Študijný program | AKŠJtr22m - prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) |
Štúdium | Stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium |
Typ dokumentu | Opis študijného programu |
Názov vysokej školy | Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre |
Sídlo vysokej školy | Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra |
Názov fakulty | Filozofická fakulta |
Sídlo fakulty | Štefánikova 67, 949 01 Nitra |
Všeobecná charakteristika absolventa
Absolvent študijného programu prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii), 2. stupeň, zameranom na prípravu budúcich prekladateľov a tlmočníkov, má široké teoretické, praktické vedomosti o jednotlivých prekladateľských a tlmočníckych disciplínach, dokáže komparovať jazykové, kultúrne a spoločenské systémy. Adekvátne dokáže sprostredkovať komunikáciu v rovine všetkých jazykových štýlov, t.j. umeleckých, odborných a publicistických v písomnej aj ústnej forme. Jednotlivé typy textov dokáže transferovať rešpektujúc ich jazykové, kultúrne, komunikačné, formálne či technologické osobitosti. Ovláda všetky stratégie a zručnosti tlmočníckych techník – konzekutívneho a simultánneho tlmočenia, šušotáže, tlmočenia z listu. Dosahuje vysokú úroveň jazykových znalostí v materinskom a cudzom jazyku (C2) a primeranú úroveň prekladateľskej a tlmočníckej kompetencie. Osvojil si právne, etické a ekonomické aspekty translácie, ako aj prácu s relevantnými komunikačnými a IT technológiami či prekladateľskými nástrojmi a softvérmi.
Teoretické poznatky
V oblasti umeleckého a odborného prekladu využíva vedomosti získané z dejín, kultúry a literatúry na interpretáciu a analýzu literárnych diel a odborných textov s cieľom adekvátne transferovať autorskú intenciu do cieľového textu. V oblasti tlmočenia využíva psycholingvistické poznatky najnovšieho výskumu (metódy introspekcie, princípy fungovania pamäti, stratégie rozloženia mentálnej kapacity a simultaneity posluchu a hovorenia). Vyzná sa v informačných zdrojoch a pozná všetky dostupné printové a elektronické slovníky, ovláda osobitosti aplikácie vybraných prekladateľských a tlmočníckych nástrojov a techník.
Praktické zručnosti
Absolvent je schopný preložiť texty rôznych žánrov so zohľadnením cieľového adresáta a sociokultúrneho kontextu cieľového jazyka, či formálnych a technologických osobitostí diskurzu. Pozná neverbálnu zložku jazyka, dokáže identifikovať a správne interpretovať interkultúrne rozdiely v somatickom jazyku a kultúrnych vzorcoch. Pohotovo dokáže aplikovať osvojené stratégie a postupy v oboch tlmočníckych technikách, efektívne využíva tlmočnícky zápis pri konzekutívnom tlmočení. Osvojil si praktické lexikografické zručnosti. Dobre sa orientuje v práci s translatologickými softvérmi a databázami.
Doplňujúce poznatky a zručnosti
Vzhľadom na členstvo prekladateľských programov katedry v kombinácii v prestížnej sieti European Masters´ in Translation sa vzdelávanie na všetkých programoch zásadným spôsobom orientuje aj na rozvoj personálnej a interpersonálnej a trhovej kompetencie študentov v zmysle kompetenčného rámca EMT (2017). Študent ovláda interpersonálne zručnosti, dokáže primerane vystupovať a viesť profesionálny dialóg so zadávateľom/klientom s dodržaním všetkých etických noriem výkonu profesie, je oboznámený s tlmočníckym protokolom, dokáže časovo manažovať svoju prácu, aby ju vedel odovzdať v požadovanej kvalite a dohodnutom termíne, ovláda základné techniky na odbúravanie stresu pri tlmočení, resp. časovom tlaku pri preklade, ovláda zásady tímovej práce a spolupráce s inými prekladateľmi, resp. tlmočníkmi.
Nadobudnuté vedomosti, schopnosti a zručnosti sú v súlade s profilom absolventa a reflektujú požiadavky trhu. Keďže nami poskytované študijné programy 2. stupňa zamerané na prípravu budúcich prekladateľov a tlmočníkov boli v roku 2011 prijaté do siete medzinárodne uznaných študijných programov European Master´s in Translation (EMT Network) pri Generálnom riaditeľstve Európskej komisie pre preklad a získali medzinárodný certifikát kvality (ako jediné na Slovensku), študijné programy realizované na danom stupni musia dôsledne reflektovať požiadavky praxe nielen doma, ale aj na medzinárodnej úrovni. Uplatnenie našich absolventov je preto širokospektrálne, čo potvrdzujú i zistenia našich prieskumov s absolventmi prezentované v ďalších častiach.
Absolvent študijného programu prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii), 2. stupeň, zameraného na prípravu budúcich prekladateľov a tlmočníkov, sa dokáže uplatniť vo viacerých oblastiach, a to ako:
Študijný program reflektuje požiadavky potenciálnych zamestnávateľov, inštitúcií a organizácií. Relevantné externé zainteresované strany poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k predkladanému študijnému programu (v prílohe).:
Absolventi programu prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii), 2. stupeň, zameraného na prípravu budúcich prekladateľov a tlmočníkov, budú na základe odborných znalostí a zručností pripravení uchádzať sa o pôsobenie v domácich i medzinárodných inštitúciách, orgánoch verejnej správy, prekladateľských a lokalizačných agentúrach, v umeleckom sektore či v podnikateľskej sfére ako samostatní prekladatelia a tlmočníci.
Keďže ide o najnovšiu jazykovú špecializáciu v rámci prípravy budúcich prekladateľov a tlmočníkov na KTR FF UKF v Nitre realizovanú od r. 2019/2020 a s prvými poslucháčmi na 2. stupni až od ak. roku 2021/2022 (po prestupe z UMB v Banskej Bystrici), program v čase vypracovania opisu študijného programu ešte nemá vlastných absolventov.
Obsah a náplň študijného programu dôsledne reflektuje požiadavky prekladateľskej a tlmočníckej profesie. Pracovisko, ktoré program zabezpečuje, je známe paletou rôznorodých aktivít zameraných na spoluprácu s praxou, získavanie spätnej väzby a kontinuálne zdokonaľovanie svojich programov. Aktívnu kontinuálnu spoluprácu dokladujú i predložené podporné stanoviská rôznych segmentov profesie, s ktorými je zabezpečujúce pracovisko v pravidelnom kontakte. V poskytnutých podporných stanoviskách bolo vyzdvihnuté zapojenie odborníkov z praxe do vzdelávacieho procesu, bohaté možnosti stáží a absolvovania praxe, ale i vzájomná výmena poznatkov prameniacich zo vzdelávacej a vedeckovýskumnej činnosti, pričom rezonuje ocenenie prípravy študentov pre potreby domácej praxe, ako aj pre trh v širšom medzinárodnom chápaní. Stanoviská zástupcov praxe jednoznačne potvrdili spoločenskú potrebu študijného programu, dobrú skúsenosť s absolventmi programu a ich vysokú pripravenosť na výkon profesie.
Získavanie spätnej väzby od zamestnávateľov sa realizuje na úrovni pravidelných stretnutí pracoviska a študentov so zástupcami Asociácie prekladateľských agentúr Slovenska, spoločných výskumných aktivít a iniciatív s rôznymi segmentmi profesie (umenie, kultúra, inštitúcie, agentúry), spolupráce vo vzdelávaní (pozvané prednášky, začlenenie zamestnávateľov do samotného vzdelávacieho procesu), spolupráce pri praxi študentov či spolupráce pri organizácii extrakurikulárnych aktivít.
Predložený program je zároveň ocenený značkou kvality s uznaním Európskej komisie, ocenený zaradením do prestížnej medzinárodnej siete European Master's in Translation (EMT) – a to tretíkrát (pracovisko získalo ocenenie pre svoje programy ako jediné na Slovensku). Výsledný profil a zručnosti absolventov tohto programu preto musia poskytovať adekvátnu prípravu, reflektujúc vždy aktuálne požiadavky na výkon profesie nielen na Slovensku, ale aj na medzinárodnej úrovni, pričom napĺňanie tohto cieľa podlieha pravidelnému auditu komisie hodnotiteľov z Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre preklad.
Študijný program prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii ) bol spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF:
Štatút Rady pre vnútorné hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Statut_RK_UKF_V11_schvaleny_vrukf_18032021.pdf a v Smernici č. 31/2021: Metodika tvorby študijných programov na UKF https://www.ukf.sk/intranet/vnutorne-predpisy/95-vnutorne-predpisy-2021/4945-smernica-c-31-2021-metodika-tvorby-studijnych-programov-na-ukf.
Systém zabezpečovania kvality na Filozofickej fakulte UKF v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf
Štatút Rady pre vnútorné overovanie kvality vysokoškolského vzdelávania Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre
https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/%C5%A0tat%C3%BAt_RKFF.pdf,
Rada pre overovanie kvality vysokoškolského vzdelávania na FF UKF v Nitre
Vnútorný systém zabezpečovania kvality na UKF v Nitre
Filozofická fakulta UKF v Nitre má vytvorené postupy a nástroje na schvaľovanie, monitorovanie a hodnotenie realizácie študijných programov, ktoré sa týkajú definovania formálnych postupov na schvaľovanie študijných programov iným subjektom ako tými, ktoré ich realizujú; tvorby študijných programov realizovaných na fakulte; sledovania dostupnosti vhodných učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov; formulovania očakávaných a kontroly dosiahnutých výsledkov vzdelávania vo vzťahu k profilu absolventa; monitorovania študijnej úspešnosti a dosiahnutých výsledkov vzdelávania študentov; pravidelného hodnotenia a revidovania študijných programov; zapojenia študentov do aktivít zameraných na hodnotenie študijných programov; a zabezpečenia spätnej väzby od zamestnávateľov, zástupcov trhu práce a ďalších príslušných organizácií ohľadne uplatnenia absolventov.
Tvorba študijných programov, ich obsah a forma štúdia vychádza z opisu študijných odborov a z akreditačných kritérií/štandardov, z odborného a kvalifikačného potenciálu tvorivých pracovníkov, reflektuje záujem zo strany uchádzačov a potreby pracovného trhu. Študijné programy sú pripravované v súlade s formalizovanými procesmi zabezpečovania kvality vzdelávania na UKF a FF UKF, ktoré určujú zodpovednosť za jednotlivé procesy riadenia kvality:
Štatút Rady pre vnútorné hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Statut_RK_UKF_V11_schvaleny_vrukf_18032021.pdf a v Smernici č. 31/2021: Metodika tvorby študijných programov na UKF https://www.ukf.sk/intranet/vnutorne-predpisy/95-vnutorne-predpisy-2021/4945-smernica-c-31-2021-metodika-tvorby-studijnych-programov-na-ukf.
Systém zabezpečovania kvality na Filozofickej fakulte UKF v Nitre https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-system-zabezpecenia-kvality.pdf
Štatút Rady pre vnútorné overovanie kvality vysokoškolského vzdelávania Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre
https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/%C5%A0tat%C3%BAt_RKFF.pdf,
Rada pre overovanie kvality vysokoškolského vzdelávania na FF UKF v Nitre
Vnútorný systém zabezpečovania kvality na UKF v Nitre
Dostupnosť učebných zdrojov pre realizáciu študijných programov zabezpečuje fakulta v spolupráci s jej pracoviskami prostredníctvom nákupu odbornej literatúry, edičnej činnosti fakulty, ako aj e-learningových vzdelávacích kurzov. Naplnenie očakávaných výsledkov vzdelávania, ktoré sú formulované v informačných listoch predmetov, sa vyhodnocuje prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi, ďalej v periodických hodnotiacich správach o vzdelávacej činnosti a v štatistikách úspešnosti na štátnych skúškach, ako aj analýzou hodnotení zaznamenaných v AIS. Pravidelné hodnotenie a revidovanie študijných programov je realizované osobou zodpovednou za študijný program (ďalej len „OZŠP“), pracovníkmi katedier, prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu študentmi a orgánmi zabezpečovania kvality na úrovni fakulty a univerzity.
Učitelia podieľajúci sa na realizácii študijného programu pravidelne aktualizujú obsah svojich predmetov o poznatky získané v priebehu riešenia vedecko-výskumných projektov. Výsledky svojej vedecko-výskumnej činnosti publikujú v indexovaných periodikách, monografických dielach a učebných textoch, ktoré slúžia ako študijná literatúra pre študentov študijného programu. Výsledky svojej vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti tvoriví pracovníci tiež prezentujú a propagujú v rámci vedeckých a odborných podujatí pre odbornú verejnosť a študentov. Spätnú väzbu o úspešnosti uplatnenia absolventov získava fakulta od zamestnávateľov, kontaktom s absolventmi a prieskumami realizovanými a iniciovanými z úrovne vedenia fakulty a jej pracovísk.
Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný na odkaze:
Študijný plán študijného programu so všetkými požadovanými informáciami a informačnými listami predmetov je dostupný na odkaze:
Infolisty na: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web
Infolisty na: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web
Infolisty na: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web
Infolisty na: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web
Študijný plán je koncipovaný tak, aby reflektoval profesijné štandardy v oblasti prekladu a tlmočenia a zohľadňoval aktuálny vývoj a trendy v translačnej praxi. Profesijné štandardy zdôrazňujú viaceré zručnosti a kompetencie, ktorými by mal profesionál v oblasti prekladu a tlmočenia disponovať. Na druhom stupni štúdia sa preto u študentov rozvíjajú predmetné vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré poskytnú absolventovi inštrumentárium potrebné pre výkon povolania a uplatnenie na pracovnom trhu.
Študenti preto v rámci programu rozvíjajú zručnosti a kompetencie v 5 základných oblastiach:
Profilové predmety:
Pre kombinácie TAŠm, TRŠm, TNŠm:
Dejiny slovenskej literatúry a prekladu
Lexikografia a terminografia
Teória odborného a umeleckého prekladu
Profesijné aspekty prekladateľskej práce
Odborná prax
Počítačom podporovaný preklad
Konzekutívne tlmočenie
Preklad odborných textov 1
Simultánne tlmočenie 1
Preklad odborných textov 2
Simultánne tlmočenie 2
Súčasný španielsky jazyk
Preklad umeleckých textov
Tlmočnícky proseminár
Semiotická analýza textu
Pre kombináciu TSŠm:
Dejiny slovenskej literatúry a prekladu
Lexikografia a terminografia
Teória odborného a umeleckého prekladu
Profesijné aspekty prekladateľskej práce
Odborná prax
Počítačom podporovaný preklad
Konzekutívne tlmočenie
Preklad odborných textov 1
Simultánne tlmočenie 1
Preklad odborných textov 2
Simultánne tlmočenie 2
Súčasný španielsky jazyk
Preklad umeleckých textov
Tlmočnícky proseminár
Semiotická analýza textu
Študijný program má jasné a transparentne zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v informačných listoch jednotlivých predmetov. Informačné listy predmetov sú prístupné cez AIS pre všetkých študentov. Spätnú väzbu získavajú študenti aj priebežným hodnotením. Výsledky priebežného a záverečného hodnotenia predmetov sú zaznamenávané v AIS a archivované v súlade s platnou legislatívou.
Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči hodnoteniu upravuje Študijný poriadok UKF (https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf).
Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia v prípade zmeny študijného programu, zápisu študenta inej vysokej školy a absolvovania mobility upravuje Študijný poriadok UKF (https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf) a ďalšie vnútorné predpisy fakulty (Študijný poriadok UKF v Nitre: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf)
Témy záverečných prác dostupné na: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.es.VSES057App&kodAplikacie=VSES057&uiLang=SK&viewer=web
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení prác upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf,
Smernica 13/2020 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach (https://www.ukf.sk/73-moja-ukf/3794-13-2020-smernica-o-zaverecnych-rigoroznych-a-habilitacnych-pracach?highlight=WyJzbWVybmljYSIsIm8iLCJvJ2JyaWVuIiwielx1MDBlMXZlcmVcdTAxMGRuXHUwMGZkY2giLCJwclx1MDBlMWNhY2giLCJzbWVybmljYSBvIiwic21lcm5pY2EgbyB6XHUwMGUxdmVyZVx1MDEwZG5cdTAwZmRjaCIsIm8gelx1MDBlMXZlcmVcdTAxMGRuXHUwMGZkY2giLCJ6XHUwMGUxdmVyZVx1MDEwZG5cdTAwZmRjaCBwclx1MDBlMWNhY2giXQ==)
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf,
Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd: https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy/73-moja-ukf/4514-12-2021-smernica-o-realizacii-mobilit-v-ramci-programu-erasmus-inych-stipendijnych-programov-a-bilateralnych-dohod
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov sa riadia Etickým kódexom UKF: https://www.ukf.sk/univerzita/vnutorne-predpisy/eticky-kodex a Disciplinárnym poriadkom pre študentov FF UKF: https://www.ff.ukf.sk/images/dokumenty/predpisy_formulare/dff-disciplinarny-poriadok-ff.pdf.
V oblasti poskytovania služieb študentom so špecifickými potrebami sa fakulta riadi Vnútorným predpisom k zabezpečeniu všeobecne prístupného akademického prostredia pre študentov so špecifickými potrebami (VP 28/2015) a spolupracuje s univerzitným Centrom podpory štúdia študentov so špecifickými potrebami (https://www.ukf.sk/sc/poradenstvo-a-podpora-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami?highlight=WyJzbyIsInNwZWNpZmlja3ltaSIsInBvdHJlYmFtaSIsInNvIFx1MDE2MXBlY2lmaWNrXHUwMGZkbWkiLCJzbyBcdTAxNjFwZWNpZmlja1x1MDBmZG1pIHBvdHJlYmFtaSIsInNwZWNpZmlja3ltaSBwb3RyZWJhbWkiXQ==).
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta sa riadia Zákonom o sťažnostiach č. 9/2010 Z.z a jeho novelou č. 94/2017 Z.z.: . https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2010/9/ a odporúčaným postupom uvedeným na webovej stránke fakulty v časti Štúdium (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/interne-formy-studia. Odvolania voči školnému upravuje vnútorný predpis univerzity (32/2019): https://www.ukf.sk/studium/vysokoskolske-studium/skolne-a-poplatky?highlight=WyJcdTAxNjFrb2xuXHUwMGU5Il0=.
Informačné listy predmetov sú dostupné v AIS: https://ais2.ukf.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST178App&kodAplikacie=VSST178&uiLang=SK&viewer=web
Harmonogram akademického roka: https://www.ukf.sk/studium/organizacia-studia/harmonogram-akademickeho-roka
Aktuálny rozvrh študijného programu:
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu za spoločný základ:
Prof. PhDr. Daniela Müglová, CSc., funkcia: profesor, kontakt: dmuglova@ukf.sk
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii):
Doc. Dr. Mirko Lampis, PhD., funkcia: profesor, kontakt: mlampis@ukf.sk
Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety spoločného základu študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom :
Prof. PhDr. Daniela Müglová, CSc (dmuglova@ukf.sk)
profilové predmety spoločného základu: Teória odborného a umeleckého prekladu, Profesijné aspekty prekladateľskej práce, Dejiny slovenskej literatúry a prekladu
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10311
Doc. Mgr. Emília Perez, PhD. (eperez@ukf.sk)
profilové predmety spoločného základu: Teória odborného a umeleckého prekladu, Profesijné aspekty prekladateľskej práce, Odborná prax, Počítačom podporovaný preklad
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/17849
Doc. Mgr. Edita Hornáčková Klapicová, PhD. (ehklapicova@ukf.sk)
profilové predmety spoločného základu: Lexikografia a terminografia
CRZVŠ:https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10303
Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom:
Doc. Dr. Mirko Lampis, PhD. (na funkčnom mieste profesor)
profilové predmety na ŠP prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) (2. stupeň): Súčasný španielsky jazyk, Preklad umeleckých textov (SP)
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10857
Doc. Mgr. Martin Štúr, PhD.
profilové predmety na ŠP prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) (2. stupeň): Preklad odborných textov 1, Preklad odborných textov 2, Súčasný španielsky jazyk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10317
Doc. Mgr. Magda Kučerková, PhD.
profilové predmety na ŠP prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) (2. stupeň): Súčasný španielsky jazyk, Preklad umeleckých textov (SP)
Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu za spoločný základ:
Prof. PhDr. Daniela Müglová, CSc.
Doc. Mgr. Emília Perez, PhD.
Doc. Mgr. Edita Hornáčková Klapicová, PhD.
Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii):
Doc. Dr. Mirko Lampis, PhD. (na funkčnom mieste profesor)
Doc. Mgr. Martin Štúr, PhD.
Doc. Mgr. Magda Kučerková, PhD.
Prof. PhDr. Daniela Müglová, CSc. (dmuglova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Teória odborného a umeleckého prekladu, Profesijné aspekty prekladateľskej práce, Dejiny slovenskej literatúry a prekladu, Neverbálna komunikácia
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10311
Doc. Mgr. Emília Perez, PhD. (eperez@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Teória odborného a umeleckého prekladu, Profesijné aspekty prekladateľskej práce, Odborná prax, Počítačom podporovaný preklad, Strojový preklad, Inklúzia v prekladovej komunikácii
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/17849
Doc. Mgr. Edita Hornáčková Klapicová, PhD. (ehklapicova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Lexikografia a terminografia, Európske inštitúcie
CRZVŠ:https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10303
Prof. PhDr. Edita Gromová, CSc. (egromova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Dejiny slovenskej literatúry a prekladu
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10301
doc. Mgr. Magda Kučerková, PhD. (mkucerkova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Dejiny slovenskej literatúry a prekladu
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10373
doc. Mgr. et. Mgr. Veronika Rácová, PhD. (vracova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Problematika redigovania umeleckého textu, Redigovanie prekladového textu
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21302
PhDr. Andrej Zahorák, PhD. (na funkčnom mieste docent) (azahorak@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Lexikografia a terminografia
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/28271
PhDr. Martina Taneski, PhD. (taneski@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Problematika redigovania umeleckého textu
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/22812
Mgr. Monika Zumríková Kekeliaková, PhD. (mzkekeliakova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Redigovanie prekladového textu
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/30641
Mgr. Monika Pamulová Šavelová, PhD. (mpsavelova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Dejiny slovenskej literatúry a prekladu, Teória odborného a umeleckého prekladu, Kritika prekladu
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26192
Mgr. Soňa Hodáková, PhD. (na funkčnom mieste docentka) (shodakova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Úvod do metodológie translatologického výskumu, Psychohygiena pre translatológov, Neverbálna komunikácia
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10765
Mgr. Jana Ukušová, PhD. (jukusova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Počítačom podporovaný preklad, Strojový preklad, Projektový manažment
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/33160
Mgr. Radoslava Brhlíková, PhD. (rbrhlikova@ukf.sk)
predmety spoločného základu: Európske inštitúcie
CRZVŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10360
Mgr. Jakub Absolon, PhD. (absolon@asap-translation.com)
predmety spoločného základu: Počítačom podporovaný preklad, Strojový preklad, Projektový manažment
(odborník z praxe)
Doc. Mgr. Edita Hornáčková Klapicová, PhD. (ehklapicova@ukf.sk)
predmety na ŠP prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) (2. stupeň): Konzekutívne tlmočenie, Preklad odborných textov 2, Simultánne tlmočenie 1, Simultánne tlmočenie 2, Tlmočnícky proseminár
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10303
PhDr. Ľuboš Török, PhD. (ltorok@ukf.sk)
predmety na ŠP prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) (2. stupeň): Konzekutívne tlmočenie, Preklad odborných textov 1, Preklad odborných textov 2, Simultánne tlmočenie 1, Simultánne tlmočenie 2, Tlmočnícky proseminár, Preklad multimodálnych textov
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10404
Mgr. Zuzana Civáňová, PhD. (zcivanova@ukf.sk)
predmety na ŠP prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) (2. stupeň): Preklad umeleckých textov (SP)
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/28270
Mgr. Mária Koscelníková, PhD. (mkoscelnikova@ukf.sk)
predmety na ŠP prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii) (2. stupeň): Preklad multimodálnych textov
Doc. Dr. Mirko Lampis, PhD. (na funkčnom mieste profesor) (mlampis@ukf.sk)
témy:
Pojem prekladu v teoretickej reflexii Tartu–Moskovskej semiotickej školy
Anglické preklady básne „Elegía a Ramón Sijé“ Miguela Hernándeza. Prípad komparatívnej translatológie
Doc. Mgr. Martin Štúr, PhD. (mstur@ukf.sk)
témy:
Syntaktické a funkčné členenie textu v preklade
Špecifiká vybraného sémantického poľa alebo sektorového jazykového registra v preklade
Frazeológia vybranej dialektálnej, funkčnej alebo kultúrne vymedzenej oblasti v preklade
Významové posuny a ich kompenzácia v preklade vybraného odborného, vedeckého alebo filozofického textu
Doc. Mgr. Magda Kučerková, PhD. (mkucerkova@ukf.sk)
témy:
Preklad administratívnych textov. Špecifiká a výzvy
Preklad právnych textov. Špecifiká a výzvy
Preklad náboženského textu. Špecifiká a výzvy
PhDr. Ľuboš Török, PhD. (ltorok@ukf.sk)
témy:
Preklad pre globálny digitálny zábavný priemysel. Lokalizácia hier
Preklad materiálov o prírodnej turistike a úskalia v promovaní Slovenska
Stratené a nájdene v preklade turistických textov. Domestifikácia, exotizácia alebo naturalizácia
Doc. Dr. Mirko Lampis, PhD. (na funkčnom mieste profesor)
Doc. Mgr. Martin Štúr, PhD.
Doc. Mgr. Magda Kučerková, PhD.
PhDr. Ľuboš Török, PhD.
Zástupcovia študentov boli oslovení na spoluprácu pri úpravách študijných programov v rámci konsolidácie tak, aby bolo možné reflektovať kľúčové potreby, námety a odporúčania študentov prekladateľstva a tlmočníctva v jednotlivých študijných programoch. Diskusie so zástupcami prebiehali jednotlivo v nadväznosti na zásadné aspekty vysokoškolskej prípravy budúcich prekladateľov a tlmočníkov (príprava v oblasti prekladateľských nástrojov a technológií, tlmočníckych techník, pragmatických aspektov translácie či prepojenia vzdelávania s praxou), ako aj v rámci spoločnej záverečnej diskusie reflektujúcej všeobecnejšie otázky týkajúce sa štúdia (študijná záťaž, dostupnosť zdrojov, priebeh výučby, otázky spojené dištančnou výučbou).
Dôraz bol študentmi prioritne kladený na praxeologický aspekt v príprave, ktorý bol reflektovaný v:
So študentmi tvorcovia programu zároveň diskutovali o námetoch za jazykovo-špecifické predmety, ktoré sa týkali najmä spresnenia podmienok udelenia hodnotenia a explicitne definovanej štruktúry obsahu a výsledkov vzdelávania, ktoré boli dôsledne zapracované do infolistov študijného programu.
Predmetný študijný program sa realizuje v prednáškových a seminárnych miestnostiach, ktoré sú vybavené výpočtovou technikou s príslušným softvérovým vybavením a ďalšími didaktickými pomôckami. V prednáškových miestnostiach sa štandardne nachádza stolový počítač s pripojením na internet a s webkamerou, dataprojektor, premietacie plátno, biela a interaktívna tabuľa a rečnícky pult. Veľkokapacitné prednáškové miestnosti sú okrem toho vybavené aj ozvučením s pevným, resp. bezdrôtovým mikrofónom a tiež systémom pre záznam a vysielanie prednášok. Táto technológia okrem podpory e-learningovej formy výučby zvyšuje prístupnosť obsahu a vytvára priestor aj pre propagáciu konkrétnych edukačných aktivít medzi študentmi a zamestnancami fakulty. Z tohto dôvodu sú v spoločných priestoroch inštalované televízne panely, na ktorých je okrem prezentácie jednotlivých odborných či voľnočasových podujatí možné v reálnom čase sledovať záznamy z prednáškových miestností. Seminárne miestnosti sú ozvučené a okrem stolového počítača s pripojením na internet, s webkamerou a dataprojektorom. Aktualizácia a dopĺňanie materiálneho a technického vybavenia sa realizuje priebežne, predovšetkým z prostriedkov štrukturálnych fondov a výskumných projektov.
Katedra translatológie sídli v budove FF UKF v Nitre na Štefánikovej ulici 67 primárne na druhom poschodí. Sekretariát katedry a jej pracovníci majú k dispozícii 6 kancelárskych miestností a v nich 11 stolných PC, 7 externých harddiskov, 1 prenosný dataprojektor, 3 multifunkčné zariadenia, 9 tlačiarní, 1 skener, 1 viazačku, 1 rezačku, 2 skartovačky, 2 videokamery, 3 replikátory, 1 tablet, 1 laminátovačku. Všetky miestnosti majú telefónnu prípojku a všetky počítače na katedre sú napojené na internetovú sieť, čo umožňuje vzájomnú komunikáciu i komunikáciu so študentmi a verejnosťou na úrovni zodpovedajúcej bežnému štandardu. Komunikácia so študentmi a verejnosťou prebieha aj prostredníctvom katedrovej internetovej stránky: www.ktr.ff.ukf.sk a fanpage pracoviska vytvorenej na sociálnej sieti https://www.facebook.com/KatedraTranslatologieFfUkfVNitre
Študijný program prekladateľstvo a tlmočníctvo španielsky jazyk a kultúra (v kombinácii), 2. stupeň, zameraný na prípravu budúcich prekladateľov a tlmočníkov je realizovaný na Katedre translatológie FF UKF v Nitre. Katedra translatológie má spoločné prednáškové priestory s ostatnými katedrami: miestnosť 129 – Štefánikova 67; P6, P9, C-305 – Trieda. A. Hlinku a seminárne miestnosti 114, 115, 118, 127, 038 – Štefánikova 67; miestnosť BSB 132 na B. Slančíkovej a miestnosti Ho020 a Ho218 na Hodžovej 1.
Časť výučby sa realizuje aj v priestoroch Katedry romanistiky – nachádzajú sa v budove na Hodžovej ul. č. 1 a ide predovšetkým o miestnosti Ho00218, Ho-00106, Ho00140.
Nosnými vyučovacími priestormi sú však špecializované učebne:
1/ Dve špičkovo vybavené tlmočnícke laboratória s 11 fixnými a 2 prenosnými kabínkami. Každá kabínka je vybavená monitorom a počítačom s prístupom na internet. Riadiaci pult je vybavený centrálnym monitorom a nahrávacím systémom pre evalváciu tlmočníckych výkonov študentov. Tlmočnícke laboratórium je nevyhnutnou súčasťou nácviku všetkých tlmočníckych techník: simultánne tlmočenie, pilotáž, chuchotage, on-line tlmočenie a konzekutívne tlmočenie. Zariadenie umožňuje pedagógom paralelnú prácu s 22 študentmi a technické vybavenie zároveň mapuje aj reálne podmienky praxe. Študenti si tak zároveň osvojujú aj tímovú prácu v kabínke, ktorá je pri profesionálnom výkone tlmočníckej činnosti nevyhnutná. Okrem tlmočníckych kabínok katedra disponuje aj 40 mobilnými staničkami (IC – receiver), ktoré sa využívajú pri nácviku globálnych simulácií imitujúcich autentické tlmočnícke situácie a pri reálnych tlmočeniach na rôznych seminároch, workshopoch a konferenciách, na ktorých tlmočia naši študenti.
2/ Špecializovaná učebňa výpočtovej techniky. Miestnosť je vybavená 21 počítačmi, v ktorých sú nainštalované translatologické softvéry (SDL Trados, Memsource), softvéry na textový editoring (ABBYY FineReader), kontrolu pravopisu a gramatiky). Počítače majú nainštalované prekladateľské pamäte (Trados, Systran), terminologické databázy a slovníky (Lexikon 2002, Lingea) a softvér na rozpoznávanie hlasu. Nainštalované sú i voľne dostupné softvéry zamerané na titulkovanie a titulkovanie pre senzoricky znevýhodnené publikum (Subtitle Workshop, Aegisub). Zároveň boli v roku 2021 získané licencie na cloudové nástroje pre rozširovanie zručností a kompetencií pri práci s multimodálnym audiovizuálnym textom (Zoo Digital), pri oboznámení sa s pracovným tokom a manažmentom projektov (XTRF – translation management sofware) či prácou s korpusmi – prístup k týmto nástrojom môžu študenti využívať pri práci z domu i priestorov univerzity. Študenti tak majú v rámci programu možnosť získať prehľad o elektronických pomôckach, ktoré im umožnia zefektívniť prekladateľskú prácu, ale predovšetkým ich pripravia na podmienky pracovného trhu.
Univerzitná knižnica
Celkový fond Univerzitnej knižnice UKF v Nitre k 28.10.2020 je 323 751 knižničných jednotiek. V roku 2020 UK UKF v Nitre objednala 195 titulov periodík z toho 72 zahraničných. Univerzitná knižnica má vo svojom fonde 285 199 knižničných jednotiek k dispozícii svojim čitateľom z toho je 61 812 záverečných a kvalifikačných prác.
https://www.uk.ukf.sk/sk/kniznicny-fond
Vzdialený prístup UKF
Vzdialený prístup k elektronickým informačným zdrojom vyplýva z dlhodobého zámeru Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. V rámci prioritnej oblasti IV-2.1 je úlohou knižnice zabezpečiť vzdialený prístup pre používateľov služieb knižnice (prístup do domácich a zahraničných databáz a elektronických periodík) pre možnosť využívať služby knižnice z externého prostredia.
https://www.uk.ukf.sk/sk/e-zdroje
Zoznam zdrojov:
Discovery služba, Summon, Databázy projektu NISPEZ, Gale Virtual Reference Library: Art Knovel Library, ProQuest Central + kolekcia ebrary vzdelávanie, ScienceDirect, SCOPUS, SpringerLink,Web of Knowledge – Current Contents Connect, Web of Knowledge – Essential Science Indicators, Web of Knowledge – Journal Citation Reports, Web of Knowledge – MEDLINE, Web of Knowledge – Web of Science, Wiley Online Library, EBSCO
Národná licencia EIZ
Národná licencia elektronických informačných zdrojov (NL EIZ) je určená pre všetky akademické, verejné, vedecké a špeciálne knižnice na Slovensku. Sú do nej zahrnuté databázy vydavateľstva Gale: Academic One File, General One File, InfoTrac Custom Journal
Databáza Infotrac poskytuje viac ako 31 800 titulov z rôznych vedných odborov. Pre jednoduchšiu prácu je celá databáza rozčlenená do poddatabáz: AcademicOneFile databázu s obsahom viac ako 18 000 titulov – určených pre akademické a vedecké knižnice, GeneralOneFile databázu s obsahom viac ako 14 000 titulov – určených pre verejné a iné knižnice.
Predplatené databázy NISPEZ 4
Springer eBooks, SpringerLink, WoS – Core Collection, WoS – Journal and Highly Cited Data, Journal Citation Reports (JCR), Proquest Central, ScienceDirect, Scopus, Springer Nature, Web of Science Citation Connection, WoS – Current Contents Connect, Wiley Online Library (HSS Collection)
Prehľad o knižničných službách:
https://www.uk.ukf.sk/sk/sluzby
https://www.uk.ukf.sk/sk/studovne
Okrem knižničného fondu Univerzitnej knižnice má Katedra translatológie k dispozícií študovňu na Hodžovej ul. 1., ktorá je súčasťou Univerzitnej knižnice UKF a čiastkovú katedrovú knižnicu, ktorá slúži potrebám vedecko-pedagogických zamestnancov katedry, i študentom. V čiastkovej katedrovej knižnici sa aktuálne nachádza zaevidovaných 136 domácich a zahraničných titulov veľkých vydavateľských domov (Routledge, Cambridge, Oxford, Bloomsbury, Peter Lang), ktorých výber reflektuje kľúčové línie vo vzdelávaní i výskume na katedre, konkrétne v nasledujúcich oblastiach: technológie v preklade, preklad audiovizuálnych textov, inklúzia a dostupnosť médií, kultúra v preklade a tlmočení, nové trendy v prekladateľskej a tlmočníckej profesie, problematika translačných kompetencií. Študenti majú k dispozícii aj čiastkovú knižnicu Katedry romanistiky. Nachádza sa v nej viac než 500 titulov, ktoré sú pravidelne dopĺňané tak, aby študentom umožnili sledovať najnovšie poznatky a trendy v odbore. Študenti majú k dispozícií knihy vedeckej a odbornej povahy domácej i zahraničnej proveniencie, učebnice španielčiny, jazykové, výkladové a špecializované slovníky, špecializované časopisy, literárne diela (beletria, poézia, divadelné hry v španielčine) a mnohé ďalšie publikácie.
Informačné technológie a systémy
Vo všetkých priestoroch univerzity je študentom dostupná wifi v sieti eduroam. Všetky informácie a inštalačné postupy sú dostupné tu:
https://www.ukf.sk/helpdesk/wifi
Zásady používania počítačovej siete
https://www.ukf.sk/helpdesk/zasady-pouzivania-pocitacovej-siete
Navyše na základe dohody Ministerstva školstva SR a spoločnosti Microsoft má každý náš študent a zamestnanec k dispozícii Microsoft Office 365 Education
https://www.ukf.sk/helpdesk/office-365-education
Informačné systémy na podporu komunikácie
na komunikáciu používajú študenti a učitelia univerzitnú elektronickú poštu https://www.ukf.sk/helpdesk/elektronicka-posta
UKF má nasledovné systémy pre manažérstvo, uchovávanie a vyhodnocovanie informácií vrátane ich pridanej hodnoty, ktoré využíva v súlade so strategickými a operatívnymi cieľmi:
1. Akademický informačný systém (AIS2) - v súčasnosti sa používa na evidenciu komplexných informácií o študijnom programe (študijné plány, informačné listy, VUPCH pedagógov, evidenciu študentov a komplexných informácií o ich prijímacom konaní, a štúdiu, záverečných prácach, štátnych skúška. UKF vytvára prostredníctvom AIS rozvrh hodín a uskutočňuje hodnotenie programov, pedagógov a štúdia študentmi. Prostredníctvom AIS sú poskytované údaje do Centrálneho registra študentov a Centrálneho registre záverečných prác, Portálu VŠ. Na úrovni riadenia slúži AIS ako zdroj pre vykazovanie výučby a na meranie vzdelávacieho výkonu pracovísk a ich ponuky štúdia. Informácie zhromaždené v AIS zároveň slúžia ako základný zdroj pre akreditáciu a tvorbu ponuky štúdia.
2. Správa dokumentov (DOC) - (systém pre správu dokumentov) slúži ako autorizovaná zóna pre zamestnancov a študentov univerzity a spolu s intranetovou časťou webového sídla poskytuje prístup k aktuálnym dokumentom (vnútorné predpisy univerzity a fakulty, tlačivá, rozhodnutia rektora, dekanov (napr. v oblasti štipendií), softvéru (licencovanému i voľne dostupnému), pracovným materiálom riadiacich zložiek a pod.
3. Vzdelávací portál (EDU) - https://edu.ukf.sk/
4. Knižničný informačný systém (KIS) - https://kis.ukf.sk/opacXE
5. Registratúra (REG) - https://uis.ukf.sk/
6. Stravovací systém - https://www.stravovanie.ukf.sk/
7. Objednávkový systém (OSYS) - ttps://osys.ukf.sk:4443/osys/users/login/?u=%2Fosys%2F
8. Ubytovací systém (UIS)- https://uis.ukf.sk/
9. Dochádzkový systém (Watt) - https://watt.ukf.sk/
10. Zamestnanecký portál (ESS) - https://portal.ukf.sk/kvalita/index.php?r=site/login
11. Web mail pre zamestnancov a študentov- https://posta.ukf.sk/webmail/
12. Univerzitný web - https://www.ukf.sk/
Všetky informačné systémy komunikujú s používateľom prostredníctvom zabezpečeného kanála. Za účelom zjednodušenia prístupu a minimalizácii možností odcudzenia prístupových údajov bola nasadená centrálna autentifikácia, ktorá prostredníctvom LDAP uchováva prístupové údaje zamestnancov i študentov a umožňuje ich overovanie na základe požiadavky zo všetkých informačných systémov.
Systém je prepojený na finančný a personálny systém (SOFIA) tak, aby bol zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru automaticky zablokovaný prístup do systémov i objektov univerzity a naopak, pri jeho prijatí prístup vytvorený.
Významným krokom prezentujúcim úroveň univerzity je zapojenie sa do projektu Eduroam, ktorého základnou myšlienkou je umožniť študentom a akademickým zamestnancom pripojiť sa do počítačovej siete v inej akademickej inštitúcii bez toho, aby sa museli registrovať alebo získavať prístupové údaje. Pripojenie k sieti vyžaduje od používateľa iba používateľské meno a heslo, ktoré používa v domovskej inštitúcií. Predpokladáme využívanie ako návštevníkmi univerzity, tak i našimi študentmi a zamestnancami. Prezentáciu univerzity navonok zabezpečuje jej webová stránka.
UKF kreuje a naďalej inovuje vlastnú IKT infraštruktúru a informačné systémy (IS), ktoré sú súčasťou informačných podporných procesov so zameraním na výskum, vzdelávanie, manažérstvo. Implementáciu a chod IKT a IS zabezpečuje celouniverzitné pracovisko CIKT, čím je zabezpečený súlad s dlhodobým zámerom a strategickými cieľmi univerzity. Na úrovni jednotlivých oblastí aplikácie technológií sú technológie využívané nasledovne: manažérstvo projektov a úloh (IS Projekty, systém SAP, MIS Výkonové ukazovatele); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít je zabezpečená na úrovni manažérstva vedomostí (KIS, dabázy UK UKF, vzdelávacie materiály poskytuje časť pracovísk prostredníctvom e–learningových kurzov); podpora učenia sa a zlepšovacích aktivít (existencia počítačových učební - každá fakulta disponuje niekoľkými takýmito učebňami); zabezpečenie prístupu k internetu (všetky objekty sú takmer kompletne pokryté bezdrôtovým pripojením a všetky pevne inštalované počítače poskytujú pripojenie k internetu).
Interakcia so študentmi je zabezpečená prostredníctvom AIS, e–mailovej komunikácie, webových prezentácií univerzity, fakúlt a fakultných pracovísk. Vo vytipovaných obdobiach sa využíva propagácia prostredníctvom printových médií, workshopov a dní otvorených dverí. Zdieľanie a poskytovanie informácií na úrovni vzdelávacieho obsahu (e–learning, služby knižnice, manažment vzdelávania) je poskytované prostredníctvom elektronických služieb 24 hodín denne. Všetky informačné systémy univerzity sú napojené na systém jednotnej správy používateľov (LDAP), vďaka čomu umožňujú prístup do všetkých systémov prostredníctvom rovnakých prihlasovacích údajov.
Príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je elektronické sledovanie a vyhodnocovanie dochádzky, práceneschopnosti, služobných ciest a nadčasov formou bezkontaktných čipových kariet alebo softvéru zamestnancov (Dochádzkový systém Watt). Ďalším príkladom minimalizácie environmentálnej záťaže je objednávanie tovarov (informačný systém oSys), určený na interné objednávanie tovarov a služieb v rámci UKF prostredníctvom hromadného zberu informácií z jednotlivých pracovísk s možnosťou schvaľovania jednotlivých požiadaviek s dodržaním hierarchickej štruktúry UKF), ako aj informovanie o odmene za vykonanú prácu.
Vzdelávací systém EDU- https://edu.ukf.sk/
Je to E-learningový portál UKF, ktorý poskytuje automatický prístup zverejnených e-learningových kurzov všetkým študentom UKF. Podporuje plnenie jednotlivých úloh a zadaní a zabezpečuje prehľadnú komunikáciu vo fórach. Má prepracované možnosti on-line testovania vedomostí.
Katedra translatológie má vytvorených 60 e-learningových kurzov, do ktorých možno vstúpiť prostredníctvom linku: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=5
K využívaniu e-learningovému systému slúžia videomanuály, ktoré Filozofická fakulta UKF zverejnila pre svojich zamestnancov a ktoré možno nájsť na: https://edu.ukf.sk/course/index.php?categoryid=162
Videokonferenčný systém (meet) - https://meet.ukf.sk/
Systém slúži na zabezpečenie dištančnej výučby a hodnotenia študentov ako aj na realizáciu online štátnych skúšok v čase riadenej dištančnej výučby. Využíva sa tiež na zabezpečenie online spojenia so študentmi pre potreby konzultácií a riešenie iných študijných povinností a skupinových činností. Celá komunikácia cez aplikáciu UKF Meet je plne šifrovaná.
Dištančné vzdelávanie je možné aj formou nástroja MS Times, ktorý je súčasťou balíka Office 365 s licenčnou podporou UKF.
Vedecká spolupráca s pracoviskami v rámci univerzity i mimo nej vytvára hodnotné vedecké zázemie pre zabezpečenie študijného programu a zároveň motivuje pracovníkov v zdokonaľovaní ich vzdelávacích aktivít vzhľadom na aktuálne potreby profesie a spoločenskej praxe. Katedra má bohaté medzinárodné kontakty na úrovni bilaterálnej vedeckej spolupráce s mnohými inštitúciami doma i v zahraničí, v ktorých rozvíja svoj vedecký i vzdelávací potenciál v danom študijnom programe. Zásadnou je spolupráca s Generálnym riaditeľstvom Európskej komisie pre preklad (DGT), ktorá sa odvíja od zaradenia programu do prestížnej medzinárodnej siete European Master’s in Translation Network (EMT). Programy Katedry translatológie uspeli v prísnom medzinárodnom výbere ako jediné na Slovensku už tretí krát. Spolupráca prináša úzky kontakt s prestížnymi programami v Európe, spĺňajúcimi prísne požiadavky Komisie spojené s prípravou na výkon profesie a uplatniteľnosť na prekladateľskom trhu, a to nielen z lokálneho, ale i medzinárodného európskeho hľadiska. Katedra však na jednotlivých programoch spolupracuje aj s Riaditeľstvom pre preklad Európskeho parlamentu (DG-TRAD), prínosnou sa ukazuje najmä spolupráca na terminologických projektoch študentov a pedagógov v spolupráci s Európskym parlamentom. Signifikantné výsledky prináša spolupráca v rámci kľúčových výskumných a vzdelávacích aktivít, konkrétne v oblasti audiovizuálneho prekladu a technológií, dostupnosti médií a inklúzie (spolupráca s Viedenskou Univerzitou, Rakúsko; Univerzitou v Leidene, Holandsko; Parížskou univerzitou Sorbonna, Francúzsko a Univerzitou v Middlesexe, Spojené kráľovstvo či Univerzitou v Macerate, Taliansko a Iónskou univerzitou, Korfu;), ako aj v oblasti interkultúrnej komunikácie, integrácie a tlmočenia (Univerzita v Alcale, Španielsko, Ústav translatologie FF UK Praha, ČR; Univerzita v Amsterdame, Holandsko, Slobodná univerzita v Bruseli (BE), Univerzita v Surrey (UK), Univerzita vo Vilniuse (LT), Varšavská univerzita (PL), Univerzita v Janove (IT).
Na Slovensku Katedra úzko spolupracuje s Ústavom svetovej literatúry SAV Bratislava v rámci viacerých spoločných vedeckých, výskumných i vzdelávacích aktivít. Veľmi úzku spoluprácu zároveň dokladuje vytvorenie sérií publikácií a prestížnych konferencií Translation, Interpreting and Culture organizovaných v spolupráci Katedry translatológie FF UKF v Nitre s Filozofickou fakultou UMB v Banskej Bystrici, Filozofickou fakultou UK v Bratislave, Ústavom svetovej literatúry SAV a Ústavom Slovenskej literatúry SAV. Výsledky týchto aktivít vedú k inovácii a vysokej úrovni ponúkaných vzdelávacích programov.
Popri akademických inštitúciách spolupracuje Katedra translatológie pri realizácií svojich programov aj s predstaviteľmi trhu či kultúrneho sektora. Vysoko prínosnou je spolupráca s Asociáciou prekladateľských spoločností Slovenska (odborné stáže a prax, pozvané prednášky, spoluúčasť na výučbe, spoločné vzdelávacie aktivity) či spolupráca s prestížnymi kultúrnymi podujatiami ako je medzinárodný festival Divadelná Nitra či medzinárodný filmový festival Jeden svet(odborné stáže a prax študentov, školenia študentov, knowledge-sharing).
Univerzita Konštantína Filozofa v rámci svojich možností podporuje kultúrne a športové aktivity študentov. Študentská činnosť je sústredená aj v univerzitných združeniach a kluboch.
Kultúra
V priestoroch Študentského domova Nitra pôsobí Univerzitný tvorivý ateliér. Je integrujúcim kultúrnym bodom študentov univerzity a ich umeleckých telies na nácvik a realizáciu inscenácií, rôznorodých scénických projektov a kultúrnych podujatí. Ateliér sa využíva aj pre pedagogický proces (tvorivé dielne, semináre, tréningy, workshopy) umelecky a umelecko-výchovne orientovaných študijných programov v rámci univerzity.
Folklórny súbor Ponitran je umelecký súbor s najdlhšou históriu na univerzite a zameriava sa na tradičný slovenský folklór s orientáciou na oblasť Ponitria. Poslaním súboru je rozvíjať záujmovú činnosť študentov, nadväzovať na tradičnú kultúru Slovenska, umelecky ju interpretovať a zhromažďovať folklórny materiál z rôznych oblastí Slovenska, najmä však z oblasti Nitry a Tekova.
Študentské divadlo VYDI bolo založené v roku 1992. Počas jedného akademického roka zvyčajne naštuduje jednu inscenáciu, s ktorou sa študenti prezentujú pred domácim publikom v Univerzitnom tvorivom ateliéri FF UKF. Podobne sa zúčastňujú i rôznych regionálnych prehliadok či tematických festivalov. Pôsobenie študentov v tomto súbore nesúvisí len s tvorbou divadelných inscenácií, ale aj s rozmanitým spektrom variabilných činností v rámci akademického roka: improligy, stand up vystúpenia, pouličné sprievody, mikulášske večierky, majálesy, kabarety, imatrikulácie, beánie, workshopy a pod.
Občianske združenie JA a MY sa venuje organizácii kultúrnych podujatí, výstav, koncertov, vedeckých konferencií, seminárov, diskusných fór, okrúhlych stolov, besied, ako aj príprave a organizácii alternatívnych umeleckých projektov v celoslovenskom i v medzinárodnom kontexte s dôrazom na podporu všestranného umeleckého rozvoja regiónu. Združenie podporuje začínajúcich umelcov, publicistov i umenovedcov s cieľom umožniť im verejnú prezentáciu ich tvorivej a vedeckej činnosti. Z pôsobenia združenia je najznámejšia organizácia Festivalu Petra Scherhaufera.
Maďarský spevácky zbor UKF úspešne reprezentuje univerzitu na domácich i zahraničných koncertných pódiách, zborových festivaloch a súťažiach. Na jednotlivých ročníkoch celoslovenskej kvalifikačnej súťaže speváckych zborov Kodályove dni v Galante pravidelne získava ocenenie Zlaté pásmo. Zbor pravidelne koncertuje a jeho cieľom je pestovanie a ďalšie oživovanie kodályovských tradícií, ako aj šírenie maďarskej zborovej kultúry, v prvom rade v kruhu univerzitnej mládeže. Gestorom speváckeho zboru je v súčasnosti Fakulta stredoeurópskych štúdií UKF.
Šport
Športová činnosť študentov UKF sa zameriava okrem individuálnych výkonov študentov aj na kolektívne športy. Dôležité miesto zastáva Združenie športových klubov UKF v Nitre, do ktorého patria štyri športové oddiely Volley project UKF Nitra, BKM Junior UKF Nitra, Taekwon-Do UKF NITRA a hokejový tím Philosophers Nitra.
Množstvo podujatí, extrakurikulárnych aktivít a spoločenských iniciatív ponúka aj samotná katedra, či už na úrovni pravidelne organizovaných vzdelávacích podujatí (11 ročníkov podujatia o preklad Tvorivé prekladateľské reflexie, 4 ročníky Letnej školy audiovizuálneho prekladu, Letná škola tlmočenia), ale aj neformálnych stretnutí (napr. Vianočné stretnutie pracovníkov katedry so študentmi).
Studentský parlament UKF
https://www.ukf.sk/univerzita/studentske-kluby-a-zdruzenia
Každoročne organizuje podujatia – Nitrianske univerzitné dni, Dni nitrianskych univerzít, do ktorých sa študenti zapájajú ako účastníci, ale aj pod dohľadom pedagógov ako zdravotnícky dozor pri zabezpečovaní prvej pomoci https://www.ukf.sk/verejnost/aktuality/udalosti/4288-studentsky-parlament-chysta-online-podujatia)
V rámci zabezpečenia kvalitného štúdia i mimoškolského života poskytuje Univerzita Konštantína Filozofa svojim študentom rozličné služby (https://www.ukf.sk/studium/sluzby-studentom).
Univerzitné pastoračné centrum Pavla Straussa v Nitre (UPC) bolo na UKF otvo¬rené v decembri 2008. Jeho hlavným cieľom je poskytovanie pastoračnej starostlivosti a duchovnej pomoci študentom a pracov¬níkom nitrianskych univerzít, inštitúcií a študentských domovov (www.upcnitra.sk).
Študentské centrum (SC) ponúka študentom poradenské služby a služby na podporu ich aktivít mimo vyučovacieho procesu. Centralizovaná poradenská činnosť zahŕňa duchovné, finančné, kariérne, psychologické, právne, sociálne poradenstvo, poradenstvo zamerané na zdravie a poradenstvo a podporu pre študentov so špecifickými vzdelávacími potrebami (https://www.ukf.sk/sc).
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.
Možnosti a podmienky účasti študentov na mobilitách a stážach upravuje Smernica 12/2021 o realizácii mobilít v rámci programu Erasmus+, iných štipendijných programov a bilaterálnych dohôd: https://www.ukf.sk/fakulty-a-sucasti/studenske-domovy/73-moja-ukf/4514-12-2021-smernica-o-realizacii-mobilit-v-ramci-programu-erasmus-inych-stipendijnych-programov-a-bilateralnych-dohod.
Pokyny na prihlasovanie sú zverejňované na webovom sídle univerzity: www.ukf.sk Pravidlá uznávania tohto vzdelávania upravuje Študijný poriadok UKF: https://www.ukf.sk/images/univerzita/Uradna_tabula/Studijny_poriadok_uplne-znenie_23_11_2020.pdf .
Fakultným koordinátorom programu Erasmus+ ako aj kontaktnou osobou pre študentov pri iných typoch mobilít a stáží je prodekan pre zahraničné vzťahy a rozvoj prof. PaedDr. Bernard Garaj, CSc.: bgaraj@ukf.sk
Katedra translatológie všestranne podporuje domáce a medzinárodné mobility a rôzne aktivity študentov v súlade so Stratégiou internacionalizácie UKF v Nitre na roky 2019 – 2025. V rámci programu Erasmus+ katedra spolupracuje s množstvom pracovísk v Európe. Aktuálny zoznam možno nájsť na priloženom linku:
http://www.ktr.ff.ukf.sk/index.php/sk/pre-studentov/mobility
Kritériá a požiadavky na uchádzačov (v zmysle § 57 ods. 5 zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov) sú vždy transparentne zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie.
Základnou podmienkou prijatia na bakalárske štúdium je ukončené stredoškolské vzdelanie.
Po úspešnom ukončení bakalárskeho štúdia v odbore Filológia so zameraním na prípravu prekladateľov a tlmočníkov (resp. príbuznom programe v danej jazykovej kombinácii) budú na magisterské štúdium v dennej forme do počtu stanoveného kvótami pre daný študijný program prijatí všetci uchádzači o štúdium zamerané na prípravu prekladateľov a tlmočníkov (v kombinácii jazykov: anglický, nemecký, ruský, španielsky a slovenský). Predpokladaná jazyková úroveň cudzieho jazyka je C1. Keďže pri všetkých jazykových kombináciách je pri nácviku prekladu a tlmočenia pracovným jazykom slovenčina, predpokladá sa znalosť slovenského jazyka na úrovni C1.
Postupy prijímania na štúdium sa riadia zásadami prijímacieho konania na FF a sú zverejnené na webovom sídle fakulty: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie.
Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie sú dostupné v AIS: https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/vysledky-prijimacieho-konania a pravidelne sú zverejňované v podobe štatistík vo výročnej správe fakulty: https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy .
Monitorovanie a hodnotenie študijných programov študentmi je s ročnou periodicitou realizované prostredníctvom dotazníkov hodnotenia vzdelávacieho procesu a pedagógov študentmi. Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu upravuje Systém zabezpečovania kvality na FF UKF.
Periodické hodnotenie výučby a pedagógov študentmi je prístupné cez AIS.
Katedra translatológie taktiež pravidelne získava spätnú väzbu od študentov všetkých svojich programov prostredníctvom hodnotiaceho dotazníka, ktorého výsledky možno nájsť na priloženom linku:
http://www.ktr.ff.ukf.sk/index.php/sk/katedra/kvalita-vzdelavania
Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.
Výsledky spätnej väzby študentov sú analyzované na viacerých úrovniach fakulty (kolégium dekana, Vedecká rada FF, Akademický senát FF a i.), sú komunikované so zainteresovanými stranami a zverejnené na webovom sídle fakulty, vo výročnej správe fakulty
(https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy) a v správe z hodnotenia výučby a pedagógov fakulty (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/hodnotenie-vyucby-a-pedagogov-studentmi). Výsledky spätnej väzby sú dôležitým podkladom pre skvalitňovanie študijného programu.
Výsledky spätnej väzby študentov sú analyzované na viacerých úrovniach fakulty (kolégium dekana, Vedecká rada FF, Akademický senát FF a i.), sú komunikované so zainteresovanými stranami a zverejnené na webovom sídle fakulty, vo výročnej správe fakulty
(https://www.ff.ukf.sk/o-fakulte/vyrocne-spravy) a v správe z hodnotenia výučby a pedagógov fakulty (https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/hodnotenie-vyucby-a-pedagogov-studentmi). Výsledky spätnej väzby sú dôležitým podkladom pre skvalitňovanie študijného programu.
Obsah výučby, jednotlivé metódy a postupy v rámci všetkých programov realizovaných na Katedre translatológie pravidelne prispôsobujeme aktuálnym požiadavkám praxe a dbáme na komplexnosť profilu, ktorý naši študenti vzdelávaním nadobúdajú.
Rovnako nás však zaujíma aj priebežná spätná väzba zo strany študentov, na ktorú sa snažíme efektívne reagovať. Z tohto dôvodu pravidelne realizujeme prieskum zameraný na hodnotenie vzdelávania na našej katedre. Detailné výsledky aktuálneho prieskumu z roku 2021 možno nájsť na priloženom linku: http://www.ktr.ff.ukf.sk/index.php/sk/katedra/kvalita-vzdelavania
Jednotlivé súčasti vzdelávania mohli študenti v aktuálnom prieskume hodnotiť bodmi od 0 (najhoršie) do 5 (najlepšie). Mnohí študenti sa zhodli, že niektoré aspekty bolo pre nich ťažšie posúdiť vzhľadom na aktuálnu pandemickú situáciu a keďže niektorí z nich sú len na začiatku štúdia, nemali veľa možností porovnať ich s prezenčnou výučbou, príp. ešte neabsolvovali veľkú časť najmä praktických seminárov. Napriek tomu v prieskume študenti najviac vyzdvihujú prakticky orientované predmety. Ich prínos a význam z pohľadu študovaného odboru hodnotili priemerne 3,8 bodmi a odbornosť pedagógov, ktorí ich zabezpečujú, dokonca až 4,2 bodmi. V individuálnych odpovediach tiež mnohí ocenili, že výučbu týchto predmetov realizujú pedagógovia s bohatými skúsenosťami s prekladom a tlmočením v praxi. Celkovú spokojnosť vyjadrili tiež s podujatiami a aktivitami, ktoré im KTR ponúka mimo študijného plánu (priemerne 3,9 b.) a s úrovňou komunikácie pedagógov so študentami (3,8 b.). Na momenty vo výučbe, ktoré sú z pohľadu študentov problematickejšie, sa, samozrejme, snažíme v čo najväčšej možnej miere reagovať a zlepšiť tak naše vzájomné spolunažívanie na Katedre translatológie, spokojnosť študentov jednotlivých programov, ako aj uplatniteľnosť absolventov v praxi.
ukf.sk/sc
https://www.ff.ukf.sk/organizacia-studia/sprievodca-studiom
https://www.ff.ukf.sk/prijimacie-konanie/poplatky-za-prijimacie-konanie
https://www.ukf.sk/studium/sluzby-studentom
http://www.ktr.ff.ukf.sk/index.php/sk/