DOKUMENT
Študijný program
AKNV22m - Učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii)
Štúdium
Stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - učiteľské štúdium
Typ dokumentu
Opis študijného programu
Názov vysokej školy
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Sídlo vysokej školy
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
Názov fakulty
Filozofická fakulta
Sídlo fakulty
Štefánikova 67, 949 01 Nitra
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorné hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania UKF (Rada kvality UKF)
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii) / 23108
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
Druhý stupeň, kód 767
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
sídlo UKF v Nitre
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, kód 7605
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
Učiteľský kombinačný študijný program. Možné kombinácie: FF: s predmetmi učiteľstva anglického jazyka a literatúry, estetickej výchovy, etickej výchovy, histórie, nemeckého jazyka a literatúry, ruského jazyka a literatúry, slovenského jazyka a literatúry, španielskeho jazyka a literatúry, výchovy k občianstvu; FPV: s predmetmi učiteľstva ekonomických predmetov, biológie, chémie, ekológie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky; PF: s predmetmi učiteľstva hudobného umenia, pedagogiky, psychológie, techniky, telesnej výchovy, výtvarného umenia; FSŠ: s predmetmi učiteľstva maďarského jazyka a literatúry
f) - Udeľovaný akademický titul pred menom.
Mgr.
g) - Forma štúdia.
denná
h) - Pri spoločných študijných programoch spolupracujúce vysoké školy a vymedzenie, ktoré študijné povinnosti plní študent na ktorej vysokej škole (§ 54a zákona o vysokých školách).

x

i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
2 roky
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
5 - plánovaný počet študentov prvého ročníka v akademickom roku 2022/2023 3 - skutočný počet uchádzačov v akademickom roku 2021/2022 6 - celkový počet študentov v akademickom roku 2021/2022
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Profil absolventa magisterského študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy zahŕňa vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sú definované v opise študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, a vedomosti a zručnosti jadra odboru 37. teológia (katolícka). Zároveň reflektuje požiadavky Štátneho vzdelávacieho programu pre predmet náboženská výchova (ISCED 2 a ISCED 3).

Absolvent magisterského študijného programu komplexne a v adekvátnom rozsahu ovláda teoretické poznatky z vybraných teologických disciplín, ktoré tvoria obsah kurikula náboženskej výchovy. Ovláda teóriu didaktiky náboženskej výchovy, ktorú dokáže aplikovať do školského vyučovania. Má skúsenosti z pedagogickej praxe a disponuje nevyhnutnými zručnosťami, ktoré sú potrebné pri vyučovaní náboženskej výchovy. Absolvent magisterského študijného programu učiteľstva náboženskej výchovy má vzdelanie požadované na vyučovanie predmetu náboženská výchova a náboženstvo v základných školách a stredných školách. Má tiež osobnostné predpoklady pre udelenie cirkevného schválenia, ktoré je nevyhnutné pre pôsobenie na pozícii učiteľa náboženskej výchovy. 


Teoretické vedomosti 

Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): 

  • pozná obsah kurikula náboženskej výchovy a identifikuje jednotlivé vzdelávacie celky v rámci učebných osnov (predmety Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy a Metodika náboženskej výchovy), 
  • pozná rôznorodé metódy náboženskej výchovy, medzi ktorými vie voliť v závislosti od preberaného učiva a podmienok žiakov (predmety Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy a Metodika náboženskej výchovy),
  • rozumie obsahu záväzných dokumentov, ktoré vymedzujú postavenie i úlohu náboženskej výchovy a učiteľa náboženskej výchovy v Slovenskej republike, a dokáže implementovať tieto poznatky do didaktických rozhodnutí vo výkone študovanej profesie (predmet Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy),
  • ovláda základné kategórie, termíny a definície didaktiky náboženskej výchovy (predmet Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy), 
  • osvojil si kritický a diferencovaný prístup k vymedzeniu vzťahu medzi vyučovaním náboženskej výchovy a katechézou a dokáže vysvetliť odborné požiadavky vo vzťahu k aplikácii tohto vzťahu do vyučovania náboženskej výchovy (predmet Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy),
  • rozumie rozdielom medzi vzdelávaním orientovaným na získavanie kompetencií a výchovou zameranou na rast v cnosti a pozná predmetové kompetencie náboženskej výchovy (predmet Etika cnosti pre učiteľov), 
  • vníma, rozpoznáva a chápe pedagogický význam vzťahu medzi základným a inovatívnym prístupom k problematike didaktických princípov a didaktických členení vo vyučovaní náboženskej výchovy (predmet Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy),
  • interpretuje vybraných autorov v súčasnej dogmatickej teológii a aplikuje svoje poznanie do širšieho kontextu náboženskej výchovy (predmet Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I),
  • rozlišuje sociálnu dimenziu ľudského života, chápe a aktívne vyhľadáva cesty, ktoré prispievajú k sociálnej spravodlivosti pre všetkých a k rešpektu práv človeka (predmet Náboženstvo a ľudské práva),
  • chápe a objavuje život, ktorý v sebe nesie tradícia (zakladateľské texty, náuka), robí ju súčasťou dnešného jazyka a hľadá jej význam pre dnešných žiakov (predmety Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I a Bioetika pre náboženskú výchovu).


Praktické schopnosti a zručnosti 

Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň):

  • rozvíja u žiakov všetky kompetencie zadefinované v učebných osnovách (predmety Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy a Metodika náboženskej výchovy),
  • aplikuje vhodné didaktické metódy a postupy do prípravy a realizácie konkrétnych vyučovacích jednotiek (predmety Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy a Metodika náboženskej výchovy),
  • navrhnuté prípravy hodín prezentuje počas pedagogickej praxe pred žiakmi a svoje výstupy následne analyzuje s cvičným učiteľom a katedrovým didaktikom (predmety praxe), 
  • vypracováva prípravy na vyučovaciu hodinu so zameraním na kľúčové a predmetové kompetencie žiakov (predmety praxe),
  • dokáže prispôsobiť výber obsahu, metód a cieľov schopnostiam a možnostiam žiakov (predmety praxe),
  • rozumie medzipredmetovým vzťahom a navrhuje interdisciplinárne vzdelávacie projekty (všetky predmety),
  • disponuje kompetenciami pre vytváranie pozitívneho komunikačného prostredia so žiakmi aj ostatnými zamestnancami školy a má konkrétnu skúsenosť s uplatňovaním získaných profesijných návykov (predmety praxe),
  • praktizuje a buduje dialóg, ktorý vedie k vzájomnému porozumeniu, k solidarite, k jednote a k tvorbe spoločných projektov (predmet Náboženstvo a ľudské práva).


Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti 

Absolvent študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň):

  • je schopný nábožensky rozlišovať, a tak neupadnúť do zjednodušení, ktoré vedú k radikalizmu alebo fundamentalizmu,
  • pri štúdiu náboženských otázok sa opiera o náboženské, filozofické a kultúrne patrimónium (zakladateľské texty, náuky), ktoré študuje vo svetle súčasných kontextových interpretácií, 
  • pozná Nitru z historicko-náboženského pohľadu a oceňuje jej kultúrne dedičstvo, 
  • vďaka doplňujúcim aktivitám a pestrému životu katedry má skúsenosť s organizovaním a realizáciou formálnych i neformálnych podujatí (besedy s hosťami, letné a zimné školy, konferencie, rôzne typy pastoračných aktivít), 
  • identifikuje svoje silné a slabé stránky, kriticky hodnotí svoje schopnosti, vníma perspektívu profesijného napredovania.
b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.
  • Absolvent magisterského stupňa študijného programu náboženská výchova získava plnú pedagogickú spôsobilosť pre vyučovanie predmetu náboženská výchova na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania.
  • Absolvent sa uplatňuje v sektore regulovaných povolaní podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov ako aj vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
  • Okrem toho je spôsobilý pracovať v cirkevných a štátnych centrách voľného času či iných inštitúciách zabezpečujúcich voľnočasové aktivity, kde sa vyžaduje pedagogická spôsobilosť. 
  • Kvalifikácia mu ďalej umožňuje uchádzať sa o miesto i v inštitúciách, ktoré sú v kompetencii Diecézneho katechetického úradu, ako farský asistent/katechéta.
c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Študijný program reflektuje požiadavky potenciálnych zamestnávateľov, predovšetkým riaditeľov základných a stredných škôl. Študenti už počas štúdia absolvujú pedagogickú prax na vybraných školách a získavajú praktické skúsenosti nevyhnutné pre výkon povolania. 

Relevantné externé zainteresované strany poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k predkladanému študijnému programu:


Zamestnávatelia

Spojená katolícka škola v Nitre

Riaditeľ: Mgr. Radoslav Rusňák 

Adresa: Farská 19, 949 01 Nitra

www.gcm.sk (Gymnázium sv. Cyrila a Metoda), www.zsfarskanr.sk (Základná škola sv. Svorada a Benedikta), www.msfarskanrsk (Materská škola svätých anjelov strážcov)

Tel.: +421 (037) 6526621


Základná škola v Močenku

Riaditeľ: Mgr. Eduard Lacko

Adresa: Školská 1699/23, 951 31 Močenok

www.zsmocenok.edupage.sk

Tel.: +421 (037) 6552894


Ďalšie zainteresované strany - osoby poverené kontinuálnym vzdelávaním učiteľov náboženskej výchovy

Diecézny katechetický úrad v Nitre

Riaditeľ: Mgr. Ondrej Kellner

Adresa: Pribinovo námestie 7, 949 01 Nitra

http://www.dkunitra.sk/

Tel.: +421 911 812 077


Ďalšie zainteresované strany - osoby zo strany cirkví a náboženských spoločností vydávajúce v súlade s platnou legislatívou poverenie vyučovať náboženskú výchovu v školách

Biskupský úrad v Nitre

Sídelný biskup: Mons. Viliam Judák

Adresa: Námestie Jána Pavla II. č. 7, 950 50 Nitra

http://www.biskupstvo-nitra.sk/biskupsky-urad/

Tel.: +421 (037) 7721747


3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Uplatniteľnosť absolventov je vysoká. Na základe komunikácie s Diecéznym katechetickým úradom v Nitre je absolventom ponúknutá možnosť zamestnať sa okamžite po ukončení štúdia na niektorej zo základných a stredných škôl v Nitrianskom regióne. Študenti okrem toho spolupracujú aj s katechetickými úradmi v iných diecézach, kde im dokážu sprostredkovať informácie o všetkých ponukách pre učiteľov náboženskej výchovy. Spolupráca s Biskupstvom Nitra nám umožňuje aktívne mapovať situáciu s pracovnými miestami učiteľov náboženskej výchovy, čo nám umožňuje aktívne zapájať študentov do hľadania budúceho zamestnávateľa už počas štúdia.

Absolventi v rámci pedagogickej praxe môžu pôsobiť na školách podľa vlastného výberu, čím môžu vytvárať aj kontakty s potenciálnymi zamestnávateľmi, prípadne si budúci zamestnávateľ môže overiť kvalitu a spôsobilosť absolventov ešte pred ich prijatím do pracovného pomeru.

Za sledované obdobie 6 rokov konštatujeme, že dopyt Diecézneho katechetického úradu je vyšší ako počet absolventov učiteľstva náboženskej výchovy. Pre každého absolventa tak aktuálne existuje voľné pracovné miesto, pokiaľ ide o región Nitrianskej diecézy.

b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Absolventi úspešne pôsobiaci v základnom a strednom školstve (výber):

Mgr. Daniela Hodásová (UAP Biológia – Katechetika), učiteľka Základnej školy Cabaj - Čápor, metodička Diecézneho katechetického úradu v Nitre

PaedDr. Richard Gurbicz (UAP Anglický jazyk – Katechetika), učiteľ a zástupca riaditeľky Piaristickej spojenej školy sv. Jozefa Kalazanského v Nitre

Mgr. Veronika Bartóková (UAP História – Katechetika), učiteľka na Súkromnej základnej škole pre žiakov s autizmom v Banskej Bystrici

Mgr. Ivan Gábor, PhD. (UAP História – Náboženská výchova), absolvent interného doktorandského štúdia Etika na FF UKF v Nitre, učiteľ Základnej školy s materskou školou Červeník  

Mgr. Eva Ďurková, PhD. (UAP História – Náboženská výchova), absolventka interného doktorandského štúdia Etika na FF UKF v Nitre, učiteľka Základnej školy spojenej s materskou školou v Hlohovci

Mgr. Adriana Vanyová (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy Fatranská v Nitre

Mgr. Dana Brezniaková (UAP Nemecký jazyk – Katechetika), učiteľka Spojenej katolíckej školy v Nitre

Mgr. Ivan Haľak (UAP Slovenský jazyka – Katechetika), učiteľ Katolíckeho gymnázia Štefana Moysesa v Banskej Bystrici

Mgr. Peter Vagaský (UPA Technická výchova – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy s materskou školou v Žbinciach

Mgr. Peter Ondriáš (UAP Telesná výchova – Náboženská výchova), učiteľ Spojenej školy Rákocziho v Kráľovskom Chlmci

Mgr. Dana Kolková (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy Benkova v Nitre

Mgr. Ivana Pavlatovská (UAP Biológia – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy s materskou školou vo Vrábľoch

Mgr. Peter Mydliar (UAP História – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy Na bielisku v Pezinku

Mgr. Hana Puváková (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Gymnázia J. B. Magina vo Vrbovom

Mgr. Marián Sabala (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľ Strednej odbornej školy technickej v Tlmačoch

Mgr. Šimon Chrvala (UAP História – Náboženská výchova), učiteľ Gymnázia Pierra de Coubertina v Piešťanoch

Mgr. Lucia Boháčová (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Spojenej školy v Belej

Mgr. Monika Leššová (UAP Hudobná výchova – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy v Močenku

Mgr. Benjamín Szabó (UAP Psychológia – Náboženská výchova), učiteľ Katolíckej spojenej školy sv. Vincenta de Paul v Leviciach

Mgr. Roman Fabík (UAP Občianska náuka – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy Hollého v Topoľčanoch


Absolventi úspešne pôsobiaci na vysokých školách:

Mgr. Ján Hrkút, PhD. (UAP Estetika – Katechetika), odborný asistent Katedry filozofie FF KU v Ružomberku 

doc. PhDr. Ján Gallik, PhD. (UAP Slovenský jazyk – Katechetika),vysokoškolský učiteľ, riaditeľ Ústavu stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ UKF v Nitre 

ThLic. Juraj Skřivánek, PhD. (UAP Anglický jazyk – Náboženská výchova), absolvent externého doktorandského štúdia Teológia na TF Trnavskej univerzity, súkromný učiteľ - živnostník

Mgr. Michal Krauter (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), doktorand na Ústave stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ UKF v Nitre

doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (UAP Francúzsky jazyk – Katechetika), vysokoškolská učiteľka pôsobiaca na Katedre náboženských štúdií FF UKF v Nitre


Absolventi ocenení externými inštitúciami:

Mgr. Daniel Karpinský (UAP Anglický jazyk – Katechetika), nositeľ ocenenia Zlatý Amos 2007 - Učiteľ roka

Mgr. Ján Marosz (UAP Nemecký jazyk – Katechetika), nositeľ ocenenia Biela vrana

c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).
  • Katedra spolupracuje s Diecéznym katechetickým úradom v Nitre, ktorý koordinuje učiteľov náboženskej výchovy v Nitrianskej diecéze a zároveň zabezpečuje ich ďalšie vzdelávanie a duchovnú formáciu. DKÚ sleduje aj možnosti uplatnenia absolventov v rámci diecézy a eviduje voľné pracovné miesta učiteľov náboženskej výchovy. Skúsenosti diecézneho katechetického úradu s absolventami študijného programu náboženská výchova sú pozitívne, čo dokladuje aj priložené „Odporúčanie pokračovať v študijnom programe učiteľstva náboženskej výchovy“ od riaditeľa DKÚ v Nitre. 
  • Konkrétne skúsenosti s kvalitou absolventov ponúkajú jednotlivé školy, v ktorých našli absolventi uplatnenie. Svoju spokojnosť s kvalitou absolventov učiteľského programu náboženskej výchovy na FF UKF v Nitre pre potreby hodnotenia študijného programu písomne vyjadril riaditeľ Spojenej katolíckej školy v Nitre a riaditeľ Základnej školy v Močenku.
  • Pre obsadenie pracovného miesta učiteľa náboženskej výchovy potrebujú absolventi študijného programu v súlade s platnou legislatívou (Zmluva medzi Slovenskou republikou a registrovanými cirkvami a cirkevnými spoločnosťami, č. 250/2002 Z.z., článok 13, bod 6) aj poverenie vyučovať od vlastnej registrovanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti. Uchádzačom o zamestnanie učiteľa náboženskej výchovy (katolíckej) udeľuje toto poverenie (tzv. kanonickú misiu) miestny ordinár. Prikladáme preto aj potvrdenie nitrianskeho diecézneho biskupa o adekvátnej pripravenosti absolventov študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy na FF UKF v Nitre.
  • Spätnú väzbu katedra získava aj v komunikácii s cvičnými učiteľmi na školách, kde študenti katedry absolvujú pedagogickú prax, v prípade bakalárskeho stupňa hospitačnú prax. Okrem štandardnej komunikácie cez hodnotiace hárky sa metodik katedry zúčastňuje na vyučovacích hodinách študentov a získava spätnú väzbu od cvičných učiteľov. Hodnotenie zo strany cvičných učiteľov je pozitívne, pripravenosť študentov náboženskej výchovy považujú za adekvátnu, vysoko nadpriemernú. Študenti sú zo strany cvičných učiteľov hodnotení známkami A (výborne) - B (veľmi dobre), čo samo o sebe nasvedčuje na vynikajúcu pripravenosť študentov pre prax. Cvičnými školami sú: Základná škola Fatranská v Nitre, Základná škola Benkova v Nitre, Spojená katolícka škola v Nitre, Piaristická spojená škola sv. Jozefa Kalazanského v Nitre.
4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (druhý stupeň) bol spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF v Nitre, ktoré sú podrobne konkretizované v dokumentoch:


Filozofická fakulta UKF v Nitre má vytvorené postupy a nástroje na schvaľovanie, monitorovanie a hodnotenie realizácie študijných programov, ktoré sa týkajú definovania formálnych postupov na schvaľovanie študijných programov iným subjektom ako tými, ktoré ich realizujú; tvorby študijných programov realizovaných na fakulte; sledovania dostupnosti vhodných učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov; formulovania očakávaných a kontroly dosiahnutých výsledkov vzdelávania vo vzťahu k profilu absolventa; monitorovania študijnej úspešnosti a dosiahnutých výsledkov vzdelávania študentov; pravidelného hodnotenia a revidovania študijných programov; zapojenia študentov do aktivít zameraných na hodnotenie študijných programov; a zabezpečenia spätnej väzby od zamestnávateľov, zástupcov trhu práce a ďalších príslušných organizácií ohľadne uplatnenia absolventov. 


Tvorba študijných programov, ich obsah a forma štúdia vychádza z opisu študijných odborov a z akreditačných kritérií/štandardov, z odborného a kvalifikačného potenciálu tvorivých pracovníkov, reflektuje záujem zo strany uchádzačov a potreby pracovného trhu. Študijné programy sú pripravované v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF, ktoré určujú zodpovednosť za jednotlivé procesy riadenia kvality. Dostupnosť učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov zabezpečuje fakulta v spolupráci s jej pracoviskami prostredníctvom nákupu odbornej literatúry, edičnej činnosti fakulty, ako aj e-learningových vzdelávacích kurzov. Naplnenie očakávaných výsledkov vzdelávania, ktoré sú formulované v informačných listoch predmetov, sa vyhodnocuje prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi, ďalej v periodických hodnotiacich správach o vzdelávacej činnosti a v štatistikách úspešnosti na štátnych skúškach, ako aj analýzou hodnotení zaznamenaných v AIS. Pravidelné hodnotenie a revidovanie študijných programov je realizované osobou zodpovednou za študijný program (ďalej len „OZŠP“), pracovníkmi katedier, prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi a orgánmi zabezpečovania kvality na úrovni fakulty a univerzity. 

Učitelia podieľajúci sa na realizácii študijného programu pravidelne aktualizujú obsah svojich predmetov o poznatky získané v priebehu riešenia vedecko-výskumných projektov. Výsledky svojej vedecko-výskumnej činnosti publikujú v indexovaných periodikách, monografických dielach a učebných textoch, ktoré slúžia ako študijná literatúra pre študentov študijného programu. Výsledky svojej vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti tvoriví pracovníci tiež prezentujú a propagujú v rámci vedeckých a odborných podujatí pre odbornú verejnosť a študentov. Spätnú väzbu o úspešnosti uplatnenia absolventov získava fakulta od zamestnávateľov, kontaktom s absolventmi a prieskumami realizovanými a iniciovanými z úrovne vedenia fakulty a jej pracovísk.

b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný v AIS v časti Študijné programy vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia.

c) - V študijnom pláne spravidla uvedie:


Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný v AIS v časti Študijné programy vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia.


BLOK POVINNÝCH PREDMETOV

  • Predmety odboru

Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I (4K, 2P+2S, PH) - profilový predmet

Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie II (4K, 4S, PH)

Špeciálna morálna teológia (5K, 2P+2S, S)


  • Odborová didaktika a predmety pedagogickej praxe

Odborová didaktika - didaktika náboženskej výchovy (4K, 2P+2S, S) - profilový predmet

Metodika náboženskej výchovy (3K, 1P+1S, PH) - profilový predmet

Pedagogická prax II. - výstupová (1K, 20sS, PH) - profilový predmet

Pedagogická prax III. - výstupová (1K, 20sS, PH) - profilový predmet

Pedagogická prax IV. - súvislá (3K, 60sS, PH) - profilový predmet


BLOK POVINNE VOLITEĽNÝCH PREDMETOV

  • Predmety odboru

Etika cnosti pre učiteľov (4K, 1P+1S, PH) - profilový predmet

Bioetika pre náboženskú výchovu (2K, 2P, A) - profilový predmet

Náboženstvo a ľudské práva (3K, 1P+1S, A) - profilový predmet

Sociálna náuka Cirkvi (2K, 2P, A)

Ekuména a medzináboženský dialóg (2K, 2P, PH) 


  • Predmety záverečnej práce

Seminár k diplomovej práci I (2K, 2S, A) 

Seminár k diplomovej práci II (2K, 2S, A) 


  • Predmety nového modelu pedagogickej praxe

Prax výučbovo-asistentská I (4K, 20sC+20sS, A) 

Prax výučbovo-asistentská II (4K, 20sC+20sS, A) 


BLOK VÝBEROVÝCH PREDMETOV

Sociológia náboženstva (2K, 1P+1S, PH)

Vybrané kapitoly z kanonického práva (3K, 2P, A)

Duchovná formácia (3K, 2S, A)

Semestrálna práca (1K, 1S, A)


BLOK PREDMETOV ŠTÁTNEJ SKÚŠKY

  •  povinné

Náboženská výchova (2K)

  •  povinne voliteľné

Diplomová práca a jej obhajoba (20K) 


Zdôvodnenie skladby študijného programu

Koncepcia študijného plánu magisterského stupňa učiteľstva náboženskej výchovy (v kombinácii) je zameraná na prípravu budúcich učiteľov náboženskej výchovy, rozvoj ich kompetencií a praktických zručností. Jednotlivé predmety študijného programu reflektujú požiadavky praxe a aktuálny Štátny vzdelávací program (ISCED 2 a ISCED 3). Potreby praxe sú pravidelne zisťované a overované v komunikácii s cvičnými učiteľmi, ako aj pomocou spätnej väzby od študentov, ktorí absolvovali jednotlivé typy praxí. Sledovanie zámeru uplatniteľnosti študentov v praxi sa odzrkadľuje v skladbe jednotlivých predmetov, v ich obsahovej náplni a v metódach vzdelávania. 


  • Hlavné predmety odboru (hrubo vytlačené sú profilové predmety)

V magisterskom stupni si študenti dopĺňajú teoretické poznanie, ktoré je nevyhnutné pre vykonávanie povolania učiteľa náboženskej výchovy. Deje sa to hlavne na predmetoch Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I a Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie II. Študenti ich absolvovaním získavajú komplexný prehľad o učení Magistéria, ktoré je základným východiskom pri tvorbe kurikula a teda aj nevyhnutnou podmienkou pre pochopenie obsahovej koncepcie náboženskej výchovy ako vyučovacieho predmetu. Dogmatická teológia je doplnená o etický a morálny rozmer, ktorý je nevyhnutný pre výchovné pôsobenie a dosiahnutie edukačných cieľov. V Špeciálnej morálnej teológii študenti získavajú skúsenosť s riešením konkrétnych morálnych problémov, s ktorými sa stretávajú ich budúci žiaci a ktoré budú ako budúci učitelia v praxi riešiť. Podobne je orientovaný aj obsah predmetu Bioetika pre náboženskú výchovu, v ktorom sú prezentované a kriticky analyzované aktuálne morálne problémy rezonujúce v spoločnosti. Uvedené predmety boli do študijného programu zavedené ako výsledok reflexie a spätnej väzby od cvičných učiteľov. Obsahová náplň týchto predmetov bola vytvorená vyslovene na základe požiadaviek praxe a umožňuje absolventom získanie praktických kompetencií pre komunikáciu ako aj pre riešenie etických otázok žiakov.

Predmet Etika cnosti pre učiteľov uvádza študentov do profesijnej etiky učiteľa. Študenti získavajú osobnostné kompetencie, ktoré sú nevyhnutné pre zodpovedné vykonávanie povolania učiteľa náboženskej výchovy. Hlavným zámerom predmetu Náboženstvo a ľudské práva je pomôcť študentom stať sa súčasťou spoločnosti a rešpektovať jej pluralitný charakter. Rešpektovanie ľudských práv a rešpektovanie osobnej identity jedinca je nevyhnutným predpokladom pre rozvoj osobnosti žiaka. Študenti dokážu kreovať spoločenstvá, ktoré sú otvorené pre komunikáciu. Sú schopní vytvárať takéto prostredie v triede, v rámci vyučovacieho procesu, pomocou čoho môžu komplexnejšie napĺňať výchovné a vzdelávacie ciele, definované v kurikule náboženskej výchovy. Na praktickú pomoc a aplikovanie kresťanského posolstva je orientovaný aj predmet Sociálna náuka cirkvi, ktorý pripravuje študentov na praktické aplikovanie učenia Magistéria do každodennej praxe. Študenti získavajú schopnosti adekvátne interpretovať základné kresťanské myšlienky, špecificky prikázanie lásky, v aktuálnych sociálnych a ekonomických podmienkach. Interpretácia sa opiera o princípy spoločného dobra, solidarity a subsidiarity, ktoré sú základom pre pochopenie sociálnej spravodlivosti a nastoľovanie sociálneho poriadku. Obsahová náplň uvedených predmetov bola komunikovaná so študentmi, ktorí aspoň z časti absolvovali pedagogickú prax. Na základe skúseností z pedagogickej praxe študenti dokázali zhodnotiť, ktoré problémy a otázky sa u žiakov objavovali najčastejšie a ktoré problémy chceli žiaci na hodinách náboženskej výchovy prednostne riešiť.



  • Odborová didaktika a predmety pedagogickej praxe

Druhú časť študijného programu tvoria predmety, ktoré sú zamerané na rozvoj pedagogických kompetencií. Východiskom tohto bloku predmetov je Odborová didaktika - didaktika náboženskej výchovy, na ktorej sa študenti oboznámia s didaktickými postupmi, ktoré sa používajú v náboženskej výchove a pochopia špecifikum predmetu z hľadiska obsahu. Predmet nadväzuje na poznatky z bakalárskeho stupňa štúdia, kde sa študenti oboznámili so všeobecnými zásadami a postupmi, ktoré sa v používajú v pedagogike. Získané poznanie ďalej rozvíjajú v Metodike náboženskej výchovy, kde sa oboznamujú s obsahom kurikula, poznávajú jednotlivé časti štátneho vzdelávacieho programu, osvojujú si metódy, ktoré sa v tej ktorej časti kurikula využívajú. Osvojujú si jednotlivé ročníkové ciele, oboznamujú sa s obsahovými štandardmi stanovenými pre konkrétne ročníky, spoznávajú jednotlivé zručnosti, ktoré majú ich budúci žiaci získať v procese vyučovania. Uvedomujú si medzipredmetové vzťahy, ktoré potom využívajú pri príprave vlastných vyučovacích hodín. 

Súčasťou prípravy na povolanie učiteľa náboženskej výchovy je pedagogická prax, ktorá je koncepčne aj kreditovo zahrnutá do spoločného základu učiteľstva. Tieto výkony študenta, ktoré sa viažu na tréning učiteľských zručností vo väzbe na predmet štúdia, teda na odborovú didaktiku, sa formálne vykazujú v študijnom pláne učiteľstva náboženskej výchovy v kombinácii a realizujú sa pod odborným dozorom metodika Katedry náboženskej výchovy. 

Pedagogická prax v magisterskom stupni pozostáva z troch blokov. Prvý a druhý blok praxe má charakter výstupov. Študenti si za pomoci cvičného učiteľa pripravujú jednotlivé praktické výstupy, spravidla celé vyučovacie hodiny. Praktikanti a praktikantky spolu s cvičnými učiteľmi analyzujú jednotlivé výstupy, identifikujú silné a slabé stránky a uvažujú nad možnosťami skvalitnenia jednotlivých výstupov. Posledná časť praxe je súvislá prax. Táto prax je individuálna, jeden cvičný učiteľ vedie jedného študenta. Študent si pripravuje kompletnú aprobačnú sériu vystúpení, ktorá je hodnotená cvičným učiteľom a metodikom katedry. Sú analyzované problémy a riziká, ktoré by mohli ohroziť budúce praktické pôsobenie študenta v pozícii učiteľa. Úspešné absolvovanie súvislej pedagogickej praxe je zárukou, že študent je spôsobilý pre vstup do učiteľskej profesie. 


  • Nový model pedagogickej praxe

Nový model pedagogickej praxe je tiež koncepčne aj kreditovo zahrnutý do spoločného základu učiteľstva. Tieto výkony študenta, ktoré sa viažu na tréning učiteľských zručností vo väzbe na predmet štúdia, sa formálne vykazujú v študijnom pláne relevantného aprobačného predmetu v kombinácii a realizujú sa pod odborným dozorom metodika pracoviska zabezpečujúceho daný predmet v kombinácii. Študent si tento typ praxe volí na jednom z aprobačných predmetov. 


  • Ostatné (neprofilové) predmety

Ostatné predmety študijného plánu doplňujú a rozvíjajú vedomosti a porozumenie odboru (Vybrané kapitoly z kanonického práva a Sociológia náboženstva), uplatňovanie vedomostí a porozumenia pri písaní teoreticky i prakticky zameraných prác (Semestrálna práca, Seminár k diplomovej práci I a II), schopnosť tvoriť si samostatný úsudok, komunikovať a ďalej sa vzdelávať (Duchovná formácia).

d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Celkový počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia v magisterskom stupni štúdia so štandardnou dĺžkou je najmenej 120 kreditov. Kredity študent získava v súlade s predpísanou skladbou študijného plánu študijného programu. Študijné programy učiteľstva v kombinácii sú v magisterskom štúdiu štandardne vytvárané v kreditovom pomere: 50 kreditov učiteľský základ (v rámci nich je vykazovaných aj 14 K za pedagogickú prax odborne vedenú metodikmi aprobácií v kombinácii a tiež 4 K za semináre k diplomovej práci – formálne sú preto zaradené do študijného plánu príslušnej aprobácie), 8 kreditov odborová didaktika (4 K pre každú aprobáciu), po 31 kreditov každá aprobácia v kombinácii. Komplexne je možné naplniť profil absolventa učiteľského študijného programu len spojením študijných plánov aprobácií a spoločného učiteľského základu. Podmienkou ukončenia štúdia je úspešné vykonanie štátnej skúšky z predmetov štátnej skúšky podľa študijného plánu. Podmienky štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie, predĺženie a prerušenie štúdia upravuje Študijný poriadok UKF (https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf).
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Podmienkou ukončenia štúdia je získanie 120 kreditov v predpísanej skladbe študijného programu


Počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu učiteľského kombinačného študijného programu:

  • za učiteľský základ: 50 (v rámci nich je vykazovaných 14 kreditov za pedagogickú prax vedenú metodikmi aprobácií v kombinácii a tiež 4 kredity za semináre k diplomovej práci – formálne sú preto zaradené do študijného plánu príslušnej aprobácie)
  • za aprobáciu učiteľstvo náboženskej výchovy: 35 kreditov (vrátane 2 kreditov za predmet SŠ a 4 kreditov za odborovú didaktiku náboženskej výchovy), 
  • za druhú učiteľskú aprobáciu: 35 kreditov

Počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia učiteľstva náboženskej výchovy v kombinácii:

  • za povinné predmety: 22 kreditov za učiteľstvo náboženskej výchovy (vrátane 2 kreditov za predmet ŠS)
  • za povinne voliteľné predmety: 9 kreditov 
  • za výberové predmety: 4 kredity

Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 20 

Počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 14

f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Študijný program má jasné a transparentne zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v informačných listoch jednotlivých predmetov. Informačné listy predmetov sú prístupné cez AIS pre všetkých študentov. Spätnú väzbu získavajú študenti aj priebežným hodnotením. Výsledky priebežného a záverečného hodnotenia predmetov sú zaznamenávané v AIS a archivované v súlade s platnou legislatívou. 

Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania UKF v Nitre v čl. 5 Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta definuje všetky politiky štruktúry a procesy uplatňované pri overovaní výstupov vzdelávania, hodnotenia študentov a upravuje aj možnosti opravných postupov. Rámcové pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči hodnoteniu upravuje Študijný poriadok UKF: 

https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf.

g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia v prípade zmeny študijného programu, zápisu študenta inej vysokej školy a absolvovania mobility upravuje:

Študijný poriadok UKF

https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf

a Postup pri podávaní žiadosti o uznaní skúšok

https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/denne_studium/formulare/postup_uznavanie_skusok.pdf.

h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Prístup na zoznam v AIS je dostupný na ceste Evidencia štúdia – Záverečné práce – VSES057 Evidencia záverečných prác (link https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.es.VSES057App&kodAplikacie=VSES057&uiLang=SK&viewer=web) a následne po zadaní špecifikácií (akademický rok zadania práce, pracovisko, typ práce).


Zoznam vypísaných tém záverečných prác (roky 2020 a 2021)

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk):

Analýza náboženskej výchovy ako prierezového predmetu

Náboženská výchova a medzipredmetové vzťahy

Reflexia sviatosti manželstva v kurikule náboženskej výchovy


doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk): 

Význam rozlišovania medzi školským vyučovaním náboženstva a katechézou v teórii a v praxi 

Múdrosť a rozvážnosť vo výchove svedomia

Motivácia žiakov na hodinách náboženskej výchovy


doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk):

Snúbenecký motív vybraných autorov západnej mystiky ako duchovno-teologický impulz pre obnovu katechézy o sviatosti manželstva v kerygmaticko-mystagogickom kľúči


doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD. (mlyko@ukf.sk)

Láska k chudobným ľuďom podnietená vyučovaním náboženskej výchovy

Služba chudobným ako dôsledok kresťanského kultu

i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe upravuje: 


Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov upravuje:


Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov:

Požiadavka zachovávania vedeckej integrity a dodržiavania akademickej etiky ako aj vyvodzovania dôsledkov je podľa článku 3, bod 2.6 e Vnútorného systému kvality vysokoškolského vzdelávania UKF v Nitre zabezpečená dokumentmi:


Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami:


Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta: 


5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy predmetov sú v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. dostupné v AIS časti Študijné programy, vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia. štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram akademického roka: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/harmonogram-akademickeho-roka.

Aktuálny rozvrh študijného programu je zverejnený v AIS prostredníctvom cesty RozvrhVýstupné zostavy z rozvrhu – VSRH009 Rozvrh hodín pre študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (link: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH009App&kodAplikacie=VSRH009&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na ak. rok, semester, študijný program).

7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD.

funkcia: profesor

kontakt: pkondrla@ukf.sk

b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu


doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk)

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy, Pedagogická prax II. – výstupová, Pedagogická prax III. – výstupová, Pedagogická prax IV. – súvislá
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10341 


doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk)

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Metodika náboženskej výchovy, Etika cnosti pre učiteľov, Náboženstvo a ľudské práva 
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10417 


doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk)



Ostatní učitelia zabezpečujúci profilové predmety študijného programu:


doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD., kontakt: mlyko@ukf.sk

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.


Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD. (funkčné miesto profesor)

doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD.

doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD.


Ostatní učitelia zabezpečujúci profilové predmety študijného programu:

doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD.

d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk)

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Odborová didaktika – didaktika náboženskej výchovy, Pedagogická prax II. – výstupová, Pedagogická prax III. – výstupová, Pedagogická prax IV. – súvislá
  • ostatné predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Semestrálna práca, Seminár k diplomovej práci I a II
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10341 


doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk)

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Metodika náboženskej výchovy, Etika cnosti pre učiteľov, Náboženstvo a ľudské práva
  • ostatné predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Semestrálna práca, Seminár k diplomovej práci I a II 
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10417 


doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk)

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie I
  • ostatné predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Vybrané kapitoly z dogmatickej teológie II, Duchovná formácia, Semestrálna práca, Seminár k diplomovej práci I a II
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10632 


doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD. (mlyko@ukf.sk

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Bioetika pre náboženskú výchovu
  • ostatné predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (2. stupeň): Špeciálna morálna teológia, Sociálna náuka Cirkvi, Vybrané kapitoly z kanonického práva, Semestrálna práca, Seminár k diplomovej práci I a II
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10660 


doc. PhDr. ThDr. Tomáš Pružinec, PhD. (tpruzinec@ukf.sk)


doc. PhDr. Ondrej Štefaňak, PhD. (ostefanak@ukf.sk

e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Zoznam aktuálne školených záverečných prác


doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk):

Reflexia sviatosti manželstva v kurikule náboženskej výchovy (študentka: bc. Veronika Valkovičová) 


doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk): 

Význam rozlišovania medzi školským vyučovaním náboženstva a katechézou v teórii a v praxi (študent: bc. Matej Gajdoš) 

Múdrosť a rozvážnosť vo výchove svedomia (študent: bc. Peter Dudák) 

Motivácia žiakov na hodinách náboženskej výchovy (študent: bc. Dávid Hřib)


doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk):

Mariológia ako syntéza kresťanského tajomstva vo vyučovaní náboženskej výchovy žiakov vyššieho sekundárneho vzdelávania (bc. Samuel Polák)

f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Bc. Veronika Valkovičová, učiteľstvo biológie a náboženskej výchovy, 2. stupeň, 1. ročník, veronika.valkovicova@student.ukf.sk

Bc. David Mikula, učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a náboženskej výchovy, 2. stupeň, 1. ročník, david.mikula@student.ukf.sk

h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Tútor ŠP: ThDr. Miroslav Lyko, PhD., mlyko@ukf.sk, http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/katedra/struktura-katedry

Prodekanka pre vzdelávanie FF UKF: doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD., mmalickova@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty 

Prodekan pre vedu, výskum a postgraduálne formy štúdia FF UKF: doc. PhDr. Martin Hetényi, PhD., mhetenyi@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty


i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Priradená študijná referentka: Jozefína Cintulová, jcintulova@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/studium-na-fakulte/studijne-oddelenie

Administrátor AIS: Ing. Ladislav Bartosiewicz, lbartosiewicz@ukf.sk 

Administratívna pracovníčka katedry: Mgr. Janka Špacírová, jspacirova@ukf.sk, http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/katedra/struktura-katedry

Ubytovací referát – ubytovacie centrum ŠD: RNDr. Katarína Baťová, PhD, kbatova@ukf.sk; Mgr. Simona Gutová, sgutova@ukf.sk, https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy

8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Predmetný študijný program sa realizuje v prednáškových a seminárnych miestnostiach, ktoré sú vybavené výpočtovou technikou s príslušným softvérovým vybavením a ďalšími didaktickými pomôckami. V prednáškových miestnostiach sa štandardne nachádza stolový počítač s pripojením na internet a s webkamerou, dataprojektor, premietacie plátno, biela a   interaktívna tabuľa a rečnícky pult. Veľkokapacitné prednáškové miestnosti sú okrem toho vybavené  aj ozvučením s pevným, resp. bezdrôtovým mikrofónom a tiež systémom pre záznam a vysielanie prednášok. Táto technológia okrem podpory e-learningovej formy výučby zvyšuje prístupnosť obsahu a vytvára priestor aj pre propagáciu konkrétnych edukačných aktivít medzi študentami a zamestnancami fakulty. Z tohto dôvodu sú  v spoločných priestoroch inštalované televízne panely, na ktorých je okrem prezentácie jednotlivých odborných či voľnočasových podujatí možné v reálnom čase sledovať záznamy z prednáškových miestností. Seminárne miestnosti sú ozvučené a okrem stolového počítača  s pripojením na internet, s webkamerou a dataprojektorom. Aktualizácia a dopĺňanie materiálneho a technického vybavenia sa realizuje priebežne, predovšetkým z prostriedkov štrukturálnych fondov a výskumných projektov.


Katedra náboženských štúdií sídli v budove FF UKF v Nitre na Hodžovej ulici č. 1 na druhom poschodí. Sekretariát katedry a jej pracovníci majú k dispozícii 3 kancelárske miestnosti, 3 stolné PC, 4 notebooky, 2 tablety, 2 externé harddisky, 1 dataprojektor, 2 multifunkčné zariadenia (tlačiareň, kopírka, skener), 2 tlačiarne, 1 rezačku. 

Všetky miestnosti majú telefónnu prípojku a všetky počítače na katedre sú napojené na internetovú sieť, čo umožňuje vzájomnú komunikáciu i komunikáciu so študentami a verejnosťou na úrovni zodpovedajúcej bežnému štandardu. Komunikácia so študentmi a verejnosťou prebieha aj prostredníctvom katedrovej internetovej stránky: (http://www.knabs.ff.ukf.sk/), fanpage pracoviska vytvorenej na sociálnej sieti (https://www.facebook.com/KatedraNabozenskychStudiiFfUkfVNitre/) a youtube kanála katedry (https://www.youtube.com/channel/UCD6vbPHl9j3dgBNkPZiSlqA/videos).

Študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii) je realizovaný v seminárnych miestnostiach budovy na Štefánikovej ulici č. 67 v Nitre a v seminárnej miestnosti Univerzitného pastoračného centra na Drážovskej ulici č. 4. V budove na Štefánikovej ulici sa výučba uskutočňuje prednostne v miestnosti Š 038 (kapacita 22 miest, stoličky s lopárikmi, 21,03 m2) a v miestnosti Š 117 (kapacita 15 miest, pevné lavice a stoličky, výmera 19,69 m2). V Univerzitnom pastoračnom centre sa výučba uskutočňuje v miestnosti C 208 (kapacita 14 študentov, stoličky s lopárikmi, výmera 30 m2). 

Všetky miestnosti sú vybavené dataprojektormi, ktoré sú prepojené s počítačmi a ozvučením. Vzdialenosť sídla katedry k budove FF UKF na ul. Štefánikovej je 300 m. Univerzitné pastoračné centrum sídli v budove, v ktorej majú študenti prednášky a semináre zo spoločného učiteľského základu. Vzdialenosť sídla katedry k budove Univerzitného pastoračného centra na Drážovskej ulici č. 4 je 2,6 km.

b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Univerzitná knižnica

Celkový fond Univerzitnej knižnice UKF v Nitre k 28.10.2020 je 323 751 knižničných jednotiek. V roku 2020 UK UKF v Nitre objednala 195 titulov periodík z toho 72 zahraničných. Univerzitná knižnica má vo svojom fonde 285 199 knižničných jednotiek k dispozícii svojim čitateľom z toho je 61 812 záverečných a kvalifikačných prác.

https://www.uk.ukf.sk/sk/kniznicny-fond


Vzdialený prístup UKF 

Vzdialený prístup k elektronickým informačným zdrojom vyplýva z dlhodobého zámeru Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. V rámci prioritnej oblasti IV-2.1 je úlohou knižnice zabezpečiť vzdialený prístup pre používateľov služieb knižnice (prístup do domácich a zahraničných databáz a elektronických periodík)  pre možnosť využívať služby knižnice z externého prostredia.

https://www.uk.ukf.sk/sk/e-zdroje


Zoznam zdrojov

Discovery služba, Summon, Databázy projektu NISPEZ, Gale Virtual Reference Library: Art Knovel Library, ProQuest Central + kolekcia ebrary vzdelávanie, ScienceDirect, SCOPUS, SpringerLink,Web of Knowledge – Current Contents Connect, Web of Knowledge – Essential Science Indicators, Web of Knowledge – Journal Citation Reports, Web of Knowledge – MEDLINE, Web of Knowledge – Web of Science, Wiley Online Library, EBSCO


Národná licencia EIZ 

Národná licencia elektronických informačných zdrojov (NL EIZ) je určená pre všetky akademické, verejné, vedecké a špeciálne knižnice na Slovensku. Sú do nej zahrnuté databázy vydavateľstva Gale: Academic One File, General One File, InfoTrac Custom Journal

Databáza Infotrac poskytuje viac ako 31 800 titulov z rôznych vedných odborov. Pre jednoduchšiu prácu je celá databáza rozčlenená do poddatabáz:  AcademicOneFile databázu s obsahom viac ako 18 000 titulov – určených pre akademické a vedecké knižnice, GeneralOneFile databázu s obsahom viac ako 14 000 titulov – určených pre verejné a iné knižnice.


Predplatené databázy NISPEZ 4

Springer eBooks, SpringerLink, WoS – Core Collection, WoS – Journal and Highly Cited Data, Journal Citation Reports (JCR), Proquest Central, ScienceDirect, Scopus, Springer Nature, Web of Science Citation Connection, WoS – Current Contents Connect, Wiley Online Library (HSS Collection)


Prehľad o knižničných službách: 

https://www.uk.ukf.sk/sk/sluzby

https://www.uk.ukf.sk/sk/studovne

Katedra náboženských štúdií má k dispozícií študovňu na Hodžovej ul. 1., ktorá je súčasťou Univerzitnej knižnice UKF, a čiastkovú katedrovú knižnicu. V študovni sa nachádzajú tituly, ktoré sú uvedené v infolistoch predmetov a ktoré katedra každoročne dopĺňa na návrh vyučujúcich predmetov. Najnovšie poznatky v odbore môžu študenti sledovať aj cez knižničný fond katedry, ktorý sa obohacuje vďaka grantovej činnosti pracovníkov katedry a tiež vďaka darom v rámci spolupráce s domácimi a zahraničnými pracoviskami podobného zamerania. Katedrová knižnica umožňuje úzku previazanosť medzi vedeckou činnosťou pedagógov a vzdelávaním študentov. Sú v nej dostupné tiež všetky publikácie pedagógov katedry, ktoré sa používajú vo vzdelávacom procese. Študenti môžu v priestoroch katedry konzultovať aj výtlačky čísel časopisu Katolícky učiteľ : časopis učiteľov náboženskej výchovy a učiteľov katolíckych škôl, Rozmer - časopis pre kresťanskú duchovnú orientáciu, Sväté písmo pre každého. Elektronicky dostupné časopisy k problematike odboru sú v slovenčine: Teologický časopis, Studia Aloisiana, Verba theologica, Nové horizonty, Filozofia, Ostium; v češtine: Cesty katecheze, Caritas et veritas, Studia theologica, Studie, Revue SalveTeologické texty. V rámci realizácie zmluvy medzi Nitrianskym biskupstvom a Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre majú študenti možnosť navštevovať aj knižnicu Teologického inštitútu RKCMBF v Nitre (https://ksnr.dawinci.sk/?fn=searchform). . 


Informačné technológie a systémy

Vo všetkých priestoroch univerzity je študentom dostupná wifi v sieti eduroam. Všetky informácie a inštalačné postupy sú dostupné tu: https://www.ukf.sk/helpdesk/wifi

Zásady používania počítačovej siete

https://www.ukf.sk/helpdesk/zasady-pouzivania-pocitacovej-siete

Navyše na základe dohody Ministerstva školstva SR a spoločnosti Microsoft má každý náš študent a zamestnanec k dispozícii Microsoft Office 365 Education 

https://www.ukf.sk/helpdesk/office-365-education

Informačné systémy na podporu komunikácie

Na komunikáciu používajú študenti a učitelia univerzitnú elektronickú poštu 

https://www.ukf.sk/helpdesk/elektronicka-posta


UKF má nasledovné systémy pre manažérstvo, uchovávanie a vyhodnocovanie informácií vrátane ich pridanej hodnoty, ktoré využíva v súlade so strategickými a operatívnymi cieľmi:

1.    Akademický informačný systém (AIS2) - v súčasnosti sa používa na evidenciu komplexných informácií o študijnom programe (študijné plány, informačné listy, VUPCH pedagógov, evidenciu študentov a komplexných informácií  o ich prijímacom konaní,  a štúdiu, záverečných prácach, štátnych skúška. UKF vytvára prostredníctvom AIS rozvrh hodín a uskutočňuje hodnotenie programov, pedagógov a štúdia študentmi. Prostredníctvom AIS sú poskytované údaje do Centrálneho registra študentov a Centrálneho registre záverečných prác, Portálu VŠ. Na úrovni riadenia slúži AIS ako zdroj pre vykazovanie výučby a na meranie vzdelávacieho výkonu pracovísk a ich ponuky štúdia. Informácie zhromaždené v AIS zároveň slúžia ako základný zdroj pre akreditáciu a tvorbu ponuky štúdia.

2.    Správa dokumentov (DOC) - systém pre správu dokumentov slúži ako autorizovaná zóna pre zamestnancov a študentov univerzity a spolu s intranetovou časťou webového sídla poskytuje prístup k aktuálnym dokumentom (vnútorné predpisy univerzity a fakulty, tlačivá, rozhodnutia rektora, dekanov (napr. v oblasti štipendií), softvéru (licencovanému i voľne dostupnému), pracovným materiálom riadiacich zložiek a pod.

3.    Vzdelávací portál (EDU) - https://edu.ukf.sk/

4.    Knižničný informačný systém (KIS) - https://kis.ukf.sk/opacXE

5.    Registratúra (REG) - https://uis.ukf.sk/

6.    Stravovací systém - https://www.stravovanie.ukf.sk/

7.    Objednávkový systém (OSYS) - https://osys.ukf.sk:4443/osys/users/login/?u=%2Fosys%2F

8.    Ubytovací systém (UIS) - https://uis.ukf.sk/

9.    Dochádzkový systém (Watt) - https://watt.ukf.sk/

10.    Zamestnanecký portál (ESS) - https://portal.ukf.sk/kvalita/index.php?r=site/login

11.    Webmail pre zamestnancov a študentov - https://posta.ukf.sk/webmail/

12.    Univerzitný web - https://www.ukf.sk/


Všetky informačné systémy komunikujú s používateľom prostredníctvom zabezpečeného kanála. Za účelom zjednodušenia prístupu a minimalizácii možností odcudzenia prístupových údajov bola nasadená centrálna autentifikácia, ktorá prostredníctvom LDAP uchováva prístupové údaje zamestnancov i študentov a umožňuje ich overovanie na základe požiadavky zo všetkých informačných systémov.

Systém je prepojený na finančný a personálny systém (SOFIA) tak, aby bol zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru automaticky zablokovaný prístup do systémov i objektov univerzity a naopak, pri jeho prijatí prístup vytvorený.

Významným krokom prezentujúcim úroveň univerzity je zapojenie sa do projektu Eduroam, ktorého základnou myšlienkou je umožniť študentom a akademickým zamestnancom pripojiť sa do počítačovej siete v inej akademickej inštitúcii bez toho, aby sa museli registrovať alebo získavať prístupové údaje. Pripojenie k sieti vyžaduje od používateľa iba používateľské meno a heslo, ktoré používa v domovskej inštitúcií. Predpokladáme využívanie ako návštevníkmi univerzity, tak i našimi študentmi a zamestnancami. Prezentáciu univerzity navonok zabezpečuje jej webová stránka. 

UKF kreuje a naďalej inovuje vlastnú IKT infraštruktúru a informačné systémy (IS), ktoré sú súčasťou informačných podporných procesov so zameraním na výskum, vzdelávanie, manažérstvo. Implementáciu a chod IKT a IS zabezpečuje celouniverzitné pracovisko CIKT, čím je zabezpečený súlad s dlhodobým zámerom a strategickými cieľmi univerzity. Na úrovni jednotlivých oblastí aplikácie technológií sú technológie využívané nasledovne: manažérstvo projektov a úloh (IS Projekty, systém SAP, MIS Výkonové ukazovatele); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít je zabezpečená na úrovni manažérstva vedomostí (KIS, dabázy UK UKF, vzdelávacie materiály poskytuje časť pracovísk prostredníctvom e–learningových kurzov); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít (existencia počítačových učební - každá fakulta disponuje niekoľkými takýmito učebňami); zabezpečenie prístupu k internetu (všetky objekty sú takmer kompletne pokryté bezdrôtovým pripojením a všetky pevne inštalované počítače poskytujú pripojenie k internetu). 

Interakcia so študentmi je zabezpečená prostredníctvom AIS, e–mailovej komunikácie, webových prezentácií univerzity, fakúlt a fakultných pracovísk. Vo vytipovaných obdobiach sa využíva propagácia prostredníctvom printových médií, workshopov a dní otvorených dverí. Zdieľanie a poskytovanie informácií na úrovni vzdelávacieho obsahu (e–learning, služby knižnice, manažment vzdelávania) je poskytované prostredníctvom elektronických služieb 24 hodín denne. Všetky informačné systémy univerzity sú napojené na systém jednotnej správy používateľov (LDAP), vďaka čomu umožňujú prístup do všetkých systémov prostredníctvom rovnakých prihlasovacích údajov. 

Príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je elektronické sledovanie a vyhodnocovanie dochádzky, práceneschopnosti, služobných ciest a nadčasov formou bezkontaktných čipových kariet alebo softvéru zamestnancov (Dochádzkový systém Watt). Ďalším príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je objednávanie tovarov (informačný systém oSys), určený na interné objednávanie tovarov a služieb v rámci UKF prostredníctvom hromadného zberu informácií z jednotlivých pracovísk s možnosťou schvaľovania jednotlivých požiadaviek s dodržaním hierarchickej štruktúry UKF), ako aj informovanie o odmene za vykonanú prácu.

c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

E-learningové systémy 

Vzdelávací systém EDU - https://edu.ukf.sk

Je to E-learningový portál UKF, ktorý poskytuje automatický prístup zverejnených e-learningových kurzov všetkým študentom UKF. Podporuje plnenie jednotlivých úloh a zadaní a zabezpečuje prehľadnú komunikáciu vo fórach. Má prepracované možnosti on-line testovania vedomostí. 

K využívaniu e-learningovému systému slúžia videomanuály, ktoré Filozofická fakulta UKF zverejnila pre svojich zamestnancov a ktoré možno nájsť na: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=162

E-learningové kurzy katedry sú dostupné na: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=70

V magisterskom stupni štúdia sú pre študentov dostupné e-learningové kurzy: Etika cnosti pre učiteľov a Špeciálna morálna teológia. Ponuka kurzov v moodle sa bude rozširovať.


Videokonferenčný systém (meet) - https://meet.ukf.sk/

Systém slúži na zabezpečenie dištančnej výučby a hodnotenia študentov ako aj na realizáciu online štátnych skúšok v čase riadenej dištančnej výučby. Využíva sa tiež na zabezpečenie online spojenia so študentmi pre potreby konzultácií a riešenie iných študijných povinností a skupinových činností. Celá komunikácia cez aplikáciu UKF Meet je plne šifrovaná. 

Dištančné vzdelávanie je možné aj formou nástroja MS Times, ktorý je súčasťou balíka Office 365 s licenčnou podporou UKF.

d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Katedra náboženských štúdií rozvíja spoluprácu s domácimi a zahraničnými akademickými pracoviskami a inštitúciami. 


Spolupráca s domácimi inštitúciami je zameraná na tvorbu spoločných projektov a výstupov týkajúcich sa problematiky náboženskej výchovy, edukácie, stratégie trvalo udržateľného rozvoja a ich aplikácie do praxe. 

Spolupráca s domácimi univerzitnými pracoviskami:

  • Katedra kresťanskej filozofie Teologickej fakulty Trnavskej univerzity (spoločné projekty a publikácie s pedagogickým impaktom), 
  • Katedra pedagogických štúdií Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity (spoločné publikácie s pedagogickým impaktom), 
  • Katedra filozofie a religionistiky Fakulty humanitných vied Žilinskej univerzity (spolupráca pri príprave vedeckých projektov, príprava a realizácia publikačných výstupov s pedagogickým impaktom), 
  • Katedra pastorálnej teológie RKCMBF Univerzity Komenského (pozvané prednášky k aktuálnym trendom metodiky vyučovania náboženskej výchovy).

Spolupráca s inými inštitúciami pôsobiacimi v oblasti náboženského vzdelávania:

  • Univerzitné pastoračné centrum (organizácia a koordinácia aktivít, poradenstvo),
  • Diecézne pastoračné centrum (organizácia a koordinácia aktivít, poradenstvo),
  • Atestačná komisia Metodicko-pedagogického centra Trnava (členstvo v komisii)

Spolupráca s cvičnými školami

  • ZŠ Fatranská v Nitre, 
  • ZŠ Benkova v Nitre, 
  • Spojená katolícka škola v Nitre, 
  • Piaristická spojená škola sv. Jozefa Kalazanského v Nitre

Spolupráca s učiteľmi náboženskej výchovy z praxe

  • Mgr. Anna Kardošová, učiteľka náboženskej výchovy na Základnej škole s materskou školou vo Veľkom Kýre (besedy so študentmi), 
  • Mgr. Daniela Hodásová, učiteľka Základnej školy Cabaj - Čápor, metodička Diecézneho katechetického úradu v Nitre (odborné konzultácie k výučbe náboženskej výchovy na štátnych školách), 
  • Mgr. Danka Brezniaková, učiteľka Spojenej katolíckej školy v Nitre (odborné konzultácie k výučbe náboženskej výchovy na cirkevných školách)

Spolupráca s Nitrianskym biskupstvom

  • spoločné zabezpečovanie vzdelávacieho kurzu Nitrianska animátorská škola,
  • členstvo v Rade pre mládež a univerzity KBS
  • možnosť výpožičných služieb v knižnici Teologického inštitútu RKCMBF v Nitre pre študentov katedry

Spolupráca s Ekumenickou spoločnosťou pre štúdium siekt: 

  • účasť v redakčnej rade časopisu pre kresťanskú duchovnú orientáciu Rozmer

Spolupráca s mestom Nitra

  • organizácia odbornej konferencie Cyrilometodské dedičstvo vrátane prezentácií členov katedry (rok 2017)
  • v spolupráci s Fórom náboženstiev sveta - Slovensko organizácia Stredoeurópskeho medzináboženského fóra zameraného na komunikáciu medzi náboženstvami (rok 2016)
  • organizovanie odbornej konferencie Sloboda - viera - autenticita a podpora vydania publikácie (rok 2011)
  • spoluorganizovanie festivalu Mozaika kultúr zameraného na dialóg medzi kultúrami a náboženstvami (rok 2008)
  • prednášky pre Združenie Pátra Jozefa Opralu S.J. v Nitre (rok 2004)
  • ponuka kurzu celoživotného vzdelávania Náboženstvo včera a dnes (v rámci Univerzity tretieho veku) - trvá


Spolupráca so zahraničnými inštitúciami je zacielená na internacionalizáciu študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy (pozvané prednášky zahraničných odborníkov, medzinárodný vzdelávací projekt Zimná škola filozofie výchovy), ako aj na projektovú a publikačnú činnosť.

Konkrétne prebieha zahraničná spolupráca Katedry náboženských štúdií s pracoviskami:  

  • Katedra pedagogiky Teologickej fakulty Juhočeskej univerzity v Českých Budějoviciach, CZ (spoločné publikácie, vzdelávací projekt Zimná škola filozofie výchovy, mobility v rámci projektu Erasmus, hosťovské prednášky),
  • Husitská teologická fakulta Karlovej univerzity v Prahe, CZ (spoločné publikácie, hosťovské prednášky),
  • Pedagogická sekcia Českej kresťanskej akadémie, CZ (vzdelávací projekt Zimná škola filozofie výchovy),
  • Vyššia odborná škola sociálno-pedagogická JABOK v Prahe, CZ (hosťovské prednášky),
  • RUDN University Moskva, RU (príprava medzinárodného projektu zameraného na skúmanie dopadu pandémie Covid na kvalitu života študentov vysokých škôl; publikovanie spoločných výstupov kategórie A zameraných na sledovanie kvality vzdelávania a možnosti jej zvyšovania),
  • Výskumný inštitút S. Kierkegaarda Ljubljana, SLO (spolupráca pri organizovaní medzinárodných konferencií od roku 2013, vydávanie spoločných publikácií zameraných na problematiku filozofie náboženstva a náboženskej výchovy), 
  • Vysoká škola aplikované psychologie Terezín, CZ (spolupráca pri príprave vedeckých projektov určených pre európsku komisiu, spoločný výskum v oblasti psychológie náboženstva a jej využitia vo vzdelávaní budúcich učiteľov náboženskej výchovy, spoločné výstupy),
  • The General Tadeusz Kościuszko Military Academy of Land Forces, Wroclaw, PL (spolupráca pri príprave vedeckého projektu pre európsku komisiu; trvalo udržateľný rozvoj, bezpečnosť a ich začlenenie do výchovného a vzdelávacieho procesu).
e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Študentský život

https://www.ukf.sk/studium/studentsky-zivot

Univerzita Konštantína Filozofa v rámci svojich možností podporuje kultúrne a športové aktivity študentov. Študentská činnosť je sústredená aj v univerzitných združeniach a kluboch.


Kultúra

V priestoroch Študentského domova Nitra pôsobí Univerzitný tvorivý ateliér. Je integrujúcim kultúrnym bodom študentov univerzity a ich umeleckých telies na nácvik a realizáciu inscenácií, rôznorodých scénických projektov a kultúrnych podujatí. Ateliér sa využíva aj pre pedagogický proces (tvorivé dielne, semináre, tréningy, workshopy) umelecky a umelecko-výchovne orientovaných študijných programov v rámci univerzity.

Folklórny súbor Ponitran je umelecký súbor s najdlhšou históriu na univerzite a zameriava sa na tradičný slovenský folklór s orientáciou na oblasť Ponitria. Poslaním súboru je rozvíjať záujmovú činnosť študentov, nadväzovať na tradičnú kultúru Slovenska, umelecky ju interpretovať a zhromažďovať folklórny materiál z rôznych oblastí Slovenska, najmä však z oblasti Nitry a Tekova.

Študentské divadlo VYDI bolo založené v roku 1992. Počas jedného akademického roka zvyčajne naštuduje jednu inscenáciu, s ktorou sa študenti prezentujú pred domácim publikom v Univerzitnom tvorivom ateliéri FF UKF. Podobne sa zúčastňujú i rôznych regionálnych prehliadok či tematických festivalov. Pôsobenie študentov v tomto súbore nesúvisí len s tvorbou divadelných inscenácií, ale aj s rozmanitým spektrom variabilných činností v rámci akademického roka: improligy, stand up vystúpenia, pouličné sprievody, mikulášske večierky, majálesy, kabarety, imatrikulácie, beánie, workshopy a pod.

Občianske združenie JA a MY sa venuje organizácii kultúrnych podujatí, výstav, koncertov, vedeckých konferencií, seminárov, diskusných fór, okrúhlych stolov, besied, ako aj príprave a organizácii alternatívnych umeleckých projektov v celoslovenskom i v medzinárodnom kontexte s dôrazom na podporu všestranného umeleckého rozvoja regiónu. Združenie podporuje začínajúcich umelcov, publicistov i umenovedcov s cieľom umožniť im verejnú prezentáciu ich tvorivej a vedeckej činnosti. Z pôsobenia združenia je najznámejšia organizácia Festivalu Petra Scherhaufera.

Maďarský spevácky zbor UKF úspešne reprezentuje univerzitu na domácich i zahraničných koncertných pódiách, zborových festivaloch a súťažiach. Na jednotlivých ročníkoch celoslovenskej kvalifikačnej súťaže speváckych zborov Kodályove dni v Galante pravidelne získava ocenenie Zlaté pásmo. Zbor pravidelne koncertuje a jeho cieľom je pestovanie a ďalšie oživovanie kodályovských tradícií, ako aj šírenie maďarskej zborovej kultúry, v prvom rade v kruhu univerzitnej mládeže. Gestorom speváckeho zboru je v súčasnosti Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF.


Šport

Športová činnosť študentov UKF sa zameriava okrem individuálnych výkonov študentov aj na kolektívne športy. Dôležité miesto zastáva Združenie športových klubov UKF v Nitre, do ktorého patria štyri športové oddiely Volley project UKF Nitra, BKM Junior UKF Nitra, Taekwon-Do UKF NITRA a hokejový tím Philosophers Nitra.


Študentský parlament UKF 

https://www.ukf.sk/univerzita/studentske-kluby-a-zdruzenia

Každoročne organizuje podujatia – Nitrianske univerzitné dni, Dni nitrianskych univerzít, do ktorých sa študenti UZS zapájajú ako účastníci, ale aj pod dohľadom pedagógov ako zdravotnícky dozor pri zabezpečovaní prvej pomoci https://www.ukf.sk/verejnost/aktuality/udalosti/4288-studentsky-parlament-chysta-online-podujatia)

V rámci zabezpečenia kvalitného štúdia i mimoškolského života poskytuje Univerzita Konštantína Filozofa svojim študentom rozličné služby (https://www.ukf.sk/studium/sluzby-studentom).

Univerzitné pastoračné centrum Pavla Straussa v Nitre (UPC) bolo na UKF otvorené v decembri 2008. Jeho hlavným cieľom je poskytovanie pastoračnej starostlivosti a duchovnej pomoci študentom a pracovníkom nitrianskych univerzít, inštitúcií a študentských domovov (www.upcnitra.sk). Študenti učiteľstva náboženskej výchovy sa aktívne podieľajú na chode UPC v Nitre (https://www.upcnitra.sk/ludia/koordinatori/). 

Študentské centrum (SC) ponúka študentom poradenské služby a služby na podporu ich aktivít mimo vyučovacieho procesu. Centralizovaná poradenská činnosť zahŕňa duchovné, finančné, kariérne, psychologické, právne, sociálne poradenstvo, poradenstvo zamerané na zdravie a poradenstvo a podporu pre študentov so špecifickými vzdelávacími potrebami (https://www.ukf.sk/sc).

f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov na mobilitách a stážach upravuje:

Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd

https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy/73-moja-ukf/4514-12-2021-smernica-o-realizacii-mobilit-v-ramci-programu-erasmus-inych-stipendijnych-programov-a-bilateralnych-dohod.

Pokyny na prihlasovanie sú zverejňované na webovom sídle univerzity: https://www.ukf.sk/

Pravidlá uznávania tohto vzdelávania upravuje:

Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf.

Fakultným koordinátorom programu Erasmus+ ako aj kontaktnou osobou pre študentov pri iných typoch mobilít a stáží  je:

Prodekan pre zahraničné vzťahy a rozvoj prof. PaedDr. Bernard Garaj, CSc.: bgaraj@ukf.sk

Katedrovým koordinátorom programu Erasmus+ je:

doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD.: mlyko@ukf.sk.


Katedra náboženských štúdií všestranne podporuje domáce a medzinárodné mobility a rôzne aktivity študentov v súlade so Stratégiou internacionalizácie UKF v Nitre na roky 2019 – 2025. V rámci programu Erasmus+ Katedra náboženských štúdií spolupracuje s Katedrou pedagogiky Teologickej fakulty na Juhočeskej univerzite v Českých Budějoviciach a s Katedrou pedagogiky Husitskej teologickej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe (http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/studium/erazmus-plus).


9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Kritériá a požiadavky na uchádzačov (v zmysle § 57 ods. 5 zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov) sú vždy transparentne zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie

Základnou podmienkou prijatia na vysokoškolské štúdium druhého stupňa, teda na magisterského štúdium, je vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa (podľa §56 ods. 2, zákona 131/2002).

b) - Postupy prijímania na štúdium.

Postupy prijímania na štúdium sa riadia zásadami prijímacieho konania na FF a sú zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/zasady-prijimacieho-konania.

Uchádzač reaguje na zverejnenú ponuku štúdia https://www.ff.ukf.sk/ponuka-studia/, ktorú fakulta každoročne aktualizuje na webovom sídle fakulty a univerzity a na Portáli VŠ po prerokovaní na kolégiu dekanky FF. 

Doplňujúce organizačné inštrukcie k podávaniu elektronických alebo papierových prihlášok nájde uchádzač na stránke fakulty https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/prihlaska-na-studium

Akékoľvek otázky v súvislosti s prijímacím konaním zodpovedia študentovi poverené osoby (prodekanka pre vzdelávanie, prodekan pre medzinárodné vzťahy) na mailovom kontakte prijimacky@ffukf.sk.

c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie sú dostupné v AIS: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/vysledky-prijimacieho-konania a pravidelne sú zverejňované v podobe štatistík vo výročnej správe fakulty: https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy.

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.
  • Monitorovanie a hodnotenie študijných programov študentmi je s ročnou periodicitou realizované prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu a pedagógov študentmi. Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu upravuje Systém zabezpečovania kvality na FF UKF: https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf
  • Vlastné periodické hodnotenie výučby realizuje aj katedra. Študenti sú v osobnom kontakte aj prostredníctvom elektronickej komunikácie požiadaní o anonymné vyplnenie dotazníkov cez systém Google Forms. V dotazníkoch sa zisťuje: zrozumiteľnosť prednášanej matérie, schopnosť pedagóga vzbudiť záujem o predmet a jeho obsah, schopnosť pedagóga podnietiť diskusiu, miera osobného obohatenia študenta absolvovaním predmetu, adekvátnosť spôsobu oznámenia hodnotiacich kritérií, vysvetlenie kladov aj nedostatkov študenta pri priebežnom alebo záverečnom hodnotení učiteľom, komunikácia učiteľa so študentmi, promptnosť a efektivita, dodržiavanie rozvrhu a harmonogramu akademického roka, adekvátne využitie času zo strany pedagóga, zdokonalenie v oblasti komunikácie a vyjadrovaní názorov zo strany študentov. 
  • Jednotliví pedagógovia katedry realizujú spätnú väzbu tiež individuálne, na konci prednáškového obdobia. Spätná väzba zo strany študentov vedie ku kontinuálnemu skvalitňovaniu procesu výučby a prispôsobovaniu metód výučby potrebám študentov. 
b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.
  • Výsledky spätnej väzby študentov sú analyzované na viacerých úrovniach fakulty (kolégium dekana, Vedecká rada FF, Akademický senát FF a i.), sú komunikované so zainteresovanými stranami a zverejnené na webovom sídle fakulty, vo výročnej správe fakulty (https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy) a v správe z hodnotenia výučby a pedagógov fakulty (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/hodnotenie-vyucby-a-pedagogov-studentmi). Výsledky spätnej väzby sú dôležitým podkladom pre skvalitňovanie študijného programu. 
  • Do katedrou organizovaného hodnotenia výučby v ak.roku 2020/2021 sa zapojilo 90 percent študentov katedry. Výsledky spätnej väzby boli podrobne analyzované na katedre a boli vypracované konkrétne návrhy na skvalitnenie výučby, ktorých implementácia je priebežne monitorovaná.   
  • Výsledky hodnotenia výučby študentmi št. programu učiteľstvo náboženskej výchovy za akademický rok 2020/2021 a prijaté opatrenia sú zverejnené na stránke: http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/84-hodnotenie-vyucujucich-studentmi.
c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.
  • Absolventov zastupovala a na tvorbe študijného programu sa podieľala jeho absolventka Mgr. Eva Ďurková, PhD. (durkova.eva15@gmail.com).
  • Absolventi v elektronickej alebo osobnej komunikácii vyjadrili záujem naďalej spolupracovať s katedrou a zapojiť sa do jej projektovej a vzdelávacej činnosti (Mgr. Valéria Fogadová, Mgr. Ivan Gábor, PhD., Mgr.Benjamín Szabó a ďalší). Mnohí sa kontinuálne zúčastňujú online aktivít katedry (pozvané prednášky odborníkov, Zimná škola filozofie výchovy).
  • Absolventi s dlhšou pedagogickou skúsenosťou poskytujú katedre odborné konzultácie z realizácie kurikula náboženskej výchovy v praxi (Mgr. Anna Kardošová, učiteľka náboženskej výchovy na Základnej škole s materskou školou vo Veľkom Kýre, Mgr. Daniela Hodásová, učiteľka Základnej školy Cabaj - Čápor, metodička Diecézneho katechetického úradu v Nitre, Mgr. Danka Brezniaková, učiteľka Spojenej katolíckej školy v Nitre).
  • Absolventi (Mgr. Šimon Chrvala, Mgr. Adriana Vanyová, Mgr. Michal Krauter, Mgr. Valéria Fogadová a Mgr. Benjamín Szabó) sa o štúdiu na katedre a ich uplatnení v praxi vyjadrili v krátkych videách, ktoré sú dostupné cez katedrovú stránku (http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/absolventi) alebo cez youtube kanál katedry (https://www.youtube.com/channel/UCD6vbPHl9j3dgBNkPZiSlqA/videos).
  • Ostatní oslovení absolventi študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii) ocenili na absolvovanom študijnom programe individuálny prístup k študentom, odbornosť i ľudskosť vyučujúcich, výbornú atmosféru štúdia, ako aj možnosť zúčastňovať sa mimoškolského aktivít.
  • Pozitívna spätná väzba od absolventov je pre katedru silnou motiváciou do neustáleho zvyšovania kvality študijného programu.
11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu