DOKUMENT
Študijný program
AKNV22b - Učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii)
Štúdium
Stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - učiteľské štúdium
Typ dokumentu
Opis študijného programu
Názov vysokej školy
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Sídlo vysokej školy
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
Názov fakulty
Filozofická fakulta
Sídlo fakulty
Štefánikova 67, 949 01 Nitra
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorné hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania UKF (Rada kvality UKF)
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii) / 23108
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
Prvý stupeň, kód 645
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
sídlo UKF v Nitre
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, kód 7605
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
Učiteľský kombinačný študijný program. Možné kombinácie: FF: s predmetmi učiteľstva anglického jazyka a literatúry, estetickej výchovy, etickej výchovy, histórie, nemeckého jazyka a literatúry, ruského jazyka a literatúry, slovenského jazyka a literatúry, španielskeho jazyka a literatúry, výchovy k občianstvu; FPV: s predmetmi učiteľstva ekonomických predmetov, biológie, chémie, ekológie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky; PF: s predmetmi učiteľstva hudobného umenia, pedagogiky, psychológie, techniky, telesnej výchovy, výtvarného umenia; FSŠ: s predmetmi učiteľstva maďarského jazyka a literatúry
f) - Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) - Forma štúdia.
denná
h) - Pri spoločných študijných programoch spolupracujúce vysoké školy a vymedzenie, ktoré študijné povinnosti plní študent na ktorej vysokej škole (§ 54a zákona o vysokých školách).

x

i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3 roky
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
10 - plánovaný počet študentov prvého ročníka v akademickom roku 2022/2023; 10 - skutočný počet uchádzačov v akademickom roku 2021/2022; 15 - celkový počet študentov v akademickom roku 2021/2022
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Profil absolventa bakalárskeho študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy (prvý stupeň) zahŕňa vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sú definované v opise študijného odboru 38. učiteľstvo a pedagogické vedy, ako aj vedomosti a zručnosti, ktoré sa vzťahujú k jadru študijného odboru 37. teológia (katolícka).

Absolvent rozumie základným termínom a súvislostiam kresťanského učenia. Má poznatky z filozofie, etiky a teológie a je schopný používať ich so zreteľom k pedagogickému zameraniu svojho odboru. Má základnú orientáciu v pedagogickej a psychologickej problematike, a to v rozsahu, ktorý je nevyhnutný pre vykonávanie činnosti pedagogického asistenta. Má skúsenosti s inštitucionalizovaným vzdelávaním a je schopný sa do neho zapojiť. Absolvent je osobnostne pripravený na prácu v školskom prostredí i mimo neho. Úspešné ukončenie bakalárskeho stupňa oprávňuje absolventa pokračovať v magisterskom stupni štúdia. Ako absolvent bakalárskeho stupňa štúdia je spôsobilý vykonávať prácu pedagogického asistenta v súlade s MŠVVaŠ SR č. 1/2020 Z. z., príloha č. 6.


Teoretické vedomosti 

Absolvent študijného programu Učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (prvý stupeň):

  • pozná dejiny kresťanského myslenia a kultúry a dokáže zhodnotiť a kriticky posúdiť význam kresťanstva pre európsku kultúru (predmet Dejiny kresťanského myslenia a kultúry),
  • dokáže opísať a reflektovať dejinné premeny teórií kresťanského vzdelávania so zreteľom k všeobecným ľudským dejinám; pozná základných mysliteľov a šíriteľov idey kresťanskej vzdelanosti v dejinách (predmet Dejinné teórie náboženskej výchovy), 
  • orientuje sa v súčasných teóriách o výchove ako obrate k dobru, pravde a kráse a spoznáva paletu pedagogických metód (ciest), ktoré môže uplatniť vo výučbe so zreteľom k cieľom a účastníkom náboženského vzdelávania (Filozofia náboženskej výchovy),
  • má znalosti o obsahu jednotlivých kníh Biblie, rozumie historickému procesu vzniku starozákonných a novozákonných biblických kníh a dokáže opísať spôsob výberu kanonických kníh prvotnou Cirkvou (predmety Starý zákon a Nový zákon),
  • rozumie motívom slobodnej voľby a rozlišuje medzi konceptom slobody ako svojvôle a slobody ako osobnej zodpovednosti (Kresťanská morálna filozofia I), 
  • je si vedomý významu svedomia v otázke axiologizácie osoby žiaka a pozná metódy rozvoja svedomia (predmet Kresťanská morálna filozofia II),
  • orientuje sa v základných pojmoch systematickej teológie (predmety Dogmatická teológia I a Dogmatická teológia II).


Praktické schopnosti a zručnosti 

Absolvent študijného programu Učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (prvý stupeň):

  • dokáže sformulovať problém a popísať jeho príčiny, identifikuje a rozlišuje rôzne spôsoby poznávania (predmet Kresťanská systematická filozofia),
  • dokáže implementovať princípy kritického myslenia do vzdelávacieho procesu a formulovať vlastné argumenty v prospech pravdy (predmet Kresťanská systematická filozofia),
  • kladie, systematicky reflektuje a prehlbuje veľké ľudské otázky (otázka šťastia, priateľstva, lásky, strachu, utrpenia, smrti apod.) (predmety Kresťanská systematická filozofia a Kresťanská morálna filozofia I), 
  • prepája rozumové hľadanie a kresťanskú vieru pri reflexii existenciálnych otázok žiakov (predmet Kresťanská morálna filozofia I a II),
  • číta a interpretuje biblické texty za pomoci vybraných metód biblickej analýzy a biblický jazyk obrazov, symbolov a gest vie odlíšiť od jazyka faktov a noriem (predmety Starý zákon a Nový zákon), 
  • aplikuje poznatky systematickej teológie do kontextu náboženskej výchovy (Dogmatická teológia I a II),
  • zohľadňuje vývinové danosti žiaka, ako aj jeho špecifické potreby (Pedagogická prax I – hospitačno-asistentská),
  • vyhľadáva a spracováva relevantné informačné zdroje (všetky predmety),
  • dokáže samostatne pracovať s odbornou literatúrou a rozličnými informačnými zdrojmi (všetky predmety),
  • využíva digitálne technológie, má skúsenosť s online vyučovaním (všetky predmety).


Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti 

Absolvent študijného programu Učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (prvý stupeň) vďaka predmetu Pedagogická prax I – hospitačno-asistentská:

  • vie bezprostredne spolupracovať s učiteľom v triede a s pedagogickými zamestnancami školy, 
  • dokáže uľahčiť adaptáciu žiaka na prostredie školy a uľahčuje prekonávanie bariér, ktoré plynú z jeho prípadného sociálneho znevýhodnenia,
  • spoluorganizuje činnosti žiaka počas výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s pokynmi učiteľa,
  • je schopný vykonávať pedagogický dozor počas neprítomnosti učiteľa a prestojov vo výchovno-vzdelávacom procese, 
  • zvláda odprevádzanie žiakov, doprovod žiakov do ZŠ a zo ZŠ,
  • aktívne spolupracuje pri príprave učebných pomôcok na záujmovú činnosť,
  • komunikuje s rodičmi (zákonnými zástupcami) žiaka o procese výchovy a vzdelávania.
b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.
  • Absolvent(ka) bakalárskeho študijného programu je spôsobilý(á) vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta alebo v pozícii vychovávateľ.
  • Bakalárske štúdium je zároveň prípravou pre nadväzujúci magisterský stupeň a pre získanie kvalifikácie na vykonávanie profesie učiteľa na základnej a strednej škole. 
  • Okrem toho sa absolventi môžu uplatniť aj v pozíciách animátorov, farských asistentov, v centrách voľného času, katechetických centrách a inštitúciách, ktoré sa venujú výchove a vzdelávaniu detí a mládeže.  
c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Študijný program reflektuje požiadavky potenciálnych zamestnávateľov, predovšetkým riaditeľov základných a stredných škôl. Študenti už počas štúdia absolvujú pedagogickú prax na vybraných školách a získavajú praktické skúsenosti nevyhnutné pre výkon povolania. 

Relevantné externé zainteresované strany poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k predkladanému študijnému programu:


Zamestnávatelia

Spojená katolícka škola v Nitre

Riaditeľ: Mgr. Radoslav Rusňák 

Adresa: Farská 19, 949 01 Nitra

www.gcm.sk (Gymnázium sv. Cyrila a Metoda), www.zsfarskanr.sk (Základná škola sv. Svorada a Benedikta), www.msfarskanrsk (Materská škola svätých anjelov strážcov)

Tel.: +421 (037) 6526621


Základná škola v Močenku

Riaditeľ: Mgr. Eduard Lacko

Adresa: Školská 1699/23, 951 31 Močenok

www.zsmocenok.edupage.sk

Tel.: +421 (037) 6552894


Ďalšie zainteresované strany - osoby poverené kontinuálnym vzdelávaním učiteľov náboženskej výchovy

Diecézny katechetický úrad v Nitre

Riaditeľ: Mgr. Ondrej Kellner

Adresa: Pribinovo námestie 7, 949 01 Nitra

http://www.dkunitra.sk/

Tel.: +421 911 812 077


Ďalšie zainteresované strany - osoby zo strany cirkví a náboženských spoločností vydávajúce v súlade s platnou legislatívou poverenie vyučovať náboženskú výchovu v školách

Biskupský úrad v Nitre

Sídelný biskup: Mons. Viliam Judák

Adresa: Námestie Jána Pavla II. č. 7, 950 50 Nitra

http://www.biskupstvo-nitra.sk/biskupsky-urad/

Tel.: +421 (037) 7721747

3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Absolvent bakalárskeho stupňa štúdia učiteľstva môže pokračovať v ďalšom štúdiu na magisterskom stupni alebo si môže vybrať povolanie pedagogického asistenta. Prax ukazuje, že všetci absolventi bakalárskeho stupňa si volia cestu ďalšieho pokračovania v štúdiu, aby sa mohli stať kvalifikovanými učiteľmi na základných a stredných školách.

Z hľadiska uplatniteľnosti v povolaní pedagogického asistenta má absolvent všetky predpoklady pre úspešný vstup do zamestnania. Má absolvovanú prax, teoretické a praktické poznatky a zručnosti, ktoré sú nevyhnutné pre regulované povolanie pedagogického asistenta.

Absolventi sa uplatňujú aj v pozíciách animátorov, farských asistentov, v centrách voľného času, katechetických centrách a inštitúciách, ktoré sa venujú výchove a vzdelávaniu mládeže.

b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Všetci absolventi bakalárskeho stupňa si zvolili pokračovanie v magisterskom stupni, preto uvádzame úspešných absolventov magisterského stupňa štúdia.


Absolventi úspešne pôsobiaci v základnom a strednom školstve (výber):

Mgr. Daniela Hodásová (UAP Biológia – Katechetika), učiteľka Základnej školy Cabaj - Čápor, metodička Diecézneho katechetického úradu v Nitre

PaedDr. Richard Gurbicz (UAP Anglický jazyk – Katechetika), učiteľ a zástupca riaditeľky Piaristickej spojenej školy sv. Jozefa Kalazanského v Nitre

Mgr. Veronika Bartóková (UAP História – Katechetika), učiteľka na Súkromnej základnej škole pre žiakov s autizmom v Banskej Bystrici

Mgr. Ivan Gábor, PhD. (UAP História – Náboženská výchova), absolvent interného doktorandského štúdia Etika na FF UKF v Nitre, učiteľ Základnej školy s materskou školou Červeník  

Mgr. Eva Ďurková, PhD. (UAP História – Náboženská výchova), absolventka interného doktorandského štúdia Etika na FF UKF v Nitre, učiteľka Základnej školy spojenej s materskou školou v Hlohovci

Mgr. Adriana Vanyová (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy Fatranská v Nitre

Mgr. Dana Brezniaková (UAP Nemecký jazyk – Katechetika), učiteľka Spojenej katolíckej školy v Nitre

Mgr. Ivan Haľak (UAP Slovenský jazyka – Katechetika), učiteľ Katolíckeho gymnázia Štefana Moysesa v Banskej Bystrici

Mgr. Peter Vagaský (UPA Technická výchova – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy s materskou školou v Žbinciach

Mgr. Peter Ondriáš (UAP Telesná výchova – Náboženská výchova), učiteľ Spojenej školy Rákocziho v Kráľovskom Chlmci

Mgr. Dana Kolková (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy Benkova v Nitre

Mgr. Ivana Pavlatovská (UAP Biológia – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy s materskou školou vo Vrábľoch

Mgr. Peter Mydliar (UAP História – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy Na bielisku v Pezinku

Mgr. Hana Puváková (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Gymnázia J. B. Magina vo Vrbovom

Mgr. Marián Sabala (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľ Strednej odbornej školy technickej v Tlmačoch

Mgr. Šimon Chrvala (UAP História – Náboženská výchova), učiteľ Gymnázia Pierra de Coubertina v Piešťanoch

Mgr. Lucia Boháčová (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), učiteľka Spojenej školy v Belej

Mgr. Monika Leššová (UAP Hudobná výchova – Náboženská výchova), učiteľka Základnej školy v Močenku

Mgr. Benjamín Szabó (UAP Psychológia – Náboženská výchova), učiteľ Katolíckej spojenej školy sv. Vincenta de Paul v Leviciach

Mgr. Roman Fabík (UAP Občianska náuka – Náboženská výchova), učiteľ Základnej školy Hollého v Topoľčanoch


Absolventi úspešne pôsobiaci na vysokých školách:

Mgr. Ján Hrkút, PhD. (UAP Estetika – Katechetika), odborný asistent Katedry filozofie FF KU v Ružomberku 

doc. PhDr. Ján Gallik, PhD. (UAP Slovenský jazyk – Katechetika),vysokoškolský učiteľ,  riaditeľ Ústavu stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ UKF v Nitre 

ThLic. Juraj Skřivánek, PhD. (UAP Anglický jazyk – Náboženská výchova), absolvent externého doktorandského štúdia Teológia na TF Trnavskej univerzity, súkromný učiteľ - živnostník

Mgr. Michal Krauter (UAP Slovenský jazyk a literatúra – Náboženská výchova), doktorand na Ústave stredoeurópskych jazykov a kultúr FSŠ UKF v Nitre

doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (UAP Francúzsky jazyk – Katechetika), vysokoškolská učiteľka pôsobiaca na Katedre náboženských štúdií FF UKF v Nitre


Absolventi ocenení externými inštitúciami:

Mgr. Daniel Karpinský (UAP Anglický jazyk – Katechetika), nositeľ ocenenia Zlatý Amos 2007 - Učiteľ roka

Mgr. Ján Marosz (UAP Nemecký jazyk – Katechetika), nositeľ ocenenia Biela vrana

c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).
  • Katedra spolupracuje s Diecéznym katechetickým úradom v Nitre, ktorý koordinuje učiteľov náboženskej výchovy v Nitrianskej diecéze a zároveň zabezpečuje ich ďalšie vzdelávanie a duchovnú formáciu. DKÚ sleduje aj možnosti uplatnenia absolventov v rámci diecézy a eviduje voľné pracovné miesta učiteľov náboženskej výchovy. Skúsenosti diecézneho katechetického úradu s absolventami študijného programu náboženská výchova sú pozitívne, čo dokladuje aj priložené „Odporúčanie pokračovať v študijnom programe učiteľstva náboženskej výchovy“ od riaditeľa DKÚ v Nitre. 
  • Konkrétne skúsenosti s kvalitou absolventov ponúkajú jednotlivé školy, v ktorých našli absolventi uplatnenie. Svoju spokojnosť s kvalitou absolventov učiteľského programu náboženskej výchovy na FF UKF v Nitre pre potreby hodnotenia študijného programu písomne vyjadril riaditeľ Spojenej katolíckej školy v Nitre a riaditeľ Základnej školy v Močenku.
  • Pre obsadenie pracovného miesta učiteľa náboženskej výchovy potrebujú absolventi študijného programu v súlade s platnou legislatívou (Zmluva medzi Slovenskou republikou a registrovanými cirkvami a cirkevnými spoločnosťami, č. 250/2002 Z.z., článok 13, bod 6) aj poverenie vyučovať od vlastnej registrovanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti. Uchádzačom o zamestnanie učiteľa náboženskej výchovy (katolíckej) udeľuje toto poverenie (tzv. kanonickú misiu) miestny ordinár. Prikladáme preto aj potvrdenie nitrianskeho diecézneho biskupa o adekvátnej pripravenosti absolventov študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy na FF UKF v Nitre.
  • Spätnú väzbu katedra získava aj v komunikácii s cvičnými učiteľmi na školách, kde študenti katedry absolvujú pedagogickú prax, v prípade bakalárskeho stupňa hospitačnú prax. Okrem štandardnej komunikácie cez hodnotiace hárky sa metodik katedry zúčastňuje na vyučovacích hodinách študentov a získava spätnú väzbu od cvičných učiteľov. Hodnotenie zo strany cvičných učiteľov je pozitívne, pripravenosť študentov náboženskej výchovy považujú za adekvátnu, vysoko nadpriemernú. Študenti sú zo strany cvičných učiteľov hodnotení známkami A (výborne) - B (veľmi dobre), čo samo o sebe nasvedčuje na vynikajúcu pripravenosť študentov pre prax. Cvičnými školami sú: Základná škola Fatranská v Nitre, Základná škola Benkova v Nitre, Spojená katolícka škola v Nitre, Piaristická spojená škola sv. Jozefa Kalazanského v Nitre.
4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (prvý stupeň) bol spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF v Nitre, ktoré sú podrobne konkretizované v dokumentoch:


Filozofická fakulta UKF v Nitre má vytvorené postupy a nástroje na schvaľovanie, monitorovanie a hodnotenie realizácie študijných programov, ktoré sa týkajú definovania formálnych postupov na schvaľovanie študijných programov iným subjektom ako tými, ktoré ich realizujú; tvorby študijných programov realizovaných na fakulte; sledovania dostupnosti vhodných učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov; formulovania očakávaných a kontroly dosiahnutých výsledkov vzdelávania vo vzťahu k profilu absolventa; monitorovania študijnej úspešnosti a dosiahnutých výsledkov vzdelávania študentov; pravidelného hodnotenia a revidovania študijných programov; zapojenia študentov do aktivít zameraných na hodnotenie študijných programov; a zabezpečenia spätnej väzby od zamestnávateľov, zástupcov trhu práce a ďalších príslušných organizácií ohľadne uplatnenia absolventov. 


Tvorba študijných programov, ich obsah a forma štúdia vychádza z opisu študijných odborov a z akreditačných kritérií/štandardov, z odborného a kvalifikačného potenciálu tvorivých pracovníkov, reflektuje záujem zo strany uchádzačov a potreby pracovného trhu. Študijné programy sú pripravované v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF, ktoré určujú zodpovednosť za jednotlivé procesy riadenia kvality. Dostupnosť učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov zabezpečuje fakulta v spolupráci s jej pracoviskami prostredníctvom nákupu odbornej literatúry, edičnej činnosti fakulty, ako aj e-learningových vzdelávacích kurzov. Naplnenie očakávaných výsledkov vzdelávania, ktoré sú formulované v informačných listoch predmetov, sa vyhodnocuje prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi, ďalej v periodických hodnotiacich správach o vzdelávacej činnosti a v štatistikách úspešnosti na štátnych skúškach, ako aj analýzou hodnotení zaznamenaných v AIS. Pravidelné hodnotenie a revidovanie študijných programov je realizované osobou zodpovednou za študijný program (ďalej len „OZŠP“), pracovníkmi katedier, prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi a orgánmi zabezpečovania kvality na úrovni fakulty a univerzity. 

Učitelia podieľajúci sa na realizácii študijného programu pravidelne aktualizujú obsah svojich predmetov o poznatky získané v priebehu riešenia vedecko-výskumných projektov. Výsledky svojej vedecko-výskumnej činnosti publikujú v indexovaných periodikách, monografických dielach a učebných textoch, ktoré slúžia ako študijná literatúra pre študentov študijného programu. Výsledky svojej vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti tvoriví pracovníci tiež prezentujú a propagujú v rámci vedeckých a odborných podujatí pre odbornú verejnosť a študentov. Spätnú väzbu o úspešnosti uplatnenia absolventov získava fakulta od zamestnávateľov, kontaktom s absolventmi a prieskumami realizovanými a iniciovanými z úrovne vedenia fakulty a jej pracovísk.

b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný v AIS v časti Študijné programy vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia.

c) - V študijnom pláne spravidla uvedie:

Študijný plán v AIS

Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný v AIS v časti Študijné programy vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia.


BLOK POVINNÝCH PREDMETOV

  • Modul filozofický

Dejiny kresťanského myslenia a kultúry (4K, 2P+2S, PH) - profilový predmet 

Dejinné teórie náboženskej výchovy (5K, 2P+2S, PH) - profilový predmet

Kresťanská morálna filozofia I (6K, 2P+2S, PH) - profilový predmet

Kresťanská systematická filozofia (5K, 2P+2S, PH) - profilový predmet

Filozofia náboženskej výchovy (5K, 2P+2S, PH) - profilový predmet


  • Modul teologický

Starý zákon (6K, 2P+2S, S) - profilový predmet

Nový zákon (5K, 2P+2S, S) - profilový predmet

Dogmatická teológia I (3K, 2S, PH) - profilový predmet

Dogmatická teológia II (5K, 2P+2S, S) - profilový predmet

Všeobecná morálna teológia (6K, 2P+2S, S)


  • Modul odborovo-didaktický:

Pedagogická prax I. hospitačno-asistentská (1K, 20sC, A) - profilový predmet


BLOK POVINNE VOLITEĽNÝCH PREDMETOV

  • Modul filozofický

Kresťanská morálna filozofia II (3K, 1P+1S, PH) - profilový predmet

Religionistika (3K, 2S, A)


  • Modul teologický

Úvod do teológie (3K, 2S, A)

Liturgika (3K, 2S, PH)

Vybrané kapitoly z cirkevných dejín (3K, 2S, A)

Animátor, líder, mystagóg (3K, 2S, A)


  • Predmety záverečnej práce

Seminár k bakalárskej práci I (2K, 2S, A) 

Seminár k bakalárskej práci II (2K, 2S, A) 


BLOK VÝBEROVÝCH PREDMETOV

Základy filozofie náboženstva (3K, 2P, A)

Teória komunikácie v kresťanských médiách (2K, 1P+1S, A)

Tomáš Akvinský - učiteľ etiky (3K, 1P+1S, A)

Veda a náboženstvo (3K, 1P+1S, A)

Semestrálna práca (1K, 1S, A)

Zimná škola filozofie výchovy (1K, 10sP+5sS, A)


BLOK PREDMETOV ŠTÁTNEJ SKÚŠKY

Bakalárska práca a jej obhajoba (10K) 


Zdôvodnenie skladby študijného programu

Študijný plán bakalárskeho stupňa pozostáva z troch modulov, ktoré sú reprezentované jednotlivými profilovými predmetmi a dopĺňané ostatnými povinnými, povinne voliteľnými a výberovými predmetmi. Ide o modul filozofický, teologický a odborovo-didaktický. Komplexný rozvoj vedomostí, zručností a kompetencií študentov je zabezpečený v synergii týchto modulov a v prieniku ich špecifických metodologických prístupov. Študent je ich absolvovaním adekvátne pripravený pre prax, najmä pre výkon profesie pedagogického asistenta, alebo pre pokračovanie v magisterskom stupni štúdia. 

  1. Cieľom teologického modulu je pripraviť študentov na asistentskú prax, kde je nevyhnutná základná orientácia vo vybraných oblastiach katolíckej teológie. Študent sa v tomto stupni štúdia zoznamuje s jednotlivými knihami Biblie, s teologickými traktátmi a základnými pojmami morálnej teológie. Do teologického poznania je uvádzaný postupne. V prvom semestri absolvuje predmet Úvod do teológie, ktorý ho zoznámi s prameňmi a metodológiou teologických vied. Schopnosť pracovať s Bibliou a interpretovať jej obsah rozvíja na predmetoch Starý zákon a Nový zákon. Pravdy viery a zručnosti v odovzdávaní týchto právd získava na predmetoch Dogmatická teológia I a Dogmatická teológia II. Rozšírenie kompetencií v oblasti teológie sa uskutočňuje cez predmet Liturgika, ktorý študentovi sprostredkúva nielen poznatky z oblasti liturgického slávenia v Cirkvi, ale aj možnosti využitia liturgie v náboženskej výchove. Študent zároveň získava zručnosti vo vykonávaní konkrétnych liturgických úkonov. Do teologického modulu patria aj predmety zamerané na problematiku morálneho života človeka, konkrétne Všeobecná morálna teológia, kde sa študent učí identifikovať principiálne postoje kresťanskej morálky a kresťanského učenia. 
  2. Cieľom filozofického modulu je rozvíjanie epistemických a morálnych kompetencií študentov, a to najmä z procesuálneho hľadiska. Morálne kompetencie sú rozvíjané na predmetoch Kresťanská morálna filozofia I a Kresťanská morálna filozofia II, ktoré študentom sprostredkúvajú skúsenosti z filozofickej interpretácie morálnych kategórií a etického rozhodovania. Jedným z dominantných pojmov v týchto predmetoch je cnosť, ktorú študenti nielen teoreticky poznávajú, ale sa v nej aj prakticky rozvíjajú a získavajú zručnosti vo výchove k cnosti. Na predmety zamerané na morálnu filozofiu bezprostredne nadväzuje Filozofia náboženskej výchovy, kde študenti získavajú hlbšie a komplexnejšie pochopenie procesu náboženskej výchovy, oboznamujú sa s filozofickými východiskami výchovy ako takej a vytvárajú si komplexný obraz o procese výchovy a formovania osobnosti žiaka. Zároveň chápu a identifikujú kľúčové momenty v procese výchovy, čo je pre ich prax pedagogického asistenta nevyhnutné. Filozofický modul sa prirodzene a plynule prelína s pedagogickým modulom. Na filozofiu náboženskej výchovy nadväzuje predmet Dejinné teórie náboženskej výchovy, kde sa študenti oboznamujú s rôznymi metodologickými prístupmi, ktoré boli v histórii využívané v náboženskej výchove. Dôraz je položený aj na aktuálne trendy v náboženskej výchove, ktoré môžu študenti uplatňovať v praxi. Dokážu zhodnotiť efektivitu jednotlivých pedagogických prístupov a zároveň zdôvodniť adekvátnosť výberu vlastných postupov. Širší kontext pochopenia výchovy a výchovného pôsobenia odhaľujú študenti na predmete Dejiny kresťanského myslenia a kultúry. Tu chápu širšie súvislosti a prepojenosť kresťanského myslenia a kresťanskej pedagogiky, pričom si uvedomujú začlenenosť kresťanskej kultúry do európskeho a globálneho kontextu. Komplexnú interpretáciu kresťanstva a kresťanskej kultúry upevňuje v študentoch aj predmet Religionistika, kde sa oboznamujú so svetovými náboženstvami, ich morálnym odkazom, prepojením s kresťanstvom, možnosťami pre medzináboženskú komunikáciu, ako aj nebezpečenstvom siekt a alternatívnych náboženských hnutí. V neposlednom rade študenti intenzívne zlepšujú svoje kritické myslenie a epistemické kompetencie v rámci predmetu Kresťanská systematická filozofia
  3. Centrom odborovo-didaktického modulu je pedagogická prax, ktorú študenti absolvujú v 3. ročníku. Prax je koncepčne a kreditovo zahrnutá do spoločného základu učiteľstva. Tie výkony študenta, ktoré sa viažu na tréning učiteľských zručností vo väzbe na náboženskú výchovu, sa formálne vykazujú v študijnom pláne učiteľstva náboženskej výchovy a realizujú sa pod odborným dozorom metodika Katedry náboženských štúdií. Prax je zameraná na rozvíjanie kompetencií pedagogického asistenta. Študenti získajú základné skúsenosti s organizáciou procesu školského vyučovania, oboznámia sa s činnosťami, ktoré sú základom práce pedagogického asistenta. Na konkrétnych vyučovacích hodinách overujú pod vedením cvičného učiteľa získané teoretické poznatky v praxi. Študenti si vypracovávajú komplexné záznamy z pedagogickej praxe, ktoré analyzujú v spolupráci s metodikom katedry. Identifikujú silné a slabé stránky v rámci svojej praxe a navrhujú možné korekcie či nové postupy. V prípade záujmu môžu študenti absolvovať aj doplnkovú prax, ktorá je koncepčne a kreditovo zahrnutá do spoločného základu učiteľstva. Na doplnkovej praxi pod dohľadom cvičného učiteľa získavajú pedagogické skúsenosti, zdokonaľujú svoje praktické zručnosti pedagogických asistentov a oboznamujú sa s netradičnými a neštandardnými situáciami a postupmi, ktoré sa ich praxi môžu vyskytnúť. 


Ostatné (neprofilové) predmety študijného plánu doplňujú a rozvíjajú:

  • vedomosti a porozumenie náboženskej výchove (Vybrané kapitoly z cirkevných dejín, Veda a náboženstvo, Základy filozofie náboženstva), 
  • uplatňovanie vedomostí a porozumenia pri písaní teoreticky i prakticky zameraných prác (Semestrálna práca, Seminár k bakalárskej práci I a II),
  • schopnosť tvoriť si samostatný úsudok (Tomáš Akvinský - učiteľ etiky), 
  • schopnosť komunikovať (Teória komunikácie v kresťanských médiách), komunikovať v prospech tolerancie a rešpektu medzi náboženstvami (Religionistika) a byť lídrom (Animátor, líder, mystagóg), 
  • ako aj schopnosť ďalšieho vzdelávania (Zimná škola filozofie výchovy).
d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Celkový počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia učiteľstva v aprobácii v bakalárskom stupni štúdia so štandardnou dĺžkou je najmenej 180 kreditov. Kredity študent získava v súlade s predpísanou skladbou študijného plánu študijného programu. Za podprogram učiteľstvo náboženskej výchovy je povinný získať 60 K. Ďalších 60 K tvorí druhý predmet v kombinácii, ostatných 60 K musí študent získať za učiteľský základ. V učiteľskom základe sa do počtu 60 K rátajú aj kredity z praxe (hospitačno-asistentskej) vykazovanej v ŠP aprobačných predmetov (2K spolu za obe aprobácie) a zarátavajú sa doň aj kredity zo Seminárov k bakalárskej práci (4 K) a kredity zo štátnicového predmetu Bakalárska práca aj jej obhajoba (10 K), pretože sa volia len na jednom z predmetov v kombinácii. Podmienkou ukončenia štúdia je úspešné vykonanie štátnej skúšky z predmetov štátnej skúšky podľa študijného plánu, v prípade tohto stupňa štúdia obhajoby bakalárskej práce. Podmienky štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie, predĺženie a prerušenie štúdia upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf.
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Podmienkou ukončenia štúdia je získanie 180 kreditov v predpísanej skladbe študijného programu 


Počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu učiteľského kombinačného študijného programu:

  • učiteľský základ: 60 (vrátane 1 kreditu za pedagogickú prax, 4 kreditov za semináre k bakalárskej práci a 10 kreditov za obhajobu záverečnej práce)
  • aprobácia učiteľstvo náboženskej výchovy: 60
  • druhá učiteľská aprobácia: 60 


Počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia učiteľstva náboženskej výchovy v kombinácii:

  • za povinné predmety: 50 
  • za povinne voliteľné predmety: 6 
  • za výberové predmety: 4


Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 10 

Počet kreditov za pedagogickú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia: 1


f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Študijný program má jasné a transparentne zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v informačných listoch jednotlivých predmetov. Informačné listy predmetov sú prístupné cez AIS pre všetkých študentov. Spätnú väzbu získavajú študenti aj priebežným hodnotením. Výsledky priebežného a záverečného hodnotenia predmetov sú zaznamenávané v AIS a archivované v súlade s platnou legislatívou. 

Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania UKF v Nitre v čl. 5 Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta definuje všetky politiky štruktúry a procesy uplatňované pri overovaní výstupov vzdelávania, hodnotenia študentov a upravuje aj možnosti opravných postupov. Rámcové pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči hodnoteniu upravuje Študijný poriadok UKF: 

https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf.

g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia v prípade zmeny študijného programu, zápisu študenta inej vysokej školy a absolvovania mobility upravuje:

Študijný poriadok UKF

https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf

a Postup pri podávaní žiadosti o uznaní skúšok

https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/denne_studium/formulare/postup_uznavanie_skusok.pdf.

h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Prístup na zoznam v AIS je dostupný na ceste Evidencia štúdia – Záverečné práce – VSES057 Evidencia záverečných prác (link https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.es.VSES057App&kodAplikacie=VSES057&uiLang=SK&viewer=web) a následne po zadaní špecifikácií (akademický rok zadania práce, pracovisko, typ práce).


Zoznam vypísaných tém záverečných prác (roky 2020 a 2021)

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor (pkondrla@ukf.sk): 

Pedagogický asistent v náboženskej výchove

Náboženská výchova - ciele a kompetencie

Náboženská výchova v spektre výchovných predmetov

Rizikové správanie v sektách a alternatívnych náboženských hnutiach

Utrpenie ako téma v náboženskej výchove


doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk): 

Pedagogika nasledovania v náboženskej výchove 

Náboženská výchova ako výchova k slobode 

Zmysel priateľstva v dobe digitálnych sociálnych sietí  

Telesná a náboženská výchova ako cesta k celistvosti človeka 

Mariánska úcta v náboženskej výchove: Hľadanie inšpirácií v piaristickej charizme


doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk

Miesto Panny Márie v realizácii „pastoračnej konverzie“ a novej evanjelizácie v dokumentoch pápeža Františka 

Analýza súčasnej západnej religiozity v optike knihy Štěpána Smolena „Cesta na západ“ a jej katecheticko-pastoračné impulzy


doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD. (mlyko@ukf.sk

Výchova k sláveniu kresťanskej nedele prostredníctvom vyučovania náboženstva 

Teologálna cnosť viery ako základ pre náboženskú výchovu žiakov na sekundárnom stupni vzdelávania 

Cnosť miernosti učiteľa náboženskej výchovy

i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe upravuje: 


Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov upravuje:


Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov:

Požiadavka zachovávania vedeckej integrity a dodržiavania akademickej etiky ako aj vyvodzovania dôsledkov je podľa článku 3, bod 2.6 e Vnútorného systému kvality vysokoškolského vzdelávania UKF v Nitre zabezpečená dokumentmi:


Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami:


Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta: 

5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy predmetov sú v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. dostupné v AIS časti Študijné programy, vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forme a stupni štúdia. štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram akademického roka: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/harmonogram-akademickeho-roka.


Aktuálny rozvrh študijného programu je zverejnený v AIS prostredníctvom cesty RozvrhVýstupné zostavy z rozvrhu – VSRH009 Rozvrh hodín pre študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (link: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH009App&kodAplikacie=VSRH009&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na ak. rok, semester, študijný program).

7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD.

funkcia: profesor

kontakt: pkondrla@ukf.sk




b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu


doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD. (funkčné miesto profesor), kontakt: pkondrla@ukf.sk

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Dejiny kresťanského myslenia a kultúry, Kresťanská systematická filozofia, Pedagogická prax I. hospitačno-asistentská
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10341 


doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD., kontakt: ablascikova@ukf.sk

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Dejinné teórie náboženskej výchovy, Kresťanská morálna filozofia I, Kresťanská morálna filozofia II, Filozofia náboženskej výchovy
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10417 


doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD., kontakt: lhlad@ukf.sk



Ostatní učitelia zabezpečujúci profilové predmety študijného programu:


doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD., kontakt: mlyko@ukf.sk

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.


Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD. (funkčné miesto profesor)

doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD.

doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD.


Ostatní učitelia zabezpečujúci profilové predmety študijného programu:

doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD. 

d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD. (funkčné miesto profesor), kontakt: pkondrla@ukf.sk

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Dejiny kresťanského myslenia a kultúry, Kresťanská systematická filozofia, Pedagogická prax I. hospitačno-asistentská
  • ostatné predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Veda a náboženstvo, Religionistika, Semestrálna práca, Seminár k bakalárskej práci I a II
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10341 


  • doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD., kontakt: ablascikova@ukf.sk
  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Dejinné teórie náboženskej výchovy, Kresťanská morálna filozofia I, Kresťanská morálna filozofia II, Filozofia náboženskej výchovy
  • ostatné predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Tomáš Akvinský - učiteľ etiky, Semestrálna práca, Zimná škola filozofie výchovy, Seminár k bakalárskej práci I a II
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10417 


doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD., kontakt: lhlad@ukf.sk

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Dogmatická teológia I, Dogmatická teológia II
  • ostatné predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Úvod do teológie, Animátor, líder, mystagóg, Liturgika, Semestrálna práca, Seminár k bakalárskej práci I a II
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10632 


doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD., kontakt: mlyko@ukf.sk 

  • profilové predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Starý zákon, Nový zákon
  • ostatné predmety ŠP učiteľstvo náboženskej výchovy v kombinácii (1. stupeň): Všeobecná morálna teológia, Vybrané kapitoly z cirkevných dejín, Teória komunikácie v kresťanských médiách, Semestrálna práca, Seminár k bakalárskej práci I a II
  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10660 


doc. Mgr. Martin Vašek, PhD., kontakt: mvasek@ukf.sk

e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Zoznam aktuálne školených záverečných prác

doc. PhDr. PaedDr. Peter Kondrla, PhD., funkčné miesto profesor, (pkondrla@ukf.sk): 

Rizikové správanie v sektách a alternatívnych náboženských hnutiach (študent: Benjamín Michal Kišš)

Náboženská výchova - ciele a kompetencie (študentka: Lenka Geršičová) 


doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. (ablascikova@ukf.sk): 

Pedagogika nasledovania v náboženskej výchove (študentka: Lenka Mariašová) 

Zmysel priateľstva v dobe digitálnych sociálnych sietí (študentka: Františka Moravcová)

Telesná a náboženská výchova ako cesta k celistvosti človeka (študent: Martin Dvornický)

Mariánska úcta v náboženskej výchove: Hľadanie inšpirácií v piaristickej charizme (študentka: Katarína Šimkovičová)


doc. ThDr. Ľubomír Hlad, PhD. (lhlad@ukf.sk

Analýza súčasnej západnej religiozity v optike knihy Štěpána Smolena „Cesta na západ“ a jej katecheticko-pastoračné impulzy (študent: Lukáš Cigánek)

Miesto Panny Márie v realizácii „pastoračnej konverzie“ a novej evanjelizácie v dokumentoch pápeža Františka (študentka: Katarína Oráviková)

f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Katarína Šimkovičová, učiteľstvo matematiky a náboženskej výchovy, 1. stupeň, 2. ročník, katarina.simkovicova@student.ukf.sk

Lenka Geršičová, učiteľstvo histórie a náboženskej výchovy, 1. stupeň, 2. ročník, lenka.gersicova@student.ukf.sk

h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Tútor ŠP: ThDr. Miroslav Lyko, PhD., mlyko@ukf.sk, http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/katedra/struktura-katedry

Prodekanka pre vzdelávanie FF UKF: doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD., mmalickova@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty 

Prodekan pre vedu, výskum a postgraduálne formy štúdia FF UKF: doc. PhDr. Martin Hetényi, PhD., mhetenyi@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/struktura-fakulty/vedenie-fakulty

i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Priradená študijná referentka: Jozefína Cintulová, jcintulova@ukf.sk, https://www.ff.ukf.sk/studium-na-fakulte/studijne-oddelenie

Administrátor AIS: Ing. Ladislav Bartosiewicz, lbartosiewicz@ukf.sk 

Administratívna pracovníčka katedry: Mgr. Janka Špacírová, jspacirova@ukf.sk, http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/katedra/struktura-katedry

Ubytovací referát – ubytovacie centrum ŠD: RNDr. Katarína Baťová, PhD, kbatova@ukf.sk; Mgr. Simona Gutová, sgutova@ukf.sk, https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy

8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Predmetný študijný program sa realizuje v prednáškových a seminárnych miestnostiach, ktoré sú vybavené výpočtovou technikou s príslušným softvérovým vybavením a ďalšími didaktickými pomôckami. V prednáškových miestnostiach sa štandardne nachádza stolový počítač s pripojením na internet a s webkamerou, dataprojektor, premietacie plátno, biela a   interaktívna tabuľa a rečnícky pult. Veľkokapacitné prednáškové miestnosti sú okrem toho vybavené  aj ozvučením s pevným, resp. bezdrôtovým mikrofónom a tiež systémom pre záznam a vysielanie prednášok. Táto technológia okrem podpory e-learningovej formy výučby zvyšuje prístupnosť obsahu a vytvára priestor aj pre propagáciu konkrétnych edukačných aktivít medzi študentami a zamestnancami fakulty. Z tohto dôvodu sú  v spoločných priestoroch inštalované televízne panely, na ktorých je okrem prezentácie jednotlivých odborných či voľnočasových podujatí možné v reálnom čase sledovať záznamy z prednáškových miestností. Seminárne miestnosti sú ozvučené a okrem stolového počítača  s pripojením na internet, s webkamerou a dataprojektorom. Aktualizácia a dopĺňanie materiálneho a technického vybavenia sa realizuje priebežne, predovšetkým z prostriedkov štrukturálnych fondov a výskumných projektov.


Katedra náboženských štúdií sídli v budove FF UKF v Nitre na Hodžovej ulici č. 1 na druhom poschodí. Sekretariát katedry a jej pracovníci majú k dispozícii 3 kancelárske miestnosti, 3 stolné PC, 4 notebooky, 2 tablety, 2 externé harddisky, 1 dataprojektor, 2 multifunkčné zariadenia (tlačiareň, kopírka, skener), 2 tlačiarne, 1 rezačku. 

Všetky miestnosti majú telefónnu prípojku a všetky počítače na katedre sú napojené na internetovú sieť, čo umožňuje vzájomnú komunikáciu i komunikáciu so študentami a verejnosťou na úrovni zodpovedajúcej bežnému štandardu. Komunikácia so študentmi a verejnosťou prebieha aj prostredníctvom katedrovej internetovej stránky: (http://www.knabs.ff.ukf.sk/), fanpage pracoviska vytvorenej na sociálnej sieti (https://www.facebook.com/KatedraNabozenskychStudiiFfUkfVNitre/) a youtube kanála katedry (https://www.youtube.com/channel/UCD6vbPHl9j3dgBNkPZiSlqA/videos).

Študijný program učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii) je realizovaný v seminárnych miestnostiach budovy na Štefánikovej ulici č. 67 v Nitre a v seminárnej miestnosti Univerzitného pastoračného centra na Drážovskej ulici č. 4. V budove na Štefánikovej ulici sa výučba uskutočňuje prednostne v miestnosti Š 038 (kapacita 22 miest, stoličky s lopárikmi, 21,03 m2) a v miestnosti Š 117 (kapacita 15 miest, pevné lavice a stoličky, výmera 19,69 m2). V Univerzitnom pastoračnom centre sa výučba uskutočňuje v miestnosti C 208 (kapacita 14 študentov, stoličky s lopárikmi, výmera 30 m2). 

Všetky miestnosti sú vybavené dataprojektormi, ktoré sú prepojené s počítačmi a ozvučením. Vzdialenosť sídla katedry k budove FF UKF na ul. Štefánikovej je 300 m. Univerzitné pastoračné centrum sídli v budove, v ktorej majú študenti prednášky a semináre zo spoločného učiteľského základu. Vzdialenosť sídla katedry k budove Univerzitného pastoračného centra na Drážovskej ulici č. 4 je 2,6 km.

b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Univerzitná knižnica

Celkový fond Univerzitnej knižnice UKF v Nitre k 28.10.2020 je 323 751 knižničných jednotiek. V roku 2020 UK UKF v Nitre objednala 195 titulov periodík z toho 72 zahraničných. Univerzitná knižnica má vo svojom fonde 285 199 knižničných jednotiek k dispozícii svojim čitateľom z toho je 61 812 záverečných a kvalifikačných prác.

https://www.uk.ukf.sk/sk/kniznicny-fond


Vzdialený prístup UKF 

Vzdialený prístup k elektronickým informačným zdrojom vyplýva z dlhodobého zámeru Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. V rámci prioritnej oblasti IV-2.1 je úlohou knižnice zabezpečiť vzdialený prístup pre používateľov služieb knižnice (prístup do domácich a zahraničných databáz a elektronických periodík)  pre možnosť využívať služby knižnice z externého prostredia.

https://www.uk.ukf.sk/sk/e-zdroje


Zoznam zdrojov

Discovery služba, Summon, Databázy projektu NISPEZ, Gale Virtual Reference Library: Art Knovel Library, ProQuest Central + kolekcia ebrary vzdelávanie, ScienceDirect, SCOPUS, SpringerLink,Web of Knowledge – Current Contents Connect, Web of Knowledge – Essential Science Indicators, Web of Knowledge – Journal Citation Reports, Web of Knowledge – MEDLINE, Web of Knowledge – Web of Science, Wiley Online Library, EBSCO


Národná licencia EIZ 

Národná licencia elektronických informačných zdrojov (NL EIZ) je určená pre všetky akademické, verejné, vedecké a špeciálne knižnice na Slovensku. Sú do nej zahrnuté databázy vydavateľstva Gale: Academic One File, General One File, InfoTrac Custom Journal

Databáza Infotrac poskytuje viac ako 31 800 titulov z rôznych vedných odborov. Pre jednoduchšiu prácu je celá databáza rozčlenená do poddatabáz:  AcademicOneFile databázu s obsahom viac ako 18 000 titulov – určených pre akademické a vedecké knižnice, GeneralOneFile databázu s obsahom viac ako 14 000 titulov – určených pre verejné a iné knižnice.


Predplatené databázy NISPEZ 4

Springer eBooks, SpringerLink, WoS – Core Collection, WoS – Journal and Highly Cited Data, Journal Citation Reports (JCR), Proquest Central, ScienceDirect, Scopus, Springer Nature, Web of Science Citation Connection, WoS – Current Contents Connect, Wiley Online Library (HSS Collection)


Prehľad o knižničných službách: 

https://www.uk.ukf.sk/sk/sluzby

https://www.uk.ukf.sk/sk/studovne

Katedra náboženských štúdií má k dispozícií študovňu na Hodžovej ul. 1, ktorá je súčasťou Univerzitnej knižnice UKF, a čiastkovú katedrovú knižnicu. V študovni sa nachádzajú tituly, ktoré sú uvedené v infolistoch predmetov a ktoré katedra každoročne dopĺňa na návrh vyučujúcich predmetov. Najnovšie poznatky v odbore môžu študenti sledovať aj cez knižničný fond katedry, ktorý sa obohacuje vďaka grantovej činnosti pracovníkov katedry a tiež vďaka darom v rámci spolupráce s domácimi a zahraničnými pracoviskami podobného zamerania. Katedrová knižnica umožňuje úzku previazanosť medzi vedeckou činnosťou pedagógov a vzdelávaním študentov. Sú v nej dostupné tiež všetky publikácie pedagógov katedry, ktoré sa používajú vo vzdelávacom procese. Študenti môžu v priestoroch katedry konzultovať aj výtlačky čísel časopisu Katolícky učiteľ : časopis učiteľov náboženskej výchovy a učiteľov katolíckych škôl, Rozmer - časopis pre kresťanskú duchovnú orientáciu, Sväté písmo pre každého. Elektronicky dostupné časopisy k problematike odboru sú v slovenčine: Teologický časopis, Studia Aloisiana, Verba theologica, Nové horizonty, Filozofia, Ostium; v češtine: Cesty katecheze, Caritas et veritas, Studia theologica, Studie, Revue SalveTeologické texty. V rámci realizácie zmluvy medzi Nitrianskym biskupstvom a Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre majú študenti možnosť navštevovať aj knižnicu Teologického inštitútu RKCMBF v Nitre (https://ksnr.dawinci.sk/?fn=searchform).  


Informačné technológie a systémy

Vo všetkých priestoroch univerzity je študentom dostupná wifi v sieti eduroam. Všetky informácie a inštalačné postupy sú dostupné tu: https://www.ukf.sk/helpdesk/wifi

Zásady používania počítačovej siete

https://www.ukf.sk/helpdesk/zasady-pouzivania-pocitacovej-siete

Navyše na základe dohody Ministerstva školstva SR a spoločnosti Microsoft má každý náš študent a zamestnanec k dispozícii Microsoft Office 365 Education 

https://www.ukf.sk/helpdesk/office-365-education

Informačné systémy na podporu komunikácie

Na komunikáciu používajú študenti a učitelia univerzitnú elektronickú poštu 

https://www.ukf.sk/helpdesk/elektronicka-posta


UKF má nasledovné systémy pre manažérstvo, uchovávanie a vyhodnocovanie informácií vrátane ich pridanej hodnoty, ktoré využíva v súlade so strategickými a operatívnymi cieľmi:

1.    Akademický informačný systém (AIS2) - v súčasnosti sa používa na evidenciu komplexných informácií o študijnom programe (študijné plány, informačné listy, VUPCH pedagógov, evidenciu študentov a komplexných informácií  o ich prijímacom konaní,  a štúdiu, záverečných prácach, štátnych skúška. UKF vytvára prostredníctvom AIS rozvrh hodín a uskutočňuje hodnotenie programov, pedagógov a štúdia študentmi. Prostredníctvom AIS sú poskytované údaje do Centrálneho registra študentov a Centrálneho registre záverečných prác, Portálu VŠ. Na úrovni riadenia slúži AIS ako zdroj pre vykazovanie výučby a na meranie vzdelávacieho výkonu pracovísk a ich ponuky štúdia. Informácie zhromaždené v AIS zároveň slúžia ako základný zdroj pre akreditáciu a tvorbu ponuky štúdia.

2.    Správa dokumentov (DOC) - systém pre správu dokumentov slúži ako autorizovaná zóna pre zamestnancov a študentov univerzity a spolu s intranetovou časťou webového sídla poskytuje prístup k aktuálnym dokumentom (vnútorné predpisy univerzity a fakulty, tlačivá, rozhodnutia rektora, dekanov (napr. v oblasti štipendií), softvéru (licencovanému i voľne dostupnému), pracovným materiálom riadiacich zložiek a pod.

3.    Vzdelávací portál (EDU) - https://edu.ukf.sk/

4.    Knižničný informačný systém (KIS) - https://kis.ukf.sk/opacXE

5.    Registratúra (REG) - https://uis.ukf.sk/

6.    Stravovací systém - https://www.stravovanie.ukf.sk/

7.    Objednávkový systém (OSYS) - https://osys.ukf.sk:4443/osys/users/login/?u=%2Fosys%2F

8.    Ubytovací systém (UIS) - https://uis.ukf.sk/

9.    Dochádzkový systém (Watt) - https://watt.ukf.sk/

10.    Zamestnanecký portál (ESS) - https://portal.ukf.sk/kvalita/index.php?r=site/login

11.    Webmail pre zamestnancov a študentov - https://posta.ukf.sk/webmail/

12.    Univerzitný web - https://www.ukf.sk/


Všetky informačné systémy komunikujú s používateľom prostredníctvom zabezpečeného kanála. Za účelom zjednodušenia prístupu a minimalizácii možností odcudzenia prístupových údajov bola nasadená centrálna autentifikácia, ktorá prostredníctvom LDAP uchováva prístupové údaje zamestnancov i študentov a umožňuje ich overovanie na základe požiadavky zo všetkých informačných systémov.

Systém je prepojený na finančný a personálny systém (SOFIA) tak, aby bol zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru automaticky zablokovaný prístup do systémov i objektov univerzity a naopak, pri jeho prijatí prístup vytvorený.

Významným krokom prezentujúcim úroveň univerzity je zapojenie sa do projektu Eduroam, ktorého základnou myšlienkou je umožniť študentom a akademickým zamestnancom pripojiť sa do počítačovej siete v inej akademickej inštitúcii bez toho, aby sa museli registrovať alebo získavať prístupové údaje. Pripojenie k sieti vyžaduje od používateľa iba používateľské meno a heslo, ktoré používa v domovskej inštitúcií. Predpokladáme využívanie ako návštevníkmi univerzity, tak i našimi študentmi a zamestnancami. Prezentáciu univerzity navonok zabezpečuje jej webová stránka. 

UKF kreuje a naďalej inovuje vlastnú IKT infraštruktúru a informačné systémy (IS), ktoré sú súčasťou informačných podporných procesov so zameraním na výskum, vzdelávanie, manažérstvo. Implementáciu a chod IKT a IS zabezpečuje celouniverzitné pracovisko CIKT, čím je zabezpečený súlad s dlhodobým zámerom a strategickými cieľmi univerzity. Na úrovni jednotlivých oblastí aplikácie technológií sú technológie využívané nasledovne: manažérstvo projektov a úloh (IS Projekty, systém SAP, MIS Výkonové ukazovatele); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít je zabezpečená na úrovni manažérstva vedomostí (KIS, dabázy UK UKF, vzdelávacie materiály poskytuje časť pracovísk prostredníctvom e–learningových kurzov); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít (existencia počítačových učební - každá fakulta disponuje niekoľkými takýmito učebňami); zabezpečenie prístupu k internetu (všetky objekty sú takmer kompletne pokryté bezdrôtovým pripojením a všetky pevne inštalované počítače poskytujú pripojenie k internetu). 

Interakcia so študentmi je zabezpečená prostredníctvom AIS, e–mailovej komunikácie, webových prezentácií univerzity, fakúlt a fakultných pracovísk. Vo vytipovaných obdobiach sa využíva propagácia prostredníctvom printových médií, workshopov a dní otvorených dverí. Zdieľanie a poskytovanie informácií na úrovni vzdelávacieho obsahu (e–learning, služby knižnice, manažment vzdelávania) je poskytované prostredníctvom elektronických služieb 24 hodín denne. Všetky informačné systémy univerzity sú napojené na systém jednotnej správy používateľov (LDAP), vďaka čomu umožňujú prístup do všetkých systémov prostredníctvom rovnakých prihlasovacích údajov. 

Príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je elektronické sledovanie a vyhodnocovanie dochádzky, práceneschopnosti, služobných ciest a nadčasov formou bezkontaktných čipových kariet alebo softvéru zamestnancov (Dochádzkový systém Watt). Ďalším príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je objednávanie tovarov (informačný systém oSys), určený na interné objednávanie tovarov a služieb v rámci UKF prostredníctvom hromadného zberu informácií z jednotlivých pracovísk s možnosťou schvaľovania jednotlivých požiadaviek s dodržaním hierarchickej štruktúry UKF), ako aj informovanie o odmene za vykonanú prácu

c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

E-learningové systémy 

Vzdelávací systém EDU - https://edu.ukf.sk

Je to E-learningový portál UKF, ktorý poskytuje automatický prístup zverejnených e-learningových kurzov všetkým študentom UKF. Podporuje plnenie jednotlivých úloh a zadaní a zabezpečuje prehľadnú komunikáciu vo fórach. Má prepracované možnosti on-line testovania vedomostí. 

K využívaniu e-learningovému systému slúžia videomanuály, ktoré Filozofická fakulta UKF zverejnila pre svojich zamestnancov a ktoré možno nájsť na: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=162

E-learningové kurzy katedry sú dostupné na: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=70

Ide o kurzy zabezpečujúce profilové predmety magisterského stupňa štúdia: Etika cnosti pre učiteľov, Špeciálna morálna teológia


Videokonferenčný systém (meet) - https://meet.ukf.sk/

Systém slúži na zabezpečenie dištančnej výučby a hodnotenia študentov ako aj na realizáciu online štátnych skúšok v čase riadenej dištančnej výučby. Využíva sa tiež na zabezpečenie online spojenia so študentmi pre potreby konzultácií a riešenie iných študijných povinností a skupinových činností. Celá komunikácia cez aplikáciu UKF Meet je plne šifrovaná. 

Dištančné vzdelávanie je možné aj formou nástroja MS Times, ktorý je súčasťou balíka Office 365 s licenčnou podporou UKF.

d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Katedra náboženských štúdií rozvíja spoluprácu s domácimi a zahraničnými akademickými pracoviskami a inštitúciami. 


Spolupráca s domácimi inštitúciami je zameraná na tvorbu spoločných projektov a výstupov týkajúcich sa problematiky náboženskej výchovy, edukácie, stratégie trvalo udržateľného rozvoja a ich aplikácie do praxe. 

Spolupráca s domácimi univerzitnými pracoviskami:

  • Katedra kresťanskej filozofie Teologickej fakulty Trnavskej univerzity (spoločné projekty a publikácie s pedagogickým impaktom), 
  • Katedra pedagogických štúdií Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity (spoločné publikácie s pedagogickým impaktom), 
  • Katedra filozofie a religionistiky Fakulty humanitných vied Žilinskej univerzity (spolupráca pri príprave vedeckých projektov, príprava a realizácia publikačných výstupov s pedagogickým impaktom), 
  • Katedra pastorálnej teológie RKCMBF Univerzity Komenského (pozvané prednášky k aktuálnym trendom metodiky vyučovania náboženskej výchovy).

Spolupráca s inými inštitúciami pôsobiacimi v oblasti náboženského vzdelávania:

  • Univerzitné pastoračné centrum (organizácia a koordinácia aktivít, poradenstvo),
  • Diecézne pastoračné centrum (organizácia a koordinácia aktivít, poradenstvo),
  • Atestačná komisia Metodicko-pedagogického centra Trnava (členstvo v komisii)

Spolupráca s cvičnými školami

  • ZŠ Fatranská v Nitre, 
  • ZŠ Benkova v Nitre, 
  • Spojená katolícka škola v Nitre, 
  • Piaristická spojená škola sv. Jozefa Kalazanského v Nitre

Spolupráca s učiteľmi náboženskej výchovy z praxe

  • Mgr. Anna Kardošová, učiteľka náboženskej výchovy na Základnej škole s materskou školou vo Veľkom Kýre (besedy so študentmi), 
  • Mgr. Daniela Hodásová, učiteľka Základnej školy Cabaj - Čápor, metodička Diecézneho katechetického úradu v Nitre (odborné konzultácie k výučbe náboženskej výchovy na štátnych školách), 
  • Mgr. Danka Brezniaková, učiteľka Spojenej katolíckej školy v Nitre (odborné konzultácie k výučbe náboženskej výchovy na cirkevných školách)

Spolupráca s Nitrianskym biskupstvom

  • spoločné zabezpečovanie vzdelávacieho kurzu Nitrianska animátorská škola,
  • členstvo v Rade pre mládež a univerzity KBS
  • možnosť výpožičných služieb v knižnici Teologického inštitútu RKCMBF v Nitre pre študentov katedry

Spolupráca s Ekumenickou spoločnosťou pre štúdium siekt: 

  • účasť v redakčnej rade časopisu pre kresťanskú duchovnú orientáciu Rozmer

Spolupráca s mestom Nitra

  • organizácia odbornej konferencie Cyrilometodské dedičstvo vrátane prezentácií členov katedry (rok 2017)
  • v spolupráci s Fórom náboženstiev sveta - Slovensko organizácia Stredoeurópskeho medzináboženského fóra zameraného na komunikáciu medzi náboženstvami (rok 2016)
  • organizovanie odbornej konferencie Sloboda - viera - autenticita a podpora vydania publikácie (rok 2011)
  • spoluorganizovanie festivalu Mozaika kultúr zameraného na dialóg medzi kultúrami a náboženstvami (rok 2008)
  • prednášky pre Združenie Pátra Jozefa Opralu S.J. v Nitre (rok 2004)
  • ponuka kurzu celoživotného vzdelávania Náboženstvo včera a dnes (v rámci Univerzity tretieho veku) - trvá


Spolupráca so zahraničnými inštitúciami je zacielená na internacionalizáciu študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy (pozvané prednášky zahraničných odborníkov, medzinárodný vzdelávací projekt Zimná škola filozofie výchovy), ako aj na projektovú a publikačnú činnosť.

Konkrétne prebieha zahraničná spolupráca Katedry náboženských štúdií s pracoviskami:  

  • Katedra pedagogiky Teologickej fakulty Juhočeskej univerzity v Českých Budějoviciach, CZ (spoločné publikácie, vzdelávací projekt Zimná škola filozofie výchovy, mobility v rámci projektu Erasmus, hosťovské prednášky),
  • Husitská teologická fakulta Karlovej univerzity v Prahe, CZ (spoločné publikácie, hosťovské prednášky),
  • Pedagogická sekcia Českej kresťanskej akadémie, CZ (vzdelávací projekt Zimná škola filozofie výchovy),
  • Vyššia odborná škola sociálno-pedagogická JABOK v Prahe, CZ (hosťovské prednášky),
  • RUDN University Moskva, RU (príprava medzinárodného projektu zameraného na skúmanie dopadu pandémie Covid na kvalitu života študentov vysokých škôl; publikovanie spoločných výstupov kategórie A zameraných na sledovanie kvality vzdelávania a možnosti jej zvyšovania),
  • Výskumný inštitút S. Kierkegaarda Ljubljana, SLO (spolupráca pri organizovaní medzinárodných konferencií od roku 2013, vydávanie spoločných publikácií zameraných na problematiku filozofie náboženstva a náboženskej výchovy), 
  • Vysoká škola aplikované psychologie Terezín, CZ (spolupráca pri príprave vedeckých projektov určených pre európsku komisiu, spoločný výskum v oblasti psychológie náboženstva a jej využitia vo vzdelávaní budúcich učiteľov náboženskej výchovy, spoločné výstupy),
  • The General Tadeusz Kościuszko Military Academy of Land Forces, Wroclaw, PL (spolupráca pri príprave vedeckého projektu pre európsku komisiu; trvalo udržateľný rozvoj, bezpečnosť a ich začlenenie do výchovného a vzdelávacieho procesu).
e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Študentský život

https://www.ukf.sk/studium/studentsky-zivot

Univerzita Konštantína Filozofa v rámci svojich možností podporuje kultúrne a športové aktivity študentov. Študentská činnosť je sústredená aj v univerzitných združeniach a kluboch.


Kultúra

V priestoroch Študentského domova Nitra pôsobí Univerzitný tvorivý ateliér. Je integrujúcim kultúrnym bodom študentov univerzity a ich umeleckých telies na nácvik a realizáciu inscenácií, rôznorodých scénických projektov a kultúrnych podujatí. Ateliér sa využíva aj pre pedagogický proces (tvorivé dielne, semináre, tréningy, workshopy) umelecky a umelecko-výchovne orientovaných študijných programov v rámci univerzity.

Folklórny súbor Ponitran je umelecký súbor s najdlhšou históriu na univerzite a zameriava sa na tradičný slovenský folklór s orientáciou na oblasť Ponitria. Poslaním súboru je rozvíjať záujmovú činnosť študentov, nadväzovať na tradičnú kultúru Slovenska, umelecky ju interpretovať a zhromažďovať folklórny materiál z rôznych oblastí Slovenska, najmä však z oblasti Nitry a Tekova.

Študentské divadlo VYDI bolo založené v roku 1992. Počas jedného akademického roka zvyčajne naštuduje jednu inscenáciu, s ktorou sa študenti prezentujú pred domácim publikom v Univerzitnom tvorivom ateliéri FF UKF. Podobne sa zúčastňujú i rôznych regionálnych prehliadok či tematických festivalov. Pôsobenie študentov v tomto súbore nesúvisí len s tvorbou divadelných inscenácií, ale aj s rozmanitým spektrom variabilných činností v rámci akademického roka: improligy, stand up vystúpenia, pouličné sprievody, mikulášske večierky, majálesy, kabarety, imatrikulácie, beánie, workshopy a pod.

Občianske združenie JA a MY sa venuje organizácii kultúrnych podujatí, výstav, koncertov, vedeckých konferencií, seminárov, diskusných fór, okrúhlych stolov, besied, ako aj príprave a organizácii alternatívnych umeleckých projektov v celoslovenskom i v medzinárodnom kontexte s dôrazom na podporu všestranného umeleckého rozvoja regiónu. Združenie podporuje začínajúcich umelcov, publicistov i umenovedcov s cieľom umožniť im verejnú prezentáciu ich tvorivej a vedeckej činnosti. Z pôsobenia združenia je najznámejšia organizácia Festivalu Petra Scherhaufera.

Maďarský spevácky zbor UKF úspešne reprezentuje univerzitu na domácich i zahraničných koncertných pódiách, zborových festivaloch a súťažiach. Na jednotlivých ročníkoch celoslovenskej kvalifikačnej súťaže speváckych zborov Kodályove dni v Galante pravidelne získava ocenenie Zlaté pásmo. Zbor pravidelne koncertuje a jeho cieľom je pestovanie a ďalšie oživovanie kodályovských tradícií, ako aj šírenie maďarskej zborovej kultúry, v prvom rade v kruhu univerzitnej mládeže. Gestorom speváckeho zboru je v súčasnosti Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF.


Šport

Športová činnosť študentov UKF sa zameriava okrem individuálnych výkonov študentov aj na kolektívne športy. Dôležité miesto zastáva Združenie športových klubov UKF v Nitre, do ktorého patria štyri športové oddiely Volley project UKF Nitra, BKM Junior UKF Nitra, Taekwon-Do UKF NITRA a hokejový tím Philosophers Nitra.


Študentský parlament UKF 

https://www.ukf.sk/univerzita/studentske-kluby-a-zdruzenia

Každoročne organizuje podujatia – Nitrianske univerzitné dni, Dni nitrianskych univerzít, do ktorých sa študenti UZS zapájajú ako účastníci, ale aj pod dohľadom pedagógov ako zdravotnícky dozor pri zabezpečovaní prvej pomoci https://www.ukf.sk/verejnost/aktuality/udalosti/4288-studentsky-parlament-chysta-online-podujatia)

V rámci zabezpečenia kvalitného štúdia i mimoškolského života poskytuje Univerzita Konštantína Filozofa svojim študentom rozličné služby (https://www.ukf.sk/studium/sluzby-studentom).

Univerzitné pastoračné centrum Pavla Straussa v Nitre (UPC) bolo na UKF otvorené v decembri 2008. Jeho hlavným cieľom je poskytovanie pastoračnej starostlivosti a duchovnej pomoci študentom a pracovníkom nitrianskych univerzít, inštitúcií a študentských domovov (www.upcnitra.sk). Študenti učiteľstva náboženskej výchovy sa aktívne podieľajú na chode UPC v Nitre (https://www.upcnitra.sk/ludia/koordinatori/). 

Študentské centrum (SC) ponúka študentom poradenské služby a služby na podporu ich aktivít mimo vyučovacieho procesu. Centralizovaná poradenská činnosť zahŕňa duchovné, finančné, kariérne, psychologické, právne, sociálne poradenstvo, poradenstvo zamerané na zdravie a poradenstvo a podporu pre študentov so špecifickými vzdelávacími potrebami (https://www.ukf.sk/sc).

f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov na mobilitách a stážach upravuje:

Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd

https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy/73-moja-ukf/4514-12-2021-smernica-o-realizacii-mobilit-v-ramci-programu-erasmus-inych-stipendijnych-programov-a-bilateralnych-dohod.

Pokyny na prihlasovanie sú zverejňované na webovom sídle univerzity: https://www.ukf.sk/

Pravidlá uznávania tohto vzdelávania upravuje:

Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf.

Fakultným koordinátorom programu Erasmus+ ako aj kontaktnou osobou pre študentov pri iných typoch mobilít a stáží je:

Prodekan pre zahraničné vzťahy a rozvoj prof. PaedDr. Bernard Garaj, CSc.: bgaraj@ukf.sk

Katedrovým koordinátorom programu Erasmus+ je:

doc. ThDr. Miroslav Lyko, PhD.: mlyko@ukf.sk.


Katedra náboženských štúdií všestranne podporuje domáce a medzinárodné mobility a rôzne aktivity študentov v súlade so Stratégiou internacionalizácie UKF v Nitre na roky 2019 – 2025. V rámci programu Erasmus+ Katedra náboženských štúdií spolupracuje s Katedrou pedagogiky Teologickej fakulty na Juhočeskej univerzite v Českých Budějoviciach a s Katedrou pedagogiky Husitskej teologickej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe (http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/studium/erazmus-plus).

9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Kritériá a požiadavky na uchádzačov (v zmysle § 57 ods. 5 zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov) sú vždy transparentne zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie

Základnou podmienkou prijatia na vysokoškolské štúdium prvého stupňa, teda na bakalárske štúdium, je získanie úplného stredného vzdelania alebo úplného stredného odborného vzdelania (maturitná, resp. ekvivalentná skúška).

b) - Postupy prijímania na štúdium.

Postupy prijímania na štúdium sa riadia zásadami prijímacieho konania na FF a sú zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/zasady-prijimacieho-konania.

Uchádzač reaguje na zverejnenú ponuku štúdia https://www.ff.ukf.sk/ponuka-studia/, ktorú fakulta každoročne aktualizuje na webovom sídle fakulty a univerzity a na Portáli VŠ po prerokovaní na kolégiu dekanky FF. 

Doplňujúce organizačné inštrukcie k podávaniu elektronických alebo papierových prihlášok nájde uchádzač na stránke fakulty https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/prihlaska-na-studium

Akékoľvek otázky v súvislosti s prijímacím konaním zodpovedia študentovi poverené osoby (prodekanka pre vzdelávanie, prodekan pre medzinárodné vzťahy) na mailovom kontakte prijimacky@ffukf.sk.

c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie sú dostupné v AIS: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/vysledky-prijimacieho-konania a pravidelne sú zverejňované v podobe štatistík vo výročnej správe fakulty: https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy.

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.
  • Monitorovanie a hodnotenie študijných programov študentmi je s ročnou periodicitou realizované prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu a pedagógov študentmi. Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu upravuje Systém zabezpečovania kvality na FF UKF: https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf
  • Vlastné periodické hodnotenie výučby realizuje aj katedra. Študenti sú v osobnom kontakte aj prostredníctvom elektronickej komunikácie požiadaní o anonymné vyplnenie dotazníkov cez systém Google Forms. V dotazníkoch sa zisťuje: zrozumiteľnosť prednášanej matérie, schopnosť pedagóga vzbudiť záujem o predmet a jeho obsah, schopnosť pedagóga podnietiť diskusiu, miera osobného obohatenia študenta absolvovaním predmetu, adekvátnosť spôsobu oznámenia hodnotiacich kritérií, vysvetlenie kladov aj nedostatkov študenta pri priebežnom alebo záverečnom hodnotení učiteľom, komunikácia učiteľa so študentmi, promptnosť a efektivita, dodržiavanie rozvrhu a harmonogramu akademického roka, adekvátne využitie času zo strany pedagóga, zdokonalenie v oblasti komunikácie a vyjadrovaní názorov zo strany študentov. 
  • Jednotliví pedagógovia katedry realizujú spätnú väzbu tiež individuálne, na konci prednáškového obdobia. Spätná väzba zo strany študentov vedie ku kontinuálnemu skvalitňovaniu procesu výučby a prispôsobovaniu metód výučby potrebám študentov. 
b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.
  • Výsledky spätnej väzby študentov sú analyzované na viacerých úrovniach fakulty (kolégium dekana, Vedecká rada FF, Akademický senát FF a i.), sú komunikované so zainteresovanými stranami a zverejnené na webovom sídle fakulty, vo výročnej správe fakulty (https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy) a v správe z hodnotenia výučby a pedagógov fakulty (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/hodnotenie-vyucby-a-pedagogov-studentmi). Výsledky spätnej väzby sú dôležitým podkladom pre skvalitňovanie študijného programu. 
  • Do katedrou organizovaného hodnotenia výučby v ak.roku 2020/2021 sa zapojilo 90 percent študentov katedry. Výsledky spätnej väzby boli podrobne analyzované na katedre a boli vypracované konkrétne návrhy na skvalitnenie výučby, ktorých implementácia je priebežne monitorovaná.   
  • Výsledky hodnotenia výučby študentmi št. programu učiteľstvo náboženskej výchovy za akademický rok 2020/2021 a prijaté opatrenia sú zverejnené na stránke: http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/84-hodnotenie-vyucujucich-studentmi.
c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.
  • Absolventov zastupovala a na tvorbe študijného programu sa podieľala jeho absolventka Mgr. Eva Ďurková, PhD. (durkova.eva15@gmail.com).
  • Absolventi v elektronickej alebo osobnej komunikácii vyjadrili záujem naďalej spolupracovať s katedrou a zapojiť sa do jej projektovej a vzdelávacej činnosti (Mgr. Valéria Fogadová, Mgr. Ivan Gábor, PhD., Mgr.Benjamín Szabó a ďalší). Mnohí sa kontinuálne zúčastňujú online aktivít katedry (pozvané prednášky odborníkov, Zimná škola filozofie výchovy).
  • Absolventi s dlhšou pedagogickou skúsenosťou poskytujú katedre odborné konzultácie (Mgr. Anna Kardošová, učiteľka náboženskej výchovy na Základnej škole s materskou školou vo Veľkom Kýre, Mgr. Daniela Hodásová, učiteľka Základnej školy Cabaj - Čápor, metodička Diecézneho katechetického úradu v Nitre, Mgr. Danka Brezniaková, učiteľka Spojenej katolíckej školy v Nitre).
  • Absolventi (Mgr. Šimon Chrvala, Mgr. Adriana Vanyová, Mgr. Michal Krauter, Mgr. Valéria Fogadová a Mgr. Benjamín Szabó) sa o štúdiu na katedre a ich uplatnení v praxi vyjadrili v krátkych videách, ktoré sú dostupné cez katedrovú stránku (http://www.knabs.ff.ukf.sk/index.php/absolventi) alebo cez youtube kanál katedry (https://www.youtube.com/channel/UCD6vbPHl9j3dgBNkPZiSlqA/videos).
  • Ostatní oslovení absolventi študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy (v kombinácii) ocenili na absolvovanom študijnom programe individuálny prístup k študentom, odbornosť i ľudskosť vyučujúcich, výbornú atmosféru štúdia, ako aj možnosť zúčastňovať sa mimoškolského aktivít.
  • Pozitívna spätná väzba od absolventov je pre katedru silnou motiváciou do neustáleho zvyšovania kvality študijného programu.
11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu