty a univerzity.
Učitelia podieľajúci sa na realizácii študijného programu pravidelne aktualizujú obsah svojich predmetov o poznatky získané v priebehu riešenia vedecko-výskumných projektov. Výsledky svojej vedecko-výskumnej činnosti publikujú v indexovaných periodikách, monografických dielach a učebných textoch, ktoré slúžia ako študijná literatúra pre študentov študijného programu. Výsledky svojej vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti tvoriví pracovníci tiež prezentujú a propagujú v rámci vedeckých a odborných podujatí pre odbornú verejnosť a študentov. Spätnú väzbu o úspešnosti uplatnenia absolventov získava fakulta od zamestnávateľov, kontaktom s absolventmi a prieskumami realizovanými a iniciovanými z úrovne vedenia fakulty a jej pracovísk.
Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný v AIS v časti Študijné programy vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia.
Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný v AIS v časti Študijné programy vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia.
BLOK POVINNÝCH PREDMETOV
Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I (4K, 2P+2S, PH) - profilový predmet
Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie II (4K, 4S, PH)
Špeciálna morálna teológia (5K, 2P+2S, S)
Odborová didaktika - didaktika náboženskej výchovy (4K, 2P+2S, S) - profilový predmet
Metodika náboženskej výchovy (3K, 1P+1S, PH) - profilový predmet
Pedagogická prax II. - výstupová (1K, 20sS, PH) - profilový predmet
Pedagogická prax III. - výstupová (1K, 20sS, PH) - profilový predmet
Pedagogická prax IV. - súvislá (3K, 60sS, PH) - profilový predmet
BLOK POVINNE VOLITEĽNÝCH PREDMETOV
Etika cnosti pre učiteľov (4K, 1P+1S, PH) - profilový predmet
Bioetika pre náboženskú výchovu (2K, 2P, A) - profilový predmet
Náboženstvo a ľudské práva (3K, 1P+1S, A) - profilový predmet
Sociálna náuka Cirkvi (2K, 2P, A)
Ekuména a medzináboženský dialóg (2K, 2P, PH)
Seminár k diplomovej práci I (2K, 2S, A)
Seminár k diplomovej práci II (2K, 2S, A)
Prax výučbovo-asistentská I (4K, 20sC+20sS, A)
Prax výučbovo-asistentská II (4K, 20sC+20sS, A)
BLOK VÝBEROVÝCH PREDMETOV
Sociológia náboženstva (2K, 1P+1S, PH)
Vybrané kapitoly z kanonického práva (3K, 2P, A)
Duchovná formácia (3K, 2S, A)
Semestrálna práca (1K, 1S, A)
BLOK PREDMETOV ŠTÁTNEJ SKÚŠKY
Náboženská výchova (2K)
Diplomová práca a jej obhajoba (20K)
Zdôvodnenie skladby študijného programu
Koncepcia študijného plánu magisterského stupňa učiteľstva náboženskej výchovy (v kombinácii) je zameraná na prípravu budúcich učiteľov náboženskej výchovy, rozvoj ich kompetencií a praktických zručností. Jednotlivé predmety študijného programu reflektujú požiadavky praxe a aktuálny Štátny vzdelávací program (ISCED 2 a ISCED 3). Potreby praxe sú pravidelne zisťované a overované v komunikácii s cvičnými učiteľmi, ako aj pomocou spätnej väzby od študentov, ktorí absolvovali jednotlivé typy praxí. Sledovanie zámeru uplatniteľnosti študentov v praxi sa odzrkadľuje v skladbe jednotlivých predmetov, v ich obsahovej náplni a v metódach vzdelávania.
V magisterskom stupni si študenti dopĺňajú teoretické poznanie, ktoré je nevyhnutné pre vykonávanie povolania učiteľa náboženskej výchovy. Deje sa to hlavne na predmetoch Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I a Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie II. Študenti ich absolvovaním získavajú komplexný prehľad o učení Magistéria, ktoré je základným východiskom pri tvorbe kurikula a teda aj nevyhnutnou podmienkou pre pochopenie obsahovej koncepcie náboženskej výchovy ako vyučovacieho predmetu. Dogmatická teológia je doplnená o etický a morálny rozmer, ktorý je nevyhnutný pre výchovné pôsobenie a dosiahnutie edukačných cieľov. V Špeciálnej morálnej teológii študenti získavajú skúsenosť s riešením konkrétnych morálnych problémov, s ktorými sa stretávajú ich budúci žiaci a ktoré budú ako budúci učitelia v praxi riešiť. Podobne je orientovaný aj obsah predmetu Bioetika pre náboženskú výchovu, v ktorom sú prezentované a kriticky analyzované aktuálne morálne problémy rezonujúce v spoločnosti. Uvedené predmety boli do študijného programu zavedené ako výsledok reflexie a spätnej väzby od cvičných učiteľov. Obsahová náplň týchto predmetov bola vytvorená vyslovene na základe požiadaviek praxe a umožňuje absolventom získanie praktických kompetencií pre komunikáciu ako aj pre riešenie etických otázok žiakov.
Predmet Etika cnosti pre učiteľov uvádza študentov do profesijnej etiky učiteľa. Študenti získavajú osobnostné kompetencie, ktoré sú nevyhnutné pre zodpovedné vykonávanie povolania učiteľa náboženskej výchovy. Hlavným zámerom predmetu Náboženstvo a ľudské práva je pomôcť študentom stať sa súčasťou spoločnosti a rešpektovať jej pluralitný charakter. Rešpektovanie ľudských práv a rešpektovanie osobnej identity jedinca je nevyhnutným predpokladom pre rozvoj osobnosti žiaka. Študenti dokážu kreovať spoločenstvá, ktoré sú otvorené pre komunikáciu. Sú schopní vytvárať takéto prostredie v triede, v rámci vyučovacieho procesu, pomocou čoho môžu komplexnejšie napĺňať výchovné a vzdelávacie ciele, definované v kurikule náboženskej výchovy. Na praktickú pomoc a aplikovanie kresťanského posolstva je orientovaný aj predmet Sociálna náuka cirkvi, ktorý pripravuje študentov na praktické aplikovanie učenia Magistéria do každodennej praxe. Študenti získavajú schopnosti adekvátne interpretovať základné kresťanské myšlienky, špecificky prikázanie lásky, v aktuálnych sociálnych a ekonomických podmienkach. Interpretácia sa opiera o princípy spoločného dobra, solidarity a subsidiarity, ktoré sú základom pre pochopenie sociálnej spravodlivosti a nastoľovanie sociálneho poriadku. Obsahová náplň uvedených predmetov bola komunikovaná so študentmi, ktorí aspoň z časti absolvovali pedagogickú prax. Na základe skúseností z pedagogickej praxe študenti dokázali zhodnotiť, ktoré problémy a otázky sa u žiakov objavovali najčastejšie a ktoré problémy chceli žiaci na hodinách náboženskej výchovy prednostne riešiť.
Druhú časť študijného programu tvoria predmety, ktoré sú zamerané na rozvoj pedagogických kompetencií. Východiskom tohto bloku predmetov je Odborová didaktika - didaktika náboženskej výchovy, na ktorej sa študenti oboznámia s didaktickými postupmi, ktoré sa používajú v náboženskej výchove a pochopia špecifikum predmetu z hľadiska obsahu. Predmet nadväzuje na poznatky z bakalárskeho stupňa štúdia, kde sa študenti oboznámili so všeobecnými zásadami a postupmi, ktoré sa v používajú v pedagogike. Získané poznanie ďalej rozvíjajú v Metodike náboženskej výchovy, kde sa oboznamujú s obsahom kurikula, poznávajú jednotlivé časti štátneho vzdelávacieho programu, osvojujú si metódy, ktoré sa v tej ktorej časti kurikula využívajú. Osvojujú si jednotlivé ročníkové ciele, oboznamujú sa s obsahovými štandardmi stanovenými pre konkrétne ročníky, spoznávajú jednotlivé zručnosti, ktoré majú ich budúci žiaci získať v procese vyučovania. Uvedomujú si medzipredmetové vzťahy, ktoré potom využívajú pri príprave vlastných vyučovacích hodín.
Súčasťou prípravy na povolanie učiteľa náboženskej výchovy je pedagogická prax, ktorá je koncepčne aj kreditovo zahrnutá do spoločného základu učiteľstva. Tieto výkony študenta, ktoré sa viažu na tréning učiteľských zručností vo väzbe na predmet štúdia, teda na odborovú didaktiku, sa formálne vykazujú v študijnom pláne učiteľstva náboženskej výchovy v kombinácii a realizujú sa pod odborným dozorom metodika Katedry náboženskej výchovy.
Pedagogická prax v magisterskom stupni pozostáva z troch blokov. Prvý a druhý blok praxe má charakter výstupov. Študenti si za pomoci cvičného učiteľa pripravujú jednotlivé praktické výstupy, spravidla celé vyučovacie hodiny. Praktikanti a praktikantky spolu s cvičnými učiteľmi analyzujú jednotlivé výstupy, identifikujú silné a slabé stránky a uvažujú nad možnosťami skvalitnenia jednotlivých výstupov. Posledná časť praxe je súvislá prax. Táto prax je individuálna, jeden cvičný učiteľ vedie jedného študenta. Študent si pripravuje kompletnú aprobačnú sériu vystúpení, ktorá je hodnotená cvičným učiteľom a metodikom katedry. Sú analyzované problémy a riziká, ktoré by mohli ohroziť budúce praktické pôsobenie študenta v pozícii učiteľa. Úspešné absolvovanie súvislej pedagogickej praxe je zárukou, že študent je spôsobilý pre vstup do učiteľskej profesie.
Nový model pedagogickej praxe je tiež koncepčne aj kreditovo zahrnutý do spoločného základu učiteľstva. Tieto výkony študenta, ktoré sa viažu na tréning učiteľských zručností vo väzbe na predmet štúdia, sa formálne vykazujú v študijnom pláne relevantného aprobačného predmetu v kombinácii a realizujú sa pod odborným dozorom metodika pracoviska zabezpečujúceho daný predmet v kombinácii. Študent si tento typ praxe volí na jednom z aprobačných predmetov.
Ostatné predmety študijného plánu doplňujú a rozvíjajú vedomosti a porozumenie odboru (Vybrané kapitoly z kanonického práva a Sociológia náboženstva), uplatňovanie vedomostí a porozumenia pri písaní teoreticky i prakticky zameraných prác (Semestrálna práca, Seminár k diplomovej práci I a II), schopnosť tvoriť si samostatný úsudok, komunikovať a ďalej sa vzdelávať (Duchovná formácia).
Podmienkou ukončenia štúdia je získanie 120 kreditov v predpísanej skladbe študijného programu
Počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu učiteľského kombinačného študijného programu:
Počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia učiteľstva náboženskej výchovy v kombinácii:
Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 20
Počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 14
Študijný program má jasné a transparentne zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v informačných listoch jednotlivých predmetov. Informačné listy predmetov sú prístupné cez AIS pre všetkých študentov. Spätnú väzbu získavajú študenti aj priebežným hodnotením. Výsledky priebežného a záverečného hodnotenia predmetov sú zaznamenávané v AIS a archivované v súlade s platnou legislatívou.
Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania UKF v Nitre v čl. 5 Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta definuje všetky politiky štruktúry a procesy uplatňované pri overovaní výstupov vzdelávania, hodnotenia študentov a upravuje aj možnosti opravných postupov. Rámcové pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči hodnoteniu upravuje Študijný poriadok UKF:
https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf.
Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia v prípade zmeny študijného programu, zápisu študenta inej vysokej školy a absolvovania mobility upravuje:
Študijný poriadok UKF
https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf
a Postup pri podávaní žiadosti o uznaní skúšok
https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/denne_studium/formulare/postup_uznavanie_skusok.pdf.
Prístup na zoznam v AIS je dostupný na ceste Evidencia štúdia – Záverečné práce – VSES057 Evidencia záverečných prác (link https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.es.VSES057App&kodAplikacie=VSES057&uiLang=SK&viewer=web) a následne po zadaní špecifikácií (akademický rok zadania práce, pracovisko, typ práce).
Zoznam vypísaných tém záverečných prác (roky 2020 a 2021)
doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk):
Analýza náboženskej výchovy ako prierezového predmetu
Náboženská výchova a medzipredmetové vzťahy
Reflexia sviatosti manželstva v kurikule náboženskej výchovy
doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk):
Význam rozlišovania medzi školským vyučovaním náboženstva a katechézou v teórii a v praxi
Múdrosť a rozvážnosť vo výchove svedomia
Motivácia žiakov na hodinách náboženskej výchovy
doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk):
Snúbenecký motív vybraných autorov západnej mystiky ako duchovno-teologický impulz pre obnovu katechézy o sviatosti manželstva v kerygmaticko-mystagogickom kľúči
doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD. (mlyko@ukf.sk)
Láska k chudobným ľuďom podnietená vyučovaním náboženskej výchovy
Služba chudobným ako dôsledok kresťanského kultu
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe upravuje:
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov upravuje:
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov:
Požiadavka zachovávania vedeckej integrity a dodržiavania akademickej etiky ako aj vyvodzovania dôsledkov je podľa článku 3, bod 2.6 e Vnútorného systému kvality vysokoškolského vzdelávania UKF v Nitre zabezpečená dokumentmi:
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami:
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta:
Informačné listy predmetov sú v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. dostupné v AIS časti Študijné programy, vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia. štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.
Harmonogram akademického roka: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/harmonogram-akademickeho-roka.
Aktuálny rozvrh študijného programu je zverejnený v AIS prostredníctvom cesty Rozvrh – Výstupné zostavy z rozvrhu – VSRH009 Rozvrh hodín pre študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (link: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH009App&kodAplikacie=VSRH009&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na ak. rok, semester, študijný program).
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu
doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk)
doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk)
doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk)
Ostatní učitelia zabezpečujúci profilové predmety študijného programu:
doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD., kontakt: mlyko@ukf.sk
VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu
doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD. (funkčné miesto profesor)
doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD.
doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD.
Ostatní učitelia zabezpečujúci profilové predmety študijného programu:
doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD.
doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk)
doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk)
doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk)
doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD. (mlyko@ukf.sk)
doc. PhDr. ThDr. Tomáš Pružinec, PhD. (tpruzinec@ukf.sk)
doc. PhDr. Ondrej Štefaňak, PhD. (ostefanak@ukf.sk)
Zoznam aktuálne školených záverečných prác
doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk):
Reflexia sviatosti manželstva v kurikule náboženskej výchovy (študentka: bc. Veronika Valkovičová)
doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk):
Význam rozlišovania medzi školským vyučovaním náboženstva a katechézou v teórii a v praxi (študent: bc. Matej Gajdoš)
Múdrosť a rozvážnosť vo výchove svedomia (študent: bc. Peter Dudák)
Motivácia žiakov na hodinách náboženskej výchovy (študent: bc. Dávid Hřib)
doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk):
Mariológia ako syntéza kresťanského tajomstva vo vyučovaní náboženskej výchovy žiakov vyššieho sekundárneho vzdelávania (bc. Samuel Polák)
VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.
Bc. Veronika Valkovičová, učiteľstvo biológie a náboženskej výchovy, 2. stupeň, 1. ročník, veronika.valkovicova@student.ukf.sk
Bc. David Mikula, učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a náboženskej výchovy, 2. stupeň, 1. ročník, david.mikula@student.ukf.sk
Tútor ŠP: ThDr. Miroslav Lyko, PhD., mlyko@ukf.sk, http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/katedra/struktura-katedry
Prodekanka pre vzdelávanie FF UKF: doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD., mmalickova@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty
Prodekan pre vedu, výskum a postgraduálne formy štúdia FF UKF: doc. PhDr. Martin Hetényi, PhD., mhetenyi@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty
Priradená študijná referentka: Jozefína Cintulová, jcintulova@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/studium-na-fakulte/studijne-oddelenie
Administrátor AIS: Ing. Ladislav Bartosiewicz, lbartosiewicz@ukf.sk
Administratívna pracovníčka katedry: Mgr. Janka Špacírová, jspacirova@ukf.sk, http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/katedra/struktura-katedry
Ubytovací referát – ubytovacie centrum ŠD: RNDr. Katarína Baťová, PhD, kbatova@ukf.sk; Mgr. Simona Gutová, sgutova@ukf.sk, https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy
Predmetný študijný program sa realizuje v prednáškových a seminárnych miestnostiach, ktoré sú vybavené výpočtovou technikou s príslušným softvérovým vybavením a ďalšími didaktickými pomôckami. V prednáškových miestnostiach sa štandardne nachádza stolový počítač s pripojením na internet a s webkamerou, dataprojektor, premietacie plátno, biela a interaktívna tabuľa a rečnícky pult. Veľkokapacitné prednáškové miestnosti sú okrem toho vybavené aj ozvučením s pevným, resp. bezdrôtovým mikrofónom a tiež systémom pre záznam a vysielanie prednášok. Táto technológia okrem podpory e-learningovej formy výučby zvyšuje prístupnosť obsahu a vytvára priestor aj pre propagáciu konkrétnych edukačných aktivít medzi študentami a zamestnancami fakulty. Z tohto dôvodu sú v spoločných priestoroch inštalované televízne panely, na ktorých je okrem prezentácie jednotlivých odborných či voľnočasových podujatí možné v reálnom čase sledovať záznamy z prednáškových miestností. Seminárne miestnosti sú ozvučené a okrem stolového počítača s pripojením na internet, s webkamerou a dataprojektorom. Aktualizácia a dopĺňanie materiálneho a technického vybavenia sa realizuje priebežne, predovšetkým z prostriedkov štrukturálnych fondov a výskumných projektov.
Katedra náboženských štúdií sídli v budove FF UKF v Nitre na Hodžovej ulici č. 1 na druhom poschodí. Sekretariát katedry a jej pracovníci majú k dispozícii 3 kancelárske miestnosti, 3 stolné PC, 4 notebooky, 2 tablety, 2 externé harddisky, 1 dataprojektor, 2 multifunkčné zariadenia (tlačiareň, kopírka, skener), 2 tlačiarne, 1 rezačku.
Všetky miestnosti majú telefónnu prípojku a všetky počítače na katedre sú napojené na internetovú sieť, čo umožňuje vzájomnú komunikáciu i komunikáciu so študentami a verejnosťou na úrovni zodpovedajúcej bežnému štandardu. Komunikácia so študentmi a verejnosťou prebieha aj prostredníctvom katedrovej internetovej stránky: (http://www.knabs.ff.ukf.sk/), fanpage pracoviska vytvorenej na sociálnej sieti (https://www.facebook.com/KatedraNabozenskychStudiiFfUkfVNitre/) a youtube kanála katedry (https://www.youtube.com/channel/UCD6vbPHl9j3dgBNkPZiSlqA/videos).
Študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii) je realizovaný v seminárnych miestnostiach budovy na Štefánikovej ulici č. 67 v Nitre a v seminárnej miestnosti Univerzitného pastoračného centra na Drážovskej ulici č. 4. V budove na Štefánikovej ulici sa výučba uskutočňuje prednostne v miestnosti Š 038 (kapacita 22 miest, stoličky s lopárikmi, 21,03 m2) a v miestnosti Š 117 (kapacita 15 miest, pevné lavice a stoličky, výmera 19,69 m2). V Univerzitnom pastoračnom centre sa výučba uskutočňuje v miestnosti C 208 (kapacita 14 študentov, stoličky s lopárikmi, výmera 30 m2).
Všetky miestnosti sú vybavené dataprojektormi, ktoré sú prepojené s počítačmi a ozvučením. Vzdialenosť sídla katedry k budove FF UKF na ul. Štefánikovej je 300 m. Univerzitné pastoračné centrum sídli v budove, v ktorej majú študenti prednášky a semináre zo spoločného učiteľského základu. Vzdialenosť sídla katedry k budove Univerzitného pastoračného centra na Drážovskej ulici č. 4 je 2,6 km.
Univerzitná knižnica
Celkový fond Univerzitnej knižnice UKF v Nitre k 28.10.2020 je 323 751 knižničných jednotiek. V roku 2020 UK UKF v Nitre objednala 195 titulov periodík z toho 72 zahraničných. Univerzitná knižnica má vo svojom fonde 285 199 knižničných jednotiek k dispozícii svojim čitateľom z toho je 61 812 záverečných a kvalifikačných prác.
https://www.uk.ukf.sk/sk/kniznicny-fond
Vzdialený prístup UKF
Vzdialený prístup k elektronickým informačným zdrojom vyplýva z dlhodobého zámeru Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. V rámci prioritnej oblasti IV-2.1 je úlohou knižnice zabezpečiť vzdialený prístup pre používateľov služieb knižnice (prístup do domácich a zahraničných databáz a elektronických periodík) pre možnosť využívať služby knižnice z externého prostredia.
https://www.uk.ukf.sk/sk/e-zdroje
Zoznam zdrojov
Discovery služba, Summon, Databázy projektu NISPEZ, Gale Virtual Reference Library: Art Knovel Library, ProQuest Central + kolekcia ebrary vzdelávanie, ScienceDirect, SCOPUS, SpringerLink,Web of Knowledge – Current Contents Connect, Web of Knowledge – Essential Science Indicators, Web of Knowledge – Journal Citation Reports, Web of Knowledge – MEDLINE, Web of Knowledge – Web of Science, Wiley Online Library, EBSCO
Národná licencia EIZ
Národná licencia elektronických informačných zdrojov (NL EIZ) je určená pre všetky akademické, verejné, vedecké a špeciálne knižnice na Slovensku. Sú do nej zahrnuté databázy vydavateľstva Gale: Academic One File, General One File, InfoTrac Custom Journal
Databáza Infotrac poskytuje viac ako 31 800 titulov z rôznych vedných odborov. Pre jednoduchšiu prácu je celá databáza rozčlenená do poddatabáz: AcademicOneFile databázu s obsahom viac ako 18 000 titulov – určených pre akademické a vedecké knižnice, GeneralOneFile databázu s obsahom viac ako 14 000 titulov – určených pre verejné a iné knižnice.
Predplatené databázy NISPEZ 4
Springer eBooks, SpringerLink, WoS – Core Collection, WoS – Journal and Highly Cited Data, Journal Citation Reports (JCR), Proquest Central, ScienceDirect, Scopus, Springer Nature, Web of Science Citation Connection, WoS – Current Contents Connect, Wiley Online Library (HSS Collection)
Prehľad o knižničných službách:
https://www.uk.ukf.sk/sk/sluzby
https://www.uk.ukf.sk/sk/studovne
Katedra náboženských štúdií má k dispozícií študovňu na Hodžovej ul. 1., ktorá je súčasťou Univerzitnej knižnice UKF, a čiastkovú katedrovú knižnicu. V študovni sa nachádzajú tituly, ktoré sú uvedené v infolistoch predmetov a ktoré katedra každoročne dopĺňa na návrh vyučujúcich predmetov. Najnovšie poznatky v odbore môžu študenti sledovať aj cez knižničný fond katedry, ktorý sa obohacuje vďaka grantovej činnosti pracovníkov katedry a tiež vďaka darom v rámci spolupráce s domácimi a zahraničnými pracoviskami podobného zamerania. Katedrová knižnica umožňuje úzku previazanosť medzi vedeckou činnosťou pedagógov a vzdelávaním študentov. Sú v nej dostupné tiež všetky publikácie pedagógov katedry, ktoré sa používajú vo vzdelávacom procese. Študenti môžu v priestoroch katedry konzultovať aj výtlačky čísel časopisu Katolícky učiteľ : časopis učiteľov náboženskej výchovy a učiteľov katolíckych škôl, Rozmer - časopis pre kresťanskú duchovnú orientáciu, Sväté písmo pre každého. Elektronicky dostupné časopisy k problematike odboru sú v slovenčine: Teologický časopis, Studia Aloisiana, Verba theologica, Nové horizonty, Filozofia, Ostium; v češtine: Cesty katecheze, Caritas et veritas, Studia theologica, Studie, Revue Salve a Teologické texty. V rámci realizácie zmluvy medzi Nitrianskym biskupstvom a Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre majú študenti možnosť navštevovať aj knižnicu Teologického inštitútu RKCMBF v Nitre (https://ksnr.dawinci.sk/?fn=searchform). .
Informačné technológie a systémy
Vo všetkých priestoroch univerzity je študentom dostupná wifi v sieti eduroam. Všetky informácie a inštalačné postupy sú dostupné tu: https://www.ukf.sk/helpdesk/wifi
Zásady používania počítačovej siete
https://www.ukf.sk/helpdesk/zasady-pouzivania-pocitacovej-siete
Navyše na základe dohody Ministerstva školstva SR a spoločnosti Microsoft má každý náš študent a zamestnanec k dispozícii Microsoft Office 365 Education
https://www.ukf.sk/helpdesk/office-365-education
Informačné systémy na podporu komunikácie
Na komunikáciu používajú študenti a učitelia univerzitnú elektronickú poštu
https://www.ukf.sk/helpdesk/elektronicka-posta
UKF má nasledovné systémy pre manažérstvo, uchovávanie a vyhodnocovanie informácií vrátane ich pridanej hodnoty, ktoré využíva v súlade so strategickými a operatívnymi cieľmi:
1. Akademický informačný systém (AIS2) - v súčasnosti sa používa na evidenciu komplexných informácií o študijnom programe (študijné plány, informačné listy, VUPCH pedagógov, evidenciu študentov a komplexných informácií o ich prijímacom konaní, a štúdiu, záverečných prácach, štátnych skúška. UKF vytvára prostredníctvom AIS rozvrh hodín a uskutočňuje hodnotenie programov, pedagógov a štúdia študentmi. Prostredníctvom AIS sú poskytované údaje do Centrálneho registra študentov a Centrálneho registre záverečných prác, Portálu VŠ. Na úrovni riadenia slúži AIS ako zdroj pre vykazovanie výučby a na meranie vzdelávacieho výkonu pracovísk a ich ponuky štúdia. Informácie zhromaždené v AIS zároveň slúžia ako základný zdroj pre akreditáciu a tvorbu ponuky štúdia.
2. Správa dokumentov (DOC) - systém pre správu dokumentov slúži ako autorizovaná zóna pre zamestnancov a študentov univerzity a spolu s intranetovou časťou webového sídla poskytuje prístup k aktuálnym dokumentom (vnútorné predpisy univerzity a fakulty, tlačivá, rozhodnutia rektora, dekanov (napr. v oblasti štipendií), softvéru (licencovanému i voľne dostupnému), pracovným materiálom riadiacich zložiek a pod.
3. Vzdelávací portál (EDU) - https://edu.ukf.sk/
4. Knižničný informačný systém (KIS) - https://kis.ukf.sk/opacXE
5. Registratúra (REG) - https://uis.ukf.sk/
6. Stravovací systém - https://www.stravovanie.ukf.sk/
7. Objednávkový systém (OSYS) - https://osys.ukf.sk:4443/osys/users/login/?u=%2Fosys%2F
8. Ubytovací systém (UIS) - https://uis.ukf.sk/
9. Dochádzkový systém (Watt) - https://watt.ukf.sk/
10. Zamestnanecký portál (ESS) - https://portal.ukf.sk/kvalita/index.php?r=site/login
11. Webmail pre zamestnancov a študentov - https://posta.ukf.sk/webmail/
12. Univerzitný web - https://www.ukf.sk/
Všetky informačné systémy komunikujú s používateľom prostredníctvom zabezpečeného kanála. Za účelom zjednodušenia prístupu a minimalizácii možností odcudzenia prístupových údajov bola nasadená centrálna autentifikácia, ktorá prostredníctvom LDAP uchováva prístupové údaje zamestnancov i študentov a umožňuje ich overovanie na základe požiadavky zo všetkých informačných systémov.
Systém je prepojený na finančný a personálny systém (SOFIA) tak, aby bol zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru automaticky zablokovaný prístup do systémov i objektov univerzity a naopak, pri jeho prijatí prístup vytvorený.
Významným krokom prezentujúcim úroveň univerzity je zapojenie sa do projektu Eduroam, ktorého základnou myšlienkou je umožniť študentom a akademickým zamestnancom pripojiť sa do počítačovej siete v inej akademickej inštitúcii bez toho, aby sa museli registrovať alebo získavať prístupové údaje. Pripojenie k sieti vyžaduje od používateľa iba používateľské meno a heslo, ktoré používa v domovskej inštitúcií. Predpokladáme využívanie ako návštevníkmi univerzity, tak i našimi študentmi a zamestnancami. Prezentáciu univerzity navonok zabezpečuje jej webová stránka.
UKF kreuje a naďalej inovuje vlastnú IKT infraštruktúru a informačné systémy (IS), ktoré sú súčasťou informačných podporných procesov so zameraním na výskum, vzdelávanie, manažérstvo. Implementáciu a chod IKT a IS zabezpečuje celouniverzitné pracovisko CIKT, čím je zabezpečený súlad s dlhodobým zámerom a strategickými cieľmi univerzity. Na úrovni jednotlivých oblastí aplikácie technológií sú technológie využívané nasledovne: manažérstvo projektov a úloh (IS Projekty, systém SAP, MIS Výkonové ukazovatele); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít je zabezpečená na úrovni manažérstva vedomostí (KIS, dabázy UK UKF, vzdelávacie materiály poskytuje časť pracovísk prostredníctvom e–learningových kurzov); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít (existencia počítačových učební - každá fakulta disponuje niekoľkými takýmito učebňami); zabezpečenie prístupu k internetu (všetky objekty sú takmer kompletne pokryté bezdrôtovým pripojením a všetky pevne inštalované počítače poskytujú pripojenie k internetu).
Interakcia so študentmi je zabezpečená prostredníctvom AIS, e–mailovej komunikácie, webových prezentácií univerzity, fakúlt a fakultných pracovísk. Vo vytipovaných obdobiach sa využíva propagácia prostredníctvom printových médií, workshopov a dní otvorených dverí. Zdieľanie a poskytovanie informácií na úrovni vzdelávacieho obsahu (e–learning, služby knižnice, manažment vzdelávania) je poskytované prostredníctvom elektronických služieb 24 hodín denne. Všetky informačné systémy univerzity sú napojené na systém jednotnej správy používateľov (LDAP), vďaka čomu umožňujú prístup do všetkých systémov prostredníctvom rovnakých prihlasovacích údajov.
Príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je elektronické sledovanie a vyhodnocovanie dochádzky, práceneschopnosti, služobných ciest a nadčasov formou bezkontaktných čipových kariet alebo softvéru zamestnancov (Dochádzkový systém Watt). Ďalším príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je objednávanie tovarov (informačný systém oSys), určený na interné objednávanie tovarov a služieb v rámci UKF prostredníctvom hromadného zberu informácií z jednotlivých pracovísk s možnosťou schvaľovania jednotlivých požiadaviek s dodržaním hierarchickej štruktúry UKF), ako aj informovanie o odmene za vykonanú prácu.
E-learningové systémy
Vzdelávací systém EDU - https://edu.ukf.sk
Je to E-learningový portál UKF, ktorý poskytuje automatický prístup zverejnených e-learningových kurzov všetkým študentom UKF. Podporuje plnenie jednotlivých úloh a zadaní a zabezpečuje prehľadnú komunikáciu vo fórach. Má prepracované možnosti on-line testovania vedomostí.
K využívaniu e-learningovému systému slúžia videomanuály, ktoré Filozofická fakulta UKF zverejnila pre svojich zamestnancov a ktoré možno nájsť na: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=162
E-learningové kurzy katedry sú dostupné na: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=70
V magisterskom stupni štúdia sú pre študentov dostupné e-learningové kurzy: Etika cnosti pre učiteľov a Špeciálna morálna teológia. Ponuka kurzov v moodle sa bude rozširovať.
Videokonferenčný systém (meet) - https://meet.ukf.sk/
Systém slúži na zabezpečenie dištančnej výučby a hodnotenia študentov ako aj na realizáciu online štátnych skúšok v čase riadenej dištančnej výučby. Využíva sa tiež na zabezpečenie online spojenia so študentmi pre potreby konzultácií a riešenie iných študijných povinností a skupinových činností. Celá komunikácia cez aplikáciu UKF Meet je plne šifrovaná.
Dištančné vzdelávanie je možné aj formou nástroja MS Times, ktorý je súčasťou balíka Office 365 s licenčnou podporou UKF.
Katedra náboženských štúdií rozvíja spoluprácu s domácimi a zahraničnými akademickými pracoviskami a inštitúciami.
Spolupráca s domácimi inštitúciami je zameraná na tvorbu spoločných projektov a výstupov týkajúcich sa problematiky náboženskej výchovy, edukácie, stratégie trvalo udržateľného rozvoja a ich aplikácie do praxe.
Spolupráca s domácimi univerzitnými pracoviskami:
Spolupráca s inými inštitúciami pôsobiacimi v oblasti náboženského vzdelávania:
Spolupráca s cvičnými školami:
Spolupráca s učiteľmi náboženskej výchovy z praxe:
Spolupráca s Nitrianskym biskupstvom
Spolupráca s Ekumenickou spoločnosťou pre štúdium siekt:
Spolupráca s mestom Nitra:
Spolupráca so zahraničnými inštitúciami je zacielená na internacionalizáciu študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy (pozvané prednášky zahraničných odborníkov, medzinárodný vzdelávací projekt Zimná škola filozofie výchovy), ako aj na projektovú a publikačnú činnosť.
Konkrétne prebieha zahraničná spolupráca Katedry náboženských štúdií s pracoviskami:
Študentský život
https://www.ukf.sk/studium/studentsky-zivot
Univerzita Konštantína Filozofa v rámci svojich možností podporuje kultúrne a športové aktivity študentov. Študentská činnosť je sústredená aj v univerzitných združeniach a kluboch.
Kultúra
V priestoroch Študentského domova Nitra pôsobí Univerzitný tvorivý ateliér. Je integrujúcim kultúrnym bodom študentov univerzity a ich umeleckých telies na nácvik a realizáciu inscenácií, rôznorodých scénických projektov a kultúrnych podujatí. Ateliér sa využíva aj pre pedagogický proces (tvorivé dielne, semináre, tréningy, workshopy) umelecky a umelecko-výchovne orientovaných študijných programov v rámci univerzity.
Folklórny súbor Ponitran je umelecký súbor s najdlhšou históriu na univerzite a zameriava sa na tradičný slovenský folklór s orientáciou na oblasť Ponitria. Poslaním súboru je rozvíjať záujmovú činnosť študentov, nadväzovať na tradičnú kultúru Slovenska, umelecky ju interpretovať a zhromažďovať folklórny materiál z rôznych oblastí Slovenska, najmä však z oblasti Nitry a Tekova.
Študentské divadlo VYDI bolo založené v roku 1992. Počas jedného akademického roka zvyčajne naštuduje jednu inscenáciu, s ktorou sa študenti prezentujú pred domácim publikom v Univerzitnom tvorivom ateliéri FF UKF. Podobne sa zúčastňujú i rôznych regionálnych prehliadok či tematických festivalov. Pôsobenie študentov v tomto súbore nesúvisí len s tvorbou divadelných inscenácií, ale aj s rozmanitým spektrom variabilných činností v rámci akademického roka: improligy, stand up vystúpenia, pouličné sprievody, mikulášske večierky, majálesy, kabarety, imatrikulácie, beánie, workshopy a pod.
Občianske združenie JA a MY sa venuje organizácii kultúrnych podujatí, výstav, koncertov, vedeckých konferencií, seminárov, diskusných fór, okrúhlych stolov, besied, ako aj príprave a organizácii alternatívnych umeleckých projektov v celoslovenskom i v medzinárodnom kontexte s dôrazom na podporu všestranného umeleckého rozvoja regiónu. Združenie podporuje začínajúcich umelcov, publicistov i umenovedcov s cieľom umožniť im verejnú prezentáciu ich tvorivej a vedeckej činnosti. Z pôsobenia združenia je najznámejšia organizácia Festivalu Petra Scherhaufera.
Maďarský spevácky zbor UKF úspešne reprezentuje univerzitu na domácich i zahraničných koncertných pódiách, zborových festivaloch a súťažiach. Na jednotlivých ročníkoch celoslovenskej kvalifikačnej súťaže speváckych zborov Kodályove dni v Galante pravidelne získava ocenenie Zlaté pásmo. Zbor pravidelne koncertuje a jeho cieľom je pestovanie a ďalšie oživovanie kodályovských tradícií, ako aj šírenie maďarskej zborovej kultúry, v prvom rade v kruhu univerzitnej mládeže. Gestorom speváckeho zboru je v súčasnosti Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF.
Šport
Športová činnosť študentov UKF sa zameriava okrem individuálnych výkonov študentov aj na kolektívne športy. Dôležité miesto zastáva Združenie športových klubov UKF v Nitre, do ktorého patria štyri športové oddiely Volley project UKF Nitra, BKM Junior UKF Nitra, Taekwon-Do UKF NITRA a hokejový tím Philosophers Nitra.
Študentský parlament UKF
https://www.ukf.sk/univerzita/studentske-kluby-a-zdruzenia
Každoročne organizuje podujatia – Nitrianske univerzitné dni, Dni nitrianskych univerzít, do ktorých sa študenti UZS zapájajú ako účastníci, ale aj pod dohľadom pedagógov ako zdravotnícky dozor pri zabezpečovaní prvej pomoci https://www.ukf.sk/verejnost/aktuality/udalosti/4288-studentsky-parlament-chysta-online-podujatia)
V rámci zabezpečenia kvalitného štúdia i mimoškolského života poskytuje Univerzita Konštantína Filozofa svojim študentom rozličné služby (https://www.ukf.sk/studium/sluzby-studentom).
Univerzitné pastoračné centrum Pavla Straussa v Nitre (UPC) bolo na UKF otvorené v decembri 2008. Jeho hlavným cieľom je poskytovanie pastoračnej starostlivosti a duchovnej pomoci študentom a pracovníkom nitrianskych univerzít, inštitúcií a študentských domovov (www.upcnitra.sk). Študenti učiteľstva náboženskej výchovy sa aktívne podieľajú na chode UPC v Nitre (https://www.upcnitra.sk/ludia/koordinatori/).
Študentské centrum (SC) ponúka študentom poradenské služby a služby na podporu ich aktivít mimo vyučovacieho procesu. Centralizovaná poradenská činnosť zahŕňa duchovné, finančné, kariérne, psychologické, právne, sociálne poradenstvo, poradenstvo zamerané na zdravie a poradenstvo a podporu pre študentov so špecifickými vzdelávacími potrebami (https://www.ukf.sk/sc).
Možnosti a podmienky účasti študentov na mobilitách a stážach upravuje:
Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd:
Pokyny na prihlasovanie sú zverejňované na webovom sídle univerzity: https://www.ukf.sk/
Pravidlá uznávania tohto vzdelávania upravuje:
Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf.
Fakultným koordinátorom programu Erasmus+ ako aj kontaktnou osobou pre študentov pri iných typoch mobilít a stáží je:
Prodekan pre zahraničné vzťahy a rozvoj prof. PaedDr. Bernard Garaj, CSc.: bgaraj@ukf.sk.
Katedrovým koordinátorom programu Erasmus+ je:
doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD.: mlyko@ukf.sk.
Katedra náboženských štúdií všestranne podporuje domáce a medzinárodné mobility a rôzne aktivity študentov v súlade so Stratégiou internacionalizácie UKF v Nitre na roky 2019 – 2025. V rámci programu Erasmus+ Katedra náboženských štúdií spolupracuje s Katedrou pedagogiky Teologickej fakulty na Juhočeskej univerzite v Českých Budějoviciach a s Katedrou pedagogiky Husitskej teologickej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe (http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/studium/erazmus-plus).
Kritériá a požiadavky na uchádzačov (v zmysle § 57 ods. 5 zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov) sú vždy transparentne zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie.
Základnou podmienkou prijatia na vysokoškolské štúdium druhého stupňa, teda na magisterského štúdium, je vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa (podľa §56 ods. 2, zákona 131/2002).
Postupy prijímania na štúdium sa riadia zásadami prijímacieho konania na FF a sú zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/zasady-prijimacieho-konania.
Uchádzač reaguje na zverejnenú ponuku štúdia https://www.ff.ukf.sk/ponuka-studia/, ktorú fakulta každoročne aktualizuje na webovom sídle fakulty a univerzity a na Portáli VŠ po prerokovaní na kolégiu dekanky FF.
Doplňujúce organizačné inštrukcie k podávaniu elektronických alebo papierových prihlášok nájde uchádzač na stránke fakulty https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/prihlaska-na-studium.
Akékoľvek otázky v súvislosti s prijímacím konaním zodpovedia študentovi poverené osoby (prodekanka pre vzdelávanie, prodekan pre medzinárodné vzťahy) na mailovom kontakte prijimacky@ffukf.sk.
Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie sú dostupné v AIS: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/vysledky-prijimacieho-konania a pravidelne sú zverejňované v podobe štatistík vo výročnej správe fakulty: https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy.