DOKUMENT
Študijný program:
DSXEST22 - estetika
Typ dokumentu:
Opis študijného programu
Názov vysokej školy:
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Sídlo vysokej školy:
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
Názov fakulty:
Filozofická fakulta
Sídlo fakulty:
Štefánikova 67, 949 01 Nitra
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorné hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania UKF (Rada kvality UKF)
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
estetika / 12366
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
tretí stupeň
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Sídlo UKF v Nitre
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
12. Filozofia 6107 (ISCED-F kód 0223)
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný študijný program
Udeľovaný akademický titul za menom.
PhD.
g) - Forma štúdia.
externá
i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
4/štyri
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
plánovaný počet študentov: 1 priemerný počet uchádzačov: 2 (za posledných 6 rokov) aktuálny počet študentov: 3
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Špecifikujúci rámec profilov absolventa (estetiky a estetickej výchovy na všetkých stupňoch štúdia)

Profilácia všetkých foriem štúdia, garantovaného Ústavom literárnej a umeleckej komunikácie FF UKF v Nitre (ďalej len: ÚLUK) sa vyznačuje osobitosťami, ktoré sú dotované desaťročiami základného výskumu (viac ako pol stovkou celoštátnych i medzinárodných výskumných projektov, z ktorých vyše 90% bolo ohodnotených najvyšším kvalifikačným stupňom) a priekopníckymi bádateľskými iniciatívami. Ich výsledky sa premietli do profilácie absolventov všetkých foriem štúdia estetiky a estetickej výchovy, ktoré je ťažiskovo podložené autonómnym základným výskumom, nasledovne:

  1. 0d 60. rokov 20. stor. sa v ÚLUK formovala i v zahraničí rešpektovala tzv. Nitrianska interpretačná škola (F. Miko, A. Popovič atď.), ktorá kultivovala metódy interpretácie umeleckého textu, novátorsky presadzovala semioticko-komunikačnýinterdisciplinárny prístup k umeniu. Vďaka výsledkom dosiahnutým v rámci týchto iniciatív bolo možné poňať výučbu estetiky v ÚLUK nielen ako všeobecne-abstraktnú reflexiu umenia, ale formovať u študentov kompetencie riešiť estetické problémy prostredníctvom konkrétneho diela zvládnutého na úrovni interpretačného detailu (z tohto hľadiska sa spôsobilosti absolventov štúdia estetiky vyrovnajú kompetenciám študentom jednotlivých druhov umenia). Uvedené iniciatívy, modely štýlu (F. Miko, Ľ. Plesník, E. Kapsová atď.), neskoršie výskumy morfológie umeleckého diela (Ľ. Plesník, Z. Rédey, R. Beličová atď. ) a novšie tematologické výskumy (M. Čechová, Ľ. Plesník atď.) vedno s tradíciou interdisciplinárnosti (A. Popovič, E. Pariláková) poskytujú študentom inštrumentárium na kvalifikované postihnutie každej úrovne (štýl, téma, jazyk, kompozícia) výtvorov všetkých druhov umenia, ako aj mimoumeleckých estetických javov. Na základe A. Popovičom v 70. rokoch 20. stor. rozvinutej teórii metatextov, vďaka ktorej ÚLUK začal v predstihu riešiť a neskôr pod záhlavím intertextuálnosti rozvíjať problematiku medzitextového nadväzovania (T. Žilka, M. Malíčková atď.), študenti ÚLUK získavajú habilitu rozumieť problematike umenia v medzidruhových súvislostiach (na úrovni spätosti konkrétnych diel rôznych druhov umenia). Výskumy umeleckého štýlu (výrazovej sústavy) umožnili, aby si študenti osvojovali dejiny umenia nie ako disparátne súbory singularít, ale prostredníctvom kategórie slohu (štýlu, smeru atď.), ktorý je konkretizovaný výrazovo reprezentatívnymi artefaktmi. Tým sa prekonal tradičný hendikep estetického štúdia dejín umenia ako redukovanej faktografie, takže študenti sú disponovaní zvládnuť v tejto oblasti aj nenamemorované jednotlivosti.
  2. Komunikačný model umenia vyústil v 80. rokoch 20. stor. do koncepcie recepčného prístupu k umeniu, ktorý zohľadňoval autentické čitateľské potreby a záujmy, a v 90. rokoch do koncepcie k životu obrátenej estetiky, resp. živej kultúry (Ľ. Plesník, F. Miko). V jej rámci sa ÚLUK ako prvý na úrovni celoštátnych projektov základného výskumu začal sústavne venovať výskumu popkultúry (jednotlivo už od 70. rokoch v prácach P. Libu a V. Oberta, programovo a školotvorne od 90. rokov u J. Malíčka, M. Malíčkovej, neskôr M. Boszoráda atď.). Na tejto platforme výučba estetiky a estetickej výchovy v ÚLUK prekonala diskrepanciu medzi predsudkami zaťaženou polaritou tzv. vysokého a nízkeho umenia, ústretovo sa otvorila kultúre, ktorou súčasní študenti autenticky žijú, a rehabilitovala popkultúru ako podstatnú súčasť štúdia estetiky. Z didaktického hľadiska začal od 90. rokov 20. stor. rozvíjať uvedené iniciatívy koncept praktickej estetiky (M. Žilková, neskôr H. Zeleňáková atď.), ktorý sa zameral na formovanie spôsobilosti študentov uplatniť zásady k životu obrátenej estetiky vo výučbe príslušných predmetov na ZŠ a SŠ, pričom rozhodujúcim spôsobom určil ich obsah i formu v celoštátnom rozsahu.
  3. Pred desaťročím sa v ÚLUK sformovala medzičasom medzinárodne etablovaná subdisciplína arcitextuálna tematológia (M. Čechová, Ľ. Plesník atď.) Na jej základe si študenti v rámci štúdia estetiky a estetickej výchovy osvojujú kultúrne ustanovujúce prapríbehy (mýty, rozprávky, legendy, základné náboženské naratívy ap.) a v nich obsiahnuté univerzálne príbehové vzorce, ktoré podkladajú umeleckú/estetickú tvorbu vo všetkých vývinových obdobiach vrátane (post)postmodernej a popkultúrnej súčasnosti. Vedno s vyššie uvedenými osobitosťami sa tak umocnili predpoklady, aby sa výučba estetiky a estetickej výchovy v ÚLUK odbremenila od nadmiery memorovania faktografických dát (v digitálnej súčasnosti beztak ľahko dohľadateľných) v prospech inštrumentálne-operatívnych schopností kvalifikovane zvládnuť aj estetické artefakty (štýly, druhy, žánre), ktoré nie sú encyklopedicky opísané, prípadne v čase štúdia ešte nejestvujú, a tak operatívne reagovať na požiadavky „živej praxe“.


Uvedené osobitosti (tradícia, výučba podložená sústavným základným výskumom) vedno s faktom, že výučba estetiky a estetickej výchovy v ÚLUK nebola nikdy zacielená na „masovú produkciu absolventov“, ale, pokiaľ to bolo možné, mala v pozitívnom slova zmysle výberový charakter, sa premietli aj do úspešnosti jej absolventov. Absolventi štúdia estetiky a(lebo) estetickej výchovy v ÚLUK sa úspešne uplatnili v akademickej, resp. pedagogickej sfére, nie len na základných, stredných a vysokých školách (mimo alma mater napr. doc. Mgr. Łukasz P. Wojciechowski, PhD., doc. PhDr. Milan Banyár, PhD.), ale aj v rôznych edukačných inštitúciách a programoch neziskových organizácií (Mgr. Viera Lasáková, rod. Chrenková), v rôznych kultúrno-spoločenských ustanovizniach a centrách (Mgr. Lucia Vadelová, Mgr. Marek Vatraľ, PhD., Mgr. Richard Kováčik, PhD., Mgr. Erik Vilím, PhD.), ako redaktori či šéfredaktori regionálnych novín (Mgr. Alexandra Janigová) aj celoslovenských časopisov (Mgr. Alexandra Paulovičová) a tiež ako kreatívni umelci, ktorí vďaka štúdiu estetiky teoreticky ukotvili svoje umelecké aktivity, rozšírili a prehĺbili si tematické a metodologické rámce svojej tvorby (Mgr. Peter Oravec, PhD., Mgr. Michal Hvorecký, Mgr. Alena Pajtinková). Každý študent 3. stupňa štúdia estetiky podáva výskumný projekt UGA ako zodpovedný riešiteľ a obvykle participuje aj na celoštátnych projektoch základného výskumu. Väčšina doktorandských prác ukončených v ÚLUK (ich častí) je zverejňovaná v podobe recenzovanej domácej alebo zahraničnej vedeckej monografie, kapitole v nej alebo štúdie v recenzovanom vedeckom periodiku, každoročne tak aj aspoň jedna diplomová práca, bakalárska práca alebo práca ŠVOUČ (naposledy práce Mgr. Nikoly Danišovej, PhD. a Mgr. Bernadette Pažitnej).


a) Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Prierezové (intersemiotické) a interdisciplinárne umocnené znalosti štruktúry umeleckého artefaktu všetkých druhov umenia, resp. umeleckých susbsystémov (osobitne popkultúry), ich žánrovo-druhových, výrazových a tvaroslovných osobitostí, dejín (v domácom i celostvetovom kontexte), ako aj intertextuálnych (medzidruhových) súvislostí, mimoumeleckých estetických javov, kultúrne ustanovujúcich príbehov (arcinaratívov), v nich obsiahnutých archetypov, univerzálnych príbehových vzorcov (tematických algoritmov) a ich medzinárodnej typológie, spôsobilosť interpretovať ich na vyhranenej a uvedomelej koncepčno-metodologickej báze, orientácia v dejinách estetického myslenia i v najnovších estetických koncepciách, metodologických paradigmách a epistémach, spôsobilosť kvalifikovane vypracúvať a riešiť univerzitné výskumné projekty v pozícii zodpovedného riešiteľa, participácia na celoštátnych a medzinárodných vedeckých projektoch základného výskumu, spôsobilosť recipovať odbornú literatúru, komunikovať a prezentovať odbornú problematiku v niektorom svetovom jazyku, a to na medzinárodných podujatiach i vo výučbe, publikovať výsledky svojho vlastného výskumu v recenzovaných zahraničných alebo domácich vedeckých monografiách, resp. databázových vedeckých periodikách, mediálna, kultúrnoinštitucionálna a publicistická, prípadne pedagogická prax (všetky uvedené hability možno doložiť výkonmi doterajších absolventov doktorandského štúdia v ÚLUK), to všetko v synergickej súčinnosti pripravuje absolventa primárne a v súlade s hlavnou intenciou doktorandského štúdia na to, aby sa uplatnil ako vedecko-pedagogický pracovník, ktorý sprostredkúva ťažiskovo poznatky získané na báze vlastného základného výskumu a medzinárodne akceptovanej metodológie vo flexibilnej reakcii na aktuálny stav poznania problematiky a požiadavky pedagogickej i estetickej praxe, ako samostatný vedecký pracovník výskumných ustanovizní rozvíjajúci heuristicky autonómny základný výskum, prípadne ako vysoko kvalifikovaný (riadiaci) pracovník v kultúrnej sfére, v médiách, redakciách a vydavateľstvách alebo ako kreatívny umelec.

Absolventi sú spôsobilí následne zvyšovať svoj kvalifikačný rast po vedecko-pedagogickej i vedeckej línii (habilitácia, zisk vyšších vedeckých kvalifikačných stupňov). K zásadným profilujúcim osobitostiam pozri Špecifikujúci rámec profilov absolventa.


Teoretické vedomosti

Absolventi študijného programu estetika (3. stupeň):

- majú konzultáciami so školiteľom, domácimi i zahraničnými autoritami, resp. zahraničnými študijnými pobytmi (hradenými s permanentne získavaných grantových prostriedkov), samoštúdiom špeciálne profilovanej odbornej literatúry a vlastného bádania (podľa zamerania dizertačnej práce) prehĺbené a rozšírené, medzidruhovo prierezové (intersemiotické) a interdisciplinárne znalosti dejín umenia (v domácom i celosvetovom kontexte), štruktúry umeleckého artefaktu klasických i novších druhov umenia, celého spektra umeleckých susbsystémov (osobitne popkultúry), resp. mimoumeleckých estetických javov, ich žánrovo-druhových, resp. typologických, výrazových a tvaroslovných osobitostí;

- majú konzultáciami so školiteľom, domácimi i zahraničnými autoritami, resp. zahraničnými študijnými pobytmi (hradenými s permanentne získavaných grantových prostriedkov), samoštúdiom špeciálne profilovanej odbornej literatúry a vlastného bádania (podľa zamerania dizertačnej práce) prehĺbený a rozšírený kvalifikovaný prehľad o kultúrne ustanovujúcich príbehoch, mytológiách, v nich obsiahnutých archetypoch, univerzálnych príbehových vzorcov (tematických algoritmov), ich antropologických výkladoch a medzinárodných typologických klasifikáciách;

- uvedené poznatky ovládajú v intertextuálnych (medzidruhových) súvislostiach a v aktualizujúcej responzii na najnovšie medzinárodne etablované koncepcie;

- ovládajú zásady základného (tímového i interdisciplinárneho) vedeckého výskumu, tvorby celoštátnych a medzinárodných projektov základného výskumu, recenzovaných vedeckých monografií a vedeckých štúdií.


Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu estetika (3. stupeň) získa schopnosť:

- na uvedomelej, autonómnej a vyhranenej, v súlade s najnovším stavom poznania i požiadavkami kultúrnej a umeleckej praxe flexibilne aktualizovanej koncepčno-metodologickej báze analyzovať, resp. interpretovať vyššie uvedené umelecké a estetické fenomény;

- kvalifikovane a metodologicky uvedomelo sa konfrontovať s existujúcimi estetickými i estetickovýchovnými teóriami a trendmi;

- samostatne koncipovať, riešiť a viesť univerzitné projekty UGA, samostatne koncipovať a riešiť čiastkové výskumné úlohy v medzinárodných a celoštátnych projektoch základného výskumu, realizovať výskumy s heuristickými ambíciami v tímovej a interdisciplinárnej súčinnosti, prezentovať originálne riešenia problémov;

- publikovať výsledky vlastného výskumu v zahraničných alebo domácich recenzovaných vedeckých monografiách, resp. štúdiách v databázových a recenzovaných zahraničných a domácich periodikách; prezentovať ich v niektorom svetovom jazyku na medzinárodných vedeckých konferenciách, ako aj sprostredkúvať popularizačným spôsobom v médiách a v kultúrno-osvetových programoch;

- v rámci univerzitnej výučby samostatne projektovať a realizovať predmety ťažiskovo založené na výsledkoch vlastného základného výskumu, viesť prednášky a semináre v niektorom svetovom jazyku;

- na základe týchto spôsobilostí vykonávať koncepčné, kreatívne a riadiace aktivity v kultúrnych a umeleckých ustanovizniach, v médiách, publicistike, vydavateľstvách, ako aj v umeleckokreatívnej sfére.


Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent študijného programu estetika (3. stupeň) dokáže:

- pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec, samostatný tvorivý pracovník a ako člen či vedúci pracovného tímu;

- identifikovať mechanizmy pre svoj ďalší odborný a profesijný rast.

b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolventi 3. stupňa v študijnom programe estetika nachádzajú v súlade so základnou intenciou doktorandského štúdia uplatnenie predovšetkým v povolaniach zodpovedajúcich kompetenciám vysoko kvalifikovaných, koncepčných, riadiacich, prípadne tvorivých pracovníkov v nasledovných inštitúciách a zariadeniach:

- univerzity a vedeckovýskumné pracoviská, odborné umelecké a kultúrne ustanovizne, múzeá, galérie, umelecké alebo kultúrne sekcie redakcií a médií, vydavateľstvá a pod.;

- vládne a mimovládne kultúrne a umelecky orientované inštitúcie, organizácie a združenia;

- organizácie a inštitúcie tretieho sektora, ako aj nadácie zacielené na kultúrnu a umeleckú sféru.

c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Študijný program reflektuje požiadavky potenciálnych zamestnávateľov, inštitúcií a organizácií. Nasledujúce relevantné externé zainteresované strany poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania:

  • Slovenský filmový ústav vo vzťahu k Mgr. Richardovi Kováčikovi, PhD.
  • Fond na podporu umenia vo vzťahu k Mgr. Róbertovi Špotákovi, PhD.
  • prof. PaedDr. Slávka Kopčáková, PhD., riaditeľka Inštitútu estetiky a umeleckej kultúry
3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Absolventi doktorandského stupňa ŠP estetika sú na základe nadobudnutých odborných znalostí a zručností spôsobilí rozvíjať svoj ďalší akademický odborný rast (habilitácia, vyššie vedecké kvalifikačné stupne). Doložiteľne (pozri Špecifikujúci rámec profilov) sa uplatňujú ako medzinárodne akceptovaní vedecko-pedagogickí a samostatní vedeckí pracovníci umenovedne a kultúrovedne zameraných univerzitných a výskumných pracovísk, múzeí, galérií, historici, teoretici a kritici všetkých druhov umenia (muzikológovia, teotrológovia, literárni vedci, kunsthistorici, filmoví teoretici a kritici), divadelní a rozhlasoví dramaturgovia, divadelní režiséri, riadiaci pracovníci v médiách a v oblasti kultúry, kreatívni umelci, publicisti v oblasti kultúry a umenia, kultúrno-osvetoví pracovníci, kurátori, odborní pracovníci pre nehmotné kultúrne dedičstvo, televízni, rozhlasoví, vydavateľskí, výtvarní či hudobní redaktori, organizátori kultúrneho života, prekladatelia atď.

Absolventi sú v kontakte s pracoviskom prostredníctvom sociálnych sietí, niektorí s pracoviskom priamo spolupracujú. Viacerí naši uplatnili v rôznych profesiách a spoločenských oblastiach zameraných na oblasť umenia a kultúry (kultúrne inštitúcie, vedecko-výskumná činnosť, umelecká kritika, masmédiá, odborné a pedagogické aktivity atď.), osobné názory niektorých z nich na vlastnú skúsenosť so štúdiom estetiky a(lebo) estetickej výchovy možno nájsť na webovej stránke pracoviska: http://www.uluk.ff.ukf.sk/?page_id=124

b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Potvrdením úspešnosti uplatnenia absolventov estetiky s ukončeným vzdelaním 3. stupňa a teda potvrdením súladu medzi získanou kvalifikáciou a požiadavkami na výkon povolania sú popri vyššie zmienenom Mgr. Richardovi Kováčikovi, PhD. pracovníkovi SFÚ a aktuálne predsedovi Rady Audiovizuálneho fondu a Mgr. Robertovi Špotákovi, PhD., referentovi Fondu na podporu umenia aj Mgr. Nina Vrbanová, PhD., svojho času poverená riaditeľka Kunsthalle Bratislava, Mgr. Erik Vilím, PhD. ako manažér dokumentácie v Kunsthalle Bratislava alebo Mgr. Peter Oravec, PhD. ako úspešný divadelný režisér (realizoval inscenácie v pražskom štúdiu Ypsilon, v ostravskom divadle, na novej scéne v Bratislave, v Divadle A. Bagara v Nitre, atď.). Vo sfére vedecko-pedagogického pôsobenia potvrdzujú pripravenosť na rolu pedagóga a zároveň vedeckého pracovníka napr. doc. Miroslav Ballay, PhD. – renomovaný divadelný teoretik, v predošlých rokoch vedúci Katedry kulturológie na FF UKF v Nitre či doc. Mgr. Łukasz Wojciechowski, PhD., odborný asistent na Katedre masmediálnej komunikácie FMK UCM Trnava.  

c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Spätnú väzbu má študijný program zabezpečenú v prevažnej miere priamo od absolventov 3. stupňa, a to priamym kontaktom, v istej miere od inštitúcií, resp. ich výkonných či riadiacich pracovníkov, ktorí mali možnosť spolupracovať so študentami 3. stupňa estetiky dlhodobejšie (ako zamestnávatelia), krátkodobo formou stáže či inej odbornej praxe alebo na riešení vedeckých projektov a podujatí v spolupráci s podobne orientovanými pracoviskami v akademickom prostredí a so zamestnávateľmi.

Spätná väzba od zamestnávateľov je získavaná priamym kontaktom, resp. prostredníctvom sociálnych sietí a iných komunikačných kanálov.


4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Študijný program estetika (3. stupeň) bol spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF v Nitre ktoré sú podrobne konkretizované v dokumentoch Systém zabezpečovania kvality na Filozofickej fakulte UKV v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf, Štatút Rady pre vnútorné overovanie kvality vysokoškolského vzdelávania Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/%C5%A0tat%C3%BAt_RKFF.pdf, Smernica č. 27/2021: Posudzovanie študijných programov a posudzovanie spôsobilosti habilitačných konaní a inauguračných konaní na UKF https://www.ukf.sk/73-moja-ukf/4838-27-2021-smernica-posudzovanie-studijnych-programov-a-posudzovanie-sposobilosti-habilitacnych-konani-a-inauguracnych-konani-na-ukfŠtatút Rady pre vnútorné hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Statut_RK_UKF_V11_schvaleny_vrukf_18032021.pdf a v Smernici č. 31/2021: Metodika tvorby študijných programov na UKF https://www.ukf.sk/intranet/vnutorne-predpisy/95-vnutorne-predpisy-2021/4945-smernica-c-31-2021-metodika-tvorby-studijnych-programov-na-ukf .

Filozofická fakulta UKF v Nitre má vytvorené postupy a nástroje na schvaľovanie, monitorovanie a hodnotenie realizácie študijných programov, ktoré sa týkajú definovania formálnych postupov na schvaľovanie študijných programov iným subjektom ako tými, ktoré ich realizujú; tvorby študijných programov realizovaných na fakulte; sledovania dostupnosti vhodných učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov; formulovania očakávaných a kontroly dosiahnutých výsledkov vzdelávania vo vzťahu k profilu absolventa; monitorovania študijnej úspešnosti a dosiahnutých výsledkov vzdelávania študentov; pravidelného hodnotenia a revidovania študijných programov; zapojenia študentov do aktivít zameraných na hodnotenie študijných programov; a zabezpečenia spätnej väzby od zamestnávateľov, zástupcov trhu práce a ďalších príslušných organizácií ohľadne uplatnenia absolventov.

Tvorba študijných programov, ich obsah a forma štúdia vychádza z opisu študijných odborov a z akreditačných kritérií/štandardov, z odborného a kvalifikačného potenciálu tvorivých pracovníkov, reflektuje záujem zo strany uchádzačov a potreby pracovného trhu. Študijné programy sú pripravované v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF, ktoré určujú zodpovednosť za jednotlivé procesy riadenia kvality (dokumenty uvedené vyššie). Dostupnosť učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov zabezpečuje fakulta v spolupráci s jej pracoviskami prostredníctvom nákupu odbornej literatúry, edičnej činnosti fakulty, ako aj e-learningových vzdelávacích kurzov. Naplnenie očakávaných výsledkov vzdelávania, ktoré sú formulované v informačných listoch predmetov, sa vyhodnocuje prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi, ďalej v periodických hodnotiacich správach o vzdelávacej činnosti a v štatistikách úspešnosti na štátnych skúškach, ako aj analýzou hodnotení zaznamenaných v AIS. Pravidelné hodnotenie a revidovanie študijných programov je realizované osobou zodpovednou za študijný program (ďalej len „OZŠP“), pracovníkmi katedier a ústavov, prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi a orgánmi zabezpečovania kvality na úrovni fakulty a univerzity.

Učitelia podieľajúci sa na realizácii študijného programu pravidelne aktualizujú obsah svojich predmetov o poznatky získané v priebehu riešenia vedecko-výskumných projektov. Výsledky svojej vedecko-výskumnej činnosti publikujú v indexovaných periodikách, monografických dielach a učebných textoch, ktoré slúžia ako študijná literatúra pre študentov študijného programu. Výsledky svojej vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti tvoriví pracovníci tiež prezentujú a propagujú v rámci vedeckých a odborných podujatí pre odbornú verejnosť a študentov. Spätnú väzbu o úspešnosti uplatnenia absolventov získava fakulta od zamestnávateľov, kontaktom s absolventmi a prieskumami realizovanými a iniciovanými z úrovne vedenia fakulty a jej pracovísk.

b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný v AIS vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forma a stupni štúdia.

c) - V študijnom pláne spravidla uvedie:

Študijný plán študijného programu estetika na doktorandskom stupni je konkretizovaný v štruktúre študijná časť (povinné predmety – povinne voliteľné predmety – výberové predmety), vedecká časť a ďalšie aktivity. Profilové predmety tvoria jadro blokov povinných predmetov a polovicu ponuky povinne-voliteľných predmetov a majú dominantne metodologický charakter. Povinné profilové predmety sú definované cyklom štyroch predmetov venovaných metodologickým východiskám (Metodológia Nitrianskej školy – recepčná poetika a pragmatická estetika; Metodológia Nitrianskej školy – intertextualita) a rozvíjajúcim rámcom nitrianskej estetiky (Metodológia Nitrianskej školy – populárna kultúra, Metodológia Nitrianskej školy – arcitextuálna tematológia), vždy s väzbou na konkrétny interpretačný materiál z oblasti jednotlivých umení a masmédií. Vďaka tomu dochádza k upevňovaniu interpretačných zručností v priamej interakcii s rozširovaním tematických rámcov a prehlbovaním teoretických a metodologických znalostí. V bloku povinne voliteľných predmetov dopĺňa tento osnovný systém autonómnej nitrianskej estetiky ešte trojica predmetov, ktorá ho kontextualizuje v širších súvislostiach, väzbách, konfrontáciách jednotlivých estetických, umenovedných, kulturologických koncepcií.

V prípade študenta, ktorý neabsolvoval štúdium nitrianskej estetiky na prvých dvoch stupňoch, môže si tento svoje interpretačné zručnosti posilniť navštevovaním interpretačných disciplín v bloku výberových predmetov (vedené ako Doplnkové predmety doktorandského štúdia), absolvent magisterského stupňa príbuzného odboru si môže takouto cestou doplniť aj vedomosti dejinného charakteru (z oblasti umeleckých štýlov či estetického myslenia).

Veľká časť štúdia doktoranda (viac ako tretina celkovej kreditovej záťaže) je naviazaná na jeho výkony vo vedeckej oblasti a zahŕňa povinné mobilitné aktivity, aktívnu účasť na projektoch a publikačnú činnosť s povinnosťou publikovať počas svojho štúdia aj v niektorom z databázovaných časopisov relevantných v odbore (charakter výstupu upresňuje dokument https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/doktorandske_studium/dff-ds-druhy-vystupov-kategorie-A-podla-kriterii-ak.pdf).


Študijný plán je konkretizovaný na nasledujúcej podoby:


Študijná časť:

Blok povinných predmetov

Filozofické problémy humanitných a spoločenských vied 5K 2P A

Etika vedeckej práce 5K 2P S 1 L

Metodológia Nitrianskej školy – recepčná poetika a pragmatická estetika 5K 2P S

Metodológia Nitrianskej školy – intertextualita 5K 2P S

Metodológia Nitrianskej školy – populárna kultúra 5K 2P S

Metodológia Nitrianskej školy – arcitextuálna tematológia 5K 2P A

Blok povinne voliteľných predmetov

Vedecké a odborné projekty 5K 2P A

Metodológia estetiky – vizuálne koncepcie 5K 2P + 1S A

Odborný cudzí jazyk – textové a interpretačné semináre v anglickom jazyku 5K 2S A

Odborný cudzí jazyk – textové a interpretačné semináre v nemeckom jazyku 5K 2S A

Metodológia estetiky – estetické a kulturologické koncepcie 5K 2P A

Metodológia estetiky – divadelné koncepcie 5K 2P A

Nezávislá kultúra a nekonvenčné umenie na Slovensku 5K 2P A

Metodika výučby esteticko-výchovných predmetov pre vysoké školy 5K 2P A

Blok výberových predmetov

Doplnkové predmety doktorandského štúdia 1 2K 2S A

Doplnkové predmety doktorandského štúdia 2 2K 2S A

Doplnkové predmety doktorandského štúdia 3 2K 2S A

Doplnkové predmety doktorandského štúdia 4 2K 2S A

Vyučovacia činnosť 1 5K 4S A

Vyučovacia činnosť 2 5K 4S A

Vyučovacia činnosť 3 5K 4S A

Iná pedagogická alebo konzultačná činnosť 1 5K 4S A

Iná pedagogická alebo konzultačná činnosť 2 5K 4S A


Vedecká časť

Blok publikačné, prezentačné a organizačné aktivity

Publikácia v časopisoch evidovaných vo Web of Science alebo Scopus 40K A

Vedecké a odborné práce v recenzovaných publikáciách 15K A

Vedecké a odborné práce v nerecenzovaných publikáciách 10K A

Ostatné príspevky 5K A

Aktívna účasť na vedeckom/odbornom podujatí doma 5K A

Aktívna účasť na vedeckom/odbornom podujatí v zahraničí 7K A

Redakčná činnosť 5K A

Organizácia Vedeckého/odborného podujatia 3K A

Blok projektová činnosť

Riešiteľ domáceho projektu (vedeckého/vzdelávacieho) 7K A

Riešiteľ zahraničného projektu (vedeckého/vzdelávacieho) 10K A

Vypracovanie projektu UGA 5K A

Vedenie projektu UGA 10 K

Blok zahraničné pobyty a stáže

Zahraničné stáže a pobyty – mesačné 8K A

Zahraničné stáže a pobyty – týždenné 3K A


Ďalšie aktivity

Tvorivá činnosť 5K A

Umelecké projekty 5K A

Popularizačno-osvetové aktivity 3K A


Minimová práca

Minimová práca k dizertačnej skúške 13 K A


Štátna skúška

Obhajoba písomnej práce k dizertačnej skúške 2K

Dizertačná práca a jej obhajoba 30 K

Predmety štátnej skúšky

Dejiny estetického myslenia 20. storočia 3K

Estetická výchova 3K

Hudobná estetika 19. a 20. storočia 3K

Teória a dejiny divadla 20. storočia 3K

Teória a dejiny filmu a médií 20. storočia 3K

Teória a dejiny výtvarného umenia 20. storočia 3K

Teória a dejiny literatúry 19. a 20. storočia 3K

d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Rámcové pravidlá doktorandského štúdia, akými sú podmienky štátnych skúšok, pravidlá na opakovanie, predĺženie a prerušenie štúdia a pod. určuje Študijný poriadok UKF v Nitre https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf. Zásady doktorandské štúdia na Filozofickej fakulte UKF v Nitre upravujú následne ešte Zásady doktorandského štúdia na FF UKF v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/doktorandske_studium/zasady_ds_ff_ukf_v_nr.pdf . Celkový počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia v doktorandskom stupni štúdia so štandardnou dĺžkou je najmenej 180 kreditov. Kredity študent získava v súlade s predpísanou skladbou študijného plánu študijného programu. Súčasťou štúdia je absolvovanie dizertačnej skúšky, na ktorú sa v externej forme štúdia prihlasuje spravidla do 24 mesiacov od nástupu na štúdium. Na postup do vyššieho ročníka musí splniť minimálne dve tretiny ročnej štandardnej záťaže. Podmienkou ukončenia štúdia je úspešná obhajoba dizertačnej práce.
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Študent na doktorandskom stupni štúdia si v spolupráci so školiteľom vypracuje plán svojho štúdia, do ktorého zahrnie plnenie svojich študijných povinností, kde okrem absolvovania povinných predmetov rozvrhnutých do prvých dvoch rokov štúdia, identifikuje aj predmety z povinne voliteľného bloku relevantné k téme jeho výskumu. V bloku výberových predmetov má možnosť identifikovať tie zo študijného plánu na nižšom stupni, ktorými si v prípade ukončenia iného študijného programu môže doplniť dejinné vedomosti a interpretačné zručnosti, predbežne konkretizuje svoju vyučovaciu povinnosť. Vytvorí si predbežný harmonogram vedeckých výstupov a výkonov s orientačným súpisom relevantných možností konferenčných a publikačných výstupov (identifikuje odborné a vedecké časopisy v odbore s ohľadom na jeho profilovú oblasť, pravidelnejšie organizované stretnutia odborníkov v danom odbore a pod.).


  • počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia: 30 K
  • počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia: 15 K
  • počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia: 15 K
  • počet kreditov za vedeckú časť potrebných na riadne skončenie štúdia: 64 K (blok Publikačné, prezentačné a organizačné aktivity 57 K + blok Projektová činnosť 7 K)
  • počet kreditov za ďalšie aktivity potrebných na riadne skončenie štúdia: 5K počet kreditov za obhajobu minimovej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 13 K
  • počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 32 K (+ 6 K za predmety štátnej skúšky)
f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Študijný program má jasné a transparentne zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v informačných listoch jednotlivých predmetov. Informačné listy predmetov sú prístupné cez AIS pre všetkých študentov. Spätnú väzbu získavajú študenti aj priebežným hodnotením. Výsledky priebežného a záverečného hodnotenia predmetov sú zaznamenávané v AIS a archivované v súlade s platnou legislatívou.

Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči hodnoteniu upravuje Študijný poriadok UKF (https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf) a Zásady doktorandského štúdia na FF UKF v Nitre (https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/doktorandske_studium/zasady_ds_ff_ukf_v_nr.pdf).

g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia v prípade zmeny študijného programu, zápisu študenta inej vysokej školy a absolvovania mobility upravuje Študijný poriadok UKF (https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf) a na podmienky doktorandského štúdia konkretizuje postup pri podávaní žiadosti o uznaní skúšok https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/doktorandske_studium/ds-postup-pri-uznavani-kreditov-skusok.pdf, ktorý je súčasťou ďalších relevantných informácií k organizácii doktorandského štúdia, vrátane tlačiva žiadosti o uznanie skúšok (https://www.ff.ukf.sk/doktorandske-studium/informacie-pre-doktorandov).

h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

2021/2022

odkaz: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.es.VSES057App&kodAplikacie=VSES057&uiLang=SK&viewer=web, následne je nutné konkretizovať podmienky vyhľadávania

zoznam (abecedne):

Estetika slovenského mesta v umeleckej interpretácii 21. storočia

Komparatívna analýza ikonizácie škodcu v arcinaratívoch

Mýtus ako invariant popkultúrnych naratívov

Oral history v divadelnom umení

Popkultúrne hudobné idiómy v autonómnej tvorbe slovenských hudobníkov (Martin Burlas, Peter Zagar, Marek Piaček, Ľubomír Burgr)

Semiotika hudby na Slovensku (od 2. polovice 20. storočia po súčasnosť)

Semiotika chronotopu v arcinaratívoch

Transformácie subkultúrnej identity na pozadí príznakovej estetiky životného štýlu

Výrazové prostriedky historických (súčasných) divadelných poetík


2020/2021

odkaz: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.es.VSES057App&kodAplikacie=VSES057&uiLang=SK&viewer=web, následne je nutné konkretizovať podmienky vyhľadávania

zoznam (abecedne):

Archetypy súčasného divadla (prípadne v historických formách)

Auditívne vyjadrovacie prostriedky v súčasnom vizuálnom alebo scénickom umení.

Fandom ako subkultúra. Estetické špecifiká a preferencie programových recipientov popkultúry

Kniha ako popkultúrny objekt. Syntéza dizajnu a slova

Multimedialita Debris Company

Mýtus ako invariant popkultúrnych naratívov

Podoby intertextuálnych teórií Nitrianskej školy

Semiotika hudby na Slovensku (od 2. polovice 20. storočia po súčasnosť)

Subtílnosť výrazu autorského čítania

Transformácie subkultúrnej identity na pozadí príznakovej estetiky životného štýlu

Umenie ako kritická platforma. Od definície obrazu k aktivizmu

Výrazové prostriedky historických (súčasných) divadelných poetík

i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení prác upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf,

Smernica 13/2020 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach (https://www.ukf.sk/73-moja-ukf/3794-13-2020-smernica-o-zaverecnych-rigoroznych-a-habilitacnych-pracach?highlight=WyJzbWVybmljYSIsIm8iLCJvJ2JyaWVuIiwielx1MDBlMXZlcmVcdTAxMGRuXHUwMGZkY2giLCJwclx1MDBlMWNhY2giLCJzbWVybmljYSBvIiwic21lcm5pY2EgbyB6XHUwMGUxdmVyZVx1MDEwZG5cdTAwZmRjaCIsIm8gelx1MDBlMXZlcmVcdTAxMGRuXHUwMGZkY2giLCJ6XHUwMGUxdmVyZVx1MDEwZG5cdTAwZmRjaCBwclx1MDBlMWNhY2giXQ==)

Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf,

Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd: https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy/73-moja-ukf/4514-12-2021-smernica-o-realizacii-mobilit-v-ramci-programu-erasmus-inych-stipendijnych-programov-a-bilateralnych-dohod

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov sa riadia Etickým kódexom UKF: https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/eticky-kodex a Disciplinárnym poriadkom pre študentov FF UKF: https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-disciplinarny-poriadok-ff.pdf.

V oblasti poskytovania služieb študentom so špecifickými potrebami sa fakulta riadi Vnútorným predpisom k zabezpečeniu všeobecne prístupného akademického prostredia pre študentov so špecifickými potrebami (VP 28/2015) a spolupracuje s univerzitným Centrom podpory štúdia študentov so špecifickými potrebami (https://www.ukf.sk/sc/poradenstvo-a-podpora-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami?highlight=WyJzbyIsInNwZWNpZmlja3ltaSIsInBvdHJlYmFtaSIsInNvIFx1MDE2MXBlY2lmaWNrXHUwMGZkbWkiLCJzbyBcdTAxNjFwZWNpZmlja1x1MDBmZG1pIHBvdHJlYmFtaSIsInNwZWNpZmlja3ltaSBwb3RyZWJhbWkiXQ==).

Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta sa riadia Zákonom o sťažnostiach č. 9/2010 Z.z a jeho novelou č. 94/2017 Z.z.: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2010/9/ a odporúčaným postupom uvedeným na webovej stránke fakulty v časti Štúdium (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/interne-formy-studia. Odvolania voči školnému upravuje vnútorný predpis univerzity (32/2019): https://www.ukf.sk/studium/vysokoskolske-studium/skolne-a-poplatky?highlight=WyJcdTAxNjFrb2xuXHUwMGU5Il0=.

5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy predmetov sú v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. dostupné v AIS vo Výstupných zostavách zo študijných programov (VSST178) na odkaze https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie konkrétneho študijného programu a jeho plánu v konkrétnej forma a stupni štúdia.

6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram akademického roka: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/harmonogram-akademickeho-roka

Aktuálny rozvrh študijného programu: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.rh.VSRH009App&kodAplikacie=VSRH009&uiLang=SK&viewer=web po konkretizácii požiadaviek na zobrazenie rozvrhu konkrétneho študijného programu v zodpovedajúcom ak. roku a semestri.

7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PhDr. Ľubomír Plesník, DrSc., kontakt: lplesnik@ukf.sk

  • pôsobí vo funkcii profesora v odbore Filozofia;
  • zabezpečuje profilové predmety na ŠP estetika 1. stupeň;
  • nesie hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu estetika aj 1. stupeň, 2. stupeň, estetická výchova (v kombinácii) 1. a 2. stupeň.
b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PhDr. Ľubomír Plesník, DrSc., lplesnik@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10349
  • profilové predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Metodológia Nitrianskej školy – recepčná poetika a pragmatická estetika 5 2P S

doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD., mmalickova@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10338
  • profilové predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Metodológia Nitrianskej školy – intertextualita 5 2P S

Metodológia estetiky – estetické a kulturologické koncepcie 5 2P A

Mgr. Martin Boszorád, PhD., funkčné miesto docent mboszorad@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/19545
  • profilové predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Metodológia Nitrianskej školy – populárna kultúra 5 2P S

Metodológia Nitrianskej školy – intertextualita 5 2P S

Metodológia estetiky – estetické a kulturologické koncepcie 5 2P A

prof. PhDr. Eva Kapsová, CSc., ekapsova@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/9258
  • profilové predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Metodológia estetiky – vizuálne koncepcie 5 2P + 1S A

doc. Mgr. Juraj Malíček, PhD., jmalicek@ukf.sk

Metodológia Nitrianskej školy – populárna kultúra 5 2P S

doc. Mgr. Mariana Čechová, PhD., mcechova@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10742
  • profilové predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Metodológia Nitrianskej školy – arcitextuálna tematológia 5 2P A

prof. PhDr. Dagmar Inštitorisová, PhD., dinstitorisova@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10347
  • profilové predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Metodológia estetiky – divadelné koncepcie 5 2P A

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.

prof. PhDr. Ľubomír Plesník, DrSc.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

doc. Mgr. Mariana Čechová, PhD.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

Mgr. Martin Boszorád, PhD., funkčné miesto docent

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

prof. PhDr. Eva Kapsová, CSc.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

prof. Juraj Malíček, PhD.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

prof. PhDr. Dagmar Inštitorisová, PhD.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

prof. PhDr. Ľubomír Plesník, DrSc.

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10349
  • predmety (okrem profilových) študijného programu estetika (3. stupeň):

ako člen odborovej komisie má kompetenciu hodnotiť výkony doktoranda vo všetkých výkonoch z blokov Vedecká časť a Ďalšie aktivity

doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD. , mmalickova@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10338
  • predmety (okrem profilových) študijného programu estetika (3. stupeň):

ako členka odborovej komisie má kompetenciu hodnotiť výkony doktoranda vo všetkých výkonoch z blokov Vedecká časť a Ďalšie aktivity

doc. Mgr. Mariana Čechová, PhD., mcechova@ukf.sk ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10742
  • predmety (okrem profilových) študijného programu estetika (3. stupeň):

Vedecké a odborné projekty 5 2P A

ako členka odborovej komisie má kompetenciu hodnotiť výkony doktoranda vo všetkých výkonoch z blokov Vedecká časť a Ďalšie aktivity

Mgr. Martin Boszorád, PhD., funkčné miesto docent mboszorad@ukf.sk

Odborný cudzí jazyk – textové a interpretačné semináre v anglickom jazyku 5K 2S A

Odborný cudzí jazyk – textové a interpretačné semináre v nemeckom jazyku 5K 2S A

- ako vedúci pracoviska má kompetenciu zapisovať hodnotenia za tieto výkony doktoranda:

Doplnkové predmety doktorandského štúdia 1 2K 2S A

Doplnkové predmety doktorandského štúdia 2 2K 2S A

Doplnkové predmety doktorandského štúdia 3 2K 2S A

Doplnkové predmety doktorandského štúdia 4 2K 2S A

Vyučovacia činnosť 1 5K 4S A

Vyučovacia činnosť 2 5K 4S A

Vyučovacia činnosť 3 5K 4S A

Iná pedagogická alebo konzultačná činnosť 1 5K 4S A

Iná pedagogická alebo konzultačná činnosť 1 5K 4S A

prof. PhDr. Eva Kapsová, CSc.

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/9258
  • predmety (okrem profilových) študijného programu estetika (3. stupeň):

ako členka odborovej komisie má kompetenciu hodnotiť výkony doktoranda vo všetkých výkonoch z blokov Vedecká časť a Ďalšie aktivity

prof. PhDr. Dagmar Inštitorisová, PhD. dinstitorisova@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10347
  • predmety (okrem profilových) študijného programu estetika (3. stupeň):

ako členka odborovej komisie má kompetenciu hodnotiť výkony doktoranda vo všetkých výkonoch z blokov Vedecká časť a Ďalšie aktivity

doc. Mgr. Juraj Malíček, PhD., jmalicek@ukf.sk

- CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10348

- predmety (okrem profilových) študijného programu estetika (3. stupeň):

ako člen odborovej komisie má kompetenciu hodnotiť výkony doktoranda vo všetkých výkonoch z blokov Vedecká časť a Ďalšie aktivity

prof. PhDr. Július Fuják, PhD., jfujak@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10345
  • predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Nezávislá kultúra a nekonvenčné umenie na Slovensku 5K 2P A

ako člen odborovej komisie má kompetenciu hodnotiť výkony doktoranda vo všetkých výkonoch z blokov Vedecká časť a Ďalšie aktivity

prof. PhDr. Silvia Tomašková, CSc. stomaskova@ukf.sk

Filozofické problémy humanitných a spoločenských vied 5 2P A

prof. ThDr. Ján Zozuľak, PhD., jzozulak@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/6613
  • predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Etika vedeckej práce 5 2P S

doc. PhDr. Jarmila Maximová, PhD., jmaximova@ukf.sk

  • https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10666
  • predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Etika vedeckej práce 5 2P S 

doc. PhDr. Peter Korený, PhD., pkoreny@ukf.sk

Etika vedeckej práce 5 2P S

doc. Mgr. Miroslav Ballay, PhD., mballay@ukf.sk

  • CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10397
  • predmety študijného programu estetika (3. stupeň):

Nezávislá kultúra a nekonvenčné umenie na Slovensku 5K 2P A

e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD., mmalickova@ukf.sk

  • Estetika slovenského mesta v umeleckej interpretácii 21. storočia
  • Sexus, eros a gender v umeleckých zbierkach slovenských múzeí a galérií

doc. Mgr. Mariana Čechová, PhD., mcechova@ukf.sk

  • Komparatívna analýza ikonizácie škodcu v arcinaratívoch

doc. Mgr. Juraj Malíček, PhD., jmalicek@ukf.sk

  • Fandom ako subkultúra. Estetické špecifiká a preferencie programových recipientov popkultúry

prof. PhDr. Dagmar Inštitorisová, PhD. dinstitorisova@ukf.sk

  • Subtílnosť výrazu autorského čítania
  • Estetika dokumentárneho divadla
f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH sú v AIS prístupné pre prihláseného používateľa s pridelenou kompetenciou v časti Ľudské zdroje - LZ020 Prehľad zamestnancov a pracovných pomerov na strediskách (https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web) po zadaní špecifikácií na pracovisko a osobu.

doc. PhDr. Michaela Malíčková, PhD.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

doc. Mgr. Mariana Čechová, PhD.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

prof. Dagmar Inštitorisová, PhD.

https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.lz.LZ020App&kodAplikacie=LZ020&uiLang=SK&viewer=web

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

 Mgr. art. Denis Mačor, estetika (externá forma), 1. ročník (macordenis@gmail.com).

h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).
i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).
  • Monika Szabóová (referentka doktorandského štúdia), e-mail: mszaboova@ukf.sk
  • Ing. Monika Václavová (administrátor AiS2), e-mail: mvaclavova@ukf.sk
  • administratívna pracovníčka ÚLUK: PhDr. Jaroslava Košťálová, jkostalova@ukf.sk, uluk@ukf.sk
8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Predmetný študijný program sa realizuje v prednáškových a (špecializovaných) seminárnych miestnostiach, ktoré sú vybavené výpočtovou technikou s príslušným softvérovým vybavením a v prípade niektorých aj ďalšími didaktickými pomôckami. V prednáškových miestnostiach sa štandardne nachádza stolový počítač s pripojením na internet, dataprojektor a premietacie plátno, resp. (biela) tabuľa/interaktívna tabuľa, rečnícky pult a v prípade veľkokapacitných miestností aj ozvučenie s pevným, resp. bezdrôtovým mikrofónom. Kľúčové veľkokapacitné prednáškové miestnosti v rámci jednotlivých fakúlt sú vybavené systémom pre záznam a vysielanie prednášok. Táto technológia okrem podpory e-learningovej formy výuky zvyšuje prístupnosť obsahu a vytvára priestor i pre propagáciu a komunikáciu so širokou verejnosťou. Z tohto dôvodu boli v spoločných priestoroch inštalované televízne panely, na ktorých okrem propagácií jednotlivých odborných či voľnočasových podujatí, je možné v reálnom čase vysielať záznam z prednáškových miestností. Seminárne miestnosti sú ozvučené a okrem pracovnej stanice s pripojením na internet, dataprojektoru a bielej tabule sú niektoré vybavené aj špecializovanými didaktickými pomôckami (LCD televízor, CD a DVD prehrávač). Aktualizácia a dopĺňanie materiálneho a technického vybavenia sa realizuje priebežne, predovšetkým z prostriedkov štrukturálnych fondov a výskumných projektov, čím sa snažíme zabezpečiť ich kontinuálnu aktuálnosť, bezchybný chod/výkon a adekvátny pomer pri danom počte študentov.

ÚLUK sídli v budove FF UKF v Nitre na Štefánikovej ulici č. 67 na treťom podlaží. Pracovníci ÚLUK majú k dispozícii sekretariát (počítač s prístupom na internet, veľkokapacitné kopírovacie zariadenie, telefón), 5 kancelárskych miestností a miestnosť pre čiastkovú knižnicu (vybavenú stolovým počítačom s prístupom na internet a skenerom), 10 stolných PC, 15 notebookov, 7 tlačiarní, 3 kopírovacie stroje, 2 televízory, 1 DVD prehrávač, 1 kameru, 1 diktafón, 3 skenery, 1 viazačku, 1 rezačku, 2 fotoaparáty, 2 fotoaparáty, 1 skartovačku, 17 externých harddiskov, 2 dataprojektory, 1 mini dataprojektor a ďalšie vybavenie. Všetky miestnosti majú telefónnu prípojku a všetky počítače na pracovisku sú napojené na internetovú sieť, čo umožňuje vzájomnú komunikáciu i komunikáciu so študentami a verejnosťou na úrovni zodpovedajúcej bežnému štandardu. Komunikácia so študentmi a verejnosťou prebieha aj prostredníctvom pracoviskovej internetovej stránky: (http://www.uluk.ff.ukf.sk/) a fanpage pracoviska na sociálnej sieti (https://sk-sk.facebook.com/pages/category/College---University/ULUK-503073326449802/). Študijný program estetika je realizovaný v prednáškových a/alebo seminárnych miestnostiach, ktoré sa nachádzajú v budove na Štefánikovej ul. č. 67 v Nitre a ul. Tr. A. Hlinku č. 1 v Nitre (vzdialenosť od primárneho miesta poskytovania študijného programu 700 m). Prednášky, resp. výučba predmetov s väčším počtom študentov sa uskutočňujú/uskutočňuje primárne/ťažiskovo v seminárnych miestnostiach v budove FF na Štefánikovej ulici ST 325 (kapacita 24 miest, lavice a stoličky, výmera 34,36 m2) alebo v seminárnych miestnostiach v hlavnej budove UKF na Tr. A. Hlinku 1 (miestnosť A-121, kapacita 30 miest, lavice a stoličky, výmera 33,65 m2, miestnosť A-122, kapacita 25, sklápacie sedáky/lopáriky, výmera 31,55 m2). Všetky uvedené miestnosti sú vybavené dataprojektormi, ktoré sú prepojené s počítačmi a ozvučením. Výučba menších skupín sa potom uskutočňuje v ďalších seminárnych miestnostiach v budove na Štefánikovej ulici (napríklad v miestnosti ST 036, kapacita 20 miest, lavice a stoličky, výmera 22,27 m2). Všetky miestnosti, v ktorých sa realizuje študijný program estetika, sú vybavené výpočtovou technikou s príslušným softvérovým vybavením, prípadne ďalšími didaktickými pomôckami (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, v niektorých projekčné plátno, LCD televízor či CD a DVD prehrávač alebo hudobné reproduktory. V seminárnej miestnosti ST 325, primárnom mieste poskytovania študijného programu, je okrem toho k dispozícii prezentačný závesný systém. Táto miestnosť je uspôsobená na vyučovanie interdisciplinárne koncipovaného študijného programu – aby poskytovala možnosť prezentácie a reprodukcie diel z oblasti výtvarného, hudobného, slovesného, filmového a divadelného umenia.

Študentom študijného programu je k dispozícii Univerzitná knižnica (UK) UKF, so sídlom na Dražovskej ceste 4, Nitra. Otváracie hodiny: pondelok - piatok 9.00 - 20.00, sobota 8.00 - 13.00. UK sa svojím poslaním zameriava na zabezpečovanie slobodného prístupu k informáciám šíreným na všetkých druhoch nosičov prostredníctvom knižnično-informačných služieb, uspokojovanie kultúrnych, informačných, vedeckovýskumných a vzdelávacích potrieb používateľov, podporovanie celoživotného vzdelávania a duchovný rozvoj ľudí. Knižnica poskytuje knižničné služby (medziknižničné, konzultačné, referenčné, bibliografické a rešeršné služby) pedagogickým, vedeckým pracovníkom a študentom, ako aj širokej verejnosti. Okrem toho uchováva a bibliograficky registruje kvalifikačné práce študentov, vedecko-pedagogických pracovníkov UKF a publikačnú a umeleckú činnosť pedagogických, vedeckých pracovníkov a doktorandov UKF. Knižničný fond UKF aktuálne eviduje cca 230 tis. kn. j. z čoho fond samotnej UK predstavuje cca 168 960 kn. j. a ostatná časť knižničného fondu je umiestnená v čiastkových knižniciach na jednotlivých pracoviskách univerzity. Knižničný fond je prístupný vo voľnom výbere. UK má prístup do licencovaných informačných zdrojov v rámci národného projektu NISPEZ ( Gale Virtual Reference Library, Knovel Library, ProQuest Central, Science Direct, Scopus, Springer Link, Web of Knowledge, Wiley Online Library a EBSCO Publishing). Súčasťou UK sú aj tri študovne: na Dražovskej ceste 4, Hodžovej ul. 1 a Kraskovej ul. 1. V študovniach je zastúpená povinná literatúra, ktorá je prístupná vo voľnom výbere. O službách a činnosti knižnice sú používatelia informovaní na webovej stránke knižnice www.uk.ukf.sk. Knižnica má fond spracovaný v knižnično-informačnom systéme DAWINCI a knižničný fond je prístupný cez on line katalóg. Knižnica umožňuje prístup na internet a vo svojej predajni zabezpečuje predaj skrípt a publikácií vydaných UKF v Nitre. Priestory UK sú pokryté bezdrôtovým pripojením na internet.

ÚLUK má okrem študovne v nevzdialenej budove FF na Hodžovej ul. 1., ktorá je súčasťou Univerzitnej knižnice UKF, aj čiastkovú pracoviskovú knižnicu. V čiastkovej knižnici ÚLUK je aktuálne k dispozícii celkom 4 802 kn. j. počítačovo spracovaného študijného materiálu. Celkový stav k 1. 11. 2021 je 4 802 kn. .j.: knihy – 3 428 kn. j., viazané časopisy – 7 kn. j., dochádzajúce časopisy – 554 kn. j., kvalifikačné a záverečné práce – 3 kn. j., elektronické a audiovizuálne dokumenty – 267 kn. j. z toho: DVD – 6; VD – 9; CD – 168; Gp –84, mapy – 1 kn. j., zborníky – 500 kn. j., hudobniny – 42 kn. j. Čiastková knižnica ÚLUK slúži primárne pre potreby vedeckých a pedagogických pracovníkov ÚLUK, ako aj pre študentov estetiky, sekundárne jej služby však môžu využívať aj pracovníci ostatných pracovísk FF a študenti iných študijných programov. Z dotačného fondu pracoviska, z prostriedkov rektorátu, resp. z grantových prostriedkov sa čiastková knižnica pravidelne dopĺňa o najnovšie tituly odbornej literatúry, dôraz je pritom programovo kladený na to, aby priebežne dopĺňané tituly poskytovali najnovšie poznatky a trendy v odbore a celkom osobitný zreteľ sa kladie na to, aby sa knižničný fond rozrastal najmä o tituly zahraničnej proveniencie. V čiastkovej knižnici ÚLUK sa nachádzajú tiež vedecké práce a publikačné jednotky pracovníkov ÚLUK (bývalých i súčasných), v skladovej a archívnej miestnosti potom aj diplomové a bakalárske práce, práce ŠVOUČ atď.

Prehľad výpožičiek v čiastkovej knižnici Ústav literárnej a umeleckej komunikácie

Rok Absenčné výpožičky Prezenčné výpožičky Vrátené absenčné výpožičky Návštevníci

2016 115 28 19 19

2017 249 7 174 42

2018 307 19 235 39

2019 271 8 211 37

2020 180 23 20 31

2021 131 24 142 20

b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

UKF využíva viaceré overené, zmodernizované existujúce a nové informačné systémy poskytujúce informácie na podporu riadenia v nasledujúcich oblastiach:

UKF využíva viaceré overené, zmodernizované existujúce a nové informačné systémy poskytujúce informácie na podporu riadenia v nasledujúcich oblastiach:

Kompletná vzdelávacia agenda na UKF je zabezpečovaná prostredníctvom Akademického informačného systému (AIS). Systém spracúva údaje o vzdelávaní konkrétneho študenta od momentu podania jeho prihlášky na vysokoškolské štúdium, cez evidenciu výsledkov štúdia až po evidenciu a tlač dokladov o vzdelaní. Okrem študijných výsledkov obsahuje i evidenciu záverečných prác, rozvrhu hodín a prihlasovanie sa študentov naň. Zároveň sú prostredníctvom AIS poskytované údaje do Centrálneho registra študentov a Centrálneho registra záverečných prác. Na úrovni riadenia slúži AIS ako zdroj pre vykazovanie výučby a na meranie vzdelávacieho výkonu pracovísk a ich zamestnancov. Informácie zhromaždené v AIS zároveň slúžia ako základný zdroj pre akreditáciu a tvorbu ponuky štúdia.

DOC (systém pre správu dokumentov) slúži ako autorizovaná zóna pre zamestnancov a študentov univerzity a spolu s intranetovou časťou webového sídla poskytuje prístup k aktuálnym dokumentom (vnútorné predpisy univerzity a fakúlt, tlačivá, rozhodnutia rektora, dekanov (napr. v oblasti štipendií), softvéru (licencovanému i voľne dostupnému), pracovným materiálom riadiacich zložiek a pod.

Knižničný informačný systém (KIS) zabezpečuje činnosti univerzitnej knižnice. Evidencia publikačnej činnosti je prevádzkovaná v rámci knižničného informačného systému, pričom umožňuje prístup k personálnej publikačnej činnosti každému zamestnancovi ako na úrovni vkladania, tak i na úrovni získavania publikačných a citačných výstupov. Získané údaje slúžia ako zdroj pre hodnotenie zamestnancov a pracovísk v oblasti publikačného výkonu a súčasne predstavujú zdroj pre Centrálny register publikačnej činnosti. Podpora štúdia je zabezpečovaná prostredníctvom študijných materiálov, ktoré sú študentom poskytované viacerými kanálmi. Primárny zdroj predstavuje novovybudovaná Univerzitná knižnica v Areáli UKF Zobor so svojimi študovňami na Hodžovej a Kraskovej ul.

Sekundárnym zdrojom študijných materiálov sú e-learningové portály. V septembri 2007 bol ako celouniverzitný e-learningový portál implementovaný LMS Moodle v štruktúre zodpovedajúcej štruktúre univerzity (fakulty členené na katedry). Portál edu.ukf.sk je určený na podporu výučby akreditovaných predmetov. Počet používateľov systému EDU prekračuje ročne 13 500 používateľov (z toho asi tretina aktívnych), čo možno považovať za plynulé presadzovanie sa e-learningu v prostredí univerzity. Pod tento fakt sa podpísala aj úspešná realizácia projektov štrukturálnych fondov zahrňujúcich budovanie e-learningových kurzov.

V rámci projektu NISPEZ UK UKF prostredníctvom CVTI SR zabezpečila prístup do nasledovných elektronických informačných databáz: SCOPUS, SpringerLink, Wiley Online Library, ProQuest Central, ScienceDirect, Knovel Library, Web of Knowledge - Current Contents Connect (CCC), Web of Knowledge - Essential Science Indicators (ESI), Web of Knowledge - Journal Citation Reports (JCR), Web of Knowledge – MEDLINE, Web of Knowledge - Web of Science (WOS), Web of Knowledge - Korean Journal Database, Web of Knowledge – Russian Science Citation Index, Web of Knowledge - SciELO Citation Index.

Vďaka spolupráci so Slovenskou národnou knižnicou v Martine mala UK UKF prístup k databázam americkej spoločnosti EBSCO Publishing: Academic Search Complete, Agricola, AHFS Consumer Medication Information, Business Source Premier, ERIC, GreenFile, Health Source – ConsumerEdition, Health Source: Nursing/Academic Edition, Humanities International Complete, Library, Information Science & Technology Abstracts, MasterFILE Premier, MEDLINE with Full Text, Newspaper Source, Regional Business News, Teacher Reference Center.

Na UKF existuje rozsiahla sieť špecializovaných učební vybavených IKT. Študentom sú navyše voľne prístupné počítačové boxy na chodbách, prakticky vo všetkých objektoch univerzity. UKF momentálne disponuje 790 PC určenými pre študentov. Ich vybudovanie a renovácia existujúcich boli realizované vo veľkej miere v rokoch 2010-2012 (avšak viackrát prešli kompletnou obnovou) v rámci projektov štrukturálnych fondov (Modernizáciou infraštruktúry k zlepšeniu kvality vzdelávania a Rozvoj infraštruktúry so zameraním na IKT – podmienka pre vzdelávanie v 3. tisícročí). V rámci týchto projektov bolo vybavených i viac ako 100 učební dataprojektormi a na ne napojenými pracovnými stanicami. Vznikli a boli vybavené odborné učebne (špeciálna jazyková učebňa vybavená softvérom pre prekladateľov; 2 učebne vybavené kompletným tlmočníckym zariadením; špecializovaná audiovizuálna; výskumné, záznamové a komunikačné centrum a univerzitný tvorivý ateliér).

Významným krokom v oblasti e-vzdelávania je integrácia systému pre záznam a vysielanie prednášok, ktorý je nasadený do 5 prednáškových miestností v rámci jednotlivých fakúlt. Jedna takto zariadená prednášková miestnosť sa nachádza aj v priestoroch FF UKF v Nitre. Táto technológia okrem zvýšenia prístupnosti obsahu zabezpečí priestor i pre propagáciu a komunikáciu so širokou verejnosťou.

Základom technickej infraštruktúry dátových a telekomunikačných sietí je optická sieť šírky 10 Gb/s, vybudovaná v rámci projektov štrukturálnych fondov (Modernizáciou infraštruktúry k zlepšeniu kvality vzdelávania a Rozvoj infraštruktúry so zameraním na IKT – podmienka pre vzdelávanie v 3. tisícročí). Vďaka prostriedkom zo štrukturálnych fondov bolo rozšírené i pokrytie bezdrôtovým signálom, ktoré je v súčasnosti k dispozícii vo všetkých objektoch univerzity. UKF v súčasnosti disponuje 113-mi prístupovými bodmi pre bezdrôtové pripojenie.

Chod počítačovej siete a prevádzku informačných systémov zabezpečuje niekoľko desiatok serverov postupne rozšírených vďaka prostriedkom zo štrukturálnych fondov. V súčasnosti bežia informačné systémy vo väčšine prípadov na virtuálnych systémoch, čím sa šetria náklady na energiu a zvyšuje bezpečnosť systémov voči prienikom.

V rámci zabezpečenia základnej informačnej podpory štúdia bol pre študentov zriadený e-mailový systém vo vlastnej réžii univerzity, prostredníctvom ktorého každý študent pri nástupe na štúdium získava vlastné e-mailové konto určené na oficiálnu komunikáciu s inštitúciou. Informovanosť študentov je zabezpečená okrem e-mailovej komunikácie, komunikácie prostredníctvom webov pracovísk a distribúciou správ v systéme AIS, aj cez veľkoplošné obrazovky integrované do informačného systému univerzity. Táto technológia bola implementovaná v rámci projektu Rozvoj infraštruktúry so zameraním na IKT – podmienka pre vzdelávanie v 3. tisícročí a jej cieľom je poskytovať aktuálne informácie, multimediálne prezentácie i prezentácie jednotlivých pracovísk na najfrekventovanejších miestach univerzity.

Významným krokom prezentujúcim úroveň univerzity bolo zapojenie sa do projektu Eduroam, ktorého základnou myšlienkou je umožniť študentom a akademickým zamestnancom pripojiť sa do počítačovej siete v inej akademickej inštitúcii bez toho, aby sa museli registrovať alebo získavať prístupové údaje. Pripojenie k sieti vyžaduje od používateľa iba používateľské meno a heslo, ktoré používa v domovskej inštitúcií. Predpokladáme využívanie ako návštevníkmi univerzity, tak i našimi študentmi a zamestnancami v rámci pobytov na iných univerzitách.

V rámci zavádzania kvality vzdelávania a výskumu bola v ostatných rokoch budovaná nadstavba informačných systémov, ktorej cieľom je mapovať aktivitu, produktivitu a výsledky činnosti tvorivých pracovníkov univerzity. Vybudovanie tejto manažérskej nadstavby malo za následok užšiu spoluprácu jednotlivých systémov a vybudovanie integrujúceho portálu zjednodušujúceho prístup k jednotlivým univerzitným informačným systémom.

Prezentáciu univerzity navonok zabezpečuje jej webová stránka. Počas minulých rokov prešla viacerými zmenami. V prvej fáze došlo k zmene a sprehľadneniu dizajnu, počas druhej bol nasadený nástroj na správu obsahu umožňujúci jednoduchú a používateľsky nenáročnú údržbu a aktualizáciu obsahu. Následne sa systém na správu stránok implementoval i na fakultách a ďalších súčastiach univerzity. Sekundárnym informačným zdrojom určeným najmä študentom je prezentácia aktivít univerzity a fakulty na viacerých sociálnych sieťach, čím sa prístup informácii dostáva k cieľovej skupine zrýchlil a zefektívnil.

c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

Učitelia na 3. stupni študijného programu estetika využívajú v prípade nemožnosti realizovať hodiny prezenčnou formou videokonferenčné online systémy (predovšetkým univerzitný https://meet.ukf.sk/), ako aj E-learningový portál UKF Moodle a ďalšie aplikácie (napr. MS Teams a i.) Fakulta poskytuje všetkým učiteľom špeciálne školenia s prácou s dištančnými kurzami.

Pedagógovia doplnkovo využívajú e-learningový portál aj v štandardnom prezenčnom režime a vo svojich e-learningových kurzoch na EDU zverejňujú materiály k štúdiu (výberovo ťažšie dostupnú odbornú literatúru, záznamy prednášok, pomocné cvičenia, prípadové štúdie, exemplá a pod.). V prípade dištančného režimu počas skúškového obdobia ponúka E-learningový portál UKF Moodle rôzne modely skúšania, ktoré obsahujú ochranné mechanizmy voči možnému nekorektnému správaniu skúšaného študenta a zároveň pomáhajú objektivizovať aj proces hodnotenia.

Rovnako tak sa na 3. stupni potvrdila efektívnosť dištančného kontaktu prostredníctvom systému meet.ukf.sk predovšetkým pri kontakte s externými študentami, konzultácie môžu byť realizované pravidelne, podľa potreby doktoranda či požiadaviek školiteľa. Samotné prednášky a následné konzultácie k nim je do veľkej miery možné realizovať prostredníctvom online videokonferenčného systému, pre pracovné stretnutia malého počtu osôb s aktívnym prístupom všetkým zúčastnených je systém veľmi efektívnym riešením. Každý z prednášaných predmetov tak môže byť realizovaný kombinovanou formou s veľkým zastúpením dištančnej výučby, prípadne realizovaný dištančne v plnej miere.

d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Ústav literárnej a umeleckej komunikácie rozvíja dlhodobo a kontinuálne spoluprácu s domácimi kultúrnymi, resp. kultúrno-osvetovými ustanovizňami (Nitrianska galéria – prax, ale napríklad aj v spojitosti s predmetom študijného programu Galerijné interakcie, Slovenská filharmónia – prax, RTVS – prax a pod.), ale i domácimi a zahraničnými akademickými pracoviskami a inštitúciami (výberovo Katedra estetika Univerzity Karlova v Prahe; Katedra literární kultury a slavistiky, Univerzita Pardubice; Inštitút estetiky a umeleckej kultúry, Prešovská univerzita v Prešove atď.), a to aj na platforme filozoficko-metodologických seminárov a hosťujúcich prednášok dostupných ako pracovníkom ÚLUK a FF UKF v Nitre, tak študentom. Kľúčovou sa v ostatných rokoch javí byť predovšetkým spolupráca so Slovenskou asociáciou pre estetiku (SAE), ktorej členmi sú viacerí pracovníci ÚLUK (a Mgr. Peter Brezňan, PhD. je jej podpredsedom). Na platforme práve tejto spolupráce napokon ÚLUK participoval ako spoluorganizátor na medzinárodnej konferencie Estetika centra a periférie – centrum a periféria estetiky v roku 2019, opakovane sa zapojil do kultúrno-vzdelávacieho projektu S umením do škôl (séria diskusií organizovaných na stredných školách s hosťami z oblasti umenia) a taktiež do mobilitného projektu Estetika bez hraníc. V rámci toho sa potom podarilo rozvíjať veľmi cenné kontakty s kolegami z univerzitných pracovísk v Helsinkách a v Ríme. Z ďalších pracovísk či inštitúcií je mimoriadne badateľná spolupráca so Slovenským filmovým ústavom či s Ústavom divadelnej a filmovej vedy Slovenskej akadémie vied, pokiaľ ide priamo o univerzitné pracoviská, úzke kontakty má ÚLUK napríklad s Univerzitou Hradec Králové (Katedra kulturních a náboženských studií) alebo s Masarykovou univerzitou v Brne (Seminář estetiky). S týmito a ďalšími pracoviskami ÚLUK spolupracuje aj v rámci mobilitného programu Erasmus+ na platforme uzatvorených bilaterálnych dohôd. S mimoakademických organizácií stoja v ostatných rokoch za zmienku ešte spolupráce s Ústavom pamäti národa a OZ Na zelenej lúke. Zatiaľ čo nosným výstupom prvej menovanej spolupráce bol týždenný cyklus odborných prednášok a diskusií Umením k slobode ´89 (november 2019), nosným výstupom druhej bol cyklus 6 čitateľských dielní určených pre študentov UKF a študentov gymnázií Čítam o neslobode (september 2020 až jún 2021).

e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Sociálne zabezpečenie, športové, kultúrne, duchovné a spoločenské vyžitie študentov UKF je súčasťou Dlhodobého zámeru UKF na roky 2019 – 2025 a Dlhodobého zámeru FF UKF na roky 2019 – 2022. Popri vysokoškolskom vzdelávaní a výskume je angažovanie sa a poskytovanie špecifického know-how vysokých škôl na podporu rozvoja spoločnosti a osobitne regiónu, v ktorom vysoká škola pôsobí, jej tretím hlavným pilierom poslania. Na tento účel univerzita využíva aj spätnú väzbu od svojich absolventov a ďalších účastníkov spoločenského a kultúrneho života regiónu.

V priestoroch Študentského domova Nitra pôsobí Univerzitný tvorivý ateliér. Je integrujúcim kultúrnym bodom študentov univerzity a ich umeleckých telies na nácvik a realizáciu inscenácií, rôznorodých scénických projektov a kultúrnych podujatí. Ateliér sa využíva aj pre pedagogický proces (tvorivé dielne, semináre, tréningy, workshopy) umelecky a umelecko-výchovne orientovaných študijných programov v rámci univerzity. Folklórny súbor Ponitran je umelecký súbor s najdlhšou históriu na univerzite a zameriava sa na tradičný slovenský folklór s orientáciou na oblasť Ponitria. Poslaním súboru je rozvíjať záujmovú činnosť študentov, nadväzovať na tradičnú kultúru Slovenska, umelecky ju interpretovať a zhromažďovať folklórny materiál z rôznych oblastí Slovenska, najmä však z oblasti Nitry a Tekova. Študentské divadlo VYDI bolo založené v roku 1992. Počas jedného akademického roka zvyčajne naštuduje jednu inscenáciu, s ktorou sa študenti prezentujú pred domácim publikom v Univerzitnom tvorivom ateliéri FF UKF. Podobne sa zúčastňujú i rôznych regionálnych prehliadok či tematických festivalov. Pôsobenie študentov v tomto súbore nesúvisí len s tvorbou divadelných inscenácií, ale aj s rozmanitým spektrom variabilných činností v rámci akademického roka: improligy, stand up vystúpenia, pouličné sprievody, mikulášske večierky, majálesy, kabarety, imatrikulácie, beánie, workshopy a pod. Občianske združenie JA a MY sa venuje organizácii kultúrnych podujatí, výstav, koncertov, vedeckých konferencií, seminárov, diskusných fór, okrúhlych stolov, besied, ako aj príprave a organizácii alternatívnych umeleckých projektov v celoslovenskom i v medzinárodnom kontexte s dôrazom na podporu všestranného umeleckého rozvoja regiónu. Združenie podporuje začínajúcich umelcov, publicistov i umenovedcov s cieľom umožniť im verejnú prezentáciu ich tvorivej a vedeckej činnosti. Z pôsobenia združenia je najznámejšia organizácia Festivalu Petra Scherhaufera. Maďarský spevácky zbor UKF úspešne reprezentuje univerzitu na domácich i zahraničných koncertných pódiách, zborových festivaloch a súťažiach. Na jednotlivých ročníkoch celoslovenskej kvalifikačnej súťaže speváckych zborov Kodályove dni v Galante pravidelne získava ocenenie Zlaté pásmo. Zbor pravidelne koncertuje a jeho cieľom je pestovanie a ďalšie oživovanie kodályovských tradícií, ako aj šírenie maďarskej zborovej kultúry, v prvom rade v kruhu univerzitnej mládeže. Gestorom speváckeho zboru je v súčasnosti Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF.

Športová činnosť študentov UKF sa zameriava okrem individuálnych výkonov študentov aj na kolektívne športy. Dôležité miesto zastáva Združenie športových klubov UKF v Nitre, do ktorého patria štyri športové oddiely Volley project UKF Nitra, BKM Junior UKF Nitra, Taekwon-Do UKF NITRA a hokejový tím Philosophers Nitra.

Zoznam podujatí pre študentov je dostupný na https://www.ukf.sk/sc/kulturne-sportove-a-spolocenske-podujatia-2

Na pôde UKF pôsobí aj Univerzitné pastoračné centrum (UPC), ktoré pravidelne organizuje  formačné, bohoslužobné, kultúrne a voľnočasové aktivity: https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/univerzitne-pastoracne-centrum

UKF má vlastnú grantovú schému podpory kultúrnych a športových podujatí študentov.

f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov na mobilitách a stážach upravuje Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd: https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy/73-moja-ukf/4514-12-2021-smernica-o-realizacii-mobilit-v-ramci-programu-erasmus-inych-stipendijnych-programov-a-bilateralnych-dohod.

Pokyny na prihlasovanie sú zverejňované na webovom sídle univerzity: www.ukf.sk Pravidlá uznávania tohto vzdelávania upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf.

Kontaktnou osobou pre študentov študijných programov realizovaných na FF je prodekan pre zahraničné vzťahy a rozvoj prof. PaedDr. Bernard Garaj, CSc.: bgaraj@ukf.sk.

ÚLUK všestranne podporuje domáce a medzinárodné mobility a rôzne aktivity študentov v súlade so Stratégiou internacionalizácie UKF v Nitre na roky 2019 – 2025. V rámci programu Erasmus+ ÚLUK spolupracuje s pracoviskami na univerzitách v Hradci Králové (Univerzita Hradec Králové), Brne (Masarykova univerzita), Pardubiciach (Univerzita Pardubice), Českých Budějoviciach (Jihočeská univerzita), Olomouci (Univerzita Palackého) a Ľubľane (Univerzita v Ljubljani). Koordinátorkou mobilitného programu Erasmus+ a kontaktnou osobou je v ÚLUK doc. PhDr. Renáta Beličová, PhD.: rbelicova@ukf.sk.

9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Kritériá a požiadavky na uchádzačov (v zmysle § 57 ods. 5 zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov) sú vždy transparentne zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie.

Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium estetiky je ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v rovnakom, prípadne príbuznom odbore. Zvolená téma dizertačnej práce a teda aj oblasť výskumu doktoranda počas štúdia musí byť preukazne spojená s odborom a tematicky kompatibilná s okruhmi relevantnými pre študijný program estetika, o čom sa komisia presvedčí v procese prijímacieho konania.

b) - Postupy prijímania na štúdium.

Postupy prijímania na štúdium sa riadia zásadami prijímacieho konania na FF a sú zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie, v súvislosti s doktorandským štúdiom sú konkretizované aj v Zásadách doktorandského štúdia na FF UKF v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/doktorandske_studium/zasady_ds_ff_ukf_v_nr.pdf a v dokumentoch pre jednotlivé študijné programy, pre estetiku tu https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/doktorandske_studium/ds-pk-estetika.pdf.

c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie sú dostupné v AIS: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/vysledky-prijimacieho-konania a pravidelne sú zverejňované v podobe štatistík vo výročnej správe fakulty: https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy .

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Monitorovanie a hodnotenie študijných programov študentmi je s ročnou periodicitou realizované prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu a pedagógov študentmi. Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu upravuje Systém zabezpečovania kvality na FF UKF: https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf

Periodické hodnotenie výučby a pedagógov študentmi je prístupné cez AIS.  

b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky spätnej väzby študentov sú analyzované na viacerých úrovniach fakulty (kolégium dekana, Vedecká rada FF, Akademický senát FF a i.), sú komunikované so zainteresovanými stranami a zverejnené na webovom sídle fakulty, vo výročnej správe fakulty

(https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy) a v správe z hodnotenia výučby a pedagógov fakulty (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/hodnotenie-vyucby-a-pedagogov-studentmi). Výsledky spätnej väzby v dotazníku sú každoročne na úrovni fakulty spracovávané študentmi (obvykle členmi akademického senátu) a sú dôležitým podkladom pre skvalitňovanie študijného programu.

c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Študijný program estetika (3. stupeň) je koncipovaný a aj konsolidovaný v súlade s tým, čo absolventi dlhodobo hodnotia ako najväčšie devízy štúdia estetiky a(lebo) estetickej výchovy v ÚLUK – programové zacielenie na systematické rozvíjanie zručností viazaných na odborné písanie, podporná atmosféra aj v súvislosti s rozvíjaním tvorivého potenciálu študentov, programové rozvíjanie analytických a interpretačných schopností a pod. Uvedené skutočnosti možno nájsť obsiahnuté aj v názoroch niektorých z absolventov štúdia v ÚLUK: http://www.uluk.ff.ukf.sk/?page_id=124.

11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu